Kuva Kuva

HDJ 80 etusatuloiden männistä kysymys

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Frantic
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 1:23 am
Paikkakunta: Joensuu

HDJ 80 etusatuloiden männistä kysymys

Viesti Kirjoittaja Frantic »

Kuva

Meinasin cnc-sorvilla tehä uudet männät rosterista ja ostin yhden orkkis männän malliksi ja nyt kummastelen että mitä nuo "nastat" tuossa laella on oikein. Liekkö jotkin valunastat vai mitkä lie?? Jos ois tarpeettomat niin ei tarviis alkaa niitä väsäämään enää jyrsimellä.

Nuo nastat tulevat muutaman kymmenesosa millin sorvatun reunan yli.
HDJ80
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Veikkaisin tarkemmin tietämättä, että kyse on siitä, että jos mäntä painettaisiin ihan pohjaan asti saattaisi se peittää nestekanavan niin, ettei mäntä enää lähtisi liikkeelle ilman noita nystyröitä.

Eli jos meinaat sorvata pyöräyttää tuollaiset ja olet huolissasi tuosta, voithan aina jättää keskelle pienen kohouman joka ajaa saman asian.

On noita kai tehty messingistäkin hyvällä menestyksellä. Ts. onnea rosterin sorvaamiseen, etenkin sisäpuolelta. ;)
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

JF kirjoitti:Veikkaisin tarkemmin tietämättä, että kyse on siitä, että jos mäntä painettaisiin ihan pohjaan asti saattaisi se peittää nestekanavan niin, ettei mäntä enää lähtisi liikkeelle ilman noita nystyröitä.

Eli jos meinaat sorvata pyöräyttää tuollaiset ja olet huolissasi tuosta, voithan aina jättää keskelle pienen kohouman joka ajaa saman asian.

On noita kai tehty messingistäkin hyvällä menestyksellä. Ts. onnea rosterin sorvaamiseen, etenkin sisäpuolelta. ;)
Pitää olla pätö sorvari ja hyvät terät.
Teetin aikoinaan 2002BMW:projektiin haponkestävästä jarrumännät ja tuli paremmat kuin hyvät.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Akkiseltaa voisi olettaa etta mantamateriaalin muuttuessa hapokkaaksi tulisi myos mannan ja satulan valista toleranssia kasvattaa, jottei leikkaa lammetessaan kiinni. Mutta tieda hanta
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Käyttäjä kirjoitti:
JF kirjoitti:Veikkaisin tarkemmin tietämättä, että kyse on siitä, että jos mäntä painettaisiin ihan pohjaan asti saattaisi se peittää nestekanavan niin, ettei mäntä enää lähtisi liikkeelle ilman noita nystyröitä.

Eli jos meinaat sorvata pyöräyttää tuollaiset ja olet huolissasi tuosta, voithan aina jättää keskelle pienen kohouman joka ajaa saman asian.

On noita kai tehty messingistäkin hyvällä menestyksellä. Ts. onnea rosterin sorvaamiseen, etenkin sisäpuolelta. ;)
Pitää olla pätö sorvari ja hyvät terät.
Teetin aikoinaan 2002BMW:projektiin haponkestävästä jarrumännät ja tuli paremmat kuin hyvät.
HJ:hin joka parivuotta sitten pöllittiin, tehtiin jo noin 20v sitten männät haponkestävästä, alkuperäisten ulkomittojen mukaan!
Hapiksesta siksi, kun siihen saa helpommin ja paremman kiilotetun pinnan, kuin tavalliseen rosteriin.
Sen jälkeen ei ollut etujarrujen kanssa kokoaikana mitään ongelmia!
Sisäpuolia ei tarvitse sorvailla, riittää pelkkä poraus.
Ensimmäinen koe-erä tehtiin ilman porausta, alkoivat tihkumaan jarrunestettä männän välistä, todennäköisesti olivat liian painavia.
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Avatar
Frantic
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 1:23 am
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Frantic »

Vieläköhän joutu materiaalin vaihtamaan haponkestävään.. Pinnat kyllä tulee takuulla kummastakin aineesta hyvät koska vanhempi työkaveri veistää ne cnc sorvilla, se isäntä on sorvin puikoissa viihtynyt päälle 20vuotta.

Näillä näkymin ne natsat kyl jää pois männän laelta.

Mitähän sellainen puolenmetrin pätkä 50millistä happaria maksanee?
HDJ80
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Frantic kirjoitti: Mitähän sellainen puolenmetrin pätkä 50millistä happaria maksanee?
En tieda, mutta myyvat yleensa noi 6m patkina... Romuroopelle mars
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
Frantic
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 1:23 am
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Frantic »

Niin tankoinahan ne tuppaa yleensä myymään mut täälläpäin yks sorvaamo myö pätkissäkin. Ainakin rosteria...
HDJ80
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

TOHJ61 kirjoitti:
Käyttäjä kirjoitti:
JF kirjoitti:Veikkaisin tarkemmin tietämättä, että kyse on siitä, että jos mäntä painettaisiin ihan pohjaan asti saattaisi se peittää nestekanavan niin, ettei mäntä enää lähtisi liikkeelle ilman noita nystyröitä.

Eli jos meinaat sorvata pyöräyttää tuollaiset ja olet huolissasi tuosta, voithan aina jättää keskelle pienen kohouman joka ajaa saman asian.

On noita kai tehty messingistäkin hyvällä menestyksellä. Ts. onnea rosterin sorvaamiseen, etenkin sisäpuolelta. ;)
Pitää olla pätö sorvari ja hyvät terät.
Teetin aikoinaan 2002BMW:projektiin haponkestävästä jarrumännät ja tuli paremmat kuin hyvät.
HJ:hin joka parivuotta sitten pöllittiin, tehtiin jo noin 20v sitten männät haponkestävästä, alkuperäisten ulkomittojen mukaan!
Hapiksesta siksi, kun siihen saa helpommin ja paremman kiilotetun pinnan, kuin tavalliseen rosteriin.
Sen jälkeen ei ollut etujarrujen kanssa kokoaikana mitään ongelmia!
Sisäpuolia ei tarvitse sorvailla, riittää pelkkä poraus.
Ensimmäinen koe-erä tehtiin ilman porausta, alkoivat tihkumaan jarrunestettä männän välistä, todennäköisesti olivat liian painavia.
Oikein ku pinnistää niin mullekkin sorvari teki sen sisäpuolen poralla,mut kuitenkin tasan yhtäsyvän....cnc:llä teki

Jos kiinnostusta riittää tehdä noita jarrumäntiä enemmän niin jotenkin on semmonen kutina et noita saattas mennä jokunen sarja kaupaks ja loppus kesken kaupankäynnin.....

Eikös jossain turkkusen suunnalla ole tehty myyntiin LJ:hin noit mäntiä???

Joskus vaan Toitzukenzu puhu tommottisia...
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Frantic
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 1:23 am
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Frantic »

Kuva

Voishan niitä tehä enemmänkin mutta ei pysty kun ei oo omat koneet. Mut tuohon laitoin kuvan jos joku tarvii ni saa valmiit mitat. Mitat otettu uudesta alkuperäis männästä.

Kuvaa kun klikkaa ni saa suuremmaks.

Niin ja voisin ehken kysellä isommasta mäntä-erästä tarjousta mihin hintaan sellaisia saisin teetettyä jos olisi porukalla tarvetta.
HDJ80
Vastaa Viestiin