HJ:N Hehkuongelma
Valvoja: Käyttäjä
HJ:N Hehkuongelma
Kyseessä HJ60.Ongelmana se,että omien tutkimusteni mukaan kaikki kynttilät olis ehjiä ja virtaa tulee latan uloimpaankin nurkkaan 20 volttia,mutta näillä plussakeleilläkään kosla ei kylmäkäynnisty.
Puoli tuntia narussa ja taas mennään.Oiskohan seuraava tutkimuksen kohde rele?Mistä löytyy?
Vuodesta -96 ajellut tolla tekeleellä ja tähän asti riittänyt,kun hehkuja vaan vaihdellut,mutta nyt ei jummarra.
Puoli tuntia narussa ja taas mennään.Oiskohan seuraava tutkimuksen kohde rele?Mistä löytyy?
Vuodesta -96 ajellut tolla tekeleellä ja tähän asti riittänyt,kun hehkuja vaan vaihdellut,mutta nyt ei jummarra.
Tää on -83 ja 14v pikahehkut (Beru).
On vaan aika mystinen tapaus olevinaan,kun ajattelin jo,että niin paskaa naftaa,ettei syty,sillä pitäshän ton ontuen lähtee,vaikka parikin kynttilää ois pimeenä.
Hehkutus aika pitäs olla kait jotain?Siis kauanko virtaa tulee latalle?Sillä vaan relettä ajattelin,kun ei noita vaihtoehtoisia osia kovin montaa ole.
Täytyy vielä kerran ottaa latikka irki ja ihmetellä.
On vaan aika mystinen tapaus olevinaan,kun ajattelin jo,että niin paskaa naftaa,ettei syty,sillä pitäshän ton ontuen lähtee,vaikka parikin kynttilää ois pimeenä.
Hehkutus aika pitäs olla kait jotain?Siis kauanko virtaa tulee latalle?Sillä vaan relettä ajattelin,kun ei noita vaihtoehtoisia osia kovin montaa ole.
Täytyy vielä kerran ottaa latikka irki ja ihmetellä.
Tuolta http://www.birfield.com/downloads-cat-1.html löytyy nuo manuaalit Cruiseriin.
2H manuaalin mukaan Euroopan ja Kanadan 24 V mallissa valon pitäs palaa kylmänä reilut 5 sekuntia ja hehkutusajan olla kokonaisuudessaan reilut 30 sekuntia. Sillon sieltä pitäs latan lähistöltä löytyä hehkuvirran anturi ja imusarjan alta hehkuvastukset. (2H manuaalissa alkaen sivulta 263)
Mulla tuo oma -81 vastaa manuaalin yleiseen vientiin tehtyä versiota, eli valo palaa n. 15 sekuntia ja hehkut hehkuttaa niin kauan ku avainta pitää hehkuasennossa.
Kannattaa hakea tuo manuska, siinä se on kuvien kans selvitetty.
2H manuaalin mukaan Euroopan ja Kanadan 24 V mallissa valon pitäs palaa kylmänä reilut 5 sekuntia ja hehkutusajan olla kokonaisuudessaan reilut 30 sekuntia. Sillon sieltä pitäs latan lähistöltä löytyä hehkuvirran anturi ja imusarjan alta hehkuvastukset. (2H manuaalissa alkaen sivulta 263)
Mulla tuo oma -81 vastaa manuaalin yleiseen vientiin tehtyä versiota, eli valo palaa n. 15 sekuntia ja hehkut hehkuttaa niin kauan ku avainta pitää hehkuasennossa.
Kannattaa hakea tuo manuska, siinä se on kuvien kans selvitetty.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vm -83? Onko siinä ollut aluperin pikahehkujäjestelmä? Jos on vaan vaihdettu pikahehkut vanhojen hitaiden tilalle, ei varmasti kestä montaa hehkutusta, jos hekuajastinta ei ole myös vaihdettu ja rakennettu erillisiä hekutus/jälkihehkutus piirejä.
