HJ 61 taka pinjonin kiristys mommentti?
Valvoja: Käyttäjä
HJ 61 taka pinjonin kiristys mommentti?
tuossa tuli vaihto kaupassa 61 lukko axiloilla.
missäs mahtaa olla vika ku ajaa ihan norm 2wd ni kuuluu ihan sairasta "jurinaa". ei puhelimeen kuule puhua kun ajaa 40 nouttakin.
sitten kun ajaa 4wd päällä niin tämä kamala jurina lakkaa mutta perästä kuuluu metallinen kahina mutta ei puliakaan niin kovin kun 2wd päällä.
entinen omistaja sanoi syiksi 2wd päällä että etukardaanin tukilaakeri olisi loppu ja kun ajaa 4wd päällä niin perä vain huutaisi..??
mielestäni kovin kummalista. sanoi ajaneensa monia tuhansia näiden metelien kanssa.
jos perästä nyt olis laakeri menny niin onko järkevämpää vaihtaa toinen akseli ja myydä vanha offiin vai laakeroida akseli?
missäs mahtaa olla vika ku ajaa ihan norm 2wd ni kuuluu ihan sairasta "jurinaa". ei puhelimeen kuule puhua kun ajaa 40 nouttakin.
sitten kun ajaa 4wd päällä niin tämä kamala jurina lakkaa mutta perästä kuuluu metallinen kahina mutta ei puliakaan niin kovin kun 2wd päällä.
entinen omistaja sanoi syiksi 2wd päällä että etukardaanin tukilaakeri olisi loppu ja kun ajaa 4wd päällä niin perä vain huutaisi..??
mielestäni kovin kummalista. sanoi ajaneensa monia tuhansia näiden metelien kanssa.
jos perästä nyt olis laakeri menny niin onko järkevämpää vaihtaa toinen akseli ja myydä vanha offiin vai laakeroida akseli?
Viimeksi muokannut oltzi, Pe Tammi 09, 2009 3:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hj61 -88 272tkm
ln65 -87
ln65 -87
Re: HJ 61 Helvetin moinen jurina
minun kulkineessa kun ei edes moista ole liekkö muillaoltzi kirjoitti:
etukardaanin tukilaakeri olisi loppu ?
Re: HJ 61 Helvetin moinen jurina
Etukardaanidissa ei oo tuki laakeria, niin kun ei oo takanakaan niin kun jossain hiluxeissa. Ja 2wd päällähän ei ees etukardaadi pyöri jollei ole napalukot kiinnni. Takakardaanista lähtisin ettisin vikaa, joko käyrä että on on ajettu esim. kiveen tai tai ristikot loppu tai sitten perästä pinioniin laakerit menny. Niin ja ei todellakaan kannata luopua noista lukkoakseleistsa jos vähänkään meinaa itse offata.oltzi kirjoitti: entinen omistaja sanoi syiksi 2wd päällä että etukardaanin tukilaakeri olisi loppu ja kun ajaa 4wd päällä niin perä vain huutaisi..??
mielestäni kovin kummalista. sanoi ajaneensa monia tuhansia näiden metelien kanssa.
jos perästä nyt olis laakeri menny niin onko järkevämpää vaihtaa toinen akseli ja myydä vanha offiin vai laakeroida akseli?
äsken sain takaakselin pöydälle. siinä pinjonin päässä oli tuplaten väljää mitä edessä..? mitä kaikkea siihen tarvitsee vaihtaa?oltzi kirjoitti:kun nostaa etu kardaania etupäästä niin nousee millin kaks. eli on pinjoni laakeri väljä? pitääkö vaihtaa? pystyykö vaihtamaan akseli paikallaan?
hj61 -88 272tkm
ln65 -87
ln65 -87
Ainakin pinjonin laakerit , krymppiholkki jos 85- ja tiivisteet.oltzi kirjoitti:äsken sain takaakselin pöydälle. siinä pinjonin päässä oli tuplaten väljää mitä edessä..? mitä kaikkea siihen tarvitsee vaihtaa?oltzi kirjoitti:kun nostaa etu kardaania etupäästä niin nousee millin kaks. eli on pinjoni laakeri väljä? pitääkö vaihtaa? pystyykö vaihtamaan akseli paikallaan?
se on aika paljon ihan oikeesti sai metrin varrellakin kääntää.mut kaveri kun teki mulle perät niin se vaan kokeilemalla kiri sen lopulliseen tiukuuteen.jostakin pyörintä/pyörimis vastuksesta se jotakin kans höpötti kun kiristi sitä mutteria ja aina välillä pyöräytteli kartaanin laipasta.hyvinhän nuo hammaskosketukset on kohillaan ollu kun näinkin pitkään on kestänyt huutamatta.minä en näistä tiiä muuta kun että vierestä seurasin kun sääti perätoltzi kirjoitti:mikähä on ton pinjonin mutterin kiristys momentti? autodata ei tiedä.
HJ:n alkuperäsen korjauskirjan mukaan momentti on välillä 245-441Nm ja oikea momentti on sitten kun mutterista 1,9-2,5Nm momentilla kääntää, lähtee välitys pyörähtämään. Vanhaa laakeria käyttäen 0,9-1,3Nm. Kiristys pitää tehdä asteittain, koska jos kiristät kerralla liikaa, menee krymppiholkki kasaan ja se kun ei veny enää uusiin mittoihin, pitää se sitten vaihtaa uuteen taas.oltzi kirjoitti:mikähä on ton pinjonin mutterin kiristys momentti? autodata ei tiedä.
#428
eli montako kertaa sitä pitäis kiristää? esim eka 80nm sitte 140nm 200nm ja sit 250nm? ja mutterista pitäis kans kääntää pienellä momentti avaimella 2,5nm voimalla ja koittaa lähteekö pyörii??Hessu kirjoitti:HJ:n alkuperäsen korjauskirjan mukaan momentti on välillä 245-441Nm ja oikea momentti on sitten kun mutterista 1,9-2,5Nm momentilla kääntää, lähtee välitys pyörähtämään. Vanhaa laakeria käyttäen 0,9-1,3Nm. Kiristys pitää tehdä asteittain, koska jos kiristät kerralla liikaa, menee krymppiholkki kasaan ja se kun ei veny enää uusiin mittoihin, pitää se sitten vaihtaa uuteen taas.oltzi kirjoitti:mikähä on ton pinjonin mutterin kiristys momentti? autodata ei tiedä.
hj61 -88 272tkm
ln65 -87
ln65 -87