pinjonin laakerin vaihto
Valvoja: Käyttäjä
pinjonin laakerin vaihto
ens kertalainen tarttis kipeesti neuvoja mitä joutuu purkamaan ku vaihdan hj 61sen etuperään pinjonin laakerit?pitääkö siin ottaa vetaritki irti vai saako sen ku ottaa sen kopan ja kartaanin vaan pois.. jos joku viisaampi jaksais hiukka neuvoa ku auton saan keskiviikkona nosturille ni pitäs se sit päivässä vaihtaa jos sitä yleensäkä päivässä vaihtaa
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
- Paikkakunta: pälkäne
Suurella todennäköisyydellä riittäis pelkkä ulomman laakerin vaihto, joka onnistuu perän ollessa paikoillaan, mutta parempi tietysti vaihtaa kummatkin, ainakin jos on vähillä öljyillä ajeltu.
HJ:n alkuperäsen korjauskirjan mukaan kardaanilaipan mutterin momentti on jossain 245-441Nm välillä ja oikea momentti on sitten kun mutterista 1,9-2,5Nm momentilla kääntää, lähtee välitys pyörähtämään. Vanhaa laakeria käyttäen 0,9-1,3Nm. Kiristys pitää tehdä asteittain 13Nm välein, koska jos kiristät kerralla liikaa, menee krymppiholkki kasaan ja se kun ei veny enää uusiin mittoihin, pitää se sitten vaihtaa uuteen taas.
Laakeripukkien pulttien momenttia ei alkuperäinen korjauskirja tiedä, tietääkö joku viisas ne?
HJ:n alkuperäsen korjauskirjan mukaan kardaanilaipan mutterin momentti on jossain 245-441Nm välillä ja oikea momentti on sitten kun mutterista 1,9-2,5Nm momentilla kääntää, lähtee välitys pyörähtämään. Vanhaa laakeria käyttäen 0,9-1,3Nm. Kiristys pitää tehdä asteittain 13Nm välein, koska jos kiristät kerralla liikaa, menee krymppiholkki kasaan ja se kun ei veny enää uusiin mittoihin, pitää se sitten vaihtaa uuteen taas.
Laakeripukkien pulttien momenttia ei alkuperäinen korjauskirja tiedä, tietääkö joku viisas ne?
#428
Niin kyllä se lukollinen on ihan yhtä säädettävä kuin lukotonkin, lukottomassa sulla vaan on säätöön tarvittavat osat ne 2 mutteria ja lukollisessa taas shimmeillä ja se yleensä aika paljon vaikeampi, toki laakerikaupasta saa shimmit, jotka käy siihenkin tarkoitukseen.
MIKKO UKKOLA
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Aivan totta, mutta mitenkä perustelet ettei sillä momentilla ole merkitystä? Oman kokemuksen mukaan liian kova momentti saa laakerit kanittamaan ja liian löysä taas klappaa laipasta.bj45lava kirjoitti:Niin ja se momentti ei ole liikkeellelähtömomentti vaan rullausmomentti.
Eli paljon se tarvii vääntöä liikkuakseen tasaisesti.
Toki sen momentin voi unohtaa heti alkuunsa tosta hommasta.
Mites noi laakerishimmit, niin eikö uudet laakerit ole täysin samoilla mitoilla, joten samat shimmit pitäsi käydä?
#428
Niin no se momentti noilla arvoilla on aika helppo arvioida muutaman perän kasauksen jälkeen ihan käsipelillä.
Liian kireälle sitä on aika vaikea saada.
Neljä kun on tuossa tehnyt 61 periin niin alkaa jo sujua, mutta jos oikeen hyvää rupeaa hieromaan uudella välityksellä menee ilta/perä.
Tietysti sen krympin ylikiristämällä se on helppoa.
Ja sen kiristäminen lopulliseen tiukkuuteen onnistuu helpoiten kun murikka on autossa kiinni.
Se hammaskosketuksen säätöhän ei krymppiä tai sen kiristystä vaadi vielä siinä vaiheessa.
Ja ite olen noita välityksiä vaihdellut, joten shimmaus on ollut niinkuin pakollinen toimenpide.
Pitäis joskus kokeilla ihan uusilla laakereilla onnistuuko ihan vaan heittämällä uudet osat sisään.
Tärkeämpiä on uudelle välitykselle se hammasvälys ja kuva.
Liian kireälle sitä on aika vaikea saada.
Neljä kun on tuossa tehnyt 61 periin niin alkaa jo sujua, mutta jos oikeen hyvää rupeaa hieromaan uudella välityksellä menee ilta/perä.
Tietysti sen krympin ylikiristämällä se on helppoa.
Ja sen kiristäminen lopulliseen tiukkuuteen onnistuu helpoiten kun murikka on autossa kiinni.
Se hammaskosketuksen säätöhän ei krymppiä tai sen kiristystä vaadi vielä siinä vaiheessa.
Ja ite olen noita välityksiä vaihdellut, joten shimmaus on ollut niinkuin pakollinen toimenpide.
Pitäis joskus kokeilla ihan uusilla laakereilla onnistuuko ihan vaan heittämällä uudet osat sisään.
Tärkeämpiä on uudelle välitykselle se hammasvälys ja kuva.
MIKKO UKKOLA
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Millä reistaatte sen alemman laakerin irti pinjonista ehjänä?
Itte niitä n kpl vaihdellut ja on vaikeeta. Tampilla, temmillä ja melkein hampailla on pitänyt niitä kiskoa.
Laakerin asentaminen pinjoniin on helppoa kun pitää pinjonia pakkasessa ja lämmittää laakeria (ei liikaa) niin menee tosi näppärästi paikoilleen.
Muistetaan sitten se aluslimu ja laakeri oikein päin
Itte niitä n kpl vaihdellut ja on vaikeeta. Tampilla, temmillä ja melkein hampailla on pitänyt niitä kiskoa.
Laakerin asentaminen pinjoniin on helppoa kun pitää pinjonia pakkasessa ja lämmittää laakeria (ei liikaa) niin menee tosi näppärästi paikoilleen.
Muistetaan sitten se aluslimu ja laakeri oikein päin
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: To Marras 17, 2005 3:13 pm
- Paikkakunta: Tervola
Kun asentaa alkuperäiset laakerit kruunupyörään siinä olleella vanhalla sims renkaalla (säätö prikalla) kruunupyörän korkeus on oikea.
Sitten säätää lautaspyörän 0.35mm välykseen. (pyörimissuunnassa).
Mitataan heittokellolla lautaspyörän hampaan ulkoreunasta.
Tarkistaa hammaskosketuksen, jonka pitäisi olla keskellä hammasta.
Ainakin tähän asti on ollut...
(Välys ja ohjeet kysytty Tojon aseltajalta, ajat sitten)
Hyviä kuvia ja ohjeita löytyy kuorma-auto ja raskaskone puolen kirjallisuudesta.
esim: oppikirjoista
Miksi ehyt laakeri pitäisi ottaa irti?
Vaatii hyvät vastin palat ja prässin
Rikkinäisen laakerin voi irroittaa kulmahiomakonetta ja talttaa käyttämällä. (hampaita varoen)
Perän laakerointi kestänyt jo 2 vuotta laakeroinnista, nyt parhaillaan vaihdelaatikon laakeroinnin "testiajo" menossa.
Sitten säätää lautaspyörän 0.35mm välykseen. (pyörimissuunnassa).
Mitataan heittokellolla lautaspyörän hampaan ulkoreunasta.
Tarkistaa hammaskosketuksen, jonka pitäisi olla keskellä hammasta.
Ainakin tähän asti on ollut...
(Välys ja ohjeet kysytty Tojon aseltajalta, ajat sitten)
Hyviä kuvia ja ohjeita löytyy kuorma-auto ja raskaskone puolen kirjallisuudesta.
esim: oppikirjoista
Miksi ehyt laakeri pitäisi ottaa irti?