Pikahehkutushan perustuu siihen, että ensin kärvennetään 14V hehkutulppaa 24 voltilla lähes valkohehkuun, jonka jälkeen väliin kytketään imusarjassa oleva etuvastus jolla jännite pudotetaan n. 14V. Pikahehkuaika on näillä keleillä n.2 sekuntia, maksimissaankin 30 asteen pakkasilla alle 10s. Jos siis kerkeät mittaamaan sen 24V sieltä kiskosta, jokin mättää. Joko ajastin on rikki, tai sinulla on väärät hehkutulpat. 14V hehkutulppa palaa rikki 24 voltilla n.30 sekunnissa. Pikahehkusysteemissä on sellainenkin ikävä ominaisuus, että ei ole ihan sama jos yksi tulppa on pimeä, se nimittäin lyhentää jäljelle jääneiden käyttöikää. Se johtuu ihan sähkötekniikan perusasioita, kun jännitettä pudotetaan etuvastuksella. Kun etuvastuksen takana oleva kuormitus pienene, eli rinnankytketyistä hekuista (=vastuksista) osa poistetaan (=palaa poikki), jännitehäviö etuvastuksessa pienenee ja hehkuille tuleva jännite kasvaa. Eli jäljelle jääneiden hehkujen jälkihehkutusjännite kasvaa jokaisen hehkun palamisen jälkeen ja lyhentää jäljelle jääneiden käyttöikää kiihtyvällä vauhdilla.
Js sinulla todella on pikahehkujärjestelmä, ja pystyt mittamaan 24V kiskosta 10s jälkeen, on kaikki hehkut palaneet.
Toivottavasti vika löytyy nopeasti, rakensin aikoinaan itse pikahekujäjestelmän ja se ajan hakeminen oli aika tarkka homma eri ympäristölämpötiloilla. Hehkuja meni repullinen, eikä tullut ihan halvaksikaan...
Pikahehkutushan perustuu siihen, että ensin kärvennetään 14V hehkutulppaa 24 voltilla lähes valkohehkuun, jonka jälkeen väliin kytketään imusarjassa oleva etuvastus jolla jännite pudotetaan n. 14V. Pikahehkuaika on näillä keleillä n.2 sekuntia, maksimissaankin 30 asteen pakkasilla alle 10s. Jos siis kerkeät mittaamaan sen 24V sieltä kiskosta, jokin mättää. Joko ajastin on rikki, tai sinulla on väärät hehkutulpat. 14V hehkutulppa palaa rikki 24 voltilla n.30 sekunnissa. Pikahehkusysteemissä on sellainenkin ikävä ominaisuus, että ei ole ihan sama jos yksi tulppa on pimeä, se nimittäin lyhentää jäljelle jääneiden käyttöikää. Se johtuu ihan sähkötekniikan perusasioita, kun jännitettä pudotetaan etuvastuksella. Kun etuvastuksen takana oleva kuormitus pienene, eli rinnankytketyistä hekuista (=vastuksista) osa poistetaan (=palaa poikki), jännitehäviö etuvastuksessa pienenee ja hehkuille tuleva jännite kasvaa. Eli jäljelle jääneiden hehkujen jälkihehkutusjännite kasvaa jokaisen hehkun palamisen jälkeen ja lyhentää jäljelle jääneiden käyttöikää kiihtyvällä vauhdilla.
Js sinulla todella on pikahehkujärjestelmä, ja pystyt mittamaan 24V kiskosta 10s jälkeen, on kaikki hehkut palaneet.
Toivottavasti vika löytyy nopeasti, rakensin aikoinaan itse pikahekujäjestelmän ja se ajan hakeminen oli aika tarkka homma eri ympäristölämpötiloilla. Hehkuja meni repullinen, eikä tullut ihan halvaksikaan...
TP
Re: HJ:N Hehkuongelma
Yksi vaihtoehto ongelman syyksi voisi olla, että jälkihehkujen jaAnonymous kirjoitti:Kyseessä HJ60.Ongelmana se,että omien tutkimusteni mukaan kaikki kynttilät olis ehjiä ja virtaa tulee latan uloimpaankin nurkkaan 20 volttia,mutta näillä plussakeleilläkään kosla ei kylmäkäynnisty.
Puoli tuntia narussa ja taas mennään.Oiskohan seuraava tutkimuksen kohde rele?Mistä löytyy?
