Kuva Kuva

HJ60 4-vaihdelaatikko, vain pakki puuttuu

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Petteri
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 10:49 pm
Paikkakunta: Vantaa

HJ60 4-vaihdelaatikko, vain pakki puuttuu

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Asteittain pehentunut ongelma on nyt akuutti:
pakki ei mene päälle oikein sitten mitenkään. Todella pitkällisellä (siis esim 1minuutti, välillä ei meinaa ollenkaan) suostuttelun jälkeen se menee sittän yllättäen päälle. Osaisiko joku sanoa missä vika ja miten kannattaa lähteä sitä korjaamaan... olisko joku helppo kikka esim. öljynvaihto? (mikä on muuten öljytilavuus?)

Muut vaihteet menevät oikein mukavasti päälle/pois ilman narahteluja jne. Ilmasin kytkimen, ei auttanut eikä ollut ilmaa.

Apua siis!
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Siis narisee eikä mene päällä,vai menee pykälään mutta ei ole pakkia??? :shock:

Jos vain narisee niin kytkin ei irroita syystä,tai toisesta.

Öljyä laitetaan täyttö reikään asti,eli täyteen.

Öljy laatu on GL-4
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Petteri
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 10:49 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Ei narise eikä mene päälle. Keppi pysähtyy kuin seinään, kun pitäisi mennä loveen. Sen verran on HJ:lla ajokilsoja takana, että löydän kyllä pakin "loven", mutta jos ei tietäisi mistä etsisi, niin ei kyllä uskoisi että pakki on taka-vasemmalla. Tähän "loveen" kun sitä sitten aikansa vänkää, pumppaa kytkintä jne, niin sitten se ikäänkuin yllättäen "imaisee" pakin silmään ns. normaalisti "lonksahtaen". Eli ainakin tossa mun HJ:ssa toi pakki on aina vähän "lonksahtanut" mennessään päälle, siis eri tavalla kuin muut vaihteet.

Kävin hakemassa tuota kovin suositeltua Redline MT90 öljyä Motonetista.. taidan vaihtaa kalliit öljyt sisään ihan vain jos auttaisi...
Petteri
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 10:49 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Petteri kirjoitti:Kävin hakemassa tuota kovin suositeltua Redline MT90 öljyä Motonetista.. taidan vaihtaa kalliit öljyt sisään ihan vain jos auttaisi...
Erikoinen juttu, mutta ainakin näyttäisi siltä, että öljynvainto auttoi..ehkä noitakin pitää joskus vaihtaa....olikin aika karmeen näköiset ne vanhat öljyt. Täytyy käydä vielä näpräämässä vavihdekepin gummisuojus paikalleen ja tehdä pieni koeajolenkki.

EDIT: Ilakointi ennenaikaista. Syy löytyi lopulta. Vaihdekeppi taitaa olla kulunut. Keppi pääsee jollakin tapaa "kääntymään" paikallaan, jolloin ei ole enää kohtisuorassa pakin hahloon/jouseen. Kaksin käsin kepistä kiinni ja vääntää/vaihtaa, niin onnistuu. Hieman hankalaa kyllä, eli jos jollakin olis vaihdekeppi (toimiva) myynnissä, niin ostan!
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

vai olisko sieltä kepin juuresta ne 2 tappia kulunut tai toinen katkennut, ne jotka pitää sitä keppiä linjassaan ja paikoillansa sitä kupia jonka alla on jousi?
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Ne tapit sieltä juuresta hajoo kyl helposti paljon ajetuissa. Sopivan paksunen ja pitunen pultti tilalle ja putkiklemmari ympäri niin hyvä on =) Itsellä oli juurikin sama ongelma 4 vaihteisessa....ei meinannu mennä pakki loveensa...
railai at surffi.net
Avatar
Rocco69
Viestit: 199
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:13 am
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Rocco69 »

Itellä ainakin noi redlinen mt-90 öljyt auttoi rusahtelu yms. ongelmiin huomattavasti...