Vaatii hyvät vastin palat ja prässin
Rikkinäisen laakerin voi irroittaa kulmahiomakonetta ja talttaa käyttämällä. (hampaita varoen)
Perän laakerointi kestänyt jo 2 vuotta laakeroinnista, nyt parhaillaan vaihdelaatikon laakeroinnin "testiajo" menossa.
Pinionia ei kannata mielestäni simmailla laittamalla simmilevyä pinionin alalaakerin alle vaan sen koolin alle joka on perämurikassa. Näin et joudu koskaan irroittaamaan alalaakeria pinionista säädön takia. Koolin irroitus peränkuoresta on helppo ja sinne alle vaan simmiä. Laakerin irroittamiseen kun tarviis ammattilaisen työkalut että onnistuis riskittä.
Näin siis säädetään aluksi pinionin korkeus ja kosketuskuvio jota tuo välyskin (backlash) tosin muuttaa. Välyksen säätöön hj-61 perässä tosiaan tarvitsee niitä sivushimmejä. Nyt kun on käytetty vakiovälitys kyseessä niin unohtaisin nämä ja käyttäisin niitä simmejä jotka on alkuperäisten laakerien kanssa olleet.
Jäljelle jää vain se että pinionin mutteri kiristetään oikeaan kireyteen. Kun kyseessä on krymppiholkki niin ensimmäinen tehtävä on ottaa löysät pois eli musertaa krymppi. Eli pinionin mutteria kiristetään varovasti niin kauan kunnes pinionin suuntainen klappi häviää. Sitten vaan kiristää niin kauan kun haluttu pyörimisvastus saavutetaan jonka voi mitata kalavaalla tai oikeanlaisella momenttiavaimella.
Näin siis säädetään aluksi pinionin korkeus ja kosketuskuvio jota tuo välyskin (backlash) tosin muuttaa. Välyksen säätöön hj-61 perässä tosiaan tarvitsee niitä sivushimmejä. Nyt kun on käytetty vakiovälitys kyseessä niin unohtaisin nämä ja käyttäisin niitä simmejä jotka on alkuperäisten laakerien kanssa olleet.
Jäljelle jää vain se että pinionin mutteri kiristetään oikeaan kireyteen. Kun kyseessä on krymppiholkki niin ensimmäinen tehtävä on ottaa löysät pois eli musertaa krymppi. Eli pinionin mutteria kiristetään varovasti niin kauan kunnes pinionin suuntainen klappi häviää. Sitten vaan kiristää niin kauan kun haluttu pyörimisvastus saavutetaan jonka voi mitata kalavaalla tai oikeanlaisella momenttiavaimella.
Kun noita BJ:n välityksiä risteyttää HJ:n periin.Nallentalli kirjoitti: Miksi ehyt laakeri pitäisi ottaa irti?
Vaatii hyvät vastin palat ja prässin
Rikkinäisen laakerin voi irroittaa kulmahiomakonetta ja talttaa käyttämällä. (hampaita varoen)
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Oma laakeri tuli irrotettua polttopillillä kevyesti lämmittämällä ja kahdella ruuvarilla nostamalla. Itellä tulee kyllä uus laakeri vanhan tilalle, mutta tolleen vois saada vanhan laakerin sen verran ehjänä pois, että sitä vois vielä käyttää. Ainakin ulkoisesti laakeri näytti vielä hyvältä.komk kirjoitti:Millä reistaatte sen alemman laakerin irti pinjonista ehjänä?
#428
Melko varovaan saa lämmittää sitä laakeria ettei saa lämpöhalvausta jos meinaa sitä vielä käyttää.Hessu kirjoitti: Oma laakeri tuli irrotettua polttopillillä kevyesti lämmittämällä ja kahdella ruuvarilla nostamalla. Itellä tulee kyllä uus laakeri vanhan tilalle, mutta tolleen vois saada vanhan laakerin sen verran ehjänä pois, että sitä vois vielä käyttää. Ainakin ulkoisesti laakeri näytti vielä hyvältä.
Joku kertoili, että yli 120C ei saisi lämmittää.
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.