Kuva Kuva

Tuulilasinpyyhkijän nivel, HJ

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Tuulilasinpyyhkijän nivel, HJ

Viesti Kirjoittaja A-P »

Meinas mennä hermo, kun ei se pyyhkijän moottorin kääntövarren pallonivel meinaa pysyä paikallaan. Siellä on muovinen laakeri/kuulakuppi vivuston puolella, ja se on hapertunut ja kulunut.
Toyotalle soitin: vain koko vivustoa hintaan 194 euroa.
Onko joku keksinyt tuohon korviketta jostain? Vai tartteeko tehdä uniball-keksintö?
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Mulla se helvetinkeksintö on korvattu pienellä laakerilla, parilla prikalla ja läpipultilla. Toimii. Älä pyydä kuvia... :wink:
H&K
Viestit: 101
Liittynyt: To Loka 27, 2005 7:58 pm
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja H&K »

Mä porasin tosta pallonivelestä läpi ruuvin joka pitää nivelen paikoillaan. Toimii.
pyyvama
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 5:47 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pyyvama »

>Mä porasin tosta pallonivelestä läpi ruuvin joka pitää nivelen paikoillaan.


Toimii mullakin. Sika on vaan taas yrittäny olla muita parempi ja kikkaillu laakerin kanssa.

Matti
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Joku pultti ja laakeri sinne on keksittävä. Hätäapukorjauksena laitoin nivelen toiseen asentoon, ja pysyipä ainakin työmatkan kertaa kaksi.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
osilpi
Viestit: 465
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Miten ihmeessä olette saaneet sen moottorin takaisin paikoilleen?

Irrotin moottorin varren pooreiltaan.
Porasin siihen kuulaan läpireiän, ja laitoin pultin prikkoineen paikalleen. Vähän väljä, mutta voisi toimia.

En kyllä keksi, miten ihmeessä sen moottorin varren saa takaisin paikoilleen siihen moottoriin???
Eihän siihen jää senttiäkään väliä, eikä mun nakkisormet siitä mahdu kyllä mitenkään. Vai täytyykö se lämppärin moottori koteloineen ottaa irti, ja sitä kautta laittaa vivusto paikoilleen? Sen ilmaritilän heitin mäkeen, kun oli puhkiruostunut.

Ei olisi tätäkään korjausta pitänyt aloittaa... alko vaan se ruoste häiritsemään.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Re: Tuulilasinpyyhkijän nivel, HJ

Viesti Kirjoittaja Jappi »

A-P kirjoitti:Meinas mennä hermo, kun ei se pyyhkijän moottorin kääntövarren pallonivel meinaa pysyä paikallaan. Siellä on muovinen laakeri/kuulakuppi vivuston puolella, ja se on hapertunut ja kulunut.
Toyotalle soitin: vain koko vivustoa hintaan 194 euroa.
Onko joku keksinyt tuohon korviketta jostain? Vai tartteeko tehdä uniball-keksintö?
Korjasin käyttöauto-tojotasta 2-k epoksiliimalla.Pyyhin kuulaan ohuen vaseliinikerroksen ja kuppiin liimaa,sitten paikalleen kuulaan ja kuumailmapuhaltimella lämpöä että kovettuu joskus...Toimii...

Niin..ja vivustoon ei pääse käsiksi sisäpuolelta,hoijakasta en ole avannut mutta muista tojoista tuulilasin juurelta pelti/muovi irti tai sitten pyyhkijän juuret ja moottori irroittamalla lähtee koko paketti pois.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Minä korjasin tuon vian joskus silleen, että otin jostain saman ikäisestä korollasta tai karinasta vastaavan varren, ja siitä sen toisen vähemmän kuluneen samanlaisen pään. Varsi poikki ja hitsaamalla vastaavan pituinen pätkä toisesta varresta tilalle ehjine päineen. Toimi minulla seuraavat kymmenen vuotta kun laitto sen kumilutkun rasvaa täyteen ja saattaa toimia vieläkin. Pituus pitää olla tarkka tai laapparien liike ei vastaa ihan alkuperäistä, varsien asentoa muuttamalla tilannetta voi passata. Saattaa kyllä nuo em. luovuttajat jo olla vähissä mutta toisesta hajallisesta HJ:n varresta käy se toinen pää myös jos on ehjä. Pyyhkijäakselien välisessä tangossa taitaa olla samat päät kanssa. Se moottorin kuulavarsikin voi käydä noista muista, jos se kuula on kulunut, varren pituus pitää olla täsmälleen oikea, rälläkkä ja kemppi auttaa siihenkin vaivaan. Sillon alkuunsa tiukkasin sitä niveltä prässäämällä kuulaa littuun että sen ulkohalkaisija kasvoi, toimi vuosia mutta lopulta se muovihela hajosi ja piti tehdä tuo pään ja kuulan vaihto.

