Kuva Kuva

turva kaaret bj:seen

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

{jogge}
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 9:32 pm
Paikkakunta: ylöjärvi

turva kaaret bj:seen

Viesti Kirjoittaja {jogge} »

olis tarkotus viritellä berttaan kaaret että vois ajella kesä helteinä ilman kattoo ja kun niitä on tehty niin minkä laisesta aineesta pitää tehdä saako olla saumallista putkea kuinka ne täytyy tukea taakse päin ja eikös ne tuubi käristä saa mutkat väännellä ja jos jollain on kuvia niin pistäkää ihmeessä näkee miten on paras siotella
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Turvakaari

Viesti Kirjoittaja werzu »

Ittellä on tehty 60.3mm mustasta kierteytettävästä saumallisesta putkesta taivuttamalla.Tuskin kelpuuttavat käyrillä tehtyä.Konttorilta kun aikoinaan kyselin vastasi et pitää olla alkuperäistyylinen tai kilpasäännön mukainen.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Avatar
Jürgen
Viestit: 133
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Mylsä

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Kilpasäännöt ainakin köyhään rata-autoon (umpikori) vaatii 42*2,5 "suorasauma" putken. Kestää ihan sikana kun se on koriin hitsattu useasta kohdasta...mut avoautossa tarttee varmaan olla selvästi tukevampaa kun ei muodosta korin kanssa yhtenäistä kehikkoa. Jos jostain 60*3,5 "suorasauma" putkesta tekee hitsatuin käyrin turvakehikon niin ihan taatusti kestää kun vaan osaa hitsata. Maasturissahan suurin vaara on kaatumisessa (pieni liike-energia) eikä rajuissa ulosajoissa tai törmäyksissä suurilla nopeuksilla.
"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Turvakaari

Viesti Kirjoittaja werzu »

Ainakin silloin sanoivat konttorilla että ei käyriä...
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Avatar
Jürgen
Viestit: 133
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Mylsä

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Jos ei kerro niistä käyristä :wink: en nimittäin ees ehdota testaamaan niitä kaaria ennen katsastusta :oops: mut eikös meillä ollu täällä katsastusinssikin nimittäin Matti :shock: jos osais kertoa tarkemmin...
"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

kyllähän beejiillä saa ajella ilman kaariakin avona jos haluaa ja uskaltaa!! ei mulla ainakaan otteessa ollut mitään merkintää mistään kaarista, ja oli otteessa merkintä että varustettu irroitettavalla katon yläosalla.

kerran ainakin käytin leimalla avona eikä siinäkään ollut mitään puhetta mistään kaarista, eikun leima paperiin ja katsurin onnentoivotus hyvistä ajokeleistä kun ei kattoa ollut paikallaan. niin ja lähteehän siinä samalla turvavvötkin kun katon poistaa, oikeata turvallisuuden maksimointia :lol: :lol:

vai onko nyt aikeissa harrastaa jonkin sortin kilvanajoa jossa kaaret on pakolliset kun on avona??
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

kaari

Viesti Kirjoittaja werzu »

Vaan kyllähän toi itsesuojeluvaisto käskee kaaren tekemään.Ei taida tosta lasinpokasta olla paljon iloa jos kaataa.Toki jos käyttää hitsattuja kaaria sen kyllä vähänkin fiksumpi katsastaja hoksaa ei ole kotikonstein mahdollista niin jyrkästi taivutella.Tai voin olla pykälää huonompi putkimies.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Jos kaaret tekee vain omaa itsesuojeluvaistoa rauhoittaakseen, ei siis kisoihin, tms., niin ne voi hyvin olla pätkistä hitsatut.

Katsastuskonttorilla ei kaaria tarkasteta, katsotaan korkeintaan että ne eivät peitä liikaa näkökenttää eivätkä muutoin ole vaarallisia.

Kysyin tätä konttorilta joskus kun olin vastaavassa tilanteessa. Nyt hieman myöhemmin voisin todeta, että tee suoraa lajisääntöjen mukaiset kaaret, niin ei tarvitse sitäkään hommaa tehdä kahteen kertaan.

