Kuva Kuva

ongelmia hdj:n dieselpumpun ennakonsäätimessä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

ongelmia hdj:n dieselpumpun ennakonsäätimessä

Viesti Kirjoittaja Daniel »

Ongelmana siis on, että kone alkaa ravistamaan eikä käy nätisti, kun nostaa kierroksia tyhjäkäynniltä. Tyhjäkäyntiä käy ihan nätisti eikä vedätettäessäkään mitään huomaa.

Kaikki muu on oikeastaan juuri kunnostettu paitsi pumppu. Kansi on koneistettu ja venttiilit ovat uudet ja suuttimetkin on huollettu. Pumpun ajoituksen säädin kanssa ja otin jopa sen kylmäkäynnistys säätimen pelistä pois kokonaan. Käytin vielä autoa paikallisella dieselkojaamolla, jossa tarkistivat pumpun ennakon ja totesivat hyväksi. Epäilivät vian olevan pumpussa.

Pumppu on kuitenkin huollettu noin vuosi sitten edellisen omistajan toimesta pp-dieselissä. Soitinkin sinne ja kaveri epäili, että pumpun sisäinen ennakonsäädin takertelee.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja minkälaisilla operaatioilla on selvitty?
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

paljonkos tolla on ajettu? omassa meni 480tkm kohdalla koko ennakonsäädin jumiin, sieltä pumpun sisällä olevista laakerirullista lähtee ajan myötä metallia irti ja ne valuu sen "kelluvan" ennakonsäätimen männän väliin ja se rupee jumittaa..
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

Tommo__79 kirjoitti:paljonkos tolla on ajettu? omassa meni 480tkm kohdalla koko ennakonsäädin jumiin, sieltä pumpun sisällä olevista laakerirullista lähtee ajan myötä metallia irti ja ne valuu sen "kelluvan" ennakonsäätimen männän väliin ja se rupee jumittaa..
Kyllä sillä on reilut 500tkm menty. Minkälainen remontti sulle tehtiin pumpuun ja mitä tuli maksamaan?
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

uus nokka levy ja uudet laakerirullat sekä tiiviste sarja.. Noihin meni n.200.. Sit se ennakon säädin mäntä ja pesä tuli hiottua sillai et liikkuu takertelematta.. Ja itse tein remontin. Joutu vaa tekemää muutamia erikois työkaluja.
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

Tommo__79 kirjoitti:uus nokka levy ja uudet laakerirullat sekä tiiviste sarja.. Noihin meni n.200.. Sit se ennakon säädin mäntä ja pesä tuli hiottua sillai et liikkuu takertelematta.. Ja itse tein remontin. Joutu vaa tekemää muutamia erikois työkaluja.
Oliko sulla samanlaiset oireet ennen remppaa?
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

Daniel kirjoitti: Oliko sulla samanlaiset oireet ennen remppaa?
suunnillee, melkei puol vuotta ajelin sillai et pintakaasulla kiihdytettäessä ja alle 2 tonnin kierroksilla nyhti ihan älyttömästi.. sit se mäntä meni jumiin kokonaan ja ajotukset jäi vissii sillai et alle 2000 kierroksen ei kestäny enää käynnis...

epäilisin et se välikaasulla nyhtäminen/epätasainen käynti johtuu siitä et se ennakonsäätömäntä yrittää jumittaa kun pitäs liikkuu ihan vähän, sit ku antaa enempi kierrosta ni sit vasta lähtee liikkeelle ku tulee enempi polttoaineen painetta männän taakse. (polttoaineen paine hoitaa sen ajoituksen muutoksen)

toivottavasti ei ollu liian monimutkaisesti selitetty :)
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

Tommo__79 kirjoitti:
Daniel kirjoitti: Oliko sulla samanlaiset oireet ennen remppaa?
suunnillee, melkei puol vuotta ajelin sillai et pintakaasulla kiihdytettäessä ja alle 2 tonnin kierroksilla nyhti ihan älyttömästi.. sit se mäntä meni jumiin kokonaan ja ajotukset jäi vissii sillai et alle 2000 kierroksen ei kestäny enää käynnis...

epäilisin et se välikaasulla nyhtäminen/epätasainen käynti johtuu siitä et se ennakonsäätömäntä yrittää jumittaa kun pitäs liikkuu ihan vähän, sit ku antaa enempi kierrosta ni sit vasta lähtee liikkeelle ku tulee enempi polttoaineen painetta männän taakse. (polttoaineen paine hoitaa sen ajoituksen muutoksen)

toivottavasti ei ollu liian monimutkaisesti selitetty :)
Kyllä selkis :). Pumppu lähti kuitenkin Mustolalle huollettavaksi, niin tulee sitten varmasti kuntoon. Jospa siitä sitten vielä irtoisi vähän enemmän soppaa. :?
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

hyvä pumppu siitä tulee kunhan se ylivieskasta kotiutuu :D
ja ei lopu soppa kesken...
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Joo ei tosiaankaan lopu, tossa just kyhäilin itelle ton pumppuhomman päälle autoon safari intercooleri sarjan ja nyt puuhaillaan 3" putkea taakse asti, ja tietysti molemmista takanurkista ulos, jotta saadaan savu leviämään isommalle alalle...sitä nimittäin riittää...
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
psk123
Viestit: 79
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 9:34 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja psk123 »

Kertoilisitko kokemuksia Safari ic:n toiminnasta/asennuksesta, kunhan niitä kertyy?
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

bj45lava kirjoitti:Joo ei tosiaankaan lopu, tossa just kyhäilin itelle ton pumppuhomman päälle autoon safari intercooleri sarjan ja nyt puuhaillaan 3" putkea taakse asti, ja tietysti molemmista takanurkista ulos, jotta saadaan savu leviämään isommalle alalle...sitä nimittäin riittää...
paranee aika paljon moottorin hengitys 3" putkella.. Tein n.vuosi sitten alusta loppuun yhdellä vaimentimella..
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

Pumppu tuli Mustolalta tiistaina ja nyt on kiinni. Ennakonsäädin oli täysin jumissa ja lähti mukaan vain jossain yläkierroksilla. Halvalla selvisin kuitenkin, kun ei jouduttu nokkalevyä tai rullia uusimaan. Samallahan tuonne tehtiin vähän lisää taikoja ja 165mm3 sieltä irtosi. Savua ainakin piisaa :D. Täytyy kyllä kehua Hp-dieseliä nopeasta ja hyvästä palvelusta.
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

Daniel kirjoitti:Pumppu tuli Mustolalta tiistaina ja nyt on kiinni. Ennakonsäädin oli täysin jumissa ja lähti mukaan vain jossain yläkierroksilla. Halvalla selvisin kuitenkin, kun ei jouduttu nokkalevyä tai rullia uusimaan. Samallahan tuonne tehtiin vähän lisää taikoja ja 165mm3 sieltä irtosi. Savua ainakin piisaa :D. Täytyy kyllä kehua Hp-dieseliä nopeasta ja hyvästä palvelusta.
nokkalevy kustantaa toyotalla reilu 100€ ja rullat pari kymppii diesel pajalla :) mistäs sitä "paskaa" sinne sit oli tullu mikä jumitti sen ennakonsäätimen jos ei noiden ed.mainittujen osien kulumisesta? mut hyvä et toimii..
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
Vastaa Viestiin