Kuva Kuva

HJ61 käyntihäiriötä...

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

JuMin
Viestit: 46
Liittynyt: To Loka 26, 2006 3:24 pm
Paikkakunta: Kurikka

HJ61 käyntihäiriötä...

Viesti Kirjoittaja JuMin »

Nyt tuo hojotin kieltäytyy käymästä kaikilla pytyillä :evil: Eli joku pytty on pelistä poissa. Mitään kolinoita / kilinöitä ei kuulunut ennen eikä kuulu nytkään kun "vika" on päällä. Täydestä laulusta vain alkoi käydä vajaalla. Öljyt ja vesi ei oo sekaisin ja käyntiin lähtee kuin palmun alta muttei vain halua käydä kaikilla :?:
Mistähän helpoiten alkaisi vikaa ettimään?
Vettä toki voi olla naftajärjestelmässä, mutta onhan tässä ollut lämmintäkin +5 astetta, että eikähän se voisi olla pois laskuista. Mites jos joku naftasuutin on tullut tiensä päähän? Alipaine vikojakin on ollut välillä, voisko aiheuttaa tälläsen vian?
Tohtiiskahan sen vain ajaa näin kaverin pajalle (n25km.)? Trailerin saaminen vähä hankalaa... Kivoja autoja nämä Toijotat 8)
J120 -07
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Mulla oli joskus 60:ssä samanlaiset oireet, vika oli pumpulta lähtevissä naftaputkissa. Ne on lukittu aina pareittain, viimeinen lukitus oli löystynyt jotenkin ja sen seurauksena takimmainen naftaputki oli löystynyt pumpun päältä. Eli vuoti naftaa ja painetta pumpun päälle, ei suihkunnut kuitenkaan paineella vaan kostutti vaan pumpun ulkopuolelta. Pieni vuoto aiheutti sen, että kävi vajaapyttyisesti. Korjaantui kiristämällä liitokset ja lukitukset.

Eikö sitä autoa voisi hinata sinne kaverin pajalle? Itse en ajaisi ennen kuin on varmaa, että kyse ei ole mistään vakavasta.
Avatar
Arppa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 10:59 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arppa »

Ihan mielenkiinnosta utelen. Mistä sen tietää, että kone käy vajaalla? Täristääkö jotenkin vai onko veto poissa vai mitä? Entä miten kone huohottaa, tuleeko savuja pihalle huohotin putkesta ja minkälaisia savuja kone pukkaa pakoputkesta.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mulla oli omassa autossa käynti kuin vajaapyttysessä (ravisti, eikä vastannut kaasuun). Korjaantui polttoaineen suodattimen vaihdolla. Vanhassa oli ilmeisesti vettä ja muutakin mönjää.
#428
osilpi
Viestit: 465
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Täytyypä vielä sanoa, että tarkista ihan ekana suodatin + vedenerotin + polttoainelinja tankilta suuttimille asti.
Tuossa marraskuussa putsasin vedenerottimen (erillinen lasikupillinen Valmetin vedenerotin), ja nyt 3000km myöhemmin vedenerottimen lasikupin pohjalla oli SENTTI hiekkavesiliejua. Eli tuo vedenerotin toimii myös hyvänä esisuodattimena ennen polttoainesuodatinta.
Koskaan aikaisemmin ei noin paljoa ole töhnää ollut siellä, ja tankki on kyllä ihan ehjä päällisin puolin.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
JuMin
Viestit: 46
Liittynyt: To Loka 26, 2006 3:24 pm
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja JuMin »

Joo se hinaaminen voi olla aika hauskaa tuon ohjaustehostimen takia, voi tulla hiki käännellessä rattia... Eikä ne jarrutkaa niin loistavat oo ilman tehostinta :lol:

Toi naftaputki vuodos voi olla kyseessä, 6 pytyn kohdalta on kyllä hieman liian märkä... Täytyy tutkia.

Joo suodatin voi tehdä kiusaa, myönnetään ettei sitä oo vaihdettu ainakaa 1,5 vuoteen :oops: . Polttoainelinja on kunnos (korjattu vuoto n.6kk sitten).

Vajaa käyntisyyden kyllä huomaa heti: täristää hieman, vastaa kaasuun heikommin, veto hukassa ym. koneen ponnettomuus.
Se koneen käyntiääni on niin selvä merkki ettei voi olla huomaamatta :?

Voisko joku keinuvipu olla rikki? Vai voiko se hajota niin nätisti ettei kuulu mitää ylimääräisiä rutinoita?
J120 -07
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

JuMin kirjoitti:Voisko joku keinuvipu olla rikki? Vai voiko se hajota niin nätisti ettei kuulu mitää ylimääräisiä rutinoita?
Maalaisjärjellä ajatellen luulisi, että tuossa tapauksessa irtonaiset osat venakopassa pitäisivät melkoista kilinää.

Toyotan manuaali antaa huonolle käynnille muutamia eri tarkistuskohteita. Kannattaa ladata se koko manuaali tuolta toisessa topicissa mainitusta paikasta. Siellä on puhuttu mm. venavälyksistä, suodattimista, polttoainelinjoista, tyhjäkäyntisäädöistä, pumpun ajoituksista jne.
#428
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ainaki HJ60:ssä keinuvivut kuluu äänettömästi kuopalle.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

hj60 kirjoitti:Ainaki HJ60:ssä keinuvivut kuluu äänettömästi kuopalle.
Milläköhän kilsoilla noi keinuvivut alkaa olla tiensä päässä? Saakohan niitä mistään tarvikkeena vai pitääkö täyttöhitsailla? Toyotalla uudet maksaa kuitenkin yhden HJ:n verran.
#428
Avatar
Arppa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 10:59 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arppa »

Jep jep. Siksi kysyin noita pöljiä kun itselleni kävi viime syksynä aika pöljästi. Melkein tyhjällä tankilla kiikutin jyrkkiä rinteitä viime syksynä ja kappas, ilmaa imas polttoaine puolelle. Nou hätä. Käsipumpulla reipas ilmaustoimenpide ja meno jatkui....melkein kaks viikkoa ajelin iman onkelmia, kun yhtäkkiä keskellä korpea syys pimeässä rupee kone rykiin. Ei muuta pelti auki ja taskulampun valokeilaan ensimmäisenä sattui käsipumpun vipu, joka oli jäänyt lukitsematta kiinni. Ja niinhän se oli ruikkinut sieltä naftaa koneen kylkeä pitkin ja ilmeisesti hörsinyt ilmaa koneeseen. Jälleen ilmaus ja nyt lukitsin pumpun vivun ja ei ole sen jälkeen ollut onkelmia tämän suhteen. Nafta/ilma vuoto tuon käsipumpun vivun kautta on onneksi mitättömän pientä, mutta näköjään riittää saamaan 12ht:n hyytymään...että oppia ikä kaikki :shock:
Avatar
vm
Viestit: 119
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 6:19 pm
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja vm »

No niin käymishäiriö iski tännekkin. Käy pirun hyvin tyhjäkäyntiä ja pikku kierroksilla, ja taas maksimi kierroksilla käy kunnolla. Tuolta väliltä röpöttää ja löpöä tulee palamattomana läpi.
JuMin
Viestit: 46
Liittynyt: To Loka 26, 2006 3:24 pm
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja JuMin »

Ööö, tyhmä kysymys mut missä se käsipumpun vipu on? :oops:
J120 -07
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

JuMin kirjoitti:Ööö, tyhmä kysymys mut missä se käsipumpun vipu on? :oops:
Edestä katottuna koneen vasemmalla puolella itse pumpun takana. Sellanen vaalea pyörä, jota pitää kääntää aukipäin, jotta pääsee pumppaamaan. Lukitus sitten painamalla pohjaan ja kiertämällä lukitusasentoon. Tolleen tais olla.
#428
Avatar
vm
Viestit: 119
Liittynyt: La Huhti 22, 2006 6:19 pm
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja vm »

Paljonkohan mahtaa olla hj61:sen puristuspaineet? Nyt kylmästä moottorista mitattuna tasainen 20 kaikissa, tuntuisi äkkiseltään pieneltä? Suuttimet mittasin myös ja ok, tasainen avautumispaine 190 kaikissa.
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

vm kirjoitti:Paljonkohan mahtaa olla hj61:sen puristuspaineet? Nyt kylmästä moottorista mitattuna tasainen 20 kaikissa, tuntuisi äkkiseltään pieneltä? Suuttimet mittasin myös ja ok, tasainen avautumispaine 190 kaikissa.
auto datan mukaan 19,6-29,4 bar. 2h moottorissa sit 20-28bar
Viimeksi muokannut metsäsika, Ke Maalis 19, 2008 11:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin