Kuva Kuva

Jokin imee virtaa akuista BJ-45 1981

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Jokin imee virtaa akuista BJ-45 1981

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Mikähän bertassa tyhjentää akut? Ensin luulin että jännitteenmuunnin stereoineen imi virran akuista joten kytkin joka kerta pois kun jätin auton parkkiin. Näin toimi hyvin useita kuukausia ja luulin sen olevan ongelmana. Äskettäin akut tyhjentyivät kuitenkin ja vain muutamassa päivässä niin ettei saanut startattua. Auto ei ollut käytössä. Oli hieman alle 12V molemmissa. Laitoin lataukseen ja latasin niihin 12.6 ja 12.8V. Akut ovat noin 2v. vanhoja Bilteman 75Ah huoltovapaat. Nyt pari päivää jälkeenpäin jännite oli jotain 12.3V joten mikähän siinä voisi olla joka imee virtaa?

300W Invertteri on myös kytkettynä mutta se on aina suljettuna OFF-napista.

Todella ärsyttävä ongelma varsinkin kun asun kerrostalossa niin pitää kantaa akut parvekkeelle joka kerta lataukseen.

Miten alkaa mittaamaan ja mistä?
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Akunnapa irti ja yleismittari väliin...yks kerralaan sulakkeita irti kunnes virtasyöppö löytyy

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=5634
samasta asiasta juttua ja haulla voi löytyä lisää
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Kiitos avusta, kokeilen tuota!

En ymmärrä miksi en löytänyt tuota aiempaa keskustelua vaikka olenkin yrittänyt etsiä foorumista muita samanlaisia tapauksia :oops:
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Löytykö vikaa??????????????? :?:
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

No ei ole löytynyt. Pitäisi vaan ottaa mittari käteen ja lähteä pihalle. Huomasin myös etten kuitenkaan tiedä miten tuossa pitäisi alkaa mittailemaan. Ei kai sitä volteissa voi mitata :?: :oops: Ja mitä tulisi odottaa näkevän monitoimimittarista? Ei sitä varmaan voi odottaa niin kauan että akkujen jännite laskee :? Silloin täytyy jo ottaa makuupussi mukaan.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

olikossnyt akun miinus irti ja mittari navan ja maan väliin,mittari duoda???????olikoseny volttipuolelle ähhhhhhhhh,ei oo tarvinnu totakaan lähiaikoina tehä ähhh......ny viisaamat esiin.Tarvii tässä tapauksessa tunnustaa tyhmyytensä tai oikeistaan muistamattumuutensa :cry: dementia.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
sku
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 10, 2005 10:17 am

Viesti Kirjoittaja sku »

Jos akut tyhjennee ilman että akun kenkä on kiinni niin akku/akut finaalissa.
Mittaus niin että mittarista valitsin 10 tai 20 A tasavirta asentoon ja kengän ja kaapelin väliin. Ei sais ylittää jotain 0.05 A
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Kiitos vinkeistä!

Jokin imee siis virtaa kun kaapelit ovat paikoillaan.

Olen varmaan ihan sekaisin mutta miten mittari laitetaan "kengän ja kaapelin väliin"? Kaapelikenkä kun on kaapelissa kiinni :roll:

Mikä kaapeli otetaan irti mistä ja mihin mittari laitetaan? Olisin kiitollinen tarkemmista ohjeista :oops:
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Maakaapelista tais olla puhe, mutta virtasyöpön saat helpommin selville sulakerasialta.

Mittari virran mittaus asentoon, mielellään sulakkeelliseen/suojattuun vaihtoehtoon. Sulake kerrallaan auton sulakerasialta pois ja siihen sulakkeen tilalle mittarin piuhat. Kun jonku sulakkeen kohalla lukema hyppää, niin sen sulakkeen takana olevissa piuhoissa/laitteissa vika piilee.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

jhellen kirjoitti:Kiitos vinkeistä!

Jokin imee siis virtaa kun kaapelit ovat paikoillaan.

Olen varmaan ihan sekaisin mutta miten mittari laitetaan "kengän ja kaapelin väliin"? Kaapelikenkä kun on kaapelissa kiinni :roll:

Mikä kaapeli otetaan irti mistä ja mihin mittari laitetaan? Olisin kiitollinen tarkemmista ohjeista :oops:
tarkoitin akun navan ja kaapelin väliin. :oops:
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
sku
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 10, 2005 10:17 am

Viesti Kirjoittaja sku »

Jep. Tuli niin kiireessä kirjotettua niin etten lukenu kunnolla mitä tuli kirjotettua. Eli akun jompi kumpi napa irti ja mittari siihen kengän ja navan väliin.
Yleensä noissa mittareissa pitää vielä vaihtaa toisen piuhan paikkaa saadakseen mitattua noin isoja virtoja ilman mittarin hajoamista.
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Kannattaa laittaa se mittari akun maadoituskaapelin ja rungon väliin niin ei tuu kipinöintiä niin paljon jos akunkenkä osuu runkoon. ;)

Mittarilla mitataan A (ampeeri / virta mittaus) ;)
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Ei mittari reagoinut ollenkaan mun mittauksiin :?

Tällainen mittari on käytössä kun aiempi parempi hajosi mutta kyllä kai se tällaisellakin hoituu?
Kuva

Miten nuo mittarin piuhat pitäisi olla? Samalla tavalla kuin kuvassa vai? Mihin asentoon väännetään mittari? Kokeilin vähän sitä sun tätä :lol:
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Musta tuohon commoniin kuten aina, ja punanen tuohon ylempään, 10 A DC.

Sitte hanikka tuonne A= 10, ja suosittelen mittaamaan sulakkeilta yks kerrallaan, akun maanavalta näkee vaan että virtaa menee, mutta sulakerasialta saa suuntimia, minne se menee.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
sku
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 10, 2005 10:17 am

Viesti Kirjoittaja sku »

Kai se on vähän helpompaa kun mittari on paikkallaan siinä akulla ja sitten vaan nyppii sulakkeita irti ja kattoo koska mittarin lukema pienenee. Jos ei löydy noin sitten on vielä laturi ja releitä mistä voi joutua nyppimään piuhoja irti.
Vastaa Viestiin