Kuva Kuva

vakaaja tangon poisto luvallista?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

mutasusi
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 5:45 pm

vakaaja tangon poisto luvallista?

Viesti Kirjoittaja mutasusi »

onko laillista poistaa hj 61 kallistuksen vakaajat vai tykkääkö katastusmies kyttyrää..ei varmaan huonontas tuota metsä ajoa
Grau
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 3:37 am
Paikkakunta: HKI, ytimessä

Viesti Kirjoittaja Grau »

Ei huononna, ei. Siis poisto.

Toivottavasti voi poistaa ilman kitinää, itse ainakin olen pulassa jos leimasetä vaatii sen takaisin. Tosin poistin vaan takaa, kun olen kuullut ettei aikaisemmissa vuosimalleissa ollut takana, ja näin poisto on varmasti sallittua...

Eteen ajattelin jättää mutka-ajo mukavuuden nimissä, tietysti pelkässä metsäpelissä ei sitäkään tarvitse...

Siis tämä kuultua, että saa poistaa. Maanantaina saan sitten käytännön tuloksen (leimapäivä)
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

mä nakkasin erestäkin poies ja marraskuun loppuun mennes voin kertoo mitä setä Leima siitä sanoo. On sillä kyllä muutakin ihmettelemistä kuten kiikut, korinkorotus, 33:set ja vinssi...
1987 LJ70
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Katsastus-setä Matti (#65) totesi ainakin meikäläisen Hojosta että vakaimmen (=off-road-rajoitin) voi poistaa mikäli katsastuksen koeajossa voidaan todeta että kaarreajo-ominaisuudet eivät ole heikentyneet.
Eli omista Hojottimista on vakaimmet poistettu...
Kurvikkaalla asfalttipaanalla mutkaan voi lykätä sellaisella vauhdilla että hirvittää,eikä peli kallistele silti mitenkään haitallisesti...
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Mullaki puuttuu vakaaja keulasta, oli ostaessa paikallaan mutta tangot oli kahlannu päistä läpi, ja kumeja oli yhteensä 3.

Mutkaan vauhdikkaasti ajaessa enemmän hirvittää että kaatuuko rengas alle, ku että katuuko auto.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Wörmi
Viestit: 6
Liittynyt: To Touko 26, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Revonlahti

Viesti Kirjoittaja Wörmi »

Mulle katsastus setä tuumasi että vakaajat pitäs laittaa kuntoon, kun olivat ruostuneet loppuun. Leiman silti sain. :D
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

PikkuF kirjoitti:Katsastus-setä Matti (#65) totesi ainakin meikäläisen Hojosta että vakaimmen (=off-road-rajoitin) voi poistaa mikäli katsastuksen koeajossa voidaan todeta että kaarreajo-ominaisuudet eivät ole heikentyneet.
Eli omista Hojottimista on vakaimmet poistettu...
Kurvikkaalla asfalttipaanalla mutkaan voi lykätä sellaisella vauhdilla että hirvittää,eikä peli kallistele silti mitenkään haitallisesti...
:oops: Ooks mä tolleen sanonu? Ehkäpä joskus... Itseasiassa missään pykälissä ei suoraan sanota saako sen poistaa, kiinnityksestä on vain mainintaa että jos on vikaa niin korjauskehoitus/hylätty. Käytännössä en ole kovin isoa haloota nostanut puuttumisista lehtijousisissa autoissa.

Katsastajat.com -sivulta juttua, hakusanalla "kallistuksenvakaaja" (tuo Matti en ole minä):


Lähettänyt Matti 30.03.2004 17:01
Saako kallistuksenvakaajan katkaista ja tehdä siihen "holkki"liitoksen hitsaamalla ja/tai läpi pultilla? Offroad-harrastuksessa saisi vakaajan nopeasti pois toiminnasta maastoajoon.

- Ei saa.



Lähettänyt Matti 29.03.2004 20:04
Saako kallistuksenvakaajan poistaa? Tai tehdä siihen muutoksia?

- Ei saa poistaa.



Lähettänyt Eero 22.09.2003 14:03
Saako tukivarsia vahvistaa hitsaamalla, esim. boxata? Vaatiko jonkun sortin lupia? Onko hitsaus teetettävä luokkahitsarilla jolta saa lujuustodistuksen? Kyseessä ei siis ole ruostekorjaus vaan ainoastaan tukivarsien jäykistäminen ja mahdollinen kallistuksenvakaajan kiinnityskohdan vahvistus.

- Ei.
- Vakaajan kiinnityskohtaa voi vahvistaa koriin, ei tukivarteen.



Lähettänyt CS 22.03.2002 18:44
Saako vaihtaa kallistuksenvakaajaa ilman muutoskatsastuskta? Uusi vakaaja on samasta mallisarjasta ja käyttää samoja kiinnityspistetitä. Se on muutenkin samanlainen paitsi paksumpi.

Jos vaihdettava vakaaja on jäykempi kuin entinen, sen saa vaihtaa.
Ei vaadi muutoskatsastusta.



Lähettänyt vesku 20.02.2002 13:24
morjesta sellasta kysyisin että paljonkohan tulee prosentteja kun vaihdan seuraavat osat vaihteisto ja kytkin,moottori ilman apulaitteitta,raidetanko,etutolpat(jouset,iskarit,levyt,satulat),etukallistuksenvakaaja,taka-akseli(pelkkä akseli),taka heilahduksen vaimennin ja kun vaihdan konepellin ja lokasuojat lasikuituisiin tuleeko niistä prosentteja muuta ei vaihdeta!! auto on toyota corolla coupe (ke25) kiitoksia vastauksista

Ks. keskustelupalsta.



Lähettänyt Pekka 08.03.2003 18:35
Saako Volvo 440 taka-akselipalkkiin hitsata pienet korvakkeet, joihin kallistuksenvakaaja tulisi kiinni? Autossa ei ole ollut ennestään takakallistuksenvakaajaa, mutta esim. vastaavassa turbomallissa on vakaaja. Korissa on tangon päille valmiit paikat.

- Saa laittaa mallisarjan mukaisen vakaimen.



Lähettänyt pötkötti 05.10.2003 12:54
Jos vaihdan 1,6 309:siin(68kW) peugeottiin 1,9 gti koneen(90kW), gti:n jarrut tehostajineen ja kallistuksenvakaajan. Riittävätkö nämä muutokset?ja tarvinko maahantuojalta selvityksen mallien eroista?

- Tarvitaan todistus eroavaisuuksista.



Lähettänyt Tommi 01.04.2002 12:30
saako autoon tehdä itse kallistuksenvakaajat. onko niissä millaisia säädöksiä???? miten tehokkaan moottorin saa laittaa autoon jossa on 76hv. mutta mallisarjan tehokkain kone on 108hv? katsotaanko teho hepoista vai väännöstä??? mites katsastuksessa. Mitä todistuksia pitäisi olla mukana moottorista ja kallistuksenvakaajista ???? nämä on todella käytännölliset sivut (kiitokset sivujen tekiöille)

- Itse ei saa tehdä kallistuksenvakaajia.
- Kyseisessä tapauksessa saat laittaa enint. 129,6 hv moottorin edellyttäen, että autosi muutetaan vastaamaan mallisarjan tehokkainta mallia vastaavaksi. Teho lasketaan hevosvoimista.
- Auto tulee muutoskatsastaa. Sekä asennettavasta että mallisarjan tehokkaimmasta moottorista tulee olla tiedot moottorin tilavuudesta, tehosta ja painosta. Tämä edellyttäen, että vaihdat 108 hv tai tehokkaamman moottorin.
- Huomioi, että litratilavuus ei saa kasvaa vertailumoottorista yli 25% eikä paino yli 20%.


Eli pitäkää ne "off-road-rajoittimenne" tallessa, jos tiukka leimasetä ei anna leimaa ilman vakaajaa.
Vastaa Viestiin