Kuva Kuva

Uudet hitaammat perävälitykset cruiseriin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Uudet hitaammat perävälitykset cruiseriin

Viesti Kirjoittaja hector »

Kertokaapa ken tiedätte minkä merkkisiä perävälityksiä löytyy cruisereihin ja minkä merkkisiä kannatta/ ei kannata hankkia. Eli onko jollain tiedossa huonolaatuista valmistajaa, ettei sellaisiin kukaan sortuisi.
Olisi tarkoitus tehdä HJ61:stä hitaampi metsään ja "paremmin kiihtyväksi" maantielle, eli minkälaisia perävälityksiä laittaisitte jos renkaat on 33" ja/tai 35"?
Itse olen aatellut laitta 1:4.88. Eikös HJ61:ssä ole alunperin 1:3.7 jotain.
Viimeksi muokannut hector, Ke Heinä 13, 2005 12:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

BJ:n vakiovälityksethän on 4.11 eli onhan sekin jo vähän apuna.
Menee paikoilleen aikalailla heittämällä.

-jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Eikö 4.56 tai 4.88 mene "heittämällä"? Meinaan samaan vaivaan kun tekisi kerralla riittävän hitaat, kun tuo turbokone ei ole häävin vääntävä alakierroksilla. Tietystihän uudet välitykset maksaa, mutta niinhän kaikki tässä hommassa...elämä on :wink:
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

hector kirjoitti:Eikö 4.56 tai 4.88 mene "heittämällä"? Meinaan samaan vaivaan kun tekisi kerralla riittävän hitaat, kun tuo turbokone ei ole häävin vääntävä alakierroksilla. Tietystihän uudet välitykset maksaa, mutta niinhän kaikki tässä hommassa...elämä on :wink:
Juu tietenkin menee hitaammatkin samala vaivalla muttei samalla rahalla.

Missä hinnoissa muuten semmoiset välitykset on?

Et ole ajatellut jakolaatikon pikkupuolen välittämistä?

Olisi iso puoli maantieajossa vielä yhtä käyttökelpoinen.

-jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Minkäsmoinen investointi tuo jakolaatikon pikkupuolen välityksen muokkaaminen on. Pääsekö samaan lopputulokseen (ryömimisnopeuteen) kuin vain perävälityksien muuttamisella esim. 4.88.
Seuraavaksi tulikin jo mieleen että laittais periin 4.11 (halvemmat kuin uudet 4.88 ??) ja jakolaatikon pikkupuolen hitaammaksi, jolloin saisi maantie ominaisuudet hieman paremmaksi ja maasto-ominaisuudet enemmän paremmaksi.
Löytyykö mistä HJ:n 5v lootaan jakolaatikon pikkupuolelle välityspalikoita.
Olishan sopivampia laitteita maastoajeluun, mutta kun tuo muu perhekin innostui tähän "touhuun" niin pitää tehdä tilaavasta HJ:sta mahdollisimman hyvän offailuun. Ehkä aikanaan sitten tulee laitettua esim. joku BJ millä harrasta more serious :P
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Tuolta vähän yleistä infoa jakiksen välittämisestä:

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=16565

Oli kai siellä suunnitteilla hoijakan laatikkoonkin välityksien tekeminen.

-jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Kiitoksia tähänastisesta palautteesta ja lisää toivon tulevan, etenkin seuraavan ajatuksen jälkeen.
Koska HJ61:seni tulee olemaan ajoittain rengastettuna 33" Allterraineilla arkiajossa (etenkin talvella liukkailla keleillä) ja taas välillä 35" mutikoilla metsässä niin laskeskelin mikä vaikutus 4.88 välityksellä on maantieajoon. Metsässä se olisi tietysti sopiva molemmile renkaille, mutta maantiellä 33":lla 100 vauhdissa viitosvaihteella kierrokset koneessa olisi jo about 2500 rpm, mikä on mielestäni turhan paljon.
Näinollen aattelin että ensin laittais perävälitykseksi 4.56 jolloin em. kierrosluku olisi about 2300. Ja myöhemmin kun hojoihin löytyy (suomesta) jakolaatikon pikkupuolelle esim. 2.8 rattaat mistä komk antoi vinkkiä, niin saisi tuon minimi maastonopeuden kohtalaiseksi. Hojoissahan on alunperin max.alennus 1:35.2 (katso linkki) ja ajatuksellani pääsis 1:61.8
Tietysti voi ihmetellä että tarviiko hojolla ajaa satasta, mielestäni se on sopiva marssivauhti :P

http://cc.oulu.fi/~thu/LC/HJ61/J6.html
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Avatar
mikjus
Viestit: 200
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Esim 4.88 välitykset jenkeistä noin 160$ kipale. F/BJ40 master kitit jossa kaikki laakerit yms. 99$ tosin hj-61 poskilaakereita tuskin löytyy jenkkien kiteistä. Ukkolan Mikko tosin kertoi ostaneensa jostain suomalaisesta laakeri liikkestä kaikki hj-61 perän laakerit 80€/perä hintaan. Välitykset on ulkomailla "sikahalpoja" mutta tietysti välitysten asianmukainen asennus vie vielä muutaman kympin tai satasen lisää. Ei perävälityksillä vielä mitään rock crawler välitystä saada aikaan mutta saa ainakin kompensoitua isoja pyöriä. Täytyy tietty muistaa että perävälitys vaikuttaa myös isolla puolella. Itse kyllä haaveilen vielä välitettyä jakolaatikkoa kun niitä nyt bj-40 saa kohtuu edullisesti ja toivottavasti kohta myös hj-60.

Välitysten merkkejä on mm. yukon, precision gear... Jenkeistä tulleet välitykset oli merkiltään value gear ja laakerit yukon. Value gear kuulostaa vähän "halvalta" mutta aika näyttää miten käy.
Avatar
AnssiK
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 05, 2007 10:15 pm
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja AnssiK »

Todella todella vanhaa topicia nostan, mutta en haulla löytänyt tuoreempaa ja kysymykseni on hyvin yksinkertainen. :D

Eli onko kokemuksia 33" pyöristä ja 4.88 peristä maantieajossa? Paljonko kierrokset kun ajetaan 80 km/h?

Mites muuten 4.88 perien kestävyys? Käsittääkseni vielä kestävät metsässä ja mikseivät maantieajoakin (etteivät kulu nopeasti).
Avatar
Tourinki
Viestit: 56
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 3:13 am
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Tourinki »

Vitosella tais kierrokset olla jossain 1800-2000rpm huitteilla ja nelosella 2000-2500 tienoilla näin ulkomuistista (viimeks ajanu HJ:lla tiellä vuosi sitten, että ei oo ihan tuoreessa muistissa, mutta varmasti joku korjaa jos/kun olin väärässä).
Vastaa Viestiin