Kuva Kuva

HDJ turbo projekti

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

HDJ turbo projekti

Viesti Kirjoittaja killerwo »

No niin nyt nytkähti Hdj :n turpoprojekti käyntiin kevään kunniaksi. Entinen turbo vuoti aika reilusti öljyä laakereilta. Ruiskupumppu oli myös poissa vireestä joka ilmeni koneen epätasaisena käyntinä. Uudet suuttimet eivät vaikuttaneet asiaan . Koneeseen tein täydellisen remontin( lohko, männät, laakerit) viime marraskuussa, jolloin en raskinut laittaa uutta ahdinta enkä pumppua huoltaa.

Nyt pumppu kävi mutkan PP-dieselissä ja siihen tehtiin perus huolto ja säätö. Samalla reissulla ahdonalaista syöttöä lisättiin noin 50%. Pitää sen verran kehua PP-dieseliä et pumpun laitoin matkahuoltoon maanantai aamuna ja takaisin tuli torstaina. Nopeeta toimintaa.

Alkuperäinen ct-26 ahdin sai siirtyä hyllyyn ja uusi tilattiin proturbosta. Se ei ole vielä saapunut joten ei ole päässyt asentelemaan. Uusi ahdin on mallia hukkaportiton joten joudun asentamaan purkistoon erillisen hukkaportin.

Cooleri on löytänyt paikkansa keulalta. Coolerin koko on 600x300x76 ja se mahtuu hienosti keulalle. Pikkasen joutuu plasmalla poltteleen peltiä että saa ahtoputket mahtumaan. Ahtoputket ovat turbolta coolerille kokoa 60mm ja coolerilta imusarjalle 76mm. Materiaalina rosteri, sitä kun sattui olemaan hyllyssä sopivasti.

Vanha pakoputkisto on pahasti hapettunut ja osin jäänyt taipaleelle joten teen uuden tähän samaan soppaan. Pakoputkisto tulee 3" putkesta ja välille tulee muutama simonsin pönttö vaimentamaan pörinää. Tosin en kyl usko että ne kovin hyvin vaimentaa. Jos äänet on sietämättömät niin pitää ettiä joku pienkuorma-auton pönttö.

Niin autohan on minulla jokapäiväisenä käyttäautona ja traileria tulee kiskottua lähes viikoittain. Viime marraskussa asensin autoon uuden 3" korottavan omen alustan. Samalla vaihtui akselit uusiin, jotka tuli japanin purku autosta 4,11 välityksillä. Rattaina pirssissä on maltilliset 285/75/16.

Että tallaista tapahtuu kevään kynnyksellä.
Blue skies and headdown
ava
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 4:19 pm
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ava »

Miksi et laita sivuputkea yhdellä pienellä äänenvaimentimella?Omassani 3"lähtö ja pieni vaimennin,äänet on todella maltilliset.Turha maksaa ja rakennella monimutkaista sarjaa, kun lyhyemmälläkin pärjää.Vedät vai viimeisen mutkan 45 astetta sivulle ja saman verran alas.
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

ava kirjoitti:Miksi et laita sivuputkea yhdellä pienellä äänenvaimentimella?Omassani 3"lähtö ja pieni vaimennin,äänet on todella maltilliset.Turha maksaa ja rakennella monimutkaista sarjaa, kun lyhyemmälläkin pärjää.Vedät vai viimeisen mutkan 45 astetta sivulle ja saman verran alas.
sama mulla hj60:ssä. Putki tulee ulos ennen takapyörää ja välissä on vain yksi Raptorin tarvikevaimennin(20€) Ihanan möreet äänet kun antaa kenkää. Siis sellaset kun kuuluu olla isommassa autossa.
railai at surffi.net
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Pilteemasta saa halvalla ainakin kahdenlaista pönttöä 3" putkelle. Tässä oma kolmetuumanen putkikötöstys viime keväältä:
Kuva

Laipat on tältä palstalta kotoisin.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

oliko miten kallis pumppuremppa ja mitä vaihdettiin? itse tein omaan pumppu rempan joulukuussa ku meni ajoittimen mäntä jumiin.
tääl olis liikkees maksanu työt väh.600 ekuu ja osat päälle..
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Joo sivuputkihan ois näppärä heitää paikoilleen, mutta.... Omassa offi kikottimessa on sivuputki ja se on tehty just kolmen tuuman putkella turbon jälkeen ja varustettu yhdellä simonssin pöntöllä. Se ainakin pöriseen ja hieman haiskahtaa dieselin savu sisälle. Mielestäni se vaimea pörinä sopii hienosti berttaan ja dieselin käry siinä käörryssä ei haittaa. Käyttöautossa jossa naisväki matkustaa/ ajaa niin en halua valitusta pakokaasun kärystä, samoiten pitkillä reissuilla alkaa jurppimaan ylimääräiset tärinät.

No putki on tänään vedetty lähes alkuperäistä reittiä pitkin taakse. Aivan valmiiksi putkea en saanut johtuen puuttuvasta ahtimesta.

Pumppuremppa tuli maksamaan 300€. Pumppuun vaihdettiin kaasuvipu joka menee pumpun kannesta läpi, sit tuli uudet tiivisteet. Pumppu tarkistettiin että linjakohtaiset paineet on toleranssissa. Sitten ahdonalaisen syötönsäädön karaa muotoiltiin siten että saa naftaa tarpeeksi. No en tiedä vielä miten pumpun hoonaus on onnistunut mut uskon et loppu viikosta pääsee jo kokeilemaan.
Blue skies and headdown
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

No pistetää muutama kuvatus joita tarttui kännykameraan.

Kuva
Coolerin sovittelua keulalle. Joutu silpaiseen plasmalla nuita kahto tolppaa jotka on Coolerin päässä

Kuva
Taas joutuu leikkaamaan peltiä pois tieltä että saa ahto putken sopimaan. Pyöräkaaresta joutuu kans ottamaan palan pois. Ei siis kannata sääliä peltiä jos on päättänyt laittaa Ilmacoolerin keulalle. Vesicoolerilla säästyis rakenteiden leikkaamiselta.

Kuva
Sieltä se putki nousee muutaman mutkan jälkeen. Imusarjalle joutuu tekemään uuden laipan ja siihen sitten 3" putki lekotetaan/rälläköidään niin että sopii paikalleen.
Blue skies and headdown
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Ei näy, mut tälleen ainaki näkyy: http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1319
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Viikonloppu meni pajalla turboa värkätessä. Turbon toimitus venähti pariviikkoa. Kyllä siinä aikaa saa tuhraantuu kun yrittää saada mahtumaan putket pellin alle.

Kuva
Itse turbo mahtuu helposti paikoilleen. En tehnyt uutta pakosarjaa koska alkuperäiseen joutuu tekemään vain 90 asteinen kulma. Uudessa ahtimessa on 65mm pakorulla ja 56 imurulla, ja taitaa olla To4 laipalla
Kuva
Tuossa näkyy välikappale turbon ja pakosarjan väliin. Sitten siihen on viritelty ulkoin hukkaportti. Testi ajolla havaitsin että ahtopaineet saa säädettyä tuolla hukkiksella 0,5barista ylöspäin. kojelaudassa on ohivirtausventtiili jolla saa sitten säädeltyä paineet sopiviksi.

Kuva
Ahtoputki 3" joka on coolerilta imusarjalle oli hieman työläs saada mahtumaan. Joutu plasmalla huitasemaan lokasuojasta pikku palan sekä jarruputkia juotu hieman siirtämään.

Kuva
3" pakoputki mahtui menemään alkuperäistä reittiä pitkin taakse. Runkopalkin ja kardaanin väliin laitoin simonssin pöntön ja putki tulee ulos takaroiskeläpän takapuolelta. Moottorin ja putkiston ääni on aika hiljainen. Pikkuinen suhina kuuluu kun polkaisee.

Kuva
Siinä vielä kuvatus konehuoneesta.

No koeajo suoritettu ja voimaa tuli kyllä hodariin kivasti. Autossa on uusi kytkin mutta nyt tais alkaa uusi kytkin remontti. Aluksi ajoin maltillisesti hukkaportti täysin kevennettynä jolloin ahtoja oli se 0,5bar ja jo silloin huomasi eron alkuperäiseen. No seuraavaks piti tietenkin ohivirtausventtiili ruuvata tappiin jolloin 1 vaihteella vedättäessa paineet noisi 1,2 bar. no kakkosta pesään ja heti kolmonen ja katse painemittariin niin se oli tyrmässä( 1,5bar mittari).Arvioin että painetta oli 1,8 bar ja kone tuntui hengittävän oikeen mukavasti. Kytkin tais antaa periksi tai sit renkaat löi tyhjää. Oli aika lumiset tiet. Palaneen käryä oli myös ilmassa mut en ole varma tuliko jarruista vai kytkimestä. Huomenna jatkuu testi ja jossain välissä penkkiin.
Blue skies and headdown
HJ-61
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja HJ-61 »

Millä kierroksilla lähtee ahtaa?Itellä menossa saman kokosilla siivillä oleva Holsetti jaetulla pesällä tohon 61:seen.Värkkäsin kyl pakosarjan uusiks ku ei meinannu mahtua muuten.Cooleri on mitoiltaan saman kokonen ja samoilla kohilla.Syöttöpumppu vaihdettu reilusti tuottavaan.Ootellaa nyt niitä lomautus päiviä niin olis taas sitte aikaa rakentaa ja suunnitella kotteroa kesäksi liikenteeseen.
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Lähtee ahtamaan kunnolla n 1700-1800 rpm. kun menee yli 1800rpm tuntuu tulevan kunnon tehopiikki. No penkissä sitten näkee missä mennään.
Blue skies and headdown
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

tuli tossa asennettua viikonloppuna OME:n 3" satsi ja samalla tuli taas mieleen toi putkiston uusiminen. syksyllä tuli biltemasta ostettua tarvikkeet ja yks pönttö.. mahtuuko se putki muotoilematta sieltä taka-akselin etupuolelta mistä se menee sen runkopalkin ja pohjan välistä? autoon ei oo tehty korinkorotusta. näyttää vaan pirun ahtaalta..
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

kylläse sieltä taipuu. 3" putki menee kokomatkan alkuperäistä reittiä
Blue skies and headdown
Repro
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 1:39 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Repro »

Joko on penkitetty?
Vastaa Viestiin