Osilpi: Kokeile mahtuuko menemään paikalleen jos ottaa sen varren pyyhkijän päästä irti (keskimmäinen musta luukku rintapellissä?) ja laitaa ensin moottoriin kalut kinni ja pujottaa sitten varsineen paikalleen ja sitten pyyhkijän päästä nivel palloon kiinni.
TP
osilpi
Viestit: 465
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

timop kirjoitti: Osilpi: Kokeile mahtuuko menemään paikalleen jos ottaa sen varren pyyhkijän päästä irti (keskimmäinen musta luukku rintapellissä?) ja laitaa ensin moottoriin kalut kinni ja pujottaa sitten varsineen paikalleen ja sitten pyyhkijän päästä nivel palloon kiinni.
Tuota täytyy kokeilla. On vaan sen peltilätkän edessä sekä omatekoinen kaasuvaijerin säätömutikka, että kiertovesipumppu, joten sinne ei ihan helpolla pääse käsiksi...
Muistatko, minkälainen nivel siellä luukun takana on? Eli onko siinä kohdassa jotain hajoavaa muoviosaa (samanlainen?)?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
osilpi
Viestit: 465
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Eilen sain vivuston vihdoin toimivaksi. Hieman kyllä kolahtaa ala-asennossa, mutta ei voi mitään.

Eli homma ratkesi seuraavasti:
-ensin vivusto irti ja sitten vedetään moottori vivuston kera ulos yhtä kyytiä
-pyyhkijän moottorin pyörivästä varresta kuula kokonaan pois (takaa rälläköi hieman materiaalia pois, niin saa tuurnalla lyötyä pois)
-kuulan tilalle 8mm pultti (n 25mm pitkä kierre) siten, että ko pultti jää ihan moottorin puoleiseen reunaan, pultti hitsaamalla kiinni
-varsi takaisin kiinni moottoriin siten, että
-vivuston aukko suurennetaan vajaa 22 milliseksi (mieluummin vähän liian pieni)
-aukkoon laitetaan 608-kuulalaakeri (8x22x7mm, SxUxL), itse puristin ruuvipenkissä hylsyjen avulla paikalleen (maksaa 2€)
-itse jouduin suurentamaan korissa olevan lasinpyyhkijän moottorin aukkoa, jotta mahtuu viritys pyörimään
-vivusto tungetaan koloon, mutta ei aivan perille
-moottorin varsi käännetään "osoittamaan kuskin puolelle"
-moottori vivustoon kiinni laakerin läpi, kiinnitetään ison pyöreän korialuslevyn (kuten prikka, mutta pari milliä laakeria isompi) ja lukkomutterin avulla
-moottori paikalleen (tiivistemöhnää väliin, niin ei sisäpuhallin ime konehuoneesta paskaista ilmaa), ja vivusto paikalleen
-pyöräytetään moottoria pari kertaa, jotta vivusto menee nollakohtaan -> varret kiinni
-ollaan tyytyväisiä, että säästettiin 200€
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Tuulilasinpyyhkijän nivel, HJ

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tämä pyyhkijä episodi iski omaankin ja tänään sain korjattua. Ford Cougar 1999 autossa näytti olevan 16 mm kuulasysteemi niinkuin HJssa. Rälläkällä varsi poikki ja cougarin varresta vastaava pätkä mikillä kiinni. Pyyhkijän moottorin nivelestä piti laikata pari milliä pois siitä päästä ettei vastaa nivelkupin pohjaan. Hyvin näyttäs toimivan. Raportoin lisää kun saan kokemuksia.

Eli HJn oma moottori omalla kuulalla josta hiottu 2mm päästä pois ettei vastaa kupin pohjaan.
Fordin pyyhkijän tikun varresta otettu 8 cm pitkä pätkä joka istutettu hjn varteen.
Vastaa Viestiin