Kuva Kuva

HJ60 jarrut ovat tunnuttomat ja kovat

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Petteri
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 10:49 pm
Paikkakunta: Vantaa

HJ60 jarrut ovat tunnuttomat ja kovat

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Jarrut siis toimivat, mutta tuntuvat tehostamattomilta myös jarruvarotusvalo palaa. Tämä varoitusvalo sammuu, kun nyppää johdon irti jarrutehostojan alla olevasta sylinterinmuotoisesta purkista, jonka kyljessä on joku ”anturi”. Pienien tutkimusten jälkeen oma johtopäätös on, että tehottomuus voisi johtua alipaineen puuttumisesta ja tämä ”anturi” olisi joku paineanturi. Kuinka alipainepumpun toiminnan voi todeta? Pumppuhan on siis siinä laturin persiissä, samalla akselilla? Otin letkun irti, mutta ei siellä kyllä mitään imua tuntunut, ei ainakaan merkittävästi.

Latkussa, siis ”pumpulta” lähtevässäkin oli hieman merkkejä öljystä, voisiko tämä indikoida jotain? Toinen juttu, en huomannut tehostimelta paluuletkua/tuloletkua moottorille, eli kuinka tuo alipaine systeemi toimii ja miksi se on ”kytkettynä” moottoriin? Öljynpainemittari näyttää normaaleja lukemia.

Nyt siis tarvitsisin hyviä neuvoja siitä miten paikantaa vika a) pumppuun, b) tehostimeen, c) jonnekin muualle?

Kiitos neuvoista etukäteen. Yritin etsiä foorumilta, mutten löytänyt. Lisäksi näyttäisi siltä, että porukka kyselee vioista, mutta aika harvoin kerrotaan sitten mikä oli rikki ja löytyikö vika.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos sulla on olemassa se auton käyttöohjekirja siellä hanskalokerossa, niin siinä on muistaakseni selitetty erilaisia temppuja, joilla voi vian paikantaa eri paikkoihin.
#428
pyyvama
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 5:47 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pyyvama »

Se purkki on just alipainesäiliö ja se anturi on sen painekytkin.
Alipainepumpulle tulee öljy moottorin kyljestä ja palaa myös sinne.
Riippuen vuosimallista alipainetta käyttää jarrutehostin, kytkintehostin
ja nelivedon kytkentä. Vanhemmissa pelkkä jarrutehostin.

Kyllä alipainetta pitäisi sen verran olla, että letku pysyy sormessa kiinni
ja tuntuu selkeästi. Pumppu voi olla väljä tai sieltä voi olla lamellit rikki tai
sitten jossain on vuoto.

Matti
Petteri
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 10:49 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Kiitos oikein paljon nopeista vastauksista.

Hessu: Täytyy kurkata ohjekirjaan, minulla on luonnollisesti alkuperäinen Toyota LC ohjekirja (huuto.netistä :-) )

pyyvama: Kiitos hyvistä neuvoista. Näyttäisi siltä, että alipainepumppu ei tuota alipainetta. Pitää avata ja katsoa mitä se on syönyt.

Palaan asiaan, jos jotakin selviää.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Sieltä alipainepumpulta lähtee kolme letkua. Öljyn tulo,paluu,ja alipaine joka menee sinne säiliölle.

Sori tyhmä kysymys mutta olihan moottori käynnissä testin aikana???
:oops: :oops: :oops:
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

mul oli kerran pasauttanut säiliön täyteen öljyä.. poljin kova eikä tehostanut.. muistelisin että liittyi laturinvaihtoon ja että uudessa alipainepumpussa oli lähdöt sitten eripäin ja ei menny alipainetta vaan öljy pömpeliin. Kuulostaa oireet just samalta!
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Jos on takaiskuventtiili ollut irti (siinä pumpulta säiliöön menevässä letkussa), niin varmista, että on oikein päin. Kokeile myös, ettei venttiili ole tukossa.

nimimerkillä "asian kokenut"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin