yritin hakua käyttää, mut en saanut vastausta...
Eli HJ 61 käsijarru ottaa vain oikeaan pyörään. Vivusto näyttäs toimivan, liekö kengät menny vai selviäiskö pelkällä säädöllä?
Ei oo tarvinnu takajarruja vielä aukoa, joten miten kengät säädetään ja onko iso homma kenkien vaihto? Siinä taitaa olla joku automaattijuttu, mut ihmetyttää miks vain toisella puolen on toiminut...?
61:sen käsijarru
Valvoja: Käyttäjä
61:sen käsijarru
HJ = Hyvä Juttu!
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
hoojiissä tuppaa jumittumaan kuitenkin vivut, mutta jos olet tarkistanut niin hyvä. Säätöhän ei mikään kummonen operaatio ole, liputtamalla (mikäli säädin pyörii) kuten muissakin. Kuitenkin suosittelisin että avaat se jarrurummun, ne tuppaa ne säätimetkin jumittuun kengätpölystä. Sittenkun pääset säätään niin senverta tiukalle että just ja just laahaa, molemmilla puolin. (voi myös olla ilmaa jarrusylinterissä sillä puolen missä ei toimi, jolloin ilmaus)
Mikäli joudut vaihtamaan takakengät, ei sekään paharasti ole. Ota vaikkadigikuva avatusta rummusta jotta saat saat osat samalla tapaa kasaan. Toyon jarruissa vittumaisin homma on asentaa se tikku jonka ympärillä jousi ja päähän pitäisi taiteilla peltilätkä...(pitää kengät paikoillaan) mutta siihenkin harjaantuu. Mä oon asentanut ne ranskalaisilla pihdeillä, mutta lipsauttaessa saa sormet mukavasti mustiksi. Mutta onnistuu kotona.
Irroittaessa jarrurumpua käytä paria pulttia apuna, muutoin voi olla tuskasta.
Siihen automaattisäätöön vielä: jarrurummunsisällä on sellainen metalli lärpätin jonka pitäisi liikahtaa hieman kun nykäsee kahvasta. Liike pyöräyttää samalla jarrusäädintä. Jos se lipare on vääntynyt tms, niin ei säädä jarruja tiukemmalle, jos toisella puolen toimii niin toi kohta toispuoleinen.
Mikäli joudut vaihtamaan takakengät, ei sekään paharasti ole. Ota vaikkadigikuva avatusta rummusta jotta saat saat osat samalla tapaa kasaan. Toyon jarruissa vittumaisin homma on asentaa se tikku jonka ympärillä jousi ja päähän pitäisi taiteilla peltilätkä...(pitää kengät paikoillaan) mutta siihenkin harjaantuu. Mä oon asentanut ne ranskalaisilla pihdeillä, mutta lipsauttaessa saa sormet mukavasti mustiksi. Mutta onnistuu kotona.
Irroittaessa jarrurumpua käytä paria pulttia apuna, muutoin voi olla tuskasta.
Siihen automaattisäätöön vielä: jarrurummunsisällä on sellainen metalli lärpätin jonka pitäisi liikahtaa hieman kun nykäsee kahvasta. Liike pyöräyttää samalla jarrusäädintä. Jos se lipare on vääntynyt tms, niin ei säädä jarruja tiukemmalle, jos toisella puolen toimii niin toi kohta toispuoleinen.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
- Paikkakunta: pälkäne
Tuosta automaattisäädöstä vielä, se toimii käsijarrua käytettäessä ja käsijarruvaijerin ja niiden kilven läpi menevien vipujen täytyy palautua täysin alkuasentoon että se metallihärpäke pääsee hyppäämään hampaalta toiselle ja säätö toimii. Sen voi tarkistaa kilven ulkopuolelta, vivun pitää palautua kokonaan kilpeä vasten. Käsijarruvaijerin säätö saa olla mielummin löysä kuin tiukka.
Säätöruuvi pyörähtää kahvasta vetäessä, eli ei ne automaattisäätimen osat saa ihan umpiruosteessa olla, muuten ei jaksa vetää kahvasta. No, saahan ne mieluummin olla herkät. Vaijerin ja vipujen taas täytyy ehdottomasti olla herkät ja palautua kunnolla. Kilven ulkopuolella vivun juuressa on alkujaan palautusjousetkin, mutta ne taitaa olla jo useimmiten historiaa.
Itse en ole koskaan joutunut veivaamaan säätöä käsipelillä. Kasatessa säätötanko ruuvataan sisään lyhyimmilleen, rumpu viskataan paikalleen, minuutin ripeä vetely käsijarrukahvasta ja rummun sisältä kuuluva säätimen raksahtelu loppuu. Säädössä on, seuraavaan vaijerin ja vipujen jumittumiseen saakka.
Säätöruuvi pyörähtää kahvasta vetäessä, eli ei ne automaattisäätimen osat saa ihan umpiruosteessa olla, muuten ei jaksa vetää kahvasta. No, saahan ne mieluummin olla herkät. Vaijerin ja vipujen taas täytyy ehdottomasti olla herkät ja palautua kunnolla. Kilven ulkopuolella vivun juuressa on alkujaan palautusjousetkin, mutta ne taitaa olla jo useimmiten historiaa.
Itse en ole koskaan joutunut veivaamaan säätöä käsipelillä. Kasatessa säätötanko ruuvataan sisään lyhyimmilleen, rumpu viskataan paikalleen, minuutin ripeä vetely käsijarrukahvasta ja rummun sisältä kuuluva säätimen raksahtelu loppuu. Säädössä on, seuraavaan vaijerin ja vipujen jumittumiseen saakka.
TP
Joo sano rengit päissään!
Aukaisin jarrurummun ja muisti palautui pätkittäin: kyllähän mie olin edelliseen hojoon vaihtanut kengät. Näytti homma tutult. Mutta siellä oli se 20 cm vaijeri poikki. Eikä maksanu kun 28 euroa toyota liikkeessä. Melekonen metrihinta...
Pani vaijerin paikalleen, rumpsuttelin vähä jarrua ja eikun leimalle. Hyvin pelitti jarrut, mut muuta mukavaa oli, ei tullut leimaa...
temu
ps. kiitos silti kaikille vinkeistä!
Aukaisin jarrurummun ja muisti palautui pätkittäin: kyllähän mie olin edelliseen hojoon vaihtanut kengät. Näytti homma tutult. Mutta siellä oli se 20 cm vaijeri poikki. Eikä maksanu kun 28 euroa toyota liikkeessä. Melekonen metrihinta...
Pani vaijerin paikalleen, rumpsuttelin vähä jarrua ja eikun leimalle. Hyvin pelitti jarrut, mut muuta mukavaa oli, ei tullut leimaa...
temu
ps. kiitos silti kaikille vinkeistä!
HJ = Hyvä Juttu!
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3