Kuva Kuva

Shackle reversal HJ

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Shackle reversal HJ

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Olikos kellä kokemuksia shackle reversalin tekemisestä HJ:hin? SOA tuloillaan, ja tuokin kiinnostaisi. Jenkeistä löytyy kyllä sivuja.

http://www.proffittscruisers.com/parts/photo10.html (autoon ilman SOAa)
http://medusa.ih8mud.com/cruiser/Shackle.html (BJ)

Kiinnostaisi lähinnä, että onko siitä mitään haittaa? Äkkiseltään luulisi, että esim traction barin tekeminen vaikeutuisi, koska jousien takaosat pääsee liikkumaan enemmän (onkohan sillä oikeasti mitään merkitystä, jos traction barin toteuttaa sakkelilla, en usko?).

Onkohan caster-kulmaa syytä muuttaa vakiosta, jos oletetaan, että shackle reversal toteutetaan takapäästä (eli riipuke siirretty taakse) näin:
http://www.proffittscruisers.com/suspension/photo1.html (noita runkoaisan sisään hitsattavia holkkeja olen teettämässä 2 kpl) ja etupäässä jousen kiinnikettä upotetaan vastaavasti runkoon päin saman verran? Onkohan sillä merkitystä, jos jousen etukiinnike jääkin sentin kaksi alemmaksi takakiinnikkeeseen verrattuna? Silloinhan caster hieman pienenee?

Etunapojen kääntö on parhaillaan tekeillään, joten vielä olisi mahdollisuus vaikuttaa caster-kulmaan.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Päädyin siihen, että casteria laitetaan hieman lisää suhteessa lehtijousien kiinnikkeisiin, koska tod näk shackle reversalin yhteydessä takapäähän siirrettävät riipukkeet tulevat runkoon "ylemmäs" verrattuna etupään kiinteän jousen kiinnityspisteeseen.

Saa nähdä, mitä tästäkin tulee... kaikki vinkit tervetulleita.
Muokkaa
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Hyvältä kuulostaa. MUTTA.. tee toi niin matalaks kuin suinkin, jos kerran SOAa oot tekemässä. SOA kun poikkeuksetta korottaa enemmän kuin laki sallii ja sitten pitää tehdä vähemmän mielekkäitä muutoksia jousipakoille. :(
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Juu tuolla riipukkeiden siirrolla on myös tarkoitus saada autosta ´mahdollisimman matala". Itse asiassa -MaTTI- idea taisi olla sinulta peräisin, kun kesäkuussa katsastaessa kyselin katsurin kantaa SOAan.

Saa nähdä, kuinka matalaksi saa tehtyä, mutta olisi hyvä, jos pystyisi eteen laittamaan laillisesti uudet varastossa lojuvat HJ:n etulehtipakat (ehkä lehdellä parilla vähennettynä).

Takapäähän jäänee orkkisjouset, mutta lehtiä poistettuna. Nyt 8 lehteä, joista ehkä 4-5 jää. Sitten täytyy katsoa mahdollisesti ilmajousipusseja takapäähän. Takajousien kiinnityspisteet jää ainakin aluksi alkuperäisiksi.

Näkkyypähän.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Olis ittellä kans seuravaaks to do listalla toi shackle reversal rungon korjauksen yhteydessä ja nimenomaan niin ettei tarttisi väärinpäin olevia pakkoja laittaa alle. Joten kuvat olis kivoja. :)
1987 LJ70
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

hiluksissa on etujousten riiput viety rungon läpi, ei muuta ku sieltä vakoilemaan.

Tuossa omaa 45:sta tutkiessa tulin siihen tulokseen että runkoon on pakko hitsata vahvike laput kummallekin puolelle runkoa, paksuus joku 4mm ja sit vast veis puslapesän rungon läpi.

Tosin jousen liikevara tarttee tutkia tarkkaan jottei pohjaa runkoo kiinni, hilux mallissa pusla on jo rungon suorassa osassa kun taas BJ-mallin rungossa jäis taas yläviistoon.

Ja mikäli meinaa pakat kääntää viel ympäri niin keskinaula menee aika erikoiseen asentoon jollei riippua vie rungon läpi, ja voisin melkein vaikka vannoa ettei tule pitkä ikäinen siten.

Ja jos on vaihdettu vielä akselit 60-sarjalaisesta niin riipun kans tulee uusia ongelmia ku jousi ei ole suoraa rungon alla, vaan puoliks ohi(mikäli on levittäny jousten kiinnitystä sen 30mm per puoli) jolloin riippua rungon läpi viedessä toisesta riipusta saa tehtyä suoran ja toisesta suoran tekemällä holkin jousen ja riipun väliin jolloin riipun leveys on noin 150mm (EI HYVÄ) TAI tekemällä toisesta riipusta Z(pystyssä)kirjaimen mallisen jolloin taas on uhka että riipuke ottaa runkoon sisään joustossa. Tämä siis 60-sarjalaisen akseleilla.

mut jos lyö riiput kokonaa rungon alle, niin jousen silmukat ei ole samalla tasolla enään ja eikös sitte iskarin liikerata pidä kattoa sen mukaa miten akseli elää, ja uskoisin et jouseen saattaa tulla rasituksia jotka käy norran surmaksi jos jousen etupää on huomattavasti takapäätä korkeammalla.

ja sitte kardaanin liuku ongelmat, mut hilusta saa pitkän liuku osan....


tuossa on useamman päivän miettiny miten teen tuon enkä vielä ole päättäny, mut ehkä teen sen siten että riipun yläpään puslapesä tulee rungon alalaitaan kiinni tai sitte ei.... en tiiä, mut huomenna teen sen jotenki.

omasta mielestä kannattais tuleva jousen etutapin paikka sijoittaa aavistuksen verta enempi keulaan päin kuin riipun yläpää ollu, saattais akseliväli pysyy oikeana, ku jos sen löis samaan kohtaa niin sittehän se lyhenis, ku kattoo miten ne riiput on ku auto on painollaa ja sitte mihin se aksli liikkuu yms yms....

ja kuvia ei ainakaa viel ole, mut ehkä sitte ku saan valmiiks ja totean toimivaksi ja jos ei toimi niin sit tehää siitä toimiva.

Itse meinasin traction barin laittaa myös eteen, tosin mallia en ole päättäny et minkälainen ja pakkoja on kevennetty tarpeeks.

tulipa teksitä :shock: :shock: :shock:

ja nää ihmettelyt on bj-sarjalaisen rungon kans.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

burton kirjoitti: Ja mikäli meinaa pakat kääntää viel ympäri niin keskinaula menee aika erikoiseen asentoon jollei riippua vie rungon läpi, ja voisin melkein vaikka vannoa ettei tule pitkä ikäinen siten.
Mikä idea tuossa pakkojen kääntämisessä ympäri on? Ilmeisesti ainakin 40-sarjan kohdalla vaikuttaa akseliväliin, mutta onko jotain muuta?

Onko 60 sarjan kohdalla jotain eroa? Ajatuksena oli jättää pakat ihan oikein päin, kun en ole keksinyt, että mitä etua niiden kääntämisessä olisi. Akseliväliä tuskin kannattaa HJ:ssa kasvattaa, kun muutenkin aina mahasta kiinni.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Ajatus on se, että renkaan liike olisi jouhevampi kun ajaa esim. töyssyihin, koska näin se liikkuu hiukan myös taaksepäin sisäänjoustossa, toisin kuin alunperin, jossa rengas on pakotettu liikkumaan hiukan eteenpäin sisäänjoustossa.

Vasta hiljattain huomasin että esim. 80-luvun Dynassa on tällainen järjestely alunperinkin, tosin siinä ei ole vetävää etuakselia. Kardaanin liukuvarat kannattaa siis mittailla ja laskea huolella ettei synny ns. murheenkryyni.

Sakkelimallin traction bar ei liene millänsäkään järjestelystä kunhan se on oikein mitoitettu eli liikevaraa on tarpeeksi.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

JF kirjoitti:Ajatus on se, että renkaan liike olisi jouhevampi kun ajaa esim. töyssyihin, koska näin se liikkuu hiukan myös taaksepäin sisäänjoustossa, toisin kuin alunperin, jossa rengas on pakotettu liikkumaan hiukan eteenpäin sisäänjoustossa.
Eikös Ossi kysyny että mitä ideaa on kääntää jousipakka toisinpäin... Ei riipuke pelkästään. En käsitä kyllä minäkään burtonin ajatusta koko pakkojen kääntämisestä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

jousen kiinteässä päässä on apunorrassa varmuuslenkki!
riipunpäässä ei!
joskus ihmettelin kun auto menee kuin ajokoira niin oli takajousi apunorran varassa!
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Jousipakan käännössä nimenomaan on ajatuksena se, että akseli siirtyy ajoneuvosta riippuen joitakin senttejä eteenpäin. Tällä on ymmärrettävästi melkoinenkin vaikutus etuylityksen määrään, erityisesti Toyota-tyyppisissä laituriautoissa.

Käännettäessä pakka toisinpäin tai tehdessä shackle reversal, täytyy apunorran lenkki (military wrap) säilyttää tavalla tai toisella KIINTEÄSSÄ korvakkeessa. Ei riipun päässä. Tähän keinona on apunorran "takaisin kääntö" keskinaulan reikä uuteen paikkaan porattuna tai uuden apunorran teettäminen/etsiminen/muu soveltaminen.
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Kyllä oli mulla ainakin tarkotus nakata pakkakin toisinpäin, hojossahan on naula keskellä pakkaa niin ei akselikaan siirry mihinkään. Toisin kuin vaikkapa J4 sarjassa.
1987 LJ70
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

Pakkojen kääntämisessä oli idea just tuo mitä Ironsika selvitti.

nyt olis itsellä jouset kiinni ja tunkilla testailtu. tarttee laittaa yhdet lehdet takas, taipuu jo väärään suuntaa pakka.
Riiput tuli rungon alle, tosin puslapesä on aivan rungossa kiinni, n.1cm matalemmalla kuin alun perin.
Riipun kiinnitys piste on lähempänä etutappia kuin alunperin, riiput on ajoasennossa todella paljon kallellaan ,toisin kuin alunperin ne oli lähes pysty suorassa. sisään joustoja tuolla ratkaisulla ei monia senttejä tule, tai sitte pitää ostaa repullinen jousia varalle, ulosjoustot on aika mittavia.

apunorraa en vielä ole kääntäny, mut seuraaval kerral ku pajalle eksyn niin teen sen kans, koska jätin jousen oikein päin.
voisin laittaa pari kuvaa kans.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Jollapaku kirjoitti:Kyllä oli mulla ainakin tarkotus nakata pakkakin toisinpäin, hojossahan on naula keskellä pakkaa niin ei akselikaan siirry mihinkään. Toisin kuin vaikkapa J4 sarjassa.
Jos kerran HJ:ssa keskitappi on tosiaan ihan keskellä (en ole tajunnut mitata), niin ei pakkojen käännöstä silloin pitäisi mitään haittaa olla. Joka tapauksessahan ne on irti, joten ihan sama, että kummin päin laittaa.
Tuo varmuuslenkki oli se tieto, mitä haettiin.
Kuvat kiinnostavat varmasti monia.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

mulla oli räppi 60 toinen pakka "väärinpäin ja toinen oikein päin.
mitään eroa ei huomannut ajaessa. ja akseli oli suorassa.
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Vastaa Viestiin