Kuva Kuva

Toyota Land Cruiser LX-RJ70 bensa - latausongelmia

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Reijo
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 9:44 pm
Paikkakunta: Vaasa

Toyota Land Cruiser LX-RJ70 bensa - latausongelmia

Viesti Kirjoittaja Reijo »

Seuraavassa tilannekatsaus.

Toyota Land Cruiser LX-RJ70 bensa, 2260 cm3
Valmistenumero JT1VORJ7009001962
Ens. käyttöönottopvm 16.02.1990
LTJ mallimerkintä LX-RJ70LV-MNW-4X4/2310

Ensin laturin hihnan katkeamisen johdosta (heinäkuussa 06) meni alkuperäisen laturin (Nippondenso 27020-34051, 02100-6612, 12 V, 3J2P) dioidisilta sököksi. Se korjattiin vastaavalla diodisillalla tutun autosähköasentajan toimesta. Se pelasi asiallisesti sen jälkeen. Saman tien huomattiin kuitenkin, että Nippondenson mekaanisen lataussäätimen (Voltage Regulator, TOYOTA, 27700-15030, ND 026000-4200, 12 v, 4J) toinen "tolppa" oli sökö. Lataussäädin uusittiin vastaavalla tarvikesäätimellä (DNC 12-3A), jonka hankin ja asensin itse. Mitään säätöjä ei kuulemma tarvinnut tehdä. Säätimen valinnan teki autosähkötarvikeliike antamieni auton rekisteritietojen perusteella.

Tämän vaihdon jälkeen lataus alkoi kuitenkin temppuilla: kojelaudan latausjännitemittarin mukaan latausjännite heilahteli ajoittain levottomasti edestakaisin ja nimenomaan ylöspäin. Tämä ilmeni myös valojen välkkymisenä ja lämmityspuhaltimen nopeuden muutoksina. Tuttu autosähköasentaja sääti latausjännitteen sen johdosta hieman alemmaksi, noin 13,2 V pintaan, jos muistan oikein. Kojelaudan latausjännitemittarin mukaan Jännite kuitenkin heilahteli käytössä sen jälkeenkin levottomasti ja yleensä ylöspäin. Tämä jatkui marraskuuhun 2007.

Sitten marraskuussa 2007 alkoi vaivaamaan latausvalo-ongelma. Valo paloi käynnistyksen jälkeen luvattoman pitkään. Se kuitenkin sammui joko jonkin aikaa kierroksia annettua tai jonkin matkan ajettua. Kojelaudan latausjännitemittarin mukaan alin latausjännite laski myös tämän ongelman ilmettyä. Latausjännite kuitenkin jatkoi aiempaa soutamistaan ja nyt se nousi välillä hyvinkin korkealle- ja lähes tappiin välillä joksikin aikaa, kunnes taas tipahti alas. Viaksi selvisi laturin diodisilta. Autosähköasentajan mittauksen mukaan sen yksi vaihe oli sökönä.

Tässä vaiheessa ostin sitten samasta tarvikeliikkeestä uuden tarvikelaturin (Toyota Gen. 02-3183) ja uuden tarvikelataussäätimen. Säädin oli samaa tyyppiä (DNC 12-3A) kuin yli vuotta aiemmin ostamani. Varmistin vielä kysymällä, että ovatko ne varmaan nyt oikeat tähän autoon. Oikeat ovat - niin vakuutettiin ja todettiin, että ei muuta kuin vaihtaa ne vanhojen viallisten tilalle - eikä mitään säätöjäkään tarvita.

Itse suorittamani vaihdon jälkeen vika ei kuitenkaan poistunut. Akun navoista mittasin latausjännitteeksi noin 13,9-14,1 V tyhjäkäynnillä valot ja muutakin kuormaa päällä. Kojelaudan mittarin mukaan ajossa latausjännite nousi kuitenkin kymmeniksi minuuteiksi (myöhempien mittausten mukaan) tuonne 16-17 V pintaan ja välillä ihan piikkiinkin, arvioni mukaan jopa 19-20 V:iin.

