Kuva Kuva

Ennenaikainen koneremontti !

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Juno
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 9:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Ennenaikainen koneremontti !

Viesti Kirjoittaja Juno »

Toimitin hojon diesel pajalle tarkotuksena säädättää pumppu sekä ottaa savukaasut jotta ei konttorilla menisi turhaa aikaa ko. touhuun. Pari tuntia sen jälkeen soittaa "monttööri" kyseiseltä pajalta ilmottaakseen ylimielisesti, että "sun autossas on venttiilivika kun sitä tossa pihalla kuunneltiin " ja että hän ei ainakaan ota vastuuta tollasen koneen huudattamisesta.

Autolla on ajettu kyseisenä aamuna ilman mitään ylimääräsiä ääniä, mutta kun hain auton pajalta pois niin kuurokin olis kuullu että koneessa on vikaa, eli: Kone on rikottu kyseisellä pajalla ja tämän jälkeen kertoillaan satuja että autoa ei edes yritetty mitata ton " vian " takia.

Tottakai kilsoja on ne normit, eli tässä tapauksessa 478 000 ja rapiat ja saattaa mr. Murphylläkin olla sormensa pelissä, mutta: Onko kellee muulle sattunu tälläst, ja mikä vastuu on tollasella itseään DIESEL pajaksi
mainostavalla puljulla kun kone hajoo "käsittelyssä " Vituttaa ihan saatanasti varsinkin kun leimaa varten tuli tehtyä muutenkin täysiä päiviä auton alla ja päällä. Joka tapauksessa edessä on koneremontti, siitä ei oo epäilystäkään.

Nonii nyt on avauduttu, kiitos ja anteeks.
# 266

Jj`a tuosta......
h2vettä
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 7:25 am
Paikkakunta: paimio

Viesti Kirjoittaja h2vettä »

EI taatana jos aamulla ajoit autos tonne pajalle ilman minkäänlaisia

ääniä niin kipaseppa himaan hakee se pesäpallomaila ja joutuin takasin

sinne hujanhajanpajalle kyselemään uusiksi kuka korjaa ja milloin on valmis.

Kyllä mulla ainakin palais hihanen sen verran tossa kohtaa että puupää auto

tarttis tilata paikalle jos joku perkuleen tahvo polttais autosta kannen ja

kehtais vielä soitetella että tuu hakee paskas pois.
Juno
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 9:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juno »

Nii, piti vielä lisätä että tällänen riskihän on vanhoilla koneilla aina mutta tod. näk. toi "monttööri" ei oo käyttäny konetta kuumaks ennen huudatusta, jolloin tollanen pual miltsii ajettu kattila varmasti rivahtaa.
Olis taas pitäny itte tehdä kaikki valmistelut ja seistä vieressä vahtaamassa, mutta ku pitää yrittää käydä duunissakin :evil:
# 266

Jj`a tuosta......
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

No tahallaanko ne sen rikko? Asia olisi tietysti pitänyt kertoa niinkuin se on, mutta ei se ole dieselpajan vika eikä muunkaan testin tekijän, jos ennakkovalmistelut on tehty oikein ja testi tehty oikein ja moottori kilahtaa.

Kyllä terve puolmilliä ajettu kone kestää huudattaa päästötestin vaikka kylmiltään, mutta jos ollaan jo välyksissä kaukana toleransseista ja ajotukset ja suutinten kunto mitä sattuu, niin tottahan se voi hajota.

Ymmärrän kyllä että jurppii ja kovasti, mutta elämä välillä on. Toivottavasti saat auton kohtuurahalla kuntoon.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Juno
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 9:45 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juno »

-MaTTi- kirjoitti:No tahallaanko ne sen rikko? Asia olisi tietysti pitänyt kertoa niinkuin se on, mutta ei se ole dieselpajan vika eikä muunkaan testin tekijän, jos ennakkovalmistelut on tehty oikein ja testi tehty oikein ja moottori kilahtaa.

Kyllä terve puolmilliä ajettu kone kestää huudattaa päästötestin vaikka kylmiltään, mutta jos ollaan jo välyksissä kaukana toleransseista ja ajotukset ja suutinten kunto mitä sattuu, niin tottahan se voi hajota.

