Kuva Kuva

Pyörän-napa vuotaa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
tracer_bullet
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:36 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Pyörän-napa vuotaa

Viesti Kirjoittaja tracer_bullet »

Täytyypä taas kysäistä teiltä ennenkuin teen mitään hölmöä.

Olen huomannut että toyotan oikea-taka pyörän-napa tiputtaa öljyä. Vuoto ei ole mikään iso, mutta meinaa ne mustat tipat valkosissa mangelsseissa käydä ärysttään. Pyörän-navassa on uloimpana kansi joka istuu kiinni viidellä tai kuudella mutterilla. Siitä kannen alta se öljy näyttää tulevan. Eihän siellä pitäis mitään öljyä olla jos ei se kulkeudu sinne akselia pitkin?

Mistä tuo vois johtua ja mitä sille pitäis tehdä?
Toyota BJ-42 -85

#433
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Avatar
tracer_bullet
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:36 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tracer_bullet »

No jumankauta. Mä selasin simolinin ja slck:n sivuja tuntikaupalla enkä lötäny mitään.

Kuva

Eli kuinka pitkälle minun täytyy purkaa tuota napaa että pääsen käsiksi siihen stefaan? Tehkää tämä minulle helpoksi ja kertokaa mikä se stefa on noista räjäytyskuvan osista. Tuo englanti ei valitettavasti suju minulta ensinkään :(

Minkä kokoinen se stefa on?

Auttakaa nyt ihmeessä tyhmää.
Toyota BJ-42 -85

#433
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Se on tuo oil seal tuossa vetoakselin ympärillä, kuvan vasemmassa reunassa. Ei tartte purkaa enempää, ku tuo vetari pois. Sanottiin tuossa linkissäkin.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Purkusessio on kiinni siitä et onkos sulla semifloater vai fullfloater taka-akseli
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Eikös tuo kannen alla oleva vetoakseli sitten meinaa että on fullfloater akseli?Eli vetoakselille ei tule painoa.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Jappi kirjoitti:Eikös tuo kannen alla oleva vetoakseli sitten meinaa että on fullfloater akseli?Eli vetoakselille ei tule painoa.
jos taka-akselissa samanmoinen napa kun edessä,ilman napalukkoa,niin fullfloater akseli
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
tracer_bullet
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:36 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tracer_bullet »

Fullfloater akseli jossa samanlainen napa kuin edessä ilman napalukkoa.
Toyota BJ-42 -85

#433
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Meinasin,eikö semifloater ole samanlaisella laipalla kuin esim. hiluxissa(umpirautaa vanteen keskellä) eikä erillisellä vetoakselin laipalla keskellä napaa?
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Jappi kirjoitti:Meinasin,eikö semifloater ole samanlaisella laipalla kuin esim. hiluxissa(umpirautaa vanteen keskellä) eikä erillisellä vetoakselin laipalla keskellä napaa?
Kyllä, se "umpirautalaippa" joka ei törrötä vanteesta läpi, on Cruiserissa semifloaterin napa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
tracer_bullet
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:36 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

projekti etenee

Viesti Kirjoittaja tracer_bullet »

Kuva

Projekti etenee hitaasti. Ruuvvailin tänään ajan kuluksi irti tuon vetarin. Ne kartioprikat istu muuten hyvin kiinni.

Minkä kokoinen tuo stefa on? Miten sen saa tuolta irti? Lähteekö se holkki siitä stefan ympäriltä irti, siinä näytti olevan kierteet ulkopuolella.
Toyota BJ-42 -85

#433
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Eiköhän se lähde niinku stefat yleensä, meisselillä kampeamalla esimerkiksi. Se holkki jossa on kierteet ulkopuolella, on ite se akseliputki, irtoaa viimesenä koko navan ja jarrujen purun jälkeen rälläkällä.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Re: Pyörän-napa vuotaa

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Jatketaan nyt ketjua, kun tuli vastaan odottamaton tapahtuma.

Auto oli seissyt pari kuukautta ja aiemmin ei mitään ongelmia. Akseli täysin remontoitu n 30 tkm sitten uusin tiivistein laakerein. Kotona huomasin, että laipan ympärystä oli kostea, muttei märkä. 30 km maantieajoa kotoa ja huomasin tankatessa muutaman öljytipan tulevan laipan juuresta. 60 km kotoa olikin rengas litimärkä öljystä, laakeri tulikuuma ja vetoakselin pinnapulteista neljä katkennut. Tässä vaiheessa siirryttiin hinausauton kyytiin, jolloin katkesi loputkin pinnapultit ja toinen ohjuritappi eli yksi ohjuritappi jäi jäljelle.

Lähinnä mietityttää, mikä aiheutti pinnapulttien katkeamisen maantieajossa? Vaihtolistalle menee ainakin stefa ja pyöränlaakeri + täytyy ostaa uudet pinnapultit prikkoineen. Meinasin ottaa ne pinnapultit varaosa-akselista, mutta siinähän olikin pinnapultit korvattu normipulteilla :? Toivottavasti ei ole pinionin etulaakeri kärsinyt voitelun puutteesta, koska öljyä oli karannut paljon...

Mikä tässä on ollut syypää ja oliko noiden katkenneiden pinnapulttien uloskaivamiseen muita ohjeita kuin reilu kuumennus + mutterin hitsaus pultinjämään? Varaosa-akselin napoja jos haluaa käyttää, täytyy niitä ensin hieman sorvata levyjarrumuutoksen takia eli siinäkin oma hommansa.

Jossain oli juttua vahvistamisesta eli olikohan niitä ohjuritappeja laitettu kahden sijasta kuusi per puoli. Mahtaneeko olla 33" renkailla miten olennaista? Saako ohjuritappeja muualta kuin Toyotalta?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Pyörän-napa vuotaa

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Hitsaa siihgen katkeneeseen tappiin ensin iso prikka, saat tällälailla helpommin sulatettua sen pultin pään kiinni. Sit siihen isoon prikkaan hitsuuttelet mutterin. Mitään senkummempia esilämpöjä on turha antaa. Hitsaus lämmittää pulttia joka jäähtyessään lähtee yleensä helposti pois. Muistaakseni Jussilaisen Miksi on vahvistanu bertan ff taka-akselia lisäämällä ohjuritappeja. Löytyy offipalstalta.

Edittiä: etsinkyseisen projektin valmiiksi. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=32224
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Re: Pyörän-napa vuotaa

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tuo lämmitys siis sen takia, että nyt on pultinkannat kyllästetty öljyllä, joka oli ideana polttaa pois. Pultinkannat ovat katkenneet tasopinnan sisäpuolelle eli irroittaminen ei välttämättä ole ihan helppoa... Mutta mitäpä siinä menettää.

EDIT: Nämä irtosi seuraavasti. Kuumennus toholla kuumaksi -> pultinkannat heiluu jo, vaikka onkin syvällä. 3.25mm poranterällä puolen sentin reiät jokaiseen + isketään T20-irtokärki ja väännetään varovasti pois. Halvalla vastakierretapilla eivät lähteneet...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin