Kuva Kuva Kuva

Savustava HJ *köh* *köh* (ei savusta enää)

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Savustava HJ *köh* *köh* (ei savusta enää)

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Mikähän tuossa HJ:n myllyssä oikein savuttaa, kun himmaa korkeilta kierroksilta? Pöläyttää kunnon sinisen pilven joka kerta kun isoilta kierroksilta lähestyy esim. risteystä moottorijarrutuksella. Savu on isommilta kierroksilta vaaleaa, vähän pienemmiltä sinistä. Kylmänä käyntiin laitettaessa koko piha peittyy siniseen usvaan ja silmiä kirvelee tyhjäkäynnillä jolkottelevan hojon vieressä.
Pakokaasutestistä meni hyvin tuloksin läpi konttorilla, vaikka sinistä puskikin. Kaikki muut on tähän mennessä vaan sanoneet, jotta vanhalle tojotalle ihan normaalia.

Moottorilla siis ajettu +510 000km, viime talvena tuli uudet männänrenkaat, sylinterit hoonattu, uudet venttiilinvarrenkumit ym. tiivisteet.
Eniten ihmetyttää, miten tuota savua riittää, kun kone haukkaa öljyä 1l/5000km?

Nyt laitoin pellin alle ahtimen, ei huohota ja muutenkin tottelee poljinta iloisesti. Ainut mikä häiritsee, on moottorijarrutuksella seuraava sininen pilvi... Niin, ja ahtoputkissakaan ei näy öljyä.



Päivitystä, alipainekalvo vaihdettu syöttöpumppuun. Veti rikkinäisen läpi öljyä imusarjaan syöttöpumpusta.
Viimeksi muokannut Viipo, To Syys 13, 2007 10:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#412 HJ-60 turbo, high steer, differential locks, TSL 39,5x15, 24v/12v, 10" lift.
pemaripoju
Member
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

mihkä se koneen huohotus putki menee? itte ku laitoin turbon imuputkeen alko kone savuttaan vähäsen tyhjäkäynnillä! muuten ei kyllä ole mitää muita suurempia savutuksia!
Avatar
pertsa
Viestit: 198
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 9:11 am
Paikkakunta: Holmestrand Norge

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Voi olla että turbo vuotaa öljyt pakopuolelle :roll:
Juno
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 9:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Savustava HJ *köh* *köh*

Viesti Kirjoittaja Juno »

Viipo kirjoitti:Mikähän tuossa HJ:n myllyssä oikein savuttaa, kun himmaa korkeilta kierroksilta? Pöläyttää kunnon sinisen pilven joka kerta kun isoilta kierroksilta lähestyy esim. risteystä moottorijarrutuksella. Savu on isommilta kierroksilta vaaleaa, vähän pienemmiltä sinistä. Kylmänä käyntiin laitettaessa koko piha peittyy siniseen usvaan ja silmiä kirvelee tyhjäkäynnillä jolkottelevan hojon vieressä.
Pakokaasutestistä meni hyvin tuloksin läpi konttorilla, vaikka sinistä puskikin. Kaikki muut on tähän mennessä vaan sanoneet, jotta vanhalle tojotalle ihan normaalia.

Moottorilla siis ajettu +510 000km, viime talvena tuli uudet männänrenkaat, sylinterit hoonattu, uudet venttiilinvarrenkumit ym. tiivisteet.
Eniten ihmetyttää, miten tuota savua riittää, kun kone haukkaa öljyä 1l/5000km?

Nyt laitoin pellin alle ahtimen, ei huohota ja muutenkin tottelee poljinta iloisesti. Ainut mikä häiritsee, on moottorijarrutuksella seuraava sininen pilvi... Niin, ja ahtoputkissakaan ei näy öljyä.
Pumppu / suuttimet / venasäädöt ? savuais kyllä sillon myös vedättäessä jonka huomais pitkässä juoksussa soppakuluissa sekä vedon puutteena (sen vähäisenkin ) Itellä menee öljyä n. puol litraa / 1000km kun on kunnolla romua kyydis, ja antaa lapikasta. Turbon ahtoputket on kans öljyset, mutta ei savuta muuta ku kierrosten yläpäässä kun antaa monoa.
# 266

Jj`a tuosta......
Hoosuu
Viestit: 230
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

sininen savu

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Jos kyseesä HJ 60 eli kalvosäätöinen pumppu tarkista onko pumpusa se nahkakalvo ehjä, kaverin BJ :sä oli sama vika ja kalvo vaihtamalla savu loppu!
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Savu

Viesti Kirjoittaja werzu »

Ei se ny normaalia ole että savustaa tienoota.Mun bj savutteli kun oli mäntävaurio.Tosin viallinen ahdin osaa saman tempun tehdä.Savuttiko ennen ahdinta?
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Joo, kyllä savusti ennen urpoa ihan samaan malliin.

Huohotus on nyt vedetty ihan vaan putkella konehuoneeseen, eli raittiiseen ilmaan.

Tuo kalvo on käyny kyllä mielessä, mutta muuten on pelannu ihan mallikkaasti. Ainut, että syöttöjen noston mukana nousi tyhjäkäyntikin.

Niin, joo, ei oo ikinä ollu tuo värkki mitenkään raketti tai pieniruokanen. Vuotavat suuttimet? pumppu jää antamaan soppaa kaasuläpän sulkeuduttua?
Antaakos runsas diizelöljy sinisen savun?
#412 HJ-60 turbo, high steer, differential locks, TSL 39,5x15, 24v/12v, 10" lift.
hodari
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 5:49 pm

Viesti Kirjoittaja hodari »

Viipo kirjoitti: Antaakos runsas diizelöljy sinisen savun?
Eikös se anna mustan savun.

En tiedä liittyykö mitenkään asiaan mutta mulla hj61:nen savuttaa sinistä kylmänä. Ajattelin käydä ensin suuttimet tarkistamassa jossain pajassa jos hiukan rauhottuis. Muuten käy kuin kello.
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Joo, ja muutenkin tuntuu erikoiselta, jotta se savutus johtus polttoainepuolesta, kun ei nosta kuitenkaan kierroksia. Jos se soppaa sais, niin sehän vetäs, eikä jarruttas. Kai se vaan imee öljyä venttiilinvarsien ja männänrenkaiden välistä.
#412 HJ-60 turbo, high steer, differential locks, TSL 39,5x15, 24v/12v, 10" lift.
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

savutus

Viesti Kirjoittaja werzu »

Onkos muuten männänrenkaat oikein päin???
Runsaasta diesel määrästä tulee voimasavu.Onkos ajotus kohdallaan pumpussa?Ja oletko varma ettei ole mäntiä halki?Mun hj.ssa oli ennen minulle tuloa.Kävi kyllä mut savutti.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Hoosuu
Viestit: 230
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

savut

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Kokemuksesta epäilen edelleen sunkin vaivas johtuvan siittä kalvosta, ei maksa kun vaivan jos kattot sen kunnon,suutin-männänrekas ym ehdoteltu remppa maksaa vähän muutakin!
Avatar
Panu
Member
Viestit: 505
Liittynyt: Ma Marras 01, 2004 9:49 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Panu »

Mulla oli kanssa Hojottimesta se kalvo rikki aikanaan, eikä siitä saanu leimakelposia päästöarvoja semmosena millään, päinvastoin inssi totes että ajokielto olis pitäny laittaa heti.
Ja se savukin oli ihan normaalia noki mustaa eikä mitään öljyn sinistä, polttoineen syöttöönhän se kalvo vaikuttaa eikä öljyä ruiki :wink:
Tiedä sitten..
SLCK #30
pemaripoju
Member
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

eikö sen kalvon kunnon voi kokeilla imemällä niistä putkista? ja silloin kunnos jos ei päästä läpi!
Avatar
pertsa
Viestit: 198
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 9:11 am
Paikkakunta: Holmestrand Norge

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Viipo kirjoitti:Joo, kyllä savusti ennen urpoa ihan samaan malliin.

Huohotus on nyt vedetty ihan vaan putkella konehuoneeseen, eli raittiiseen ilmaan.

Tuo kalvo on käyny kyllä mielessä, mutta muuten on pelannu ihan mallikkaasti. Ainut, että syöttöjen noston mukana nousi tyhjäkäyntikin.

Niin, joo, ei oo ikinä ollu tuo värkki mitenkään raketti tai pieniruokanen. Vuotavat suuttimet? pumppu jää antamaan soppaa kaasuläpän sulkeuduttua?
Antaakos runsas diizelöljy sinisen savun?
Laita se huohtusputki imuputkeen ilmanputsarin ja turbon välille.Se on kuulema parempi niin sano toi ukkeli mulle kun ostin uuden turbon .Se pitää alipaineta mootorissa voi tulla painetta mootoriin niin painaa öljyä paluuputkeen elikä paluöljy ei pääse vapaasti virtaan takaisin öljypohjaan.Sama vika jos on liikaa öljyä mootorissa näin sano tämä ukko joka myy näitä turboja täällä ja se on kunnostanut niitä 25 vuotta :roll:
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

savutus

Viesti Kirjoittaja werzu »

Hj.n öljynpaluu tapahtuu niin isoja reittejä uttä tuskin ahdistaa.L-moottoreissa asia on aivan toinen.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Vastaa Viestiin