Kuva Kuva

Hilux, kehukaa ja arvostelkaa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Bjhjcgmod
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 6:34 pm

Hilux, kehukaa ja arvostelkaa

Viesti Kirjoittaja Bjhjcgmod »

Toivottavasti ette hämmenny kun poikkean tämän verran LC-aiheesta, minusta Luxi on sen verran lähellä, että voinen täällä siitä kysyä. Eli jos ostan 90-luvun alun Hiluxin niin mitä siinä pitää tarkistaa. Kone käy kauniisti, vetarit ei hiekalla tiukassa kaarteessa naksu, (en uskaltanut asfaltilla kokeilla, Bj kesti sitäkin käytössäni vuosia), laatikko ei äännä vielä 120 nopeudessakaan (vähän aikaa tosin meni ennenkuin se vauhti oli mittarissa). Lavan reunat eivät ruosteessa, ainakaan takaperä ei vuoda. Vaihteisto tiputtaa pakoputkelle vähän. Että mitä muuta pitäis kysyä myyjältä. Onhan siinä nokkaketju? Minkälaiset huollot, osaako tehdä itse. Paljonko eroaa Bj:stä ja Hj:stä, tietysti vähän kevyemmät kaluset tässä on mutta muuten.
neli.veto
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja neli.veto »

Onhan se toyota ja monen harrastajan (hyvä) kulkine. Omakohtaista ajokokemusta ei Hilusta ole mutta omistin aikaisemmin Mitsun L200 -91 nelikon ja se on tekniikaltaan vastaava.
Ei ole nokkaketjua vaan hihna joka pitäisi vaihtaa n.100tkm välein.
Itse katsoisin alustasta voimansiirron voitelun ristikoista ja kardaanien liuista. Laatikosta, jakovaihteistosta ja peristä öljytasot ja etuvetareiden stefat ettei vuoda öljyä. Jos kori ja runko on OK myös vararenkaan alta niin sopuhintaan OK ostos mielestäni. Käyttötarkoitushan ratkaisee paljon. Joskus saattavat mainita konttorilla myös takajousten puslista. Myös 5-vaihteen äänet/äänettömyys kannattaa kuunnella.
Ja jos on olemassa säännöllistä huoltohistoriaa niin sehän on plussaa.

Huollothan pystyy osaava kaveri tekemään itse jos yhtään tietää maastureista. Öljyn vaihdot ja alustan rasvaukset, suodattimien vaihdot. Ajokilometreistä riippuen.. suuttimien huolto/säätö kannattaa tehdä/teettää. (Oma tietämys loppuu tässä hommassa) Tutulla paloi mäntään reikä kun avautumispaineet ei olleet kohdallaan. Kilometrejä -89 Hilussa oli silloin n.150tkm

Offikäytössä joustot, maavarat ja muut maasto-ominaisuudet on huomattavasti paremmat kuin mitsussa...

Etsippä haulla täältä ja offipalstalta niin varmaan löytyy kaikkea mielenkiintoista..

http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... ight=hilux
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... IC_ID=7036
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... IC_ID=8854
neli.veto
SLCK #213
LJ70 -89
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Enpä voi Hiluxia ainakaan moittia. Tuo minun tekele nyt ei ihan vakio enää ole, mutta jotain siitä pystyy vielä toteamaan. Eli kyseinen värkki on latialustainen, vuosimallin 85, lyhytohjaamoinen versio. Ohjaustehostimen, tilan ja tehon puute on aika merkittävä miinus kyseisessä katiskassa, mutta sitävastoin alavääntö, keveys, maasto- ja maantieominaisuudet sitävastoin vetävät suun virneeseen, puhumattakaan melkoisen yksinkertaisesta ja kohtalaisen pomminvarmasta tekniikasta. Kaikenkaikkiaan hyvä ja luotettava kulkine. Kun ohjaustehostinongelmaan on löytynyt ratkaisu ja koneesta on saatu jokunen polle kutitettua ulos, niin jovain se kulkee. Välitykset ovat kohtalaisen hyvät, mutta jos jakolaatikkoon löytyisi hieman hitaampi pikkupuoli, niin edellämainittujen asennusten lisäksi vekotin olisi ainakin minun maastokäyttööni melkoisen täydellinen.
Kaivaa se...
# 254
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Hiluxi on hyvä! Velipojalla on semmoinen -87 Xtra cap 4wd. Puhuttiin juuri tuossa jos siihen kävis noutamassa Saksasta sen 3L DieselTurpokoneen parin vuoden sisällä??

Vähän jerkkua sais olla lisää vapaasti hönkkäävässä mutta pelittää se silläkin.
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Vakio ei ole munkaan Hilu, mutta Nallen teksti monilta osin vastaa mun mielipidettä Hiluxista. Eroina se, että mulla on ohjaustehostin ja maastovälityksiä korjasi huomattavasti 7.05 perävälitykset. Samoin kompensoi tehottomuutta. Mutta alavääntöä Hilun koneessa EI OLE! Plussaa sen sijaan on keveys ja mun mielestä melko optimaalinen akseliväli.
Vanhemman Hiluxin ostaja saa varautua n. 110 % varmuudella migitys-hommiin. Mulla -84:sessa meni koko takarunko uusiksi hytin takaseinästä taaksepäin. Lattioista puhumattakaan...
Rakentelun kohteena Hiluxi on erittäin hyvä aihio. Kuten Nalle jo totesikin, niin tekniikka yksinkertaista, toimivaa ja kestävää. Eräänä plussana mm. SOA jo tehtaalta lähtiessä. (mulla tosin enää takana...)
Mulla itsellä Hiluxin suurin huono puoli on ehdottomasti TILANAHTAUS! Ei oo oikein kiva, että joutuu ottamaan safareille vuorokerroin pojan ja emännyksen.
Vastaa Viestiin