Kuva Kuva

LJ70 jousituksen parannus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

kursuju
Viestit: 12
Liittynyt: To Touko 28, 2009 4:14 pm

LJ70 jousituksen parannus

Viesti Kirjoittaja kursuju »

Hommasin tuossa vasta LJ70 -91. Muuten lujan olonen kampe, mutta melko kaamea kivireki alustaltaan. Ei löydy oikein herkkyyttä/progressiivisuutta...en tiedä onko jousista vai iskareista vai kummistakin kiinni..

Mistähän saisin hinta-laatu suhteeltaan hyviä jousia/iskareita tuohon alle?
Korotukselle ei ole välttämättä tarvetta, mutta ei kait siitä haittaa olis jos muutaman sentin nousisikin. Sellanen alusta, joka on olisi mukava sekä tiellä, että maastossa.

Onko ehdotuksia mitkä olis hyvät iskarit? vai kannattaako lyödä sekä iskarit että jouset uusiksi?
Pötky
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2007 9:46 am
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pötky »

Helppo ja nopea vastaushan pitäisi olla tyyliin "hommaa 2 tuumaa korottava OME."
Ja jälkikommenttina jotain hakutoiminnon käyttämisestä, mutta pikku perusteluita:

Elämä on kovaa, ja lj:n alustahan ei jousta, vai mitenseoli...
Jos et halua korottaa paljoa, mutta pieni nosto ei olisi pahitteeksi niin varmaankin tuollainen 2" korotussatsi olisi paikallaan.
4" satsilla saa jo kääntää akselikulmat ja jatkaa jarruletkut.

Hintahan monesti sanelee osansa, mutta näistä suomen offikaupoistahan saa esim. dobinsons/OME sarjoja joiden hinnat (jouset+iskarit) liikkuu tuolla tonnin kieppeissä, kauppiailta tarkistamalla tarkempi hinta.

Toki esim. alkuperäiset iskarit voi jättää paikoilleen ja vaihtaa vain pelkät jouset, tai toisinpäin, mutta todennäköisesti molemmat alkaa olla jo siinä kunnossa että vaihtamalla paranee :)

Toki halvemmallakin pääsee kunhan miettii valmiiksi mitä hakee.
Esim. Ranchon iskareita näkee käytössä, mitta näille pitää vain miettiä minkälaisen alustastaan haluaa tehdä joustojen suhteen, hommata jotkut jouset esim. mersun ja hdj:n jousia on käytetty, modailla jousilautaset sopiviksi yms.
Haulla löytyy noista jousivaihtoehdoista enemmän, mutta esim. hdj:n jouset uutena on turhan pitkät+kovat sinne, mersun jouset tais olla aika löysät, ehkä tielle turhankin löysät mutta näitä kokeilleiden kommentteja kannattanee lukaista ennenkuin sille tielle lähtee.

Saahan sinne tunkea mitä haluaa mutta ellei ole valmis yrityksen ja erehdyksen kautta kulkemaan ja hakemaan sopivaa alustaratkaisua,
on varmasti tuollainen valmis sarja sopivampi ja helpompi vaihtoehto.

Vaikkakaan et enempää kysellyt muista osista, niin alustan puslat kannattanee tarkistaa, ja tarpeen mukaan vaihtaa.
Omassa lj:ssä esim. tukivarsien akselinpään puslat olivat ihan riekaleina vaikka katsastuksesta moisilla läpi menikin...
Vaikuttaa ajomukavuuteenkin melkoisesti kun puslat on kunnossa joten ellei näille ole mitään tehty niin voisin suositella koko setin vaihtamista uretaanipusliin joita saa myös em. kaupoista.
Alkuperäiset kumipuslat oli tojotalla muistaakseni n.25€/kpl ja puslasarja offroadtarvikkeella taisi olla n. 350€ sisältäen kaikki alustan puslat.

Siitäpä miettimään asiata, kyllä noista juttua löytyy kun malttaa hakea ja lukea.
kursuju
Viestit: 12
Liittynyt: To Touko 28, 2009 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja kursuju »

en kehdannut ruveta tuohon korotushommaan, koska oli taakse vasta uusittu iskarit ja jouset. Edessä oli alkuperäiset iskarit ja jouset (vm 90 ajettu 362 tkm). Laitoin iskarit (toyotan alkuperäiset) eteen, mutta ei auttanut ainakaan merkittävästi. Pitää vaihtaa eteen myös jouset, josko se auttaisi. Näyttäisi äkkiseltään, että painuvat pelkästä auton omasta painosta niin paljon, että joustovaraa ei oikein jää. Auton takaosakin (jouset vaihdettu) on jonkin verran etuosaa ylempänä. Puslat olivat ehjän näköiset, sen mitä niistä näkee purkamatta. Mutta jos ei jousillakaan auta niin hyökkään noiden puslien kimppuun. Kiitosta neuvoista..
pulu
Viestit: 239
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 9:00 pm
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja pulu »

aika jännä juttu et toi alusta tuntuu kovalta,ku sul on uus koppanen läjä mis on kumminki lenkkipäiset tukivarret,ainaski ne uuskoppaset millä itse olen ajannu menee kyl paljo pehmeemmin ku toi vanha korinen,tuskin sun puslis on mitää vikaa,mun mielest nois vanha koppasis on niil puslil suurempi merkitys ku nois uudemmis!aineski itse huomasin eron kun vaihto dopparin puslat tohon vanhakoriseen niin tuli paljon pehmeemmäks!
Avatar
HäRVeli
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja HäRVeli »

Ainakin näissä "uuskoppasissa" (90>) on nuo korin pään puslat rakenteeltaan sellaiset että ei vahingossakaan jousta: normaali kumipusla on suorilla putkilla, mutta LJ70:sen puslan sisempi pusla on ikäänkuin pullea, kananmunan muotoinen. keskelle puslaa jää näin kumia ulkoputken ja pullean sisäputken väliin ehkä viisi milliä. se tekee puslasta jämäkän, eli ei jousta. Jos akselin pään puslat on samanlaisia, ei voikkaan odottaa että se joustaisi.

Laita uretaani puslat.
kursuju
Viestit: 12
Liittynyt: To Touko 28, 2009 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja kursuju »

No pitää jossain vaiheessa laittaa..jos ei sitten totu tuohon. Ei se enää niin kauhealta tunnukkaan kun aikansa on körryytelly. Ilmeisesti parasta koko puslasarja vaihtaa, vai?
Vastaa Viestiin