Otin yhteyttä uudelleen tarvikeliikkeeseen. He panivat minut käymään hakuamassaan autosähkökorjaamossa, kun eivät oikein uskoneet asiaa. Siellä todettiin kertomani perusteella, että minulle on annettu mitä todennäköisemmin väärä lataussäädin. Korjaamosta soitettiin tarvikeliikeeseen asiasta ja pyydettiin tarkastamaan mikä oli oikea säädin saamalleni tarvikelaturille. Kun palasin sittemmin tarvikeliikkeeseen, siellä todettiin, että aiemmin saamani säädin oli tosiaan väärä. Oikea typpi pitäisi olla DNC 12-3. Eli yhden A:n ero tyyppimerkinnässä.

Asensin tilalle saamani uuden DNC 12-säätimen saman tien autoon tarvikeliikkeen pihassa. Siellä se tuntui pelavan asiallisesti. Mutta jo lyhyen ajon jälkeen se alkoi kuitenkin toimimaan samalla tavalla epämääräisesti kuin aiempi "väärä" säädin. Olin muuten ostanut tuolloin myös uuden lämmityspuhaltimen nopeudensäätövastuksen, koska vain suurin nopeus pelasi. Pienimmät nopeudet eivät olleet toimineet itse asiassa syyskuusta, eli pitkästä aikaa jo ennen latausvalo-ongelmaa, koska vastukset olivat palaneet. Katsoin paremmaksi varata tuolloin 22.11.07 autosähkökorjaamosta ajan, koska näytti siltä, että varsinainen ongelma saattoikin olla muualla. Sain ajan kuitenkin vasta 18.12.2007.

Tuolla välillä latausongelma vain paheni. Kojelaudan latausjännitemittari oli välillä täysin piikissä sadankin kilometrin matkan yhteen menoon. Kaikki polttimot hohtivat niin kirkkaana, että pelkäsin niiden räjähtävän. Sitten jännite saattoi taas olla välillä pitkiä aikoja lähes normaalilukemissa, noin 14 V paikkeilla. Koko ajan jännite kuitenkin huojui kuten aiemminkin. Sen havaitsi edelleen myös valojen välkkymisenä ja puhaltimen nopeudenmuutoksina.

Pelättyäni, että ylijännite vaurioittaa muita kohteita, ennen kuin saan auton korjaamolle, kokeilin asentaa "oikean" lataussäätimen tilalle ensimmäisen vuonna 2006 saamani "väärän" DNC 12-3A -säätimen. Se tuntui toimivan asennuksen jälkeen tasaisemmin kuin "oikea" DNC 12-3 -säädin. Samalla tein kuitenkin myös valmiiksi testijohtimen akusta suoraan lataussäädintä edeltävän noin vajaan 20 cm:n pituisen välikaapelinpätkän liittimen latauksen ohjausjännitenavalle. Tuossa 20 cm:n välikaapelissa oli myös pieni piirilevy, jossa oli joitakin kuristin/vastus ja joitakn muita komponentteja. Olikohan se jokin häiriönpoistouksikkö...Varustin testijohtimen 10 A sulakkeella ja kytkimellä. Olin saanut tutulta autosähköasentajalta vihjeen, että ajoittainen korkea ja piikissä oleva latausjännite saattaisi johtua ohjausjännitteen katoamisesta tai putoamisesta jostain syystä. Ja tuolla kytkennällä voisin testata vian ilmetessä auttaako suoraan akulta tuleva ohjausjännite palauttamaan latausjännitteen normaaliksi.

Noiden toimenpiteiden jälkeen ei kojelaudan latausjännitemittarin jännite noussut kertaakaan enää niin korkealle (edes noin 16 V:iin) kuin aiemmin, vaikka latausjännitteen levottomuus edelleen jatkuikin. Tässä vaiheessa huomasin, että ajoittain lämpömittarin ja sitten joskus myös bensamittarin näytöt "karkasivat" yhtä aikaa maksimiiin ja sitten noin 5-10 sekunnin sisällä palasivat hiljalleen alas. Lämpöongelmaa ei kuitenkaan moottorissa ollut.

