Kuva Kuva

HJ:n vaihdelaatikon öljyistä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

julibuli
Viestit: 99
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2009 9:00 pm

HJ:n vaihdelaatikon öljyistä

Viesti Kirjoittaja julibuli »

Täällä foorumilla on mainintaa tosta 5 vaihteisesta lootasta ja ettei vitosta kannata käyttää, jos koukussa on muutaki ku se muovinen kuppi. Ilmeisesti se vitosvaihe saa vain sitä roiskevoitelua ja matalilla kierroksilla vedättäessä sitä ei juuri tapahtu lainkaan. Kannattisko siihen hakea ratkasua esim siten, että täyttäis vaihdelaatikkon "ylitäyteen" vaihdekepin kautta vai onko siitä jotain vaaraa? Vai onko se paras vaihtoehto, että öljymäärät oikein ja vitosvaihde boikottiin? :D
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

HJ : n viitostosvaihre on samanlainen vaihre kuin esim 2 ja 3 eli jos laatikosa yleensä öljyä toimii myös vitosen voitelu!!
Nallentalli
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 17, 2005 3:13 pm
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Nallentalli »

Varmaan osasyynä rikkoutumisiin on se, että yli 400tkm käytetyissä vaihdelaatikoissa ne laakerit ei ole enään uudet! :)
Toiseksi, jos jossain vaiheessa öljyt käyneet vähänä, laakerit ovat vielä huonommat :roll: .
Kolmanneksi, viitonen rasittaa eniten juuri sitä ala-akselin laakeripintaa, joka aiheuttaa suurimman välyksen hammasrattaiden välille. :cry:

Kuitenkin meillä HJ-61:sellä vedetään alle 2000kg kuormat vielä 5- vaihteella ja takavedolla. Siitä yli menevät (talvella 4-vedolla) ainakin vastaneet 4-vaihteella. :oops:

Laatikkoon tehtiin täysi remontti 430tkm kohdalla. Olisi ehkä voinut tehdä jo 400tkm huollossa... :?
ps. enään ei kuulu vaihdelaatikon äänet sisälle autoon :shock:
eikä sirise vinssin kytkentä keppi. Ei jönksähdä nelivetoa kytkettäessä, tai poistettaessa. Rullaa paremmin , minkä huomaa 0,5L sadalle tippuneesta kulutuksesta. 8)
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Se viitonen on ikäänkuin lisätty sinne laatikon perään, joten on tavallaan omassa öljytilassaan, tai siis ei niin avoimesti lootassa kuin ne muut. Koko loota on kyllä roiskevoideltu, kuten tässä kokoluokassa on tapana.

Nallentallilla on muistaakseni vielä kohtuullinen rengaskoko, kyllä jo 33" ja vakiovälitykset -> viitonen pannaan.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

hj60 kirjoitti:Se viitonen on ikäänkuin lisätty sinne laatikon perään, joten on tavallaan omassa öljytilassaan, tai siis ei niin avoimesti lootassa kuin ne muut. Koko loota on kyllä roiskevoideltu, kuten tässä kokoluokassa on tapana.

Nallentallilla on muistaakseni vielä kohtuullinen rengaskoko, kyllä jo 33" ja vakiovälitykset -> viitonen pannaan.
kyllä minä oon vielä vitosella vetäny tyhjää kärryä ja muutenkin maantieajossa vielä vitosella mennään ja 33" rattailla... Toki täyven kärryn kanssa on sitten nelonen isoin pykälä...
HJ61 -87
Nallentalli
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 17, 2005 3:13 pm
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Nallentalli »

Kyllä hj-60 muisti oikein. 31x10.5-15 Renkaat on alla.
Lähes uudet ja maksetut, joten kyllä saavat kelvata :lol:
Meillä HJ-61 on hankittu vetoautoksi, joten ajelemme n.60% ajostamme kaikenmailman peräkärry / hevoskoppi perässä.
Joten meillä on tärkein, että pelittää 80 vauhdissa. Renkaat / välitys.

Laakereita vaihtaessani vaihdelaatikkoon, huomasin laakereissa pistemäisiä syöpymiä.
Ilmeisesti Japsi laakereiden tyyppivika, koska esim, Volvon vaihdelaatikoissa en ole havainnut moista ilmiötä. (SKF laakereissa)
Laatikkoon on vaihdettu öljy n. 100tkm välein. Ja koska 430tkm öljynvaihdossa tuli mielestäni liikaa "rautaa" öljyn mukana, laatikko avattiin ja laakeroitiin.

Hauskaa VAPPUA! :shock:
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Pistemäiset jäljet laakereiden vierintäpinnoilla on lähes aina irtoraudan aikaansaannoksia.Niitä näkyy tulevan ihan kaikenmerkkisiin ja mallisiin vierintälaakereihin kun öljyn seassa alkaa olla silmin havaittavia rautoja.
Vastaa Viestiin