Ja BJ:llä voi hyvin ajaa avona ilman kaaria, otteessahan lukee todellakin irroitettava katto ja karin yläosa. Näin siis lain puolesta, onhan toki järkevää ne kaaret laittaa, eipä taida tuo BJ:n kattokaan paljoa kaatotilanteessa suojata.

Täysin eri asia on, jos kaaret tehdään kisoihin, silloin kaaret tehdään niiden määräysten mukaan, mitä lajisäännöissä kaarista määrätään.
Viimeksi muokannut hakoteilla, Ti Touko 29, 2007 11:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jürgen
Viestit: 133
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Mylsä

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

hakoteilla kirjoitti: Täysin eri asia on, jos kaaret tehdään kisoihin, silloin kaaret tehdään niiden määräysten mukaan, mitä lajisäännöissä kaarista määrätään.
Noista AKK:n säännöksistä ei ota selvää itte Erkkikään...jos niitä lajisääntöjä tarkoitat.
"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Kyllähän ne AKK:n vaikeaselkoiset säännötkin tajuaa, kun jaksaa muutamaan kertaan lukea.

Kysy vaikka täällä, jos joku kohta jää epäselväksi. Varmasti löytyy muitakin, jotka ovat saman asian kanssa painineet.

ps. olis yksi BJ:n mitoilla taivutettu pääkaari ylimääräisenä, saumatonta 48x3 putkea, eli täyttää AKK:n vaatimukset.
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

mitäs pyydät tuosta pääkaaresta? pistä vaikka yv. Tartteis itsekin alkaa kyhäämään häkkyrää.
{jogge}
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 9:32 pm
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja {jogge} »

no niin kyselin kontorilta tota kaari asiaa sano että 50mm purken halkasia 2mm aine vahvuus saa olla tuubi käyristä hitsatut täytyy ainakin yhdellä kaarella tukea taakse päin ja pultata kunnolla kiinni pohjaan ja olikohan se kuljettajan istuin korkeudesta 850mm kaareen
Avatar
Jürgen
Viestit: 133
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Mylsä

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

hakoteilla kirjoitti:Kyllähän ne AKK:n vaikeaselkoiset säännötkin tajuaa, kun jaksaa muutamaan kertaan lukea.

Kysy vaikka täällä, jos joku kohta jää epäselväksi. Varmasti löytyy muitakin, jotka ovat saman asian kanssa painineet.

ps. olis yksi BJ:n mitoilla taivutettu pääkaari ylimääräisenä, saumatonta 48x3 putkea, eli täyttää AKK:n vaatimukset.
Hyvänä esimerkkinä voi todeta kun AKK:n autojen teknisissä määräyksissä vaaditaan: Minimiaine: Kylmävedetty saumaton hiiliteräs...ja offin säännöissä: jos käytetään saumallista materiaalia tulee pääkaaren seinämävahvuuden olla vähintään 3,2 mm. Siis kumpaakohan se pitää olla :evil:
"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Parempi on käyttää saumatonta, AKK:n sääntöjen mukaan. Niissä säännöissä on myös minimiseinämäpaksuudet eri halkaisijoille, en muista ulkoa mitkä ne on.

Jos nyt kuitenkin haluaa tehdä saumallisesta putkesta kaaret, jotka eivät siis ole AKK:n sääntöjen mukaiset, on seinämäpaksuuden oltava vähintään mainittu 3,2 mm.
Avatar
heeringas
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 5:53 pm
Paikkakunta: NOAROOTSI LÄÄNEMAA EESTI

Viesti Kirjoittaja heeringas »

Multa saa tilata kaari, AKK:n sääntöjen mukaan.
http://galerii.bj40.ee/heeringas/P1010006
BJ kaaret maksa 350 euro.
Jos kiinosta ota yhteo kännukan. 372 5057572 Heiki.
Vastaa Viestiin