Kuva Kuva

Vinssin asennus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

temu
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 8:39 pm
Paikkakunta: Joensuu

Vinssin asennus

Viesti Kirjoittaja temu »

Huomenta kaikille!

Vielä eilen miulla oli 2 HJ:tä, tänään enää yksi... yhyy...

No elämä jatkuu, eli otin entisestä vinssin irti ja aikomuksena ruuvata se uuteen kiinni karjapuskureineen. Mutta; entinen oli hj 60 ja uusi on 61 -87. Vinssihän käsittääkseni käy heittämällä, mutta entäs kardaani? Olikohan se hieman lyhyempi, kun entinen autokin oli 4 -vaihteinen.
HJ = Hyvä Juttu!
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Kardaani on 4-vaihteisessa lyhyempi, kannatinlaakerin ja laatikon välistä jos en väärin muista ja päättele, ja pituus oli jotain 89 mm. Haulla pitäs löytyä juttua siitä joko täältä tai offipalstalta. ulosotto ja sitä kautta vinssi pöyrii väärinpäin jos uudessa on yksisuuntanen ulosotto. Seki ois kannattanu vaihtaa matkaan, mutta taitaa olla myöhästä sulla.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
retkikeitin
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 9:42 pm
Paikkakunta: nilsiä

Viesti Kirjoittaja retkikeitin »

''jos uudessa on yksisuuntanen ulosotto''

Mikä? täsmennä vähän? Ittellä viis vaihteinen loota alla ja kartaanin jatko edessä tahi uuden hankinta. Pyörii väärinpäin? Häh?
core wa toyota #263
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

vanhemmissa on kaksisuuntanen ulosotto, eli kepissä on W ja unW, jolloinka laatikko voi olla ykkösellä ja silti voi ulosotolla pyörittää vinssiä ulospäin jos tarvii. Uudemmissa ulosotto on yksisuuntainen, eli kepissä on vaan päälle ja pois. Uudemman ulosotto pyörii samaan suuntaan ku vanhemman unW asennossa. Eli jos vanhan vinssin laittaa uuteen ulosottoon, ja vaijeri on rummulla oikeinpäin, niin ykkösellä renkaiden pyöriessä eteenpäin vinssi päästää vaijeria ulospäin.

Ilmeisesti kaikki asiat, eli ulosoton pyörimissuunta, ulosoton akselin eteen- ja taakselähdön muuttuminen pelkäksi eteenpäinlähteväksi, vinssin matoruuvin pyörimissuunta, ja matoruuvin läpi eteen tulo/tulemattomuus muuttu yhtaikaa, mutta en oo varma siitä. Kuitenki ainaki mun mielestä vanhempi on parempi tässä asiassa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Luukinen
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 12:59 pm
Paikkakunta: kemijärvi/rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Luukinen »

mut eikös sinkkiä voi kelata toisin päin niin tuostakin asiasta pääsis eroon????
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Periaatteessa voi, kai vinssin runko sen kestää mutta rullakitaa pitää modifioida, ettei sinkki raavi siihen kulmarautaan siinä alla.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Luukinen kirjoitti:mut eikös sinkkiä voi kelata toisin päin niin tuostakin asiasta pääsis eroon????
Toki sen vaijerin voinee keleta siihen toisin päin mutta luin joskus juttua, että vinssin matopyörää ei olisi tarkoittu kestämään niinpäin kovaa kuormitusta.

Tämä on siis vain kuultua eli onko kukaan tarkastellut niitä vinssin rattaita onko ne samanlaisia molemmilta sivuiltaan?

-jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Mitä stefoja vaihtaessa kattelin niin symmetrisiltä ne hampaat näytti, mutta en tarkemmin tutkinu.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
toizukenzu
Viestit: 30
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 6:26 pm
Paikkakunta: Halkia

Viesti Kirjoittaja toizukenzu »

Jos vaijeri menee kelalle "vääripäin" se joutuu tekemään aikamoisen mutkan alemman rullan yli ja se vaikuttaa vinssin tehoon ja vaijerin kestävyyteen aika paljon. Tuli kokeiltua Eestin kevät-kisassa vaijeri vedettiin poikki ihmeen helpoissa paikoissa. Ohjain-rullaa voi tietysti pudottaa alaspäin mutta toi kahteen suuntaan pyörivä voiman ulosotto on mun mielestä parempi ratkaisu koska silloin vinssi toimii kumpaankin suuntaan kaikilla nopeuksilla.
edelleen kova jätkä vinssaamaan!
Avatar
retkikeitin
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 9:42 pm
Paikkakunta: nilsiä