Vuodesta -96 ajellut tolla tekeleellä ja tähän asti riittänyt,kun hehkuja vaan vaihdellut,mutta nyt ei jummarra.
"vastuslatan" liitokset ovat löysällä.
Jos näin on, niin pelkkä kiristys ei aina riitä, sillä liitoksiin on kertynyt
ylimenovastusta aiheuttavia "piikkejä", jotka hiottava pois.
________________________
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Timop:n juttu ok,mutta tilanne muuttunut pahempaan suuntaan.
Edellisten tutkimusteni jälkeen ajettu,narusta käyntiin sydeemillä ja rupesin tänään tutkimaan,niin eipäs tulekaan enää virtaa.Sitten avasin releen ja se näytti ihan siistiltä päällepäin,jätin auki ,että näkisin toimiiko kärjet,kun kääntää avaimesta,ja sitten alkoi sauhuta.
Polttaa saman tien akulta tulevan jatkuvan virtapiuhan poikki ja jostain rintapellin- koneen takaosan suunnasta nousee kahta kovempi savu.
Onkohan siis nyt jossain paha maavika vai rele sökö vai mikä per.....????
Mistähän löytyy sulake,kun rasiassa ei mielestäni ole???
AAAAPUVA!!!Konstit ihan lepo.
Edellisten tutkimusteni jälkeen ajettu,narusta käyntiin sydeemillä ja rupesin tänään tutkimaan,niin eipäs tulekaan enää virtaa.Sitten avasin releen ja se näytti ihan siistiltä päällepäin,jätin auki ,että näkisin toimiiko kärjet,kun kääntää avaimesta,ja sitten alkoi sauhuta.
Polttaa saman tien akulta tulevan jatkuvan virtapiuhan poikki ja jostain rintapellin- koneen takaosan suunnasta nousee kahta kovempi savu.
Onkohan siis nyt jossain paha maavika vai rele sökö vai mikä per.....????
Mistähän löytyy sulake,kun rasiassa ei mielestäni ole???
AAAAPUVA!!!Konstit ihan lepo.
Niin sen verran vielä,että ihan on alkuperänen pikahehkujärjestelmä.
Vuodesta -96 ollut mulla ja viime vuosina 1-2 tulppaa talvessa vaihtanut,ja ihan vaan kipinällä testannut tulpat,että ovatko ehjiä.
Kerran olen vaihtanut kaikki kerralla,mutta enpä enää ole viitsinyt,kun niitä kuitenkin sillon tällön menee.
Kipinätestini on semmonen,jotta latta irti ja 12v johdon pätkällä hehkun nokkaan ja aina,kun kipinä tulee on tulppa ehjä,jos ei kipunoi
sitten vaihtoon.Mitähän tollasen 14v hehkutulpan pitäs ohmeina yleensäkään näyttää????
Vuodesta -96 ollut mulla ja viime vuosina 1-2 tulppaa talvessa vaihtanut,ja ihan vaan kipinällä testannut tulpat,että ovatko ehjiä.
Kerran olen vaihtanut kaikki kerralla,mutta enpä enää ole viitsinyt,kun niitä kuitenkin sillon tällön menee.
Kipinätestini on semmonen,jotta latta irti ja 12v johdon pätkällä hehkun nokkaan ja aina,kun kipinä tulee on tulppa ehjä,jos ei kipunoi
sitten vaihtoon.Mitähän tollasen 14v hehkutulpan pitäs ohmeina yleensäkään näyttää????
Miekkailu on suoritettu.Imusarjahehkujen ja päähehkujen lattaliitos oli oikosessa ja toinen imusarjan hehku sulanut muodottomaksi.
Nyt lähtee komiasti,mutta Toyotalta ei heti tuu mieleen ostella näitä osia.Hehkut a´22 euroo ja imusarjan hehku 167 euroo,joten tarvikkeosat kelpaa edelleen pirun hyvin.
Nyt lähtee komiasti,mutta Toyotalta ei heti tuu mieleen ostella näitä osia.Hehkut a´22 euroo ja imusarjan hehku 167 euroo,joten tarvikkeosat kelpaa edelleen pirun hyvin.
