Kuva Kuva

Hoijakkaan peltejä, jousia ja renkaita... ?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Tomppa 82
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 9:50 am
Paikkakunta: Tornio

Hoijakkaan peltejä, jousia ja renkaita... ?

Viesti Kirjoittaja Tomppa 82 »

No terves...

Tässä tarvis vasta land cruiser neitsyyden menettänyt kolli vähän apua.

No on päässy tuohon minun hoojiihin (HJ 60 -89) kertymään tuota kuuluisaa norjan kromia ja nyt mietityttää, että mistä saisi edullisesti valmiiksi profiloituja peltejä, että pääsis kolvin kans riehuun... ? :o

Toinen livähkö probleema tässä kyseisessä cruiserissa on se, että maastoautoon on päässy ajan patinassa lipsahtamaan madallussarja, eli jouset on niin lintassa ko vain voivat. Mieli tekis laittaa jousitus uusiksi ja kun on kuunnellu juttuja, niin nuo normi sarjat vissiin korjaavat kyllä ryhtiä, mutta en kehtaa alkaa mitään kivirekeä ajamaan. Olen kuullut positiivista palautetta parabolisista jousista, että ne olis pehmät ja joustot kohillaan. Onko kellään kokemuksia? Mitä suosittelisitta? Tiedän kyllä, että asiaa on puitu foorumissa jo aiemmin, mutta olisiko mitään uusia konsteja tarttunu kintaisiin?

Niin ja ne renkaat... Talveksi olisi tarkoitus hommata kapeat ja korkeat nastarenkaat (Ideoita / ajatuksia maksimi lumen kulkuun) ko ei tuo kuitenkaan hankia pitkin kulje. Sitten ne suvikumit... Ymmärsin, että kohtuudella saa hoojiihin 33/12,5-R15 kumit, mutta ko mieli tekis vielä isompia. Tuli tuossa puheeksi vain, että 35" renkaat alkaa jo kysymään potkua. Ja ko tuo on vapari kone ja kaiketi ihan vakio syötöissä, niin onko 5:nen jo turha vaihde 35":lla renkailla ja miten on 33":lla.

Valistakaapa tietämätöntä...

PS: On se hieno laite... :shock: :twisted: :D
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Itellä on tuo Dobinsonin korottava koko alusta.. ollut nyt 6kk kiinni ja se on totta, vitun kova se on ajaa, kylän raitilla ajaminen on yhtä helvettiä, kun renkaat on ainoat jotka joustaa kuopissa. Tuo ongelma ei niinkään etupäässä ole, kun siellähän se moottori on painona, mutta peräpää on se ongelma, kun se pompauttaa koko autoa miten sattuu ja tässä vaiheessa jo meinaa tuntua, että kohta saa lähteä käymään tekohammaskaupassa. Tuokin on todettu korjaantuvan, kun viikonloppusin on "huoltomiehiä" takaluukussa muutama, johan loppuu pomppiminen heti, kun on painoa perällä.

Itellä pyörii alla 35/12.5 rattaat ja maantiellä tuo on kaikkea muuta kuin Naton ohjus, otin tänään huiput 115 km/h mittarin mukaan ! Todellista vauhtia luultavasti 125 km/h (huimaa) Kun taas 31/10.5 renkailla alamäkeen piikki 160 km/h mittarin mukaan. Siinäpäs tuo..

Ja tosiaan itellä autona -88 HJ-60 ja maastossa todettu, että edes 31/10.5" all-terraineilla ei jaksa hidas puoli päällä pyörittää kakkosella tyhjää (lukot päällä) Meinaan hiekassa siis.
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Kyllä viitonen on ihan turha vakioväleillä 35"llä, 33"llakin jos on 80 kympin auto. Ja sanoisin kyllä että turbottomassa vaikka ois satasen auto.

Toisaalta viitonen antaa mahdollisuuden tiuhentaa periä ilman että maantiellä pitää huudattaa.

Ite oon 33"lla pärjänny vielä maastossa vakiovälityksillä, mutta ei siellä tartte ajatellakkaan käyttävänsä muuta ku ykköstä.