18.12. autosähkökorjaamossa vaihdettiin tuon takaisin asentamani "väärän" säätimen tilalle se "oikea" DNC 12-3 -säädin. Sen latausjännite säädettiin hieman alemmaksi (noin 13 V:iin, joka tuli jälkeen päin esille). Ja ennen säädintä ollut noin 20 cm:n kaapelinpätkä poistettiin, koska se ei kuulemma olisi kuulunut ollenkaan auton sähköjärjestelmään. Todettiin myös, että akku oli huono ja esitettiin sen vaihtoa. Vaihdoinkin heti akun toiseen käytettyyn, mutta uudempaan, joka oli ollut veneessäni. Totesin silloin, että uudemman akun navoissa latausjännite oli yleismittarilla mitattuna muistaakseni vain noin 12,7 V luokkaa. Jännite huojui toki edelleen kojelaudan latausjännitemittarin mukaan, mutta ei enää kivunnut kovin korkealla. Ei varmaan yli 14 V:iin. Itse asiassa ajan mittaan se alkoi laskea ja pysyi lyhyissä ajoissa ilmeisesti 12 V:n paikkeilla. Pitemmillä matkoilla jännite kuitenkin nousi vähitellen arviolta 13 V:iin.

11.1.2008 olikin sitten akku tyhjä. Mittasin silloin yleismittarilla tyhjäkäynnillä latausjäännitteeksi akun navoista noin 12,3 V ja noin 1500 kierroksella 13,1 V. Mittasin akun kennojen jännitteiksi noin 2V ja napajännitteeksi noin 12 V. Latasin akun sitten 7/15 A:n (min 35 Ah) akkulaturilla 15 tuntia. Ensin suuremmalla (käynnistysapu)virralla noin 8 tuntia (aloitti 4 A:lla, tunnin jälkeen oli maks. 6 A ja laski sitten vähitellen noin 4,9 A:iin). Loppuajan normaalilatauksella (aloitti 3:lla ja päättyi noin 2,5 a:iin) Ajoin akulla sen jälkeen yhtenä päivänä noin 30 km ja latasin sitten sen uudelleen 11 tuntia normaalilatauksella. Latauksen alussa noin 4 A ja lopussa noin 0,5 A. Edellset ampeerilukemat ovat laturin ampeerimittarin näyttämät.

Kävin tänään autosähkökorjaamossa säädättämässä latauksen jännitteen korkeammaksi, noin 14 V:iin. Akun todettiin olevan myös kohtalaisessa kunnossa. Säädön jälkeen jännitteen huojunta lisääntyi selkeästi. Korjaamolla esitettiin kaikkien ongelmien syyksi lataussäädintä. Ratkaisuna esitettiin a) elektronisella säätimellä varustettua laturia, b)elktronista säädintä tuon mekaanisen säätimen tilalle tai c) alkuperäistä säädintä. Ajossa korjaamolta kotiin jännite vaikutti pysyvän pääsosin säädetyssä arvossa, mutta huojui koko ajan selkeästi enemmän, kuin ennen sinne menoa. Ja ainakin kerran se nousi noin 15-16 V:iin, tosin ihan lyhyeksi ajaksi., mikä huolestuttaa...

Mitäs tuumitte. Missä vika ja mitä ehdotatte ratkaisuksi?

Reijo
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Latausjannite saa olla lahempana 15volttia, tuo 13 on jo auttamatta liian vahan. Mittariston latausmittari voi nayttaa mita sattuu, joten siihen ei aina kannata luottaa. Onko virtalukon pohjaa tarkastettu.

p.s. Olipa todella selkeasti kirjoitettu kysymys teikalaisella
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Reijo
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 9:44 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Reijo »

Moi!

Virtalukon pohjaa en ole tarkistanut itse. Eikä muuten ole selkeästi autosähkökorjaamokaan tuonut sen tekemistä esille. Eilen siellä keskusteltaessa vikaa aiemminkin korjannut asentaja totesi vain, että hän on mitannut jo ekalla kerralla 18.12.07 muut kaapeloinnit ja liittimet eikä niistä ainkaan vikaa ole löytänyt. Säätimen syyksi hän kaiken lykkää. Tuntui suosivan elktronista säädintä.

Sama oli muuten laita sen toisen tuntemani itse asiassa eläkkeellä olevan autosähköasentajan kanssa. Hänkin esitti elektronisella säätimellä varustettua laturia ratkaisuksi, mutta minä halusin nimenomaan pitää kytkennät alkuperäisen mukaisena. Hän asuu valitettavasti etäällä toisella paikkakunnalla, joten en ole häntä kyennyt kauttämään enemmän avuksi.

Tuo virtalukon pohjan kunnon tarkistaminen on kyllä tullut esille asiaa käsiteltäessä aiemminkin. Pitää yrittää selvittää sen mahdollinen osuus vielä selkeästi.

Kiitollisena otan vastaan kaikki muutkin asiaa koskevat vinkit ja paremmin cruiserien sähkömaailmaa tuntevien opastukset. ;-)

Reijo
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Kahdesta cruiserista (ja yhdesta vanhasta takapotku carinasta) olen joutunut tuon saatimen joskus vaihtamaan. Jokainen on ollut halvin mahdollinen tarvikeosa ja hyvin ovat pelanneet. Yleensahan nuo saatimen rikkoutumiset nakyy joko latauksen loppumisena tai siita etta latausjannite on "tapissa" kokoajan. Koskaan en ole nahnyt n.s huojuvaa latausjannitetta.
Veikkaukseni laittasin jollekkin hapettuneelle liitokselle jossain....
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Jokkeri
Viestit: 13
Liittynyt: Su Touko 06, 2007 10:39 am
Paikkakunta: Taavetti

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Mulla teki rj samaa,loppu ku vaihdoin tarvike laturin 70a.siinä on säätäjä valmiiks.vähä joutu kiinnitystä rakentelee,mut ei paha.
RoJu
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Joulu 24, 2007 12:43 am
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja RoJu »

Selviskö ongelma jo, ja miten ?

Make & Roju
Reijo
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 9:44 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Reijo »

Ei ole ongelma poistunut. En ole oikein jaksanut asiaan paneutua. Olen silti vaihdattanut autoon uuden releenkin kolmannen autosähkösiantutijan avulla. Se pelasi vähän aikaa, mutta edelleen vika on olemassa. Jokin aika sitten jännite oli aivan piikissä ja vastaantulijat väkyttelivät valja. Hokasin, että Osramin NightBreakerit olivat palaneet.

Eilen muuten selvitettiin työkaverin kanssa noita latausongelmia oskilloskoopin avulla. Sitä en ole nähnyt noiden muiden, sitä ekaa lukuunottamatta, käyttävän vian etsinnässä. Selvisi, että ilmeisesti syynä on uusimani laturi, jonka tuottamassa AC:ssa on keskimäärin 4-6 voltin nopeita piikkejä. Ne aiheuttanevat latausreleessä ohjauskärkien kipinöimistä. Se oli silmin havaittavissa ja havaittiinkin, että kärjet kaikista kokeilemistani releistä ovatkin kärsineet kipinöinnistä.

Skoopin mukaan alemmilla kierroksilla laturi antaa tosi kurjan näköistä "sinikäyrää". Ei sitä juuri voi sinikäyräksi tunnistaa. Ja tosiaan jännitteen nousuissa ja laskuissa on äkkinäiset keskimäärin 4-6 V jännitteen pudotus-/laskupiikit. Kierroksia nostettaessa käyrä rupee kuitenkin paremmin muistuttamaan sinikäyrää. Jännitepiikit kuitenkin säilyvät siinä, mutta kuitenkin pienenevät vähän. Vähäksi aikaa laturi saattoi roiskaista jännitteen 17 voltiinkin.

Pitänee alkaa katselemaan uutta laturia...
Vastaa Viestiin