Kuva Kuva

Project HillCruiser

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm; Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitystasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yhteydessä pienentyä enintään 100 mm)

--- AKE
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

---AKE


Luotettava selvitys? Onko Lujuudelle jotain määräystä, vai määritteleekö leimasetä sen?
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

lepoantti kirjoitti: jos ei ole hojarin lukkoakseleita valmiina jemmassa niin aikalailla helpompi jättää omansa alle, ja kyllä nekin kestää aikalailla jos ajotyyli on vähänkin järkevä. ja jos lukot haluaa niin vaikka aussie taakse ja arppi eteen, eihän tällainen paketti paljon poikkea lukkoaleksien hinnasta.
Tämäkin on tietenkin kustannus kysymys myös:
HJ:n lukolliset akselit n1000€ / pari
tai sitten
ARB + Aussi + kompurat yms yms. menee helposti yli 1000 :D
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

NymiS kirjoitti:
lepoantti kirjoitti: jos ei ole hojarin lukkoakseleita valmiina jemmassa niin aikalailla helpompi jättää omansa alle, ja kyllä nekin kestää aikalailla jos ajotyyli on vähänkin järkevä. ja jos lukot haluaa niin vaikka aussie taakse ja arppi eteen, eihän tällainen paketti paljon poikkea lukkoaleksien hinnasta.
Tämäkin on tietenkin kustannus kysymys myös:
HJ:n lukolliset akselit n1000€ / pari
tai sitten
ARB + Aussi + kompurat yms yms. menee helposti yli 1000 :D
itse maksoin akseleista alle tonnin, MUTTA jouduin uusimaan kaikki tiivisteet ja ostamaan uudet satulat koska kaikki oli jumissa tai paskana, joten arbbi ja joku quick lokki olis ollu aika lailla samoissa hinnoissa.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

Entäs se perävälitysten muuttaminen. Onko kallis/vaikea projekti.
Tässä kun vähän aikaa maistellaan, niin suunnitelmissa on jo putkirunkoinen portaali-kierrejousi-v8 hiluski...
Ja aamulla palataan maan pinnalle..
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

FunJam kirjoitti:Entäs se perävälitysten muuttaminen. Onko kallis/vaikea projekti.
Tässä kun vähän aikaa maistellaan, niin suunnitelmissa on jo putkirunkoinen portaali-kierrejousi-v8 hiluski...
Ja aamulla palataan maan pinnalle..
välitys on helppo vaihtaa MUTTA 61:sen perässä säädetää hammaskosketus shimmilevyillä, se homma on parempi jättää ammattilaisille. ja mikäli kosketus on ketuillaa niin ei kestä ku kun hetken ja on paskana. offivarusteessa perävälitys 390€/kpl. taitaa olla saatavana paria erilaista välitystä.
sitte on bj:n periä joita vaikea löytää...
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

Niinpa, oon huomannut, että kaikkea kivaa on vaikea löytää. Jäykkä akselisen hilun ohjaustehostinta, BJ:n perää, HJ61 lukkoaksilotkin olkaa vissiin oleman jo siinämäärin kortilla, että hintaa osaavat pyytää..
No, elämä on..
Jatkamme arvontoja ja huomenna teen kaiketi jonkin näköisen yhteenvedon edut/vaikeudet/hinnat ja laitan lisää kymysyksiä liikenteeseen.
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

Eli listasin vähän plussia ja minuksia vahvimmista vaihtoehdoista:

Ensin todettakoon, että nykyiset akselit on siinä kunnussa, että tiivistettä, niveltä ja holkkia saa vaihtaa joka tapauksessa.

Tapaus 1:Hilu/HJ/LJ syndrooma

Ostetaan:
LJ70 (saksasta tai kolaroitu tms) 2500€
HJ61 akselit 1000€
Välitykset 800€
Kardaanien pituudenmuutos 200€

=4500

Läjästä napataan moottori laatikkoineen (huolletaan pukilla) ja istutetaan hiluun. LJ:stä otetaan tukivarret ja kannakkeet (jos saa/on ehjät) ja ehkä kierrejousien kiinnikkeet. Jos luvallista tukivarret kiinnitetään niin, että akselit siirtyvät n. 15 cm eteenpäin. Akselit huolletaan pöydällä. Ohjaus vermeet HJ/LJ.


Edut:
Vahvemmat perät/nivelet
leveämpi raideväli
Mahakyhmy jää pois
kierrelouset
Parempi painojakauma
Pihaa kaunistamaan jää iso läjä varaosia.
Kyrpäkkäämpi (ainakin on suurempi k**** otsassa jos homma ei rokkaa)

Vaikeudet:
Koneen sovittaminen hiluun.
Alustan kiinnikkeet/kannakkeet
Tankin siirto
Kajuutan pohja (sovitellaan läjästä)
Kardaanin muutokset
Ohjausromujen sovittelu
kallistuksen vakaaja?
Kalliimpi

Tapaus 2: ARB/aussie/ahdin

Ostetaan:
Risukeula Hilun tehostin, hysteeri varret 700€ ??
ahdin 400€
TML+aussie lukot +kompura 1200€

=2300

Irroitetaan vanhat akselit, huolletaan upotetaan lukot niihin.Sovitellaan ohjausromppeet. Sovitellaan fööni koneen kylkeen.

