Kuva Kuva

Raivostuttava sähköonglema

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

markus
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Sibbo

Raivostuttava sähköonglema

Viesti Kirjoittaja markus »

Noniin, toinen yritys, ehkäpä minäkin pääsen tälle uudelle listalle, eikun voorumille.

Mutta asiaan., eli apua kaipaisin kovasti, ja kaikki vihjeet otetaan kiitollisuudella vastaan. Ei enää jaksa ettiä vikaa, nim. merk. epätoivoinen.. Eli tässä arvoitus raadille...

Auto: HJ61 '90, tosi hiano ja pestykin.

Anamneesi: Auto pestiin painepesurilla juuri ennen vian ilmenemistä. Kuskin oven tiivisteessä. tai jossain siellä päin, on ollut vuotoa. Vanhempi mahdollinen osasyy hiirien aiheuttamat vahingot (joissain johdoissa hampaanjälkiä).

Vika 1. Hehkutuksen (oikeammin imuilman esilämmityken) merkkivalo palaa jatkuvasti käynnitinvirran ollessa päällä, sekä vedenlämpötila-anturi irroitettuna että kiinnitettynä.

Vika 2. Imuilman esilämmityksen ykkösrele (etummainen) ei saa jännitettä, kun käynnistysvirta kytketään (vedenlämpötila-anturi irroitettuna).

Vika 3. Tumpelo harrastelija (minä) irroitti ensiapuna esilämmittimen piuhat, mutta katkaisi samalla toisen navan pultin. Lisäksi unohti merkitä kunnolla mikä piuha menee mihinkin.

Havainto 1. Timeri ja helposti näkyvissä olevat piuhat liittimineen ehjiä ja kuivia.

Havainto 2. Vedenlämpötila-anturi ok jatkuvuusmittauksen perusteella. Viite [1].

Havainto 3. Imuilman esilämmitin jatkuvuusmittauksen perusteella ok [1].

Havaitno 4. Esilämmittimen molemmat releet itsessään ok (jatkuvuusmittaukset 24V kytkettynä suoraan akuista, sekä jännitteettä, sekä toiminnan ajastus 14s [1]).

Havainto 5. Vedenlämpötila-anturi irroitettuna esilämmittimelle menee 24V toista paksuista piuhoista pitkin säädetyt 14s käynnistysvirran kytkemisen jälkeen [1]. Pitäisi varmaan mennä toistakin paksua piuhaa pitkin? Yhdessä esilämmittemen napaan (kumpaan?) menevässä ohuessa piuhassa on arvoituksellinen n. 6V jännite.

Havainto 6. Kakkosrele napsahtaa päälle ja pois ok, kun virta kytketään, ykkösrele (etummainen) ei toimi, koska ei saa virtaa.

Havainto 7. Timerin liittimen koskettimissa numerot 6, 7 ja 11 eivät jatkuvuudet vastaa Haynesin speksejä (Viite [2]; vastaavat numeroita 1, x (alarivi, äärim vasemmalla) ja 9 Viitteessä [1]). Muut koskettimet ok.

Diagnoosi: Timerin ja 1. releen välissä piuha poikki. Selittäisi Vika 2:n.

Kysymys 1.Mistä Vika 1 johtuu? Piuha poikki kanssa?

Kysymys 2. Missä ovat esilämmittimen releiden sulakkeet (fusible link)?

Kysymys 3. Miten katkennutta releen piuhaa kannattaa etsiä, jos vielä tarttee sulakkeen löytämisen jälkeen. Tuntuu ihan toivottomalta lähteä avaamaan paksuja johdinnippuja..

Kysymys 4. Miten esilämmittimen katkenneen navan (pultti) saisi kätevimmin korjattua? Ei taida onnata irrottamatta esilämmitintä ja purkamatta sitä varten turbon ilmaputkia jne?

Kysymys 5. Mitä piuhoja esilämmittimille oikein tulee, ja kumpaan napaan kukin kuuluu?

Viitteet:
[1]. Toyota 2H, 12H-T Enigne Repari Manual (1985).
[2]. Toyota Land Cruiser Diesel ('80 - '98).