Ymmärrän kyllä että jurppii ja kovasti, mutta elämä välillä on. Toivottavasti saat auton kohtuurahalla kuntoon.
Jep, oletinkin että matti ottaa kantaa mutta,suuttimien kärjet on vaihdettu about 3000 km taaksepäin, pumppu tsekattu, keinut vaihdettu / venat säädetty samalla pajalla kun nyt toi "kilaus" sattui, eli noi on pois laskuista. Mutta niinkuin mainitsin, ko. kilsat riittää oikein ajoitettuna tekemään remontin tarpeen, ei siinä mitään. Pystyn elämään ton remontin kanssa aivan hyvin, mutta mitä en siedä niin paskan puhumista siitä, että " se oli jo rikki kun sain/toit sen tänne" suoraselkäisyys kun on kuitenkin jonkinasteinen hyve ! Periaatekysymus ! :!:
# 266

Jj`a tuosta......
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Mä taas en tajua koko vitun pakokaasu testiä.
ÅÅÅken kätyrien temppu saada vanhat nokilekat paskaks.
JOs en itse koskaan kierrätä KUORMITTAMATONTA moottoria lähellekkään 4000rpm niin miksi antaisin jonkun muunkaan tehdä niin :x :x

Joo se siitä, nyt vaan kansi auki ja kattomaan tuhon laajuutta.
Toivottavasti käyttäminen lopetettiin heti, se yleensä pelastaa suurimmilta tuhoilta.
Niinkuin omassa tapauksessani kävi 8)

T:Heikki
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

hojo61 kirjoitti:Mä taas en tajua koko vitun pakokaasu testiä.
T:Heikki
Se nyt vaan on ainoa keino pitaa ne kaikkein paskimmat savukoneet pois liikenteesta. Jos joku keksii vaihtoehtoisen "jarkevan" keinon mitata dieseleiden savutusta, niin siihen varmaan siirryttaisiin suht ripeasti..

Nimimerkilla: Joskus hylsy savumittauksesta tullut..
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

MIten sen pahimman savutuksen näkee vasta huippukierroksilla??
Kyllä ne pahimmat nokilekat savuttaa jo paljon alempaakin..

JA mullahan ei oo koskaan pompannu dieseliä savuista 8) 8)
Mutta tekee väkisinkin mieli kaivaa maila kontista kun joku kenkii kuormittamatonta Toisen omaa konetta :twisted: :twisted:

T:Heikki
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

hojo61 kirjoitti:MIten sen pahimman savutuksen näkee vasta huippukierroksilla??
Kyllä ne pahimmat nokilekat savuttaa jo paljon alempaakin..

JA mullahan ei oo koskaan pompannu dieseliä savuista 8) 8)
Mutta tekee väkisinkin mieli kaivaa maila kontista kun joku kenkii kuormittamatonta Toisen omaa konetta :twisted: :twisted:

T:Heikki
Mikäs ihmeellisyys tuo kuormittamatta on?Ennemmin niin kuin vaikka rullilla kuormaa vastaan rajoittimeen,siinä se vasta tiukille menee.

Sitäpaitsi,noki ei ole se mikä hylkyyn yleensä johtaa vaan epätäydellinen palaminen.Lähellä rajoitinta ilmenee monet virhesäädöistä ja huonosta kunnosta johtuvat palotapahtuman virheet.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

rusakko kirjoitti:Pystyn elämään ton remontin kanssa aivan hyvin, mutta mitä en siedä niin paskan puhumista siitä, että " se oli jo rikki kun sain/toit sen tänne" suoraselkäisyys kun on kuitenkin jonkinasteinen hyve ! Periaatekysymus ! :!:
Tää on kyllä totta. Rehellisyys ennenkaikkea, sillä pärjää jo pitkälle.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

hojo61 kirjoitti:MIten sen pahimman savutuksen näkee vasta huippukierroksilla??
Kyllä ne pahimmat nokilekat savuttaa jo paljon alempaakin..

JA mullahan ei oo koskaan pompannu dieseliä savuista 8) 8)
Mutta tekee väkisinkin mieli kaivaa maila kontista kun joku kenkii kuormittamatonta Toisen omaa konetta :twisted: :twisted:

T:Heikki
Itte sain väkisellä pirun hyvän oppitunnin savutuksen saloista kun BJ ei millää menny savuista läpi. 4-5 vaikka kuinka sääti.