Niin ja Old Man Emu:a jaksan vieläki kehua, on mielestäni hintansa arvonen alusta.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Jonku verran syöttöjä oon ruuvannut, just että ihan hivenen usvaa pukkaa, niin pystyy maantiellä, jos ei ylämäkiä ole niin käyttämään sitä 5-vaihdetta, mutta ei ainakaan mitä 8-tiellä on ajanut niin paljon tarvi 4:sta isompaa vaihtaa..
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Tomppa 82
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 9:50 am
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomppa 82 »

Kyselin tänään tuolta off-road pajalta parabeli alustaa ja hintaa oli "VAIN" 2040 €:a (sis. jouset, iskarit, riipukkeet ja U-pultit). Myyjän sanojen mukaan on herkempi alusta entä alkuperäinen. Alkuperäisestä en taas tiedä, kun tällä hetkellä ainoa joustava paikka pehmeän korin lisäksi on pohjauskumi. En tiä sitte saako tarvikkeena alkuperäisiä ja mihin hintaan. Mieli tekis sitä rengastaki isontaa, niin korottava sen sarjan on varmaan oltava, ellei sitte pistä sika pitkiä riipukkeita (kunnon kantoharavat :twisted: ). Tältä palstalta en oo lölytäny juttua nuista parabeleista, mutta muualta oon kuullu positiivista palautetta.

Tuli tuossa vaan semmonenmieleen, että ko tuota tehon nostoa mietiskelin, niin aloin kattoon tuota öljyn paineen mittaria ja ressi nousi kyllä jo toiseen potenssiin. Mitäs teillä näyttää tuo öljynpaineen mittari lämpimillä öljyillä tyhjäkäynnillä ko mulla on aikalailla tyrmässä se mittari. Ko kierroksia nostaa, niin paine pysyy jonkin aikaa korkeammalla tyhjäkäynnilläkin, mutta tippuu pikkuhiljaa melko alas. Täytynee varmaan jostain päin konetta alkaa ettiin öljypumppu ja tarkistaa sen imusiivilä. Öljyjen vaihtokaan tietenkään ei ole paha idea ko en tiä koska siihen on ne vaihdettu. Oisko teillä tietoa, että onko tuo öljypumppu öljypohjan sisällä vai moottorin kyljessä?


-----------------------------

Se menee, joka pääsee...........
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

Saattaa olla väärää tietoa, mutta sen käsityksen oon saanut (kuullut monen suusta) että tuo öljynpainemittari tuossa ole kovin pitkäikäinen, eli luultavasti se vaan näyttää mitä sattuu.. Mutta varovaisuushan toisaalta kannattaa lähes aina :)
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

öljynpainemittari näyttää mitä sattuu.
Halvin vaihtoehto tuohon alustan ryhtiinsä saattamiseen on laittaa sinne apukierrejouset akselin ja rungon väliin. Itellä oli scorpion takavieterit eessä ja farkkutaunuksen takavieterit takana sillon, kun akselit oli latien yläpuolella. Pehmeyttä saa, kun laittaa pienemmästä autosta vieterit, korkeutta taas, kun laittaa isommasta.
Tällä hetkellä on mitkälie, mistälie (volvo?) jouset eessä ja farkku 240 takajouset takana SOA:n kanssa.

Mutta varoituksen sana: saatat päästä vaihtamaan etulatien puslia, mulla tuli järkyttävä voblaus-efekti apuvietereiden asennuksen jälkeen. Tottakai vuosien mittaan tapin ja puslan tiukaksi tehnyt ruoste irtosi...
#412 HJ-60 turbo, high steer, differential locks, TSL 39,5x15, 24v/12v, 10" lift.
jarmo
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Huhti 12, 2006 12:57 pm
Paikkakunta: Jalasjärvi

jousia peltejä yms

Viesti Kirjoittaja jarmo »

Ropinsson on tosiaanki kova :evil: . Oon ajanu nyt 3kk ja raskas kärry peräs. Möykyys pitää ottaa vauhti, pois jottei koko härveli repee :(
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Tuolla on nuo ohjenäyttämät mittarille, saa mennä aikalailla nollille tyhjäkäynnillä.

http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... php?t=3254
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Maasturi Mattilalta kannattaa kysästä peltejä
railai at surffi.net
Vastaa Viestiin