Kuva Kuva

Moottorinvaihtoon ohjeita B->3B ym ym.

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

BJ__40
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 10:48 pm

Moottorinvaihtoon ohjeita B->3B ym ym.

Viesti Kirjoittaja BJ__40 »

Nyt tarviaa aloittelija viisaampien neuvoja jotta kuinka saa moottorin vaihdettua tuohon 3B:hen ja myös muut eroavaisuudet 40-42 välillä?
Onko mitään eroa 1+1 paku tai 1+1 huoltoautolla muokattavuuden ja ajoneuvomaksujen suhteen.
Kysyn siksi että kummasta kannattaa tehrä auto kun on kaksi vaihtoehtoa.
Kysyvä ei tieltä eksy sanotaan ja tiedotonta saa ohjeistaa.
BJ__40
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 10:48 pm

Viesti Kirjoittaja BJ__40 »

Eikö kukaan tiedä vai onko väki niin ylpiää ettei aloittelijaa opasteta lainkaan...?
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Tzori ei oo lukenu kysymystä ku nyt vasta...

Jos B kone on 78-80 mallista niin 3B kone käy startteineen heittämällä paikoilleen. Mutta jos tekniikka on pre 77 niin ilmeisesti kytkinkoppakin täytyy vaihtaa sopiva jotta 3B koneen startin saa paikoilleen.

Korjatkaa jos olen väärässä... Hiuksen hieno epämäärä vaivaa...

3B koneissa on ollut kahta eri tyyppiä paineasetelmia käytössä. ns. kolmekyntinen kierrejousitetulla paineasetelmalla ja lehtijousisella.

Ei pidä erehtyä laittamaan väärää painelaakerin jalkaa väärälle asetelmalle. Kytkinasetelma ja kytkinlevy sekä painelaakeri jalkoineen pitää olla joko B koneesta tai 3B koneesta. Molemmat paineasetelmamallit kyllä käyvät 3B koneeseen.

Sähkökytkentöjä joutuu hieman modailemaan ja niihin enemmän perehtynyt voi vastata. sen tiedän että 3B koneelle on ainakin kahta erimallin sähkösarjaa hieman eri liittimillä. Jos Bj on pre 77 niin kannattaa harkita myös koko sähkösarjan vaihtamista 3B koneelle sopivaksi.

Moottorikumityynyt olivat muistaakseni samoilla kohdilla rungon kiinnikkeisiin nähden.

B koneen ja 3B koneen syylärit ovat erilaisia. lähinnä putkien lähtöjen suhteen eli helpoin olisi laittaa 3B koneen syylärikin samalla kun laittaa sen koneen. Syyläri menee pulttaamalla B koneen syyläritelineisiin.

Pakoputken joutuu tekemään alkupäästä uusiksi. 3B koneessa on 3 pulttinen pakosarjan laippa ja B koneessa 2. Tosin en nyt ole sata varma käykö sarjat esim. Ristiin.

BJ 40 ennen vuotta 77 runko ja kori on erilainen kuin 78 jälkeen. 78 vuonna oli molempia runko ja korimalleja tarjolla ristiin.

BJ42 kori on samanlainen kuin on 78-80 BJ40 mutta rungossa puslien korvat on suuremmilla reijillä. Ennen 80 vuotisissa on samankokoiset lehtijousen puslat käytössä.

Ja tietty... ennen 77 tankki oli apparin alla sisätiloissa kun 78 jälkeen se siirrettiin korin alle.

BJ40 ja 42 pelti-irto-osia voi käyttää ristiin. Kuten ovet katot ja sivuposket... konepellitjne. Mutta etumaskin osat eivät sovi pyöreärillisessä ja neliskantti (kekkos) rillisessä ristiin.

vaihteisto on BJ42 erilainen kuin 40 sessä. BJ42 vaihteisto on samanlainen kuin on esim. HJ60 4-vaihteisen mallin ja uudemmissa viisi vaihteisissa 42:sissa kuin HJ:n 5v... erona on HJ:n ja BJ välillä kytkinakseli. siinä pituus ja booritus. BJ:n kytkinakseli on pidempi myös.

BJ42:sen vaihteistossa ei ole kardaanikäsijarrua vaan käsijarru on 42 malleissa takarummuilla. 40:sen ja 42:sen vaihteistojen osat eivät käy ristiin mitenkään lukuunottamatta kytkinkoppaa. Ehkä joku alennusvaihteensiirtimen vivustojen osa kyllä ja nopeusvaijeri mutta siinäpä se. Kardaanien pituus on eri 40:sessä ja 42:sessa. Laipat oli muistaakseni samalla jaolla..........?

siinä jotain aluksi.... Nii..42:sissa on kaikissa levyjarrut edessä ja 40:sissä on rummut. Taka-akselien osat käyvät rajoitetusti BJ42:sen ja 40 kesken sekaisin. mm. Jarrukilvet eivät käy pulttaamalla ristiin.

40:sen etubanjoon voi asentaa levyjarrut esim. HJ60:sestä.

42:sissa on ollut täyskevennettyä taka-akselia ja puolikevennettyä. Täyskevennetyn erottaa siitä että vanteen keskeltä tulee murkulat ulospäin ja puolikevennetyssä ei tule vanteen keskeltä mitään ulospäin.

Koneiden osat eivät käy oikein ristiin. Modaamalla kyllä saa esim laturin vaihdettua mallista toiseen... mutta vaatii yleensä laturin jalan vaihdon samalla... Plääh...

40:sissä on matkamittari 10 tuhansiin asti ja 42:sissa 100 tuhansiin... Mittarit on erittäin helppo nollata jos haluaa tietää omat kilometrit mitä ajelee.

Simmottis... vieläkin on eroja vaikka kuinka... Kysyvä ei eksy vaan harhautuu :wink:


Edit: jos on ennen 1979 tai sinä vuonna rekisteröity BJ niin ei tarvi murehtia päästöarvoista kun niitä ei mitata. BJ42:set on kaikki yli 1981 ja niistä taytyy ottaa savuarvot.

Jos dieselivero poistuu niin pakun pystyi muuttamaan hölöksi takaisin... Huoltoautoa ei käsittääkseni pysty.

EDIT2: Ehkä tarkentuisi vastaus sopivammaksi jos saisi tietää 42.sen ja 40 vuosimallit?
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

SuurSyömäri kirjoitti:Jos dieselivero poistuu niin pakun pystyi muuttamaan hölöksi takaisin... Huoltoautoa ei käsittääkseni pysty.
Ja vuosimalli piti muistaakseni olla 1983 tai alle, että saa pakusta takaisin hlöksi ilman veroseuraamuksia. Huoltoautoa ei pysty muuttamaan enää takas, ellei maksa jotain järjettömiä autoveroja.

Pakettiautossa on 100km/h nopeusrajoitus ja huoltoautossa vain 80km/h, joten siinä mielessä paku on parempi.
#428
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Hessu kirjoitti:Pakettiautossa on 100km/h nopeusrajoitus ja huoltoautossa vain 80km/h, joten siinä mielessä paku on parempi.
??
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Juu Pakubeejiit on 80 kmh nopeusrajoituksilla.

78 eteenpäin on beejeissä ollut välitetty startti ja sitä ennen suora murkula. Ja jos vaihtaa kytkin kopan BJ42:sesta 40:seen niin että vaihteisto pysyy samana kuin 40;sessä niin silloin täytyy porata ja kierteyttää vaihdelaatikon tukikumien kiinnitys siihen 3B koneen kytkin koppaan. Valu on suunnilleen sama molemmissa joten reikien paikat saa paikoilleen suht helposti...

Mutta ne vuosimallit tosiaan kerro niin yritän harhauttaa lisää... Ja jos joku tietää jotain tarkemmin niin korjaa ihan rauhassa..
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

loistava vastaus FAQ topiicciin...
laitappas SS vielä jotain speksiä/täsmennystä...eli kaikki tietämys peliin niin saadaan tonne UKK palstalle eka juttu
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
offroadjouni
Viestit: 14
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 1:42 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja offroadjouni »

Hessu kirjoitti:Pakettiautossa on 100km/h nopeusrajoitus ja huoltoautossa vain 80km/h, joten siinä mielessä paku on parempi.
Pakussa on satasen rajoitus jos siinä on abs:t ja kuljettajan airbag. Ei taida kovin monessa nelikymppisessä olla kumpaakaan näistä joten niissä on suurin sallittu nopeus 80 km/h.
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

No täähän on helppo 8)

jos sekoitetaan vielä mukaan vaikka BJ45 mallisarja niin taas tulee lisää muuttujia hirmuinen määrä. :roll:

Esim. 1981 ja eteenpäin olevissa BJ45:sissa on se uudemman mallin halkaistava jakovaihteisto KARDAANIkäsijarrulla.

esim. jos laittaa porttaaliakselit BJ42:seen niin etsii jostain 45:sen jakovaihteiston tai koko vaihteiston ja taas on käkkäri.

Tai jos haluaa eroon siitä kantojen päälle jumiin jäävästä käsijarruvaijerista banjon takaa niin toimii myös siinä tapauksessa.

Vanhemmissa BJ40:sissähän on tosiaan kardaanikäsijarrut niin niissä ei ole ongelmia asentaa alle käsijarruttomia akseleita.

Täytyy vain muistaa ettei BJ40 mallin käsijarrurumpu käy BJ45:sen 81 ja eteenpäin käsijarrurummun tilalle kun akselipaksuus on erit... tai toisinpäin.

Myös yksi erittäin hyvä syy löytyy BJ42:sen tai 5:sen vaihteiston pitämiseksi auton alla. Tai päivittämiseksi auton alle. Halkaistavaan jakovaihteistoon saa tiuhempia välityksiä kuin BJ40 mallin jakovaihteistoon.

Esim. vanhaan malliin saa 2,8:1 jakovaihteiston välitykset kun tällä hetkellä on valmistuksen alla BJ42 mallin halkaistavaan jakovaihteistoon 4,6:1 jakovaihteiston rattaat. Siis pienelle puolelle luonnollisesti. Olemassa on jo 3,05:1 välitykset jollaiset esim mullah on jo paikoillaan.

...............................................

Yleisesti ottaen tieto 40 sarjalaisista perustuu 85% kokemukseen ja tietoon ja loppu 15% pelkkään Mutuun.

Mutu tulee esim. Sellaisessa kysymyksessä kuin "Tuliko BJ45 mallisarjaan levyjarrut vuonna 1985 vai tuliko niitä koskaan?"

Ja vielä vois laittaa sekoittaen kertoilemalla asioita mallista HJ45...

Tai FJ40 ja sen ihanasta 3 vaihteisesta laatikosta....

Sekä J4 sarjan napalukottomista etuakseleista... Sekä napalukollisista joissa osassa on pidempi murros ja toisissa harvemmalla boorituksella...

Ja vaikka sen että kaikissa 40 sarjalaisissa ei ole 4.11 perävälitykset...

Tästä saisi oikeesti hirmuisen raamatun jos jaksaisi varmistaa kaiken. Mutta Vastaillaan nyt harhaanjohtavasti kunnes joku korjaa virheet :shock: :wink: :)

.............................................

Ps. Eix rumpujarrulliset BJ:t ole aika lähellä ABS järjestelmää :lol:
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

offroadjouni kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Pakettiautossa on 100km/h nopeusrajoitus ja huoltoautossa vain 80km/h, joten siinä mielessä paku on parempi.
Pakussa on satasen rajoitus jos siinä on abs:t ja kuljettajan airbag. Ei taida kovin monessa nelikymppisessä olla kumpaakaan näistä joten niissä on suurin sallittu nopeus 80 km/h.
Voi prkle onko tosiaan näin. Paikallinen katsastuskonttori antanut luotettavaa tietoa taas...
#428
BJ__40
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 10:48 pm

Viesti Kirjoittaja BJ__40 »

Kiitos jo vain alkaa oppia.

40:nen on -79 1+1 paku ja 42:nen -80-82 ei juuri nyt pääse tarkistamaan kun ei olla auton kanssa samalla paikkakunnalla.

Hyvä topikkihan tästä tuli!
-Lyttis-
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Syys 13, 2006 11:46 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja -Lyttis- »

Paljonkos se BJ painaa? Eikös alle tai tasan 1800kg:lla pakulla saa ajaa 100km/h vaikkei siinä noita abssiä ja airpäkkejä olekaan? Siis otteenmukaisesta omamassasta puhutaan.

Vai sotkenko taas johonkin...
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Paljonkos se BJ painaa? Eikös alle tai tasan 1800kg:lla pakulla saa ajaa 100km/h vaikkei siinä noita abssiä ja airpäkkejä olekaan? Siis otteenmukaisesta omamassasta puhutaan.
Samaa mietin itsekin kun tuo tonnikeiju näyttäisi hiukan ehkä jopa alkuperäisestä kevenevän, mutta ei se niin yksinkertaista ollutkaan.

Nämä BJ:t on saatu muutettua pakettiautoiksi (kun tavaratila ei täytä tavallisen pakettiauton mittoja) joskus muinoin sellaisella vaatimuksella, että auton on painettava vähintään 1800 kg. Teoriassa jos auto jää alle tämän, ei se enää täytä pykäliä ja voi mennä autovero maksuun.

Entä jos laittaisi ABS:t vaikka HDJ:n akselin päillä ja jonkun 24-volttisen pikkukuorma-auton (Dyna, Mersu?) pumpulla, ja tekisi vaikka kortongista itse airbägin? ABS:hän voisi olla ihan kiva lelu kunhan sen saa kytkettyä pois. Mitähän vaatimuksia ilmatyynyllä on, saakohan sellaisen jälkiasentaa tuollaiseen vanhukseen?
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

JF kirjoitti:

Mitähän vaatimuksia ilmatyynyllä on, saakohan sellaisen jälkiasentaa tuollaiseen vanhukseen?
Saahan sen varmaan asentaa, kunhan sen jälkeen käytät Berttaasi VTT:llä törmäystestissä... :lol:
Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? »

Hessu kirjoitti:
SuurSyömäri kirjoitti:Jos dieselivero poistuu niin pakun pystyi muuttamaan hölöksi takaisin... Huoltoautoa ei käsittääkseni pysty.
Ja vuosimalli piti muistaakseni olla 1983 tai alle, että saa pakusta takaisin hlöksi ilman veroseuraamuksia. Huoltoautoa ei pysty muuttamaan enää takas, ellei maksa jotain järjettömiä autoveroja.
Ymmärtääkseni paku ja huoltopaku rinnastetaan tässä asiassa samalla lailla eli eroavaisuuksia muutoksessa takaisin henkilöautoksi ei pitäisi olla??
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81
Vastaa Viestiin