Kuva Kuva

Jokin imee virtaa akuista BJ-45 1981

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Stereo kytkettynä mittari näytti 0.42 ja ilman 0.03 :)
Stereo on kytketty jännitteenalentimeen kiinni. Onko mitään niksiä miten tuon vois pitää aina kytkettynä ilman että se imee virrat akuista?

Olen luultavasti vaan unohtanut kytkeä pois stereon virtapiuhat ja siksi luulin että tämä oli jokin uusi ongelma. Tavallisesti olen aina käytön jälkeen vetänyt irti steron piuhat kun ei ole vielä tullut asennettua virtakytkintä :lol:

Vinkki muille joilla on peukku keskellä kämmentä sähköasioissa. Amppeerimittauksen jälkeen muista vaihtaa mittaripiuhojen paikat alkuperäisille paikoille ettei tule mittaripiuhoihin niitä savukuplia jotka poksahtavat mukavasti 8) Tuli kokeiltua Volttimittausta heti jälkeen ja mittari kävi kuumana :oops: Vaikka olikin halpismittari niin toimi hyvin sen jälkeenkin.

Kiitos kaikille avusta!
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Siis jännitteen alennin kytkettynä, mutta stereot ei, niin 0,03.

Laita 24 V rele, joka saa ohjauksen virtalukolta. Siihen laitat kytkettävään nastaan stereon virran, ja syötöksi jännitteen alentimelta tulevan. Sillon saat stereon kanavamuistin otettua kuitenki suoraan alentimelta.

Tai jos haluat ottaa alentimen joutokäyntivirranki (joka vaikutti olevan mitättömän pieni) pois, niin paa rele ennen alenninta.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Tarkoitin siis että stereo ja alennin kytkettynä mittari näytti 0.42 ja ilman molempia 0.03. Olis varmaan ollut hyvä kokeilla mitä näyttää kun on alennin kytkettynä mutta ei stereota.

Onko väliä millaisen 24V relen laittaa tuohon? Huomasin että niitä on sulkevia ym. vaihtoehtoja. Ei varmaankaan vilkkurelettä ;) Mistä olisi paras alkaa vetää piuhoja? Ottaako virtalukon auki ja sieltä onkii niitä vai miten? Hmm no pääsen paremmin tutustumaan vaihtoehtoihin kunhan keli paranee.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Normaali sulkevahan siihen riittää, mutta jos on vaihtava jo hyllyssä niin senki voi laittaa, jättää sen vaihettavan nastan irti.

Ainaki Hojossa on lataussäätimen vieressä johtonipussa yks ylimääränen liitin, johon tulee 24 V ku virrat on kytketty.

Voi olla että se jännitteen alennin on se virtasyöppö.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Jürgen
Viestit: 133
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Mylsä

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Totaaa...eikös se virran mittaus käy helpoiten niin että mittaa sen sulakkeen paikalta sen virran voimakkuuden :shock:
"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Olin matkallla viikon ja kun tulin kotiin niin kokeilin käynnistää Bertan mutta taas sama juttu. Akut tyhjät vaikka oli ollut jännitteenalennin sekä stereot poiskytkettynä. Aiempien mittaustietojen mukaan niin tämä on aika uskomatonta.

Auttaisikohan jos upottaisi Bertan mereen vai onkohan tässä muita mahdollisuuksia?
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

ÄLÄ upota sitä mereen, tehään eka vaihtokauppaa ja saat vastaavan jonka sitte voit upottaa (mielellää matalaan veteen jotta on helppo hakea osat taltee)

mut oikeesti otappa suunta AKKU kauppaa, ei mihinkää tavarataloon vaan oikeaan alankauppaan. niillä on jotku rasitus mittarit joilla näkee akkujen kunnon.

