Sivu 1/2

12H-T sammuu vaihdetta vaihtaessa

Lähetetty: To Marras 29, 2007 11:34 pm
Kirjoittaja osilpi
Mikähän tuossa 12H-T:ssa on, kun meinaa sammua kytkin pohjaan painettaessa? Tämä tapahtuu ainoastaan silloin, kun kierroksia on yli n 1500rpm ja esim vaihtaa vaihdetta isommalle tai pysähtyy liikennevaloihin. Jos antaa kierroksien laskea lähes tyhjäkäynnille ennen kytkimen painamista, kierroksien notkahdusta ei tapahdu.

Tyhjäkäynti tippuu sekunniksi kahdeksi niin pieneksi (arviolta 400rpm), että noin joka kymmenes kerta kone sammuu (ei ole mukavaa esim mutkassa).
Mikäli kone ei sammu, normalisoituu tyhjäkäynti siihen 800rpm välittömästi.

Onkohan sillä jotain vaikutusta, että polttoaineen paluulinja yhtyy t-haaralla imulinjaan välittömästi ennen siirtopumppua? En kyllä oikein usko.

Kuuluuko esim alipainejärjestelmän jotenkin korjata tuo notkahdus vai voisiko vika olla pumpun säädöissä tms?

Lähetetty: Pe Marras 30, 2007 5:37 am
Kirjoittaja Cental73
ainakin mun henkiläautossa oli vikana viallinen lisäilmaluisti kun teki tuota. Tiijä sitten onko dieselissä sellaista.

Lähetetty: Pe Marras 30, 2007 11:24 am
Kirjoittaja osilpi
Eipä ole sellaista ei. Ja tämä ei liity sammutusläppäänkään, koska sama ongelma myös silloin, kun läpän alipaine ei ole kytkettynä.

Lähetetty: Pe Tammi 25, 2008 10:49 pm
Kirjoittaja tapio.leppinen
ootko miettiny sitä vaihtoehtoa et kun se edic haistelee sitä öljynpainetta ja katkasis syötön jos paine laskee liian alas.. ja sehän vois hyvinki laskea jos kierrokset jostain syystä menee niin vaikeiksi... (400 rp/m)

Lähetetty: La Tammi 26, 2008 12:35 am
Kirjoittaja Luigi81
Ei o ediciä 12H-T:ssa... 8)
nimim. itsekin luulin

Lähetetty: La Tammi 26, 2008 7:29 am
Kirjoittaja PETEBJ75
Luigi81 kirjoitti:Ei o ediciä 12H-T:ssa... 8)
nimim. itsekin luulin
Ja vaikka olisikin niin pane pitaa olla aika pitkaan (15-30sec) alle rajan ennenkuin edic koneen sammuttaa

Lähetetty: La Tammi 26, 2008 12:57 pm
Kirjoittaja tapio.leppinen
Okei okei.. :)

Lähetetty: Su Tammi 27, 2008 11:00 pm
Kirjoittaja PikkuF
Pumppu kaipaa "päivityksen" diiselihuollossa.
Vien omani penkitettäväksi juuri samasta syystä + korkean kulutuksen takia (15L/100km) huomenna.
Huoltoraportti tulee loppuviikosta.....

Lähetetty: Ma Tammi 28, 2008 12:50 pm
Kirjoittaja osilpi
Ongelma vaan on se, että pumppu OLI juuri 600 euron perusremontissa Diesel-Laitteella Espoon Järvenperässä... Eli "uusi käytetty" kone, jonka remppasin. Pumppu rempattiin siis ammattiliikkeessä.
Olisivatko tehneet jotain väärin sitten, en tiedä eikä ole ollut mahdollisuutta käydä näyttämässä autoa siellä vielä. Ei vaan pysty lähtemään töistä puoleksi päiväksi hortoilemaan...

Kerro ihmeessä oma lopputuloksesi, kun homma valmistuu.

