Sivu 1/2

Savustava HJ *köh* *köh* (ei savusta enää)

Lähetetty: Ti Syys 04, 2007 7:43 pm
Kirjoittaja Viipo
Mikähän tuossa HJ:n myllyssä oikein savuttaa, kun himmaa korkeilta kierroksilta? Pöläyttää kunnon sinisen pilven joka kerta kun isoilta kierroksilta lähestyy esim. risteystä moottorijarrutuksella. Savu on isommilta kierroksilta vaaleaa, vähän pienemmiltä sinistä. Kylmänä käyntiin laitettaessa koko piha peittyy siniseen usvaan ja silmiä kirvelee tyhjäkäynnillä jolkottelevan hojon vieressä.
Pakokaasutestistä meni hyvin tuloksin läpi konttorilla, vaikka sinistä puskikin. Kaikki muut on tähän mennessä vaan sanoneet, jotta vanhalle tojotalle ihan normaalia.

Moottorilla siis ajettu +510 000km, viime talvena tuli uudet männänrenkaat, sylinterit hoonattu, uudet venttiilinvarrenkumit ym. tiivisteet.
Eniten ihmetyttää, miten tuota savua riittää, kun kone haukkaa öljyä 1l/5000km?

Nyt laitoin pellin alle ahtimen, ei huohota ja muutenkin tottelee poljinta iloisesti. Ainut mikä häiritsee, on moottorijarrutuksella seuraava sininen pilvi... Niin, ja ahtoputkissakaan ei näy öljyä.



Päivitystä, alipainekalvo vaihdettu syöttöpumppuun. Veti rikkinäisen läpi öljyä imusarjaan syöttöpumpusta.

Lähetetty: Ti Syys 04, 2007 8:08 pm
Kirjoittaja pemaripoju
mihkä se koneen huohotus putki menee? itte ku laitoin turbon imuputkeen alko kone savuttaan vähäsen tyhjäkäynnillä! muuten ei kyllä ole mitää muita suurempia savutuksia!

Lähetetty: Ti Syys 04, 2007 8:20 pm
Kirjoittaja pertsa
Voi olla että turbo vuotaa öljyt pakopuolelle :roll:

Re: Savustava HJ *köh* *köh*

Lähetetty: Ti Syys 04, 2007 8:26 pm
Kirjoittaja Juno
Viipo kirjoitti:Mikähän tuossa HJ:n myllyssä oikein savuttaa, kun himmaa korkeilta kierroksilta? Pöläyttää kunnon sinisen pilven joka kerta kun isoilta kierroksilta lähestyy esim. risteystä moottorijarrutuksella. Savu on isommilta kierroksilta vaaleaa, vähän pienemmiltä sinistä. Kylmänä käyntiin laitettaessa koko piha peittyy siniseen usvaan ja silmiä kirvelee tyhjäkäynnillä jolkottelevan hojon vieressä.
Pakokaasutestistä meni hyvin tuloksin läpi konttorilla, vaikka sinistä puskikin. Kaikki muut on tähän mennessä vaan sanoneet, jotta vanhalle tojotalle ihan normaalia.

Moottorilla siis ajettu +510 000km, viime talvena tuli uudet männänrenkaat, sylinterit hoonattu, uudet venttiilinvarrenkumit ym. tiivisteet.
Eniten ihmetyttää, miten tuota savua riittää, kun kone haukkaa öljyä 1l/5000km?

Nyt laitoin pellin alle ahtimen, ei huohota ja muutenkin tottelee poljinta iloisesti. Ainut mikä häiritsee, on moottorijarrutuksella seuraava sininen pilvi... Niin, ja ahtoputkissakaan ei näy öljyä.
Pumppu / suuttimet / venasäädöt ? savuais kyllä sillon myös vedättäessä jonka huomais pitkässä juoksussa soppakuluissa sekä vedon puutteena (sen vähäisenkin ) Itellä menee öljyä n. puol litraa / 1000km kun on kunnolla romua kyydis, ja antaa lapikasta. Turbon ahtoputket on kans öljyset, mutta ei savuta muuta ku kierrosten yläpäässä kun antaa monoa.

sininen savu

Lähetetty: Ti Syys 04, 2007 9:17 pm
Kirjoittaja Hoosuu
Jos kyseesä HJ 60 eli kalvosäätöinen pumppu tarkista onko pumpusa se nahkakalvo ehjä, kaverin BJ :sä oli sama vika ja kalvo vaihtamalla savu loppu!

Savu

Lähetetty: Ke Syys 05, 2007 2:03 am
Kirjoittaja werzu
Ei se ny normaalia ole että savustaa tienoota.Mun bj savutteli kun oli mäntävaurio.Tosin viallinen ahdin osaa saman tempun tehdä.Savuttiko ennen ahdinta?