Toinen akku jos on huono ja purkaa niin samalla menee se ehjä kans tyhjii, jos 12v järjestelmä ja kun 24v järjestelmä niin heikosti pyörii jos toisesta akusta on 1-2kennoa pimeenä. Ja 1 kennohan on sen 2v joten jos 2 on pimeenä niin ei varmana starttaa kun jännite on 20 pinnassa kun pitäis olla yli 24.

eikä nuo akut yleensä kestä kun sen 2-3 vuotta ja sitte alkaa olee jo aika valmiita.

PS. Törmänny mosnesti itse akkupariin joista toinen viallinen, akkuhan saattaa hajota tärinästä, tai jos lisätty vetä ja päässy roska kennoon joka aiheuttaa oikosulun. tosin sulhan oli huoltovapaat patterit, mut MENE SINNE AKKUKAUPPAA!

lahdessa eivät veloita toimenpiteestä mitää.
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Kiitos neuvosta! Täytyypä mennä akkuliikkeeseen :) Nä on niitä Bilteman huoltovapaita akkuja 75Ah ja luin että ne olis ihan ok toimivuudeltaan ja sen takia ostin :roll: Pari vuotta niillä on nyt ikää. Olis mukavaa kun olis niinkin helppo ongelma että vaihtamalla sais toimivan auton :P Käyn mittaamassa ja ilmoittelen miten meni.

Kellään mitään mitä suositella täällä Helsingissä? No kyllä varmaan löydän jotain itsekin.
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

Burtonille tiedoksi , että ne Akku-Ässän akut ei todellakaan kestä kuin sanomasi 2-3 vuotta. mutta meneppäs siihen viereiseen akku kauppaan Lainiolle niin alkaa akut kestää. Ljiissä alkaa 10 vuosi Exide akkuparilla.
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

jpesala kirjoitti:Ljiissä alkaa 10 vuosi Exide akkuparilla.
ÄlJiissä se nyt on eri juttu, kun akut rinnan ja tuloksena 12 volttia. Akut kuormittuvat tasaisesti.
Tällä kokemuksella sarjaan kytketyistä akuista ja 24 voltin järjestelmistä olen huomannut, että se on aina se pluspuolen akku kun kyykkää ensimmäisenä. Joissain sotilasajoneuvoissa on käytetty jonkinlaista "tasapainoittajaa" akkujen välillä tasaamaan akkujen kuormitusta. En ole koskaan elävänä nähnyt.
Pistin HooJiin karttavaloon 24voltin polttimon ja hävitin jännitteenalentimen. Ei ole enää akut tyhjentyneet.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

jpesala kirjoitti:Burtonille tiedoksi , että ne Akku-Ässän akut ei todellakaan kestä kuin sanomasi 2-3 vuotta. mutta meneppäs siihen viereiseen akku kauppaan Lainiolle niin alkaa akut kestää. Ljiissä alkaa 10 vuosi Exide akkuparilla.
t.jp
en ole itse asioinu kertaakaa akku-ässällä, lainiolla kävin viimeks eilen hakee uudet akut hiluksii.

mites, onko vika jo löytynyt?
hzj75
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 19, 2006 7:28 am
Paikkakunta: Tukholoma

Viesti Kirjoittaja hzj75 »

Ei vaan Bj 4x malli kärsi tyhjästä akusta .Mun 7 sarjasessa on sama ongelma juuri tänään kävin vaihtaan uuden akun Sovivasti se hyyty että akku vaihettin takuuseen.Akku kesti 2 vuotta.Biltemassa on uusia teho akkuja 3 vuoden takuulla.Ostaa sieltä niin on aina uus akku autossa.Ite käytän 60Ah akkuja.Mulla on tää virran tasaajakin bosch tekemä.Ei sitte auta yhtään.Tästä lähtien vaihan akkujen paikkaa keskenään tai käyn vaihtaan akun joka toinen vuosi takuuseen.Minulla on tehas asennuksena otettu virtaa suoraan akusta(12v) ei minkäänlaisia 24v/12v muuntajia ei oo käytetty paitsi vetokoukulle.
Vastaa Viestiin