Lähetetty: Ti Helmi 05, 2008 8:03 pm
Kirjoittaja SJV
Pumpun penkityksen/takaisinkiinnityksen jälkeen tyhjäkäynti tulee säätää moottorin käydessä. Ison kupumutterin (iso nuoli) alla oleva joutokäynti säädin pyöritetään auki. Tyhjäkäynti säädetään omasta ruuvista (pieni nuoli) 700rpm. Tämän jälkeen tyhjäkäyntisäädintä kiristetään niin että tyhjäkäynti asettuu noin 750-800rpm. Kaasuvivusta "ryntäyttämällä" todetaan ettei moottori sammu. Mikäli sammuu, niin tyhjäkäyntisäädintä kiristetään viellä vähäsen, ja tyhjäkäyntiä piennenetään.

Kuva

Terveisin PikkuF..

Lähetetty: Ke Helmi 06, 2008 9:27 am
Kirjoittaja osilpi
No voehan nenä, empä tuollaista tiennyt! Säädin suoraan tuosta pikkunuolen kohdalta.
Tuota täytyy kokeilla ensi tilassa. Nyt alkanut nimittäin taas oireet pahenemaan.
KIITOS!

Onko muuten säätö tehtävä kylmällä vai lämpimällä koneella? Olettaisin lämpimällä? Ongelma kyllä vaivaa pahiten kylmänä.

Lähetetty: Ke Helmi 06, 2008 7:48 pm
Kirjoittaja PikkuF
Säätö tehdään käyntilämpöiselle koneelle.
Kylmänähän joutokäynti on kovempi oman säätimensä ansiosta.....
eli noin 900-1000rpm

Lähetetty: Ke Helmi 06, 2008 9:16 pm
Kirjoittaja osilpi
Mulla ei ole tuo kylmän koneen säädin käytössä, kun meni se alipainetta ohjaava lämpömokkula rikki (ja uusi on hävyttömän hintainen) -> olen käyttänyt käsikaasua, jos kylmä kone.

Kokeilin tuota säätöä ja näyttihän nuo ohjeet toimivan! Hieman herkkä oli se säätö ja pari kertaa kävi niin, että pelasi oikein hyvin, mutta kun koneen sammutti ja käynnisti uudelleen, niin kierrokset oli liian alhaiset, kunnes polkaisi kerran kaasua.
Sain säädettyä kuitenkin mielestäni ihan hyvin loppujen lopuksi. Aavistuksen jäi vielä korkealle tyhjäkäynti, täytyy sitä sitten tiputtaa siitä pikkuruuvista.

Nyt ei enää niiaile kierrokset kaasu vapautettaessa lyhyen koeajon perusteella. Voi olla, että kuvittelen, mutta mielestäni kaasun "alaosasta" tuli hieman herkempi samalla = alkaa nyökkimään helpommin. Mutta täytyy koittaa laittaa nyt se lisäjousi tuonne vivustoon ja ehkä se kaasuvivuston vaimennin, joka hyllyssä odottaa.

Mielestäni nyt myös kytkeytyvät vaihteet hieman paremmin, koska se kierrosten niiaus jäi pois.

Todellakin kiitos neuvoista!

Lähetetty: To Helmi 07, 2008 8:31 pm
Kirjoittaja PikkuF
Moottoriöljyllä on myöskin hivenen vaikutusta tuon joutokäyntisäätimen toimintaan....
Moottoriöljyhän kiertää pumpun sisällä....
Likainen ja liian paksu öljy tekee säätimen toiminnan tahmeaksi...

Lähetetty: To Helmi 07, 2008 8:38 pm
Kirjoittaja PikkuF
Oman 12HT pumppuni penkitys maksoi muuten 800e,josta suurimman osan muodosti pumpun irroitus ja takaisinlaitto...

Kulutus tippui tuollaiset 3,5L sadalla....eli homma on "maksettu" vajaan 20T ajelun jälkeen tämänpäivän hinnalla mitattuna....