Pahimmillaan syötöt oli niin pienellä ettei jaksanut kulkea kuin viittäkymppiä.

Syyksi ilmeni yksi viallinen "kuseva" suutin.

Suutinkärkien vaihdon jälkeen kesti syötöt säätää niin, että pukkaa jo vähän mustaa. Turboa ei silloin vielä ollut.

Pikku kommentti tuohon HJ:n kone rikkoon.

Käsittääkseni 12H-T oksentaa männänrenkaat 400-600tkm kohdalla männän päälle oli ajettu miten vaan. Sen pari satkua sillä voinee vaikuttaa.
Lieneekö tässä ollut sopivasti tunnit täynnä ja vimonen niitti oli savutesti...?
Eli veikkaan mäntävikaa eikä venaa.

Mutta persiistähän on jos firma väittää sen olleen jo rikki.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Tässä on kyllä nyt hajonnut 2H kone.

MUlla on tossa omassani 12HT josta porsi veivinlaakeri 470tkm:kohdalla.

Ja rempan yhteydessä vaihdettiin männät, just väljenneen ylimmän männänrengas uran takia.
Muuten mäntä oli täysin mitoissaan. Ei sitä vaan voinu jättää sinne kun olis lauennu seuraavan 100tonnin aikana taas!!

Toijota ei vissiin halunnu tehdä koneesta ikuista ja jätti rengas uran vahvistamatta :evil:
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

En syyttäisi pelkästään testaajaa, vaan ennemmin testaustapaa.

Tuossa testissähän ei ole kysymys huippukierroksilla huudattamisesta pelkästään, vaan moottoria kiihdytetään sen omia sisäisiä massoja vastaan päätyen rajoittimeen, ikäänkuin kineettisessä dynamometrissä. Todella alkeellinen ja järjetön tapa moottorin kannalta , mutta halpa kun ei tarvita kalliita oikeita dynamometrejä.

Testi ei kerro itse moottorin kunnosta juuri mitään, jos polttoainelaitteet on kunnossa. Itselläni parikin omakohtaista kokemusta tästä. Kyllähän ne rikkoutuneet koneet on varmasti poikkeuksetta jo ehtoopuolella, mutta niiden ja täysin kunnossa olevienkin elinikää kyllä lyhennetään tuolla testaustavalla.

Viimeksi 2H vapari, mittarissa alle 300tkm (todellisista ja muustakaan historiasta ei mitään tietoa), mutta testissä savuarvo kohtuullinen 0,26? Kahden viikon ja muutaman tuhannen kilometrin jälkeen kone alkoi savuttaa ihan hulluna. Ei auttanut muu kun kone auki ja mitä löytyikään? Täysin horo ja männänrenkaita poikki.

Väljä se oli ihan varmasti jo ennen testiä, mutta savuarvo 0,26, eikä ajossa mitään savutusta näkynytkään ja kuitenkin se kuljetti autoa paikasta toiseen. Männänrenkaita sitten EHKÄ katkesi testissä ja näkyvä savutus alkoi. Olisi se saattanut toimia ilman testausta vielä vuosia sievällä ajolla sillä 0,26 savuarvolla tai ainakin alle sen 2,5:n????

Isoveli vaan määrää miten testataan ja artisti maksaa, niin se menee.
TP
Avatar
jonetzu
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 4:15 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jonetzu »

Onkos tuo muuten mitenkään ennalta arvattivissa/huomattavissa koneesta, että on menossa nuo ylimmäiset männänrenkaan urat sököksi.

Nimimerkki: ostoaikeissa HJ :twisted:
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!
#435
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Täysin TimoP kanssa samaa mieltä.

Ja jonetzu vaikea se on huomata etukäteen muuten kuin kone auki :cry:
Meinään tuo meikäläisen vehje kävi vielä 3p enen laakeri rikkoa niin nätisti kun tommonen 20v vanha diiseli vaan voi käydä. Ei ehkä olis euro pysyny venakopan päällä pystyssä, mutta kuitenkin.

Toihan ei olis mikään paha rasti puolen miljoonan huoltona uudet männät ja laakerit, ei tarvii kuin kevyen hoonauksen.
Pääsee paljon halvemmalla ja vähämmällä kuin että antaa hajota koneeseen.
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Vastaa Viestiin