Kuva Kuva

BJ 40 jarruongelma

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
HemmoBJ40
Viestit: 47
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 7:44 pm
Paikkakunta: Rauma

BJ 40 jarruongelma

Viesti Kirjoittaja HemmoBJ40 »

Auto on -80 mallinen BJ 40. Vaihdettu HJ 60 jarrutehostaja ja pääsylinteri, levyjarrut eteen, takana alkuperäiset rummut ja Allstarin paineensäädin. Nyt ajossa etujarrut alkavat laahaamaan mutta hetken auton seisottua jarrut taas vapautuvat. Sekä pääsylinteri että satulat on juuri purettu huollettu ja kasattu uusilla osilla(tarvike). Voiko alipaine vetää jarruja päälle? Eli väärin kasattu.
Toyota Land Cruiser. Arjen yläpuolella.
Avatar
Arwi
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 10:02 am
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Arwi »

Varmaa en pysty sanoon mutta villi veikkaus. Letkut jos ei oo uudet?
Nikkari
Viestit: 232
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 12:21 pm
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Nikkari »

Jossain harrastepelissäni oli aikoinaan hieman tuon kaltaisia oireita myöskin, silloin oireiden aiheuttajiksi paljastuivat kudosvaurioituneet etujarruletkut. (nestepaine jäi ikäänkuin makaamaan päälle, aikaansaaden etujarrujen laahaamista - satulat olivat uusittu aiemmin, ja järjestelmä ilmattu huolellisesti moneen kertaan)

Nämäkin jarruletkut olivat kyllä ulkoisesti kuin uudet, ei päällepäin mitään havaittavia murtumia, taikka muita vaurioita.

Vika poistui tyystin uusien jarruletkujen asennuksen myötä :D
Avatar
HemmoBJ40
Viestit: 47
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 7:44 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja HemmoBJ40 »

kaikki letkut ja putket on uusia
Toyota Land Cruiser. Arjen yläpuolella.
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

mullakin oli uudet letkut, mutta hieman ohuempi seinämäiset jolloin pääsivät joustamaan. Jos lrtkut on pidemmät niin sekin saattaa vaikuttaa. Mulla ainaskin korjautu lyhentämällä letkuja.
MarkuSV
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 1:29 pm
Paikkakunta: Hyvinkää, Somero ja Sauvo

Viesti Kirjoittaja MarkuSV »

Tämä kokemus rajoittuu vahvasti moottoripyörien puolelle. Mulla oli joskua aikaisempi omistaja sotkenut silikoni pohjaista ja sit tavallista jarrunestettä keskenään. Tämä aiheuttaa nesteiden lämmetessä turpoamista ja siten jarrujen laahaamista. Moottoripyörässä jarrujen lukkiintumisen kevyemmän massan johdosta. Myös "märkä" jarruneste ottaa ja laajenee lämmetessään veden vaikutuksesta. Toivottavasti tästä tajusi jotain!?
Vaikutus siis mp:ssä oli juuri se, että hetken ajettuani eturengas lävähti lähes lukkoon, ja aiheutti ylimääräistä toimintaa stongan takana. Noin 30 minuutin kuluttua rengas pyöri taas aivan normaalisti.

Markus
MarkuSV
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2009 1:29 pm
Paikkakunta: Hyvinkää, Somero ja Sauvo

Viesti Kirjoittaja MarkuSV »

Vielä pieni lisäys. Mp:n kanssa kävi niin, että soitin aikaisemmalle omistajalle ja kysyin mitä jarrunesteitä se on käyttänyt ja onko sotkenut tavallista ja silikoni nestettä keskenää? Oli kuulemma lisännyt vähän yli ruokalusikallisen kaverin jarrunestepurkista kun oli nesteen pinta laskenut palojen kulumisen myötä. Eli kahta eri nestettä ei tarvitse sekoittaa kuin vähän ja jo se aiheuttaa turpoamis efektin!

Markus
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

onko polkimen päädyssä välys?
entä onko akselissa jota poljin painaa ja alipainetehostimen kalvon välissä tarpeeksi välystä? sitä ei voi säätää kuin irroittamalla sen tehostimen tulipellistä, itsellä vika oli siellä kun vain siirtelin osia autosta toiseen. ja kyse oli 40-sarjan cruiseri.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Avatar
HemmoBJ40
Viestit: 47
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 7:44 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja HemmoBJ40 »

polkimen päässä on välys, muuten en ole tarkistanut. nesteet on kaikki samaa tavaraa, koska korjasin ja uusin kaikki jarruosat putkia ja letkuja myöten.
Toyota Land Cruiser. Arjen yläpuolella.
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

niin oli itselläkin polkimessa välys, mutta ei siellä tehostimen sisällä.
niin ja tehostimen ja jarrupääsylinterin välissä saattaa kans olla joku säätö, ku nyt ei muista.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Avatar
HemmoBJ40
Viestit: 47
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 7:44 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja HemmoBJ40 »

Autolla on tullut ajeltua tähän asti kaupunkiajoa jumittavilla jarruilla. Nyt päätin että vika on korjattava kun tekis mieli pienelle reissulle maasturilla. Purin pääsylinterin kokonaan ja kas kummaa säiliötä pois ottaessani huomasin, että sylinteriin pitäisi johtaa kaksi reikää toinen noin 4mm halkaisija joka näkyy kun katsoo säiliöstä toinen noin 0,4mm joka on aivan reunassa eikä siksi näy säiliöön. Tietenkin tämän pikkureijän kohdalle oli kertynyt vesihelmi joka oli ruostuttanut reijän umpeen. Reikä auki sylinteri kasaan ja jarrut toimii.
Toyota Land Cruiser. Arjen yläpuolella.
Vastaa Viestiin