Kuva Kuva

BJ:n vinssin kardaanin tukilaakeri

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

bj-40/76
Viestit: 19
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 11:37 am
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja bj-40/76 »

Tuo Rautalukite, mallia ruoste pitää.

Tuota Puuttuvan pultin puoleista valurautahaarukkaa kannattas pikkasen
hoitaa lämpö shokeilla, että sais palasiksi.

Olisi kuitenkin syytä muistaa, että tuo k.o kardaani tulee toimeen pikkasen
huonommillakin laakereilla.
Kunhan "laakeri rullaa rasvassa", niin 95% suomen cruisereissa on nykyistä paremmissa voiteluissa!
Toki aktiivikäyttäjillä pitää suhtautua ongelmaan paljon vakavammin.

Ja noiden yli 20v vinssien kardaanien ensihuoltoon kannattaa miettiä
mitä rasvaa noihin niveliin työntää: Itse suosin kosteudenkestävää ja pitkäaikaissuojaa tarjoavaa vaseliinia noissa paikoissa.
Toki raskaasti kuormitettujen ja nopeiden? kohdeiden Moly rasva on toisessa prässissä LC alustaa varten
Avatar
Erion
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2009 11:17 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Erion »

Nyt on laakeri vaihdettu.
-Eli löin sen huopatiivisteen pois. (L-mallisella raudanpalalla)
-Takaa löytyi sokkarengas.
-Se pois ja laakerin sai nakuteltua hylsyn avulla pois.
-Uusi laakeri pakastimeen ja lämmitin sitä "mötikkää" mihin se tulee.
-Kylmä laakeri sitten sinne sisään. Ja vähän nakuttelua isompaa hylsyä ja vasaraa käyttäen.
-sokka paikoilleen
-huoparengas paikoilleen

-Mötikkä laakereineen paikoilleen kardaanin ympärille.
-Kaaareva kiila kardaaniakselin koloon
-Valurautahaaarukka paikoilleen ja sokka levy+pultti kiinni.

Ja tottakai tässä välissä oli helppo laittaa niveliin vesivaseliinit rasvaprässillä.

Eli onnistuin sittenkin, ja helposti vielä 8)
Avatar
JIIHAA
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Syys 01, 2009 9:39 pm
Paikkakunta: Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

bj-40/76 kirjoitti:Tuo Rautalukite, mallia ruoste pitää.

Tuota Puuttuvan pultin puoleista valurautahaarukkaa kannattas pikkasen
hoitaa lämpö shokeilla, että sais palasiksi.

Olisi kuitenkin syytä muistaa, että tuo k.o kardaani tulee toimeen pikkasen
huonommillakin laakereilla.
Kunhan "laakeri rullaa rasvassa", niin 95% suomen cruisereissa on nykyistä paremmissa voiteluissa!
Toki aktiivikäyttäjillä pitää suhtautua ongelmaan paljon vakavammin.

Ja noiden yli 20v vinssien kardaanien ensihuoltoon kannattaa miettiä
mitä rasvaa noihin niveliin työntää: Itse suosin kosteudenkestävää ja pitkäaikaissuojaa tarjoavaa vaseliinia noissa paikoissa.
Toki raskaasti kuormitettujen ja nopeiden? kohdeiden Moly rasva on toisessa prässissä LC alustaa varten
Lämmitetty on, akseli ollut nyt kaksi päivää pystyasennossa irrotusaineen kera. Lujas tuntuu olevan mutta ennenkuin rikon ( niinhän siinä käy jollei tiedä mitä tekee ) sitä niin pitääs vähä tietää mistä sen pitääs edes purkaantua. Selvisi kuitenkin kysymällä, että nivelenpuoliska laakereineen lähtee akselista. Kiila on eikä boorit.
Saadessani akselin, oli laakeri jumissa. Sitkeällä nitkuttelulla saatiin vielä pyöriin mutta kerran akseli on vielä alta pois niin samallahan sen laakerinkin vaihtaa kun hintakaan laakerilla ei päätä huimaa. Osan nivelistä joudun kuitenkin vaihtamaan.
Avatar
JIIHAA
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Syys 01, 2009 9:39 pm
Paikkakunta: Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Oisko tästä helpotusta seuraavalle. Laakeri oli sittenkin akselilla eli

- nivel irti akselilta (pultti päässä)
- kiila irti
- laakeripesä laakereineen pois akselilta
- huopastefa irti (oli helppo ottaa sillä taivutetulla latalla)
- lukkorengas irti
- laakeri pois pesästä
Laakeri 6203DU eli 25x52x15 (sisä x ulko x leveys)

Kuva
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Re: BJ:n vinssin kardaanin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja JF »

Kun tuli oman BJ:n vinssin kardaania hinkattua kuntoon (on muuten 5-vaihteisessa 42:ssa yhdellä ylimääräisellä tukilaakerilla vrt. 4-vaihteiset) ja laakerit vaihdettua hankin tosiaan 2RS eli kaksipuolisella kumitiivisteellä varustetut urakuulalaakerit siihen mutta sitten kun mietin tuota koko tukilaakeriasennelmaa juolahti mieleen että vesi jää kovasti seisomaan sinne pesän pohjalle laakerin tiivistettä vastaan jos ja kun sitä roiskuu tai jossain upotuksessa työntyy. Ne laakerin tiivistekumit ovat kuitenkin enemmän pölysuojia kuin stefoja, joten porasin tästä havainnosta riemastuneena sitten laakeripesiin valumareiät kohtaan, joka jää alimmaksi siellä laakeria vasten. Tietysti aika nopeasti voivat tukkeutua mudasta ja taisi siitä kardaanista nyt noin 5½ vuoden käyttelyn myötä toinen laakeri tuntua vähän hölöltä, hyvin kuitenkin pelittää vinssi!

Laittelin muuten myös rasvattavan liu'un Volvo C303:n akselin kardaanista siihen (aika rimpula verrattuna Cruiserin vastaavaan mutta juuri sopiva vinssin kardaaniin) kun se alkuperäinen kuiva uritus oli aika hölö.

Tässä muuten viimeisin vinssisessio kun irrotettiin laivan jäähän jäänyt kiinnitysköysi Land Cruiser-nimisellä työkalulla:

Kuva
Vastaa Viestiin