Kuva Kuva

Takaperä(?) huolia!

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Mad Mike
Viestit: 36
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 7:53 pm
Paikkakunta: Joensuu

Takaperä(?) huolia!

Viesti Kirjoittaja Mad Mike »

Morjensta!

Eli perästä kuuluu kovaa "volinaa/kahinaa". Eilen töistä tullessa ajattelin laittaa napalukot päälle, voitelun vuoksi. Laiton myös nelivedon päälle ja ajelin 25 km kotia. Ei mitään ongelmia nelivedon kanssa, en pyöritellyt asfaltilla enkä mitään.

No, tänä aamuna kun lähdin takaisin töihin, napalukot kiinni ja neliveto poissa eli takavedolla, kiinnitin huomiota perästä kuuluvaan kahinaan/volinaan joka kuului kun nostin kaasun pois, moottorijarrutuksessa. Töistä pois lähdettyä ääni vaan koveni ja koveni. Loppumatkasta kahina ja volina kuului jo kytkin pohjassa ja lopulta ääni kuului jo aivan ajossakin.

Ääni on todella kova, radiota ei kuule sen alta.

Mikäs helvetti tähän liene tullut? Ei perälaakereiden luulis noin nopeaan menevän. Jotain tekemistä tuon nelivedon käytön kanssa?

Avittaakaahan, gurut.
Avatar
Mad Mike
Viestit: 36
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 7:53 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mad Mike »

Uutta ilmeni illalla...

Nyt auto ei liiku enää mihinkään kun napalukot ovat auki. Eli vaikka vaihteen laittaa, niin mihinkään ei liiku. Kun napalukot ovat kiinni, auto liikkuu mutta pitää perästään sitä melua.

Eli auto ei toimi takavedolla, vaan ilmeisesti vain etuvedolla. Ei ole väliä onko nelikko päällä vai ei, lukot ratkaisee.

Uskaltaako tällä ajaa n. 86 kilsaa tutulle korjaamolle?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

joo en lähtis tota matkaa ajamaan jos ei satu olemaan täyskevennetty perä mistä voi ottaa vetarit veke ja kardaanin.
sitten se kyllä menee kivasti.
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

katoppas enpä sit ollutkaan kirjautuneena!
niin ja kuuluuko se kahina sieltä edestä vai takaa?
Avatar
Mad Mike
Viestit: 36
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 7:53 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mad Mike »

Takaa kuuluu.


Edit. Ja auto on HJ-61
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Toivottavasti ei ole tarttuva tauti, kun on vissiin muutamassa hojossa ollut "ääniongelmia" nyt :(
En ymmärrä mikä on hajonnut kun on takaveto hukassa, mutta mielestäni tuo kuvauksesi äänestä takapäästä kuullosta samalta kuin mulla oli aikaisemmin. Eli pinjoninlaakerit oli finito. Mullakin piti pahinta ääntä moottorijarrutuksissa.
Ulompi laakeri taisi olla vielä pahempi kuin kuvan sisälaakeri. Sen vuoksi kaasu hellittäessä piti pirunmoista meteliä loppu vaiheessa.

http://www.petrisimolin.net/gallery/ind ... jpg&lite=1
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

En tiedä hyödyttääkö, mutta yhdellä mersu miehellä oli sama vika eli perä piti huutoa perkeleesti ja loppujen lopuksi auto ei liikkunu enään.... eli meni perä uusiks.... sitä tämä tarina ei kerro mikä siellä perässä sitten oli.
Avatar
Mad Mike
Viestit: 36
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 7:53 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mad Mike »

Ongelma ratkaistu. Oli "peränkiristysmutteri" löysällä, kardaani oli melkein irti. Ei ollut korkannut boorejakaan kuin vähän vaan. Uutta öljyä vaan perään ja menoksi!
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Mad Mike kirjoitti:Ongelma ratkaistu. Oli "peränkiristysmutteri" löysällä, kardaani oli melkein irti. Ei ollut korkannut boorejakaan kuin vähän vaan. Uutta öljyä vaan perään ja menoksi!
Mulla kävi kälysesti tommosen mutterilöysyyden kanssa. Luultavasti sulla on jo nyt pinioni sökönä, meinaan jos on ääntänyt pahasti... Mulla äänsi haisi ja kolisi. Eikä edes jumiutunut missään vaiheessa. Kaikki siitä kun mutteri oli kuskilla ja pinionissa löysällä.