Lähetetty: Ke Syys 05, 2007 7:28 am
Kirjoittaja Viipo
Joo, kyllä savusti ennen urpoa ihan samaan malliin.

Huohotus on nyt vedetty ihan vaan putkella konehuoneeseen, eli raittiiseen ilmaan.

Tuo kalvo on käyny kyllä mielessä, mutta muuten on pelannu ihan mallikkaasti. Ainut, että syöttöjen noston mukana nousi tyhjäkäyntikin.

Niin, joo, ei oo ikinä ollu tuo värkki mitenkään raketti tai pieniruokanen. Vuotavat suuttimet? pumppu jää antamaan soppaa kaasuläpän sulkeuduttua?
Antaakos runsas diizelöljy sinisen savun?

Lähetetty: Ke Syys 05, 2007 6:08 pm
Kirjoittaja hodari
Viipo kirjoitti: Antaakos runsas diizelöljy sinisen savun?
Eikös se anna mustan savun.

En tiedä liittyykö mitenkään asiaan mutta mulla hj61:nen savuttaa sinistä kylmänä. Ajattelin käydä ensin suuttimet tarkistamassa jossain pajassa jos hiukan rauhottuis. Muuten käy kuin kello.

Lähetetty: Ke Syys 05, 2007 6:43 pm
Kirjoittaja Viipo
Joo, ja muutenkin tuntuu erikoiselta, jotta se savutus johtus polttoainepuolesta, kun ei nosta kuitenkaan kierroksia. Jos se soppaa sais, niin sehän vetäs, eikä jarruttas. Kai se vaan imee öljyä venttiilinvarsien ja männänrenkaiden välistä.

savutus

Lähetetty: Ke Syys 05, 2007 8:47 pm
Kirjoittaja werzu
Onkos muuten männänrenkaat oikein päin???
Runsaasta diesel määrästä tulee voimasavu.Onkos ajotus kohdallaan pumpussa?Ja oletko varma ettei ole mäntiä halki?Mun hj.ssa oli ennen minulle tuloa.Kävi kyllä mut savutti.

savut

Lähetetty: Ke Syys 05, 2007 9:03 pm
Kirjoittaja Hoosuu
Kokemuksesta epäilen edelleen sunkin vaivas johtuvan siittä kalvosta, ei maksa kun vaivan jos kattot sen kunnon,suutin-männänrekas ym ehdoteltu remppa maksaa vähän muutakin!

Lähetetty: To Syys 06, 2007 10:17 am
Kirjoittaja Panu
Mulla oli kanssa Hojottimesta se kalvo rikki aikanaan, eikä siitä saanu leimakelposia päästöarvoja semmosena millään, päinvastoin inssi totes että ajokielto olis pitäny laittaa heti.
Ja se savukin oli ihan normaalia noki mustaa eikä mitään öljyn sinistä, polttoineen syöttöönhän se kalvo vaikuttaa eikä öljyä ruiki :wink:
Tiedä sitten..

Lähetetty: To Syys 06, 2007 1:24 pm
Kirjoittaja pemaripoju
eikö sen kalvon kunnon voi kokeilla imemällä niistä putkista? ja silloin kunnos jos ei päästä läpi!

Lähetetty: To Syys 06, 2007 6:17 pm
Kirjoittaja pertsa
Viipo kirjoitti:Joo, kyllä savusti ennen urpoa ihan samaan malliin.

Huohotus on nyt vedetty ihan vaan putkella konehuoneeseen, eli raittiiseen ilmaan.

Tuo kalvo on käyny kyllä mielessä, mutta muuten on pelannu ihan mallikkaasti. Ainut, että syöttöjen noston mukana nousi tyhjäkäyntikin.

Niin, joo, ei oo ikinä ollu tuo värkki mitenkään raketti tai pieniruokanen. Vuotavat suuttimet? pumppu jää antamaan soppaa kaasuläpän sulkeuduttua?
Antaakos runsas diizelöljy sinisen savun?
Laita se huohtusputki imuputkeen ilmanputsarin ja turbon välille.Se on kuulema parempi niin sano toi ukkeli mulle kun ostin uuden turbon .Se pitää alipaineta mootorissa voi tulla painetta mootoriin niin painaa öljyä paluuputkeen elikä paluöljy ei pääse vapaasti virtaan takaisin öljypohjaan.Sama vika jos on liikaa öljyä mootorissa näin sano tämä ukko joka myy näitä turboja täällä ja se on kunnostanut niitä 25 vuotta :roll:

savutus

Lähetetty: To Syys 06, 2007 7:35 pm
Kirjoittaja werzu
Hj.n öljynpaluu tapahtuu niin isoja reittejä uttä tuskin ahdistaa.L-moottoreissa asia on aivan toinen.