Ja työkuormurissa ei mennyt millään pakki päälle kun kone oli kylmä, meni aina 1 1/2h ennekuin lämpeni riittävästi jonka jälkeen meni tyydyttävästi pakki "silmään" -----> vaihteisto-öljyjen vaihto -----> laatikko toimii loistavasti, kylmänäkin!! :D

Öljytöljyt....
Hoojiiton..
Petteri
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 10:49 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Tapit ovat vielä kunnossa, mutta keppi putoaa niin alas, ettei hahlot enää pidä keppiä linjassa, vaan ainoastaan siirtäjien( onko oikea termi) lovi pitää kepin "linjassa".

Soittelin Tamgearille ja kyselin pronssiholkkia, mikä tuossa näyttäisi olevan, niin mulle kerrottiin, ettei siellä ole pronssiholkkia, vain kumitiiviste ja muovinen pallonivelen "kuppi" jos oikein ymmärsin. Tässä mun laatikossa on siis joku viritys ja tästä johtuen keppi putoaa liika alas.

Osaisko joku sanoa osanumeroa tuolle tiivisteelle ja kupille. Paikallinen toyotavaraosamyynti ei suostu tilailemana "näytille" osia, kun on kuulemma niin kovat sakot jos joutuu palauttamaan... alkup. osaahan mulla ei ole mitä etsiä räjäytyskuvasta.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Petteri kirjoitti:Soittelin Tamgearille ja kyselin pronssiholkkia, mikä tuossa näyttäisi olevan, niin mulle kerrottiin, ettei siellä ole pronssiholkkia, vain kumitiiviste ja muovinen pallonivelen "kuppi" jos oikein ymmärsin. Tässä mun laatikossa on siis joku viritys ja tästä johtuen keppi putoaa liika alas.
Vaihdoin noi kummatkin osat omaan autoon, mutta sillä sinisellä muovirenkaalla ei ollut juuri mitään vaikutusta, olettaen että siellä on vanha osa paikoillaan. Se valkonen pikkunen muovikuppi sen sijaan auttoi paljon siihen, ettei keppi heilu tyhjää. Tais maksaa jotain parin euron verran.

HJ60:ssä taitaa olla eri osanumerot kuin 61:ssä, mutta se rengas on mun mielestä tän linkin listassa vikana, eli 33556F (osanumero 33505‑60010) http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1983_T ... 312.2.html

Sitä muovikuppia en löytänyt 60:n kuvista, mutta 61:ssä se on tässä kuvassa alimmaisena, eli 33548F (osanumero 33548‑60020) http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1989_T ... _3307.html
Viimeksi muokannut Hessu, La Tammi 17, 2009 10:31 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#428
Petteri
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 10:49 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Petteri »

KIITOS oikein paljon vaivannäöstä :)

Eiköhän se näillä kuvilla ja tiedoilla löydy Toyotaltakin.
hääty
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Elo 11, 2006 9:16 pm
Paikkakunta: oulainen

Viesti Kirjoittaja hääty »

Mulla oli kans samanlaisia oireita 5v laatikossa. vaihde oli tosin 2 joka ei menny päälle kunnolla. Vika oli et keppi pääsi putoaan liian alas. Se otti siihen kepille tarkotetun kolon reunoihin kiinni. Pistin yhen rikan sinne kepin juureen sen valkosen kupin alle, niin jo pelaa hyvin. Ja oli muuten uus se
muovikuppi et se ei ollu kulunu!
Petteri
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 10:49 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Hessu kirjoitti:HJ60:ssä taitaa olla eri osanumerot kuin 61:ssä, mutta se rengas on mun mielestä tän linkin listassa vikana, eli 33556F (osanumero 33505‑60010) http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1983_T ... 312.2.html
Noniin, nyt on juuri tuo 33556F (muovinen pallonivelen "kuppi") hommattu ja laitettu paikalleen. Vaihteet toimii täydellisesti, keppi on jämäkkä jne. Aivan mahtava juttu, en melkein osaa enää edes vaihtaa kun on niin hyvä.
Vastaa Viestiin