Kuva Kuva

Bj perämurikka tietoa kaivataan

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Bj 40
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Ilomantsi

Bj perämurikka tietoa kaivataan

Viesti Kirjoittaja Bj 40 »

Nyt olisi saatu haaviin tuollainen täysin timmi bj:n kokonainen perämurikka (etuperästä), mutta käykö se taakse suoraan? Näin ainakin murikan tämän hetkinen omistaja väittää..

Itsellä siis välystä perässä reilusti + pinjoni akselilla sivuttaisklappia ja stefa vuotaa..jne

Onko tietoa? Sitten kiinnostaisi tietää kuinka tuosta puolikevennetystä perästä saa helpoiten vetarit irti tuon murikan irroittamiseksi, ja mihin ongelmiin saa varautua?

Kuva murikasta


Kuva
Avatar
mikjus
Viestit: 200
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Kyllä nuo 9,5" avoimet murikat käy eteen tai taakse. Puolkelluvan perän purku tapahtuu pääpiirteittäin niin että takakoppa perästä auki, sit ne c sokat vetareiden päästä irti ja sen jälkeen vetarit voi vetää pihalle.
Avatar
Bj 40
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Bj 40 »

Kiitoksia! Nopea vastaus! Tiivisteet tarttee varmaan pistää tilaukseen, ainakin tuon murikan ja banjon välinen tiiviste on varmaan oltava just eikä melekkein oikean paksunen..

Nythän tuohon laittas helposti aussien tai lockrightin jos jostain sopuhintaan sais.. :roll:

Kardaanin laippa vaikuttaa olevan hieman erilainen kuin itsellä mutta jako lienee sama? Itsellä kantikas tuossa pyöreä?
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Laippajaosta ja pinionin booreista on täällä nähty hieno kuvaki, mutten viitti kännykällä hakea.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

hj60 kirjoitti:Laippajaosta ja pinionin booreista on täällä nähty hieno kuvaki, mutten viitti kännykällä hakea.
Täällä on pdf. cruiserin kardaanin laipoista
http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=24856
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Anteeksi aiheen kaappaus, mutta kumpi on kestävämpi; 10 vai 27-boorinen?
Omassa on ilmeisesti 10boorinen.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Bj 40 kirjoitti:Kiitoksia! Nopea vastaus! Tiivisteet tarttee varmaan pistää tilaukseen, ainakin tuon murikan ja banjon välinen tiiviste on varmaan oltava just eikä melekkein oikean paksunen..

Nythän tuohon laittas helposti aussien tai lockrightin jos jostain sopuhintaan sais.. :roll:

Kardaanin laippa vaikuttaa olevan hieman erilainen kuin itsellä mutta jako lienee sama? Itsellä kantikas tuossa pyöreä?
Vetarin stefat kannattaa vaihtaa samalla.

Itse olen tehnyt tuon murikan ja banjon välisen tiivisteen ihan tiivistepaperista ja laittanut siihen vielä tiivisteliimaa. Ei ole oireillut mitenkään.

Koska etumurikkakin on BJ:stä, todennäköisesti kardaanin laipassa on sama jako. Tuossa kuitenkin vielä kuvana Toyotan laippajaot (sama kuva kuin aiemmin linkitetty PDF):

Kuva
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

mikjus kirjoitti:Kyllä nuo 9,5" avoimet murikat käy eteen tai taakse. Puolkelluvan perän purku tapahtuu pääpiirteittäin niin että takakoppa perästä auki, sit ne c sokat vetareiden päästä irti ja sen jälkeen vetarit voi vetää pihalle.
Taitaa joutua, muistaakseni, purkamaan tuon keskitapin ja pikkuhampaat pois keskeltä, että saa ne C-sokat pois..

Korjatkaa, jos olen väärässä.

FJ:ssä ainakin pienempi laippa, mutta jos saa jostain sen kardaanitumpin, niin menee normi BJ -kardaanin liukuun slip-in-feels-so-good
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

r2ree kirjoitti:
mikjus kirjoitti:Kyllä nuo 9,5" avoimet murikat käy eteen tai taakse. Puolkelluvan perän purku tapahtuu pääpiirteittäin niin että takakoppa perästä auki, sit ne c sokat vetareiden päästä irti ja sen jälkeen vetarit voi vetää pihalle.
Taitaa joutua, muistaakseni, purkamaan tuon keskitapin ja pikkuhampaat pois keskeltä, että saa ne C-sokat pois..

Korjatkaa, jos olen väärässä.
Oikeassa olet.

Jos jarruja ei ole pureta kokonaan, niin aikakin hieman jarrukenkiä löysälle tai rumpu pois, jotta vetarin saa työnnettyä murikkaa kohti.
Avatar
Bj 40
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Bj 40 »

Jeps, homma ratkes! Ajetaan vielä huoletta kun kerran pelaa, kaverilla hj:ssa enempi klappia sekä pyörimäsuunnassa sekä pinjonissa saman verran sivuttaisklappia. Pitänee vaihtaa vain tuo stefa kun se hanskalokerossa pyörii..

Ei nimittäin naiteta näillä näkymin noita yksiin... Minulla on tuon piirroksen 1974-1978 laippa (60 x 68.5mm)

Ja tässä yksilössä laippa jota ei edes tuosta löydy.. Pyöreä laippa tasajaolla 66 x 66 ????
(Mitattu työntömitalla reikien sisäreunasta sisäreunaan ja lisätty reiän halkaisija, saadaan keskeltä keskelle.. 55+11=66 . Tai ulkoreunasta ulkoreunaan 77mm - reikä 11mm = 66mm)

Mikäs laippa tuo on??

Hyvä oikeastaan kun menee aikaa suhkaessa tuon härvelin ahtamisen parissa jo muutenkin tarpeeks, ainakin jos emännältä kysyy.. :roll:
Kun tulee pakkotarve joskus niin on hyvä syy vaihtaa sitten akseleineen päivineen nuo murikat, kun nyt museobiilistä ei kuitenkaan ole kysymys..
Avatar
JES
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 6:40 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja JES »

Hj 60/61 laippa on ainakin 66x66 mm neliön jaolla ainakin -88 eteenpäin ja on 27-spline. Se murikka voi olla hj 60/61 peräisin ja välityksellä joka on sit 3,7 eikä bj:n 4,11.
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Se välitys on helppo todentaa, kun se murikka on tollai alasti..

Pyörittelet pinionia ja lasket kuinka monta kertaa sen täytyy pyörähtää, että toi is hampiratas pyörähtää yhden kierroksen
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Eiköhän kuitenkin tarkempi keino ole laskea lautaspyörän hampaat ja jakaa luku pinionin hammasluvulla ;)
Avatar
Bj 40
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Loka 13, 2008 5:40 pm
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Bj 40 »

Lautaspyörässä 37 hammasta pinjonissa 9, eli 4.11 välitys..
Voisko tuo olla bj 42 perä? Ja mistä maallikko erottaa tuosta murikasta onko se puolikevennetystä vaiko täyskevennetystä?

Ainakin hojoissahan on kyllä tuo perävälysten passaus shimmeillä ja tuossa murikassa on ihan kierresäätö.. Liekkö bertan perä jossa joku hojon laippa?
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Bj 40 kirjoitti:Lautaspyörässä 37 hammasta pinjonissa 9, eli 4.11 välitys..
Voisko tuo olla bj 42 perä? Ja mistä maallikko erottaa tuosta murikasta onko se puolikevennetystä vaiko täyskevennetystä?

Ainakin hojoissahan on