Viesti Kirjoittaja retkikeitin »

viddu gu on vaigeeda

ihan pakko ny kysyy tarkennusta ku vaikuttaa hiukan ristiriitaisilta noi viestit

ostin pirssin tässä tilassa:
mulla on 5 v loota laitettu alle HJ vuosimalliin 81, jakoloota on käsittääkseni alkuperäinen 4v lootasta(jos tää nyt on mahdollista?!? onko? tän käsityksen myyjän höpinöistä sain), vinssin kartaani ei yllä enää vaan on sen 89mm liian lyhyt, miten ihmeessä se ulosotto nyt ois muuttunu? vetääks se nyt muka vaan yhteen suuntaan? taidan ryömii ensi yönä alle, laittaa kaiki vivut kii ja alkaa kerrostalon pihassa pyöritteleen kun nyt vaivaa tää asia nii

älkää ny sanoko et 'myy koko paska, oot liian tyhmä omistaa landcruiserii' :D

ni mites tää homma ny menee, vaihdanko/jatkanko vaan kartaanin vai tarviiko oikeesti alkaa säätää ja pyöritteleen rullalle eri suuntaan vai kannattaako/tarviiko samantein myydä vanha vintturi ja hommata uusi tilalle
core wa toyota #263
Teppo R.
Viestit: 60
Liittynyt: To Marras 25, 2004 12:16 pm
Paikkakunta: RVN/HEL +358 40 5508394
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo R. »

komk kirjoitti:
Luukinen kirjoitti:mut eikös sinkkiä voi kelata toisin päin niin tuostakin asiasta pääsis eroon????
Toki sen vaijerin voinee keleta siihen toisin päin mutta luin joskus juttua, että vinssin matopyörää ei olisi tarkoittu kestämään niinpäin kovaa kuormitusta.

Tämä on siis vain kuultua eli onko kukaan tarkastellut niitä vinssin rattaita onko ne samanlaisia molemmilta sivuiltaan?

-jm
Ei siinä matopyörässä oo mitään eroa, itseasiassa vinssin voi kasata kummin päin vain riipuen kummalle puolelle haluaa matopyörän, ei tarvi olla ns läpivetävä BJ'n vinssi.
Meinld Tunturisusi 42
N 60´16.4486
E024´59.5655
Sää Rovaniemi

Out of the frying pan and into the fire...
toizukenzu
Viestit: 30
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 6:26 pm
Paikkakunta: Halkia

Viesti Kirjoittaja toizukenzu »

retkikeitin kirjoitti: taidan ryömii ensi yönä alle, laittaa kaiki vivut kii ja alkaa kerrostalon pihassa pyöritteleen kun nyt vaivaa tää asia nii

Tää on nopein keino varmistaa millanen PTO sulla autossa on.
edelleen kova jätkä vinssaamaan!
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Oon ymmärtäny että nelivaihteisen jakis menee viisvaihteiseen lootaan ku jakiksesta tulppaa yhen kiinnityspultin reiän. Jos näin on tehty, niin vois olettaa että ulosottoki on siitä 4-vaihteisesta. Äkkitarkastukseen semmonen vinkki, että kaikki mitä olen omin silmin nähny on ollu joko molempiin suuntiin pyöriviä ja molempiin suuntiin lähtevillä kardaanilaipoilla, tai yhteen suuntaan pyörii ja kardaanilaippa vain eteenpäin. En tiiä onko sekasikiöitä olemassa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

4-vaihteisen jakolaatikko käy 5-vaihteisen perään (kokeiltu ja ajettu vuosikaudet), en vain enää muista pitikö joku pultinreikä tulpata, siitä on aikaa yli kymmemen vuotta. Mutta uudemman ja vanhemman jakolaatikon kuoria ei voi sekottaa, ne käy toisiinsa mutta välipyörän akseli on erikokoinen. Tietyllä kombinaatiolla paketin saa normaalisti kasaan, mutta väliakseli on tuettu vain toisesta päästä (tämäkin kokeiltu, ikävä kyllä).

Timop
TP
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

Mulla tuli kerran vastaan semmonen 5V loota, jonka perään ei sopinut 4v jakoloota. Muistaakseni se viitosen laakeri ei uponnut jakolootaan tms.
Project Kekkonen
Vastaa Viestiin