Ootas vähän ni käyn ottaa kuvan siitä sun pinionista...

Kuva

Ja tässä uus ja paska vierekkäin

Kuva

kannattas zekata miltä näyttää siellä murkulan sisällä!!!
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Hippo
Viestit: 55
Liittynyt: Su Heinä 24, 2005 2:04 pm
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hippo »

Muistatattehan et planeetta/ pinion on aina pari :roll:
Mitä sä ny taas sekoile..??
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Hippo kirjoitti:Muistatattehan et planeetta/ pinion on aina pari :roll:
Nii joo... ittelle selvä asia ei aina kaikille oo. Eli jos perävälityksissä menee jotain romuksi niin kannattaa vaihtaa pinioni ja hammaskehä (Tellus) -pari. Ja sekin kannattaa teettää semmossella joka sen osaa. Tai jos löytää valmiin murkulan niin istuttaa sen. Toisaalta 61 mallin murkuloita tuskin on lojumassa missään.
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Nii joo... jos murikka on tuon näköinen, niin luulis jotain jälkiä
näkyvän lautasellakin?
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Ja muistattehan vielä, että pinionin laakereilla pitää olla oikea esikuormitus, joka säädetään sillä mutterilla. Vanhoissa pinioneissa, joissa laakereiden esikuormitus säädettiin simmeillä, mutterin voi "vaan" kiristää. Uudemmissa pinioneissa esikuormitus vedetään mutterilla rymppiholkkia vasten ja oikea esikuormitus pitää saavuttaa mutterin momentilla 25-40 kgm. Tässä tapauksessa oikean esikuormituksen toteaminen ei oikein tahdo onnistua perä paikallan. Kuvien pinionit on simmattavaa tyyppiä, jotka voi luotettavalla lopputuloksella kiristää "lonkalta" ja päästään alkuperäiseen esikuormitukseen. Olen vastaavan tapauksen jäljiltä nähnyt pinionin, jossa oli hampaiden välissä halkeamat kohti akselin keskilinjaa ja pari hammasta irronnut vastaavalla tavalla. Ko. perä oli kyllä pitänyt kovaa ääntä n. vuoden ennen hajoamistaan.
TP
Bjhjcgmod
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 6:34 pm

Viesti Kirjoittaja Bjhjcgmod »

Mulla kävi just tollai Bj:n perälle kun en vielä tienny, että se pitää todella kiristää se pinjonin mutteri. Nyt tiedän, onneksi hajosi vain laakerit joita saa paikallisesta laakerikaupasta mutta jotka saattaa laulaa. Eli ne kaikki pienet lisänumerot laakereissa on oltava samat kuin alkuperäisessä jos muualta tilaa kuin merkkiliikkeestä.
Ja jos joutuu vaihtaan laakerit niin sitten on se hammaskosketus tarkastettava. Eli periaatteessa kun ne voimaa välittävät hampaat koskee vaan viivamaisesti toisiinsa niin värin kans kannattaa katsoo että se viiva on oikeessa kohtaa, ei liian kärjessä eikä pohjalla. Sillä on iso vaikutus niihin seuraaviin ajo(kilo)metreihin. Mutta voin sanoa että onnistuu ja alan miehet voi kokeilla itsekin jos keksii ihan ite mistä siinä oikeestaan on kysymys. Varmempi ja joskus halvempi tapa on tietysti viedä valtuute........ai niin senhän kaikki täällä jo tietääkin.
Vastaa Viestiin