Mistäs tietää mikä hehkumalli käy koneeseen vuosimallin -83 hojoon? Rekisteröintipäivämäärä on 11.01.1983 , joka viittaisi että on vuoden 1982 malli, mutta onko noissa -82:ssa imusarjassa hehku? Autosta löytyy yks imusarjahehku ja kuusi normi hehkua on 23 volttisia.(Tai 20,5v en nyt muista)
Outo homma on siinä,että hehkutuksen merkkivalo palaa himmeästi virtalukon ollessa ACC asennossa, paitsi aluksi kun kääntää virrat päälle on kirkas about 20 sekuntia(hehkuttaa...?) Auttaiskohan kokeilla eri volttimäärän hehkuilla josko tuo valo sammuisi? Eli teenkö jotain hallaa jos kokeilen 14v hehkuja...?
Outo homma on siinä,että hehkutuksen merkkivalo palaa himmeästi virtalukon ollessa ACC asennossa, paitsi aluksi kun kääntää virrat päälle on kirkas about 20 sekuntia(hehkuttaa...?) Auttaiskohan kokeilla eri volttimäärän hehkuilla josko tuo valo sammuisi? Eli teenkö jotain hallaa jos kokeilen 14v hehkuja...?
railai at surffi.net
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
hehkut
Et tee muuta hallaa kun lompakolle eli releesi hehkuttaa ne melkovarmasti entiseksi hyvin nopeesti jos suostuu edes hehkuttaan.Ainakaan uudempi rele ei hehkuta oikein jos laitetaan vanhempaan moottoriin jossa on vain yksi etuvastus.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi
Toi imusarjahehkujen määrä kiinnostaisi minuakin. Itselläni -89 2H koneinen, väittäisin että lähes satavarmasti alkuperäinen systeemi, ja yhdellä imusarjahehkulla.. Auto on ollut minua ennen valtion omistuksessa, ja luulisin että sitä ei ole missään TI-pajalla huollettu. Tiedä noista.
Minkälainen "piuha" siitä Sun imusarjahehkulta lähtee sinne varsinaisille hehkuille?? Mulla on siltä väliltä hävinnyt johonkin kaikki, eli imusarjahehkulle menee virta, sekä siitä eteenpäin kansihehkuille. Yksi virtapiuha olis vielä ylimääräisenä.. mihinkä tällätään?? On tällä systeemillä kyllä käynnistynyt, kun viitsii vaan hehkuvalon (n. 5s) sammumisen jälkeen vielä hetken odotella ja sitten täräyttää tulille.
Minkälainen "piuha" siitä Sun imusarjahehkulta lähtee sinne varsinaisille hehkuille?? Mulla on siltä väliltä hävinnyt johonkin kaikki, eli imusarjahehkulle menee virta, sekä siitä eteenpäin kansihehkuille. Yksi virtapiuha olis vielä ylimääräisenä.. mihinkä tällätään?? On tällä systeemillä kyllä käynnistynyt, kun viitsii vaan hehkuvalon (n. 5s) sammumisen jälkeen vielä hetken odotella ja sitten täräyttää tulille.
Mulla tulee auton johtosarjalta yks piuha imusarjahehkulle ja se jatkuu imusarjahehkulta kansihehkuille.jkkorpi kirjoitti:
Minkälainen "piuha" siitä Sun imusarjahehkulta lähtee sinne varsinaisille hehkuille?? Mulla on siltä väliltä hävinnyt johonkin kaikki, eli imusarjahehkulle menee virta, sekä siitä eteenpäin kansihehkuille. Yksi virtapiuha olis vielä ylimääräisenä.. mihinkä tällätään?? On tällä systeemillä kyllä käynnistynyt, kun viitsii vaan hehkuvalon (n. 5s) sammumisen jälkeen vielä hetken odotella ja sitten täräyttää tulille.
Toinen piuha auton johtosarjalta tulee suoraan kansihehkuille, samaan mihin tuo imusarjahehkulta tuleva kiinnittyy.
Täytynee kyllä putsailla tuon imusarjahehkun liitokset,kovin on hapettumaa näköjään.
railai at surffi.net