Kuva Kuva

HDJ:n pitkät lakkas pelaamasta

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

HDJ:n pitkät lakkas pelaamasta

Viesti Kirjoittaja Daniel »

Eli hävisi yhtäkkiä autosta pitkät valot. :shock: Lähivalot pelaa kyllä. Osaako kukaan sanoa missä sijaitsee pitkien rele? Lähivalojen releen löysin kyllä. En löytänyt minkäänlaista sähkökaaviotakaan mistään vaikka yritin kaivaa.

Helps :)
bullseye
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 3:05 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja bullseye »

Mulla oli sama vika. Dimmer Relay kärähti. Se on konepellin alla kuskin puoleisella sivustalla. Siellä on sellainen musta relelaatikko. Laatikon kartan mukaan etsit sellaisen kuin "DIM". Se vaihtoon niin varmaan alkaa pelaan.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Rele löytyy konehuoneen puolella olevasta rele ja sulake boksista joka on kuskin puolella lokasuojan päällä. Taisi olla ihan takimmainen rele, boksin kannessa lukee. Siihen kannattaisi johdottaa joku suuremman virran kestävä malli, vähintään 50A, mielummin vielä isompi jos löytyy.

Jos releen vaihto ei auta, saattaa releelle tuleva syöttöjohto olla palanut poikki boksin sisältä. Boksin saa purettua ja tinaamalla vauraampaa johtoa pätkä tilalle. Minulla on nyt pelannut jo kolme vuotta, aikaisemmin renasi vähän väliä.
TP
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

Noniin. Tuo dimmer rele oli kärähtänyt. Katselin sitä kyllä aikaisemminkin, mutta tuo nimi ei oikein tuntunut viittavan pitkiin. Kävin hakemassa uuden releen ja aloin asentamaan sitä. Huomasin sitten, että tuo dimmer rele on avaava eikä sulkeva rele. Tarkastelin hiukan lisää ja tulin siihen tulokseen, että tuo dimmer rele vain sammuttaa lähivalot kun pitkät kytketään päälle. Eli jossain pitää olla myös pitkien rele. Sain elvytettyä vanhan dimmer releen ja tällähetkellä valot toimivat sillä tavalla, että lähivalot sammuvat kun laittaa pitkät päälle. Kojetaulussakaan ei näy pitkien merkkiavaloa. Yritin seurata johtoja ja etsiä tuota relettä, mutta ei siitä mitään tullut. Noita piuhoja on niin pirusti.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ainaki HJ:ssa toyota käyttää nelinepasia vaihtavia releitä, mm. just dimmerinä. Releen käämi saa virran samasta syötöstä ku releen lähdötki, ja maalla ohjataan. Ettei ois tässä samanlainen?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Mulla kans vaivana tuo pitkien toimimattomuus. Mulla vika esiintyy kun auto on kylmä, kun kone normaalilämmössä ja sisätila lämmin niin alkaa pitkät toimimaan. Toisinaan taas pitkät jäänyt päälle vaikka vaihtaa lyhyille, mutta räpsyttelemällä viiksestä on lyhyille taas vaihtunut.
Onkohan tämäkin rele vai rattipylväässä olevan vipukatkaisija vika??
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Tuli mieleen tämmönenn juttu. Ihan sattumalta huomasin johtosarjassa hankautuman paikassa, jossa moottorin kylkeä pitin kulkeva johtosarja, pari senttiä paksu nippu, kurvaa sylinterikannen ja rintapellin väliin kuljettanan puolelta moottoria ja menee moottorin toisella puolella rintapellistä sisään. Se oli hankautunut sylinterikannen kulmaan puhki asti, kuparit oli näkyvissä ja hitsausjälkiä myös. Kaikki toimi vielä normaalisti, mutta kannattaa tarkistaa tuokin, ainakin vm. -90 johtosarjan kiinnitys on sellainen että saattaa olla yleisempi vaiva.
TP
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

Taas pelaa. Asiahan oli, niinkun hj60 mainitsi, että rele on vaihtava. :oops: Olisi pitänyt katsoa tarkemmin. No aina sitä oppii uutta. Jostain corollasta löytyi vastaava rele. Samalla tuli otettua pois edellisen omistajan "Super Uv Xenon -polttimot jotka olivat todennäköisesti vastuussa releen kärähtämisestä. Oli nuo kumituttikin sulaneet polttimoihin kiinni.

Kiitokset vastaajille.

-Daniel
HDJ-800
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Touko 14, 2007 2:20 pm
Paikkakunta: Marttila

Viesti Kirjoittaja HDJ-800 »

Mun autosta oli releen pohja sulanut. Pajalla kaveri laitto uuden paketin tilalle.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Hyvä että vika löyty.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vastaa Viestiin