Kuva Kuva

Ljiin synkronit

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Ljiin synkronit

Viesti Kirjoittaja jpesala »

Moi. Teinkö tyhmästi, ja voiko joku insinööri kertoa miksi ? kun vaihdoin ljiin päävaihteistoon Teboilin Fluid D textron 2 automaattiöljyt. Syy moiseen oli kun 1,2,3 vaihteiden synkronointi ei toimi ollenkaan kylmänä, uusilla mobilube gx premium gearoil 80w-90 öljyllä. lämpimänä toi mobilube synkronoi joten kuten. automaattiöljyn viskositeetti on paljon ohuempaa joten se syrjäytyy helpommin kuluneiden synkronirenkaiden urista ja synkronirengas alkaa jarruttaa kuten kuuluu. mun corollassa on punaset öljyt vaihteistossa ja aikanaan volvo 240 srj mulla oli automaattiöljyt laatikossa. koeajon havaintona on nyt , että laatikon synkronit toimii loistavasti. kovasti kehuttu redline synkroni öljy maksaa y
li 20€ litra ja tää teboili 5€ litra.
t.jp
mikaylikoski
Viestit: 96
Liittynyt: La Marras 26, 2005 8:13 pm
Paikkakunta: siikainen

mulla toimii

Viesti Kirjoittaja mikaylikoski »

teboilin vaihteistoöljyy 80-90 ja toimii moitteettomasti ja pian 400 tkm ajettu masiina..vähä tietty kankeeta mut ei oo haitannu tahtia..
harrastuksiin kuuluu toyo lj70 turbo
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Eikos volvoissa ole aina automaattioljyt manuaaleissa? (siis noissa vanhoissa). Loytyyhan tota tavallista laatikkooljya synteettisenakin. Joskus aikoinaan kaytin castrolin tayssynteettista laatikossa ja perissa. (huiput nousi muuten melkein 15km/h hiluxissa)
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

joo.joo. mutta jos mun laatikon synkroniongelma ratkesi tällä( laiska kun olen) niin eihän ole mitään järkeä alkaa purkaa laatikkoa ja vaihtaa synkronirenkaita .tietysti samalla tulisi laatikon laakerointi hoidettua
tämä pätee myös muiden cruiseristien ongelmiin. edelleen odotan sitä insinöörin tuomiota , mikä meni pieleen tässä kokeessa. tämän hetken ajokilometreillä laatikkoremontti siirtyi hamaan tulevaisuuteen. oli aika ilkeä ajaa kun ykkönen ei mennyt silmään paikallaan kun hieman kytkintä nostamalla. kolmoselta kakkoselle ja taas ykköselle vauhdissa kaksois poljennolla ja välikaasulla. kuten jo kirjoitin nyt laatikko toimii kuten ton ikäinen ja +300000km ajettu voi toimia. voi olla ,että synteettinenkin olisi auttanut.
t.jp
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

kiitos Panu , :D nyt näyttää hyvältä

t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Omassa autossa pienoisia ongelmia saada vaihteita päälle kun keli laskee nollan tuntumaan.

Laitappas JPESALA väliaikaraporttia vaihteiston toiminnasta. Onko laatikko jo hajonnut, vai toimiiko edelleen kuin uusi?

Löysin netistä tällaisen sivun: http://www.roadmachine.fi/mtl.html onko jollain kokemuksia? Taidan vaihtaa tuollaiset kun kerkiän...
#428
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

toimii hyvin. joo mä tiedän ton red linen synkroniöljyn. maksaa 20€ litra. siks mä kokeilin tätä atfää. nyt kun on havaittu että tosiaan pelkällä öljyn vaihdolla voi saada synkronit toimimaan voisi ostaa noi kalliit öljyt laatikkoon. huom. se päävaihteiston ja jakovaihteiston välinen stefa pitää olla kunnossa. helppo homma vaihtaa auton alla maaten. jakovaihteisto vaan osiksi ja uusi stefa paikalleen. itse vaihdoin sen viime keväänä ja samalla pari laakeria jakovaihteistoon. atf öljyllä tuntuu, että laatikko kolisee vähän enemmän tyhjäkäynnillä kuin sillä mobilubella.
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kyllä mulla taitaa olla stefa ehjä, kun pinnat ei muutu lootissa. Huomenna hakemaan Motonetistä öljyt ja viikonloppuna vaihtoon.
#428
RoJu
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Joulu 24, 2007 12:43 am
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja RoJu »

Moron,

Satakakslaiska Fiiatissa oli moottoriöljyt laatikossa, kun GL4:llä eivät synkronoinnit toimineet. Ei siitä laatikko koskaan hajonnut, kaikki muu kyllä.

Mersun (vanha 250D) laatikkoon kuuluu laittaa ATF:fää, ja hyvinpä sekin on kestäny viimeset 700 tkm.

Make & RoJu
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tänään vaihdoin laatikkoon ne Redlinen MT-90 -öljyt ja tadaa nyt menee kaikki pykälät sisään pakkaskelissäkin helkkarin kevyesti, vaihtoi sitten ylös tai alas ja vaikka kierroksia on reilustikin. Stefan tiiviydestä en kyllä ole enää varma, kun tuntu tarkastuskorkin kautta tulevan pikkasen enemmän öljyä ulos kuin mitä viime kerralla vitosvaihteen voitelun parantamiseksi ylitäytin. Taidan tehdä varmuuden vuoksi sen "hullunkierron" ja vaihdan myös jakikseen Redlinet.

Oman kokemuksen perusteella voin suositella noita Redlinen öljyjä lämpimästi. Edellisillä valmistajan suosittelemilla Mobileilla ehdin ajaa vain pari tuhatta kilsaa, joten vettä tai muuta asiaan kuulumatonta niissä ei ollut, eikä silti pelanneet kunnolla.
#428
Vastaa Viestiin