Edut:
Edullisempi
Kompressori

Vaikeudet:
Ohjauksen sovittelu
Lukkojen sovittelu
ahtimen sovittelu

Tapaus 3: Kitka/ aussie/LJ

Ostetaan:
LJ 2500€
Aussie 350€

=2850

Sovitellaan Läjän tekniikka akseleineen ja ohjausromppeineen hiluun, eteen kitka, taakse aussie. Kone ja akselit huolletaan.

Edut:
Mahakyhmy jää pois
kierrelouset
Parempi painojakauma
Pihaa kaunistamaan jää iso läjä varaosia.

Vaikeudet:
Koneen sovittaminen hiluun.
Alustan kiinnikkeet/kannakkeet
Tankin siirto
Kajuutan pohja (sovitellaan läjästä)
Kardaanin muutokset
Ohjausromujen sovittelu
kallistuksen vakaaja?

Tapaus 4: sama kuin edellinen, mutta eteen arb ja akselit siirretään

Ostetaan:
LJ 2500€
Aussie+arb 1200€
Kardaanien pituudenmuutos 200€

=3900

Saa kommentoida, editoin tähän jos tulee lisää hyviä ideoita..
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Mun mielestä se perverssi idea oli hyvä :D

Eli:

LJ:stä turbo kone +laatikot
Mersun taka tukivarret eteen ja taakse
Piiitkät kierrejouset ja hyvät iskarit sinne jousien sisään.
HJ:n lukko akselit
Siirtää akseleita 10cm eteen päin (jos laki sallii) Mitä Matti sanoo tähän?

Sitten pitäis vielä laskea että riittääkö prosentit ;)
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

Tosissaan ne G-tukivarret ehdin unohtaa. :oops:

Prosentteja mietiskelin tuossa aamulla kanssa, jos sitä flippiä aletaan tuohon joskus hieromaan, niin alkaa olla varmaan liki...
Lavasta voisi ehkä jättää vanhat reunat..

"Auton korikehikon tai korin varus-teiden taikka moottoripyörän tai kolmipyörän rungon uudelleen muotoilu käyt-tämällä ainakin osittain alkuperäisen osan materiaalia ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta, jos osan alkuperäinen malli ja rakenne ovat muutoksen jäl-keen tunnistettavissa. Jos esimerkiksi auton lokasuojaa muotoillaan, mutta tunnistettavuus säilyy, ei kanta-ajoneuvon osuuden katsota tällöin piene-nevän. Sen sijaan koko lokasuojan vaihtaminen pienentää kanta-ajoneuvon osuutta."
--AKE

"3. Ajoneuvon kulutusosien ja yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta eikä vaikuta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen."
Voisko akselit tässä tapauksessa laskea kulutusosiksi?? :roll:
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

2006 laaditun taulukon mukaan:

Lavaa ei lasketa
Runko 24%
Korikehikko 22%
ovet 4%
lämppäri 2%
p-säiliö 2%
kojelauta 2%

Ollaankin jo reippaasti yli 50%, joka muistaakseni oli rajana.

Edit: Selvyyden vuoksi, nuo on tarkoitus jättää vanhaa, eli yli 50 % jää vielä alkuperäiseksi.
Viimeksi muokannut FunJam, Su Kesä 01, 2008 7:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

En nyt oikein pysyny mukana noissa prosenteissa? Runko ja koppakin vaihtuu täydellisesti...?!? Eihän niistä mene prosentteja jos muutoksia tehdään esim. rungon kiinnikkeisiin. Tietysti konepellistä ja lokareista menee jos tehdään kuituflippi.

Akseleita saa siirtää eteenpäin, ei siinä ole mitään estettä, kunhan akseliväli pysyy samana.

Raideleveyden muutos = akseleiden vaihto on mahdollinen jos akselistosta johtuva raideleveys ei muutu yli 100 mm. Ulkomuistista en raideleveyksiä muista, mutta se on syytä selvittää ennen muutoksia.

Akseliputket ei ole kulutusosia, perävälitykset on.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

tota prosenttiasiaa selvensinkin jo, eli listasin niitä osia mitä jää vanhaksi.
Hyvä että saatti tietoa tuohon akselin siirto asiaankin, eli yksi plussa lisää 1 ja 4 vaihtoehdolle..

Raideleveyttä käsiteltiinkin jo, eli ei ongelma. Mittailtiin jo g-sarjan mersustakin akseleita, todettiin liian pitkiksi... :cry:
FunJam
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Touko 21, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja FunJam »

Nyt kun useimmat luuli tämänkin projektin kaatuneen lähtökuoppiinsa, on vastaiskun aika.... :wink:

jjv
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 10:06 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja jjv »

Mulla on hj61:sen akselit alla,kierrejousitus edessä(lj:n tikut, rangen jouset), 2L-T kone(cressida), risukeulahiluxin simpukka, hysteerivarret ja lj:n laatikko.

Huomattin vaan että tuolla kombinaatiolla etukardaani tulee järettömän lyhyeksi ja välitykset n.27/1. Eli ei mitään asiaa mettään.

Nyt suunnitellaan laatikkokoratkaisuja et saatas välitykset ja kardaanit kohalleen.

Pakettihan on ihan levällään vielä mut tarkotus olis saada ajokuntoon ensi kesän koitoksia varten.
Vastaa Viestiin