Kuva Kuva

HJ 61 taka pinjonin kiristys mommentti?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

oltzi
Viestit: 51
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 9:26 pm
Paikkakunta: Karjalohja city

HJ 61 taka pinjonin kiristys mommentti?

Viesti Kirjoittaja oltzi »

tuossa tuli vaihto kaupassa 61 lukko axiloilla.

missäs mahtaa olla vika ku ajaa ihan norm 2wd ni kuuluu ihan sairasta "jurinaa". ei puhelimeen kuule puhua kun ajaa 40 nouttakin.

sitten kun ajaa 4wd päällä niin tämä kamala jurina lakkaa mutta perästä kuuluu metallinen kahina mutta ei puliakaan niin kovin kun 2wd päällä.

entinen omistaja sanoi syiksi 2wd päällä että etukardaanin tukilaakeri olisi loppu ja kun ajaa 4wd päällä niin perä vain huutaisi..??

mielestäni kovin kummalista. sanoi ajaneensa monia tuhansia näiden metelien kanssa.

jos perästä nyt olis laakeri menny niin onko järkevämpää vaihtaa toinen akseli ja myydä vanha offiin vai laakeroida akseli?
Viimeksi muokannut oltzi, Pe Tammi 09, 2009 3:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hj61 -88 272tkm
ln65 -87
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Re: HJ 61 Helvetin moinen jurina

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

oltzi kirjoitti:
etukardaanin tukilaakeri olisi loppu ?
minun kulkineessa kun ei edes moista ole liekkö muilla
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

KOkeiles ottaa napalukot auki, varmistuu ettei edestä kuulu.
Tukilaakeria ei ainakaan uutena ole ollu :shock:
JOs olis pinjoni tai jakis. Heilutteles niitä kardaanin päitä.
Niin näät missä klappi on..........
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
HJSam
Viestit: 58
Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 2:01 pm

Re: HJ 61 Helvetin moinen jurina

Viesti Kirjoittaja HJSam »

oltzi kirjoitti: entinen omistaja sanoi syiksi 2wd päällä että etukardaanin tukilaakeri olisi loppu ja kun ajaa 4wd päällä niin perä vain huutaisi..??

mielestäni kovin kummalista. sanoi ajaneensa monia tuhansia näiden metelien kanssa.

jos perästä nyt olis laakeri menny niin onko järkevämpää vaihtaa toinen akseli ja myydä vanha offiin vai laakeroida akseli?
Etukardaanidissa ei oo tuki laakeria, niin kun ei oo takanakaan niin kun jossain hiluxeissa. Ja 2wd päällähän ei ees etukardaadi pyöri jollei ole napalukot kiinnni. Takakardaanista lähtisin ettisin vikaa, joko käyrä että on on ajettu esim. kiveen tai tai ristikot loppu tai sitten perästä pinioniin laakerit menny. Niin ja ei todellakaan kannata luopua noista lukkoakseleistsa jos vähänkään meinaa itse offata.
oltzi
Viestit: 51
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 9:26 pm
Paikkakunta: Karjalohja city

Viesti Kirjoittaja oltzi »

koitin siten että käänsin napalukot free asentoon ja sitten ajoin 2wd niin ei jurissu enää ollenkan. huusiko se sen takia sitten kun oli napalukot lukittuna eikä ollut 4wd päällä??
hj61 -88 272tkm
ln65 -87
Avatar
Arwi
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 10:02 am
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Arwi »

Koita paljonko on väljää etuperän pinjonin laakerilla eli kun meet auton alle ja nostat kardaanin laipasta ei pitäs nousta mutta saattas olla pikkusen väljää. Se ainakin jyrskyttelee jos pääsee liikkuun.
SLCK#419
- MMC -
-MAC-
Kuva
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

etukardaanin ristikko väljä?
railai at surffi.net
oltzi
Viestit: 51
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 9:26 pm
Paikkakunta: Karjalohja city

Viesti Kirjoittaja oltzi »

kun nostaa etu kardaania etupäästä niin nousee millin kaks. eli on pinjoni laakeri väljä? pitääkö vaihtaa? pystyykö vaihtamaan akseli paikallaan?
hj61 -88 272tkm
ln65 -87
oltzi
Viestit: 51
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 9:26 pm
Paikkakunta: Karjalohja city

Viesti Kirjoittaja oltzi »

oltzi kirjoitti:kun nostaa etu kardaania etupäästä niin nousee millin kaks. eli on pinjoni laakeri väljä? pitääkö vaihtaa? pystyykö vaihtamaan akseli paikallaan?
äsken sain takaakselin pöydälle. siinä pinjonin päässä oli tuplaten väljää mitä edessä..? mitä kaikkea siihen tarvitsee vaihtaa?
hj61 -88 272tkm
ln65 -87
Avatar
Arwi
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 10:02 am
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Arwi »

oltzi kirjoitti:
oltzi kirjoitti:kun nostaa etu kardaania etupäästä niin nousee millin kaks. eli on pinjoni laakeri väljä? pitääkö vaihtaa? pystyykö vaihtamaan akseli paikallaan?
äsken sain takaakselin pöydälle. siinä pinjonin päässä oli tuplaten väljää mitä edessä..? mitä kaikkea siihen tarvitsee vaihtaa?
Ainakin pinjonin laakerit , krymppiholkki jos 85- ja tiivisteet.
oltzi
Viestit: 51
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 9:26 pm
Paikkakunta: Karjalohja city

Viesti Kirjoittaja oltzi »

osat makso ~80e.
hj61 -88 272tkm
ln65 -87
oltzi
Viestit: 51
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 9:26 pm
Paikkakunta: Karjalohja city

Viesti Kirjoittaja oltzi »

mikähä on ton pinjonin mutterin kiristys momentti? autodata ei tiedä.
hj61 -88 272tkm
ln65 -87
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

oltzi kirjoitti:mikähä on ton pinjonin mutterin kiristys momentti? autodata ei tiedä.
se on aika paljon ihan oikeesti sai metrin varrellakin kääntää.mut kaveri kun teki mulle perät niin se vaan kokeilemalla kiri sen lopulliseen tiukuuteen.jostakin pyörintä/pyörimis vastuksesta se jotakin kans höpötti kun kiristi sitä mutteria ja aina välillä pyöräytteli kartaanin laipasta.hyvinhän nuo hammaskosketukset on kohillaan ollu kun näinkin pitkään on kestänyt huutamatta.minä en näistä tiiä muuta kun että vierestä seurasin kun sääti perät
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

oltzi kirjoitti:mikähä on ton pinjonin mutterin kiristys momentti? autodata ei tiedä.
HJ:n alkuperäsen korjauskirjan mukaan momentti on välillä 245-441Nm ja oikea momentti on sitten kun mutterista 1,9-2,5Nm momentilla kääntää, lähtee välitys pyörähtämään. Vanhaa laakeria käyttäen 0,9-1,3Nm. Kiristys pitää tehdä asteittain, koska jos kiristät kerralla liikaa, menee krymppiholkki kasaan ja se kun ei veny enää uusiin mittoihin, pitää se sitten vaihtaa uuteen taas.
#428
oltzi
Viestit: 51
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 9:26 pm
Paikkakunta: Karjalohja city

Viesti Kirjoittaja oltzi »

Hessu kirjoitti:
oltzi kirjoitti:mikähä on ton pinjonin mutterin kiristys momentti? autodata ei tiedä.
HJ:n alkuperäsen korjauskirjan mukaan momentti on välillä 245-441Nm ja oikea momentti on sitten kun mutterista 1,9-2,5Nm momentilla kääntää, lähtee välitys pyörähtämään. Vanhaa laakeria käyttäen 0,9-1,3Nm. Kiristys pitää tehdä asteittain, koska jos kiristät kerralla liikaa, menee krymppiholkki kasaan ja se kun ei veny enää uusiin mittoihin, pitää se sitten vaihtaa uuteen taas.
eli montako kertaa sitä pitäis kiristää? esim eka 80nm sitte 140nm 200nm ja sit 250nm? ja mutterista pitäis kans kääntää pienellä momentti avaimella 2,5nm voimalla ja koittaa lähteekö pyörii??
hj61 -88 272tkm
ln65 -87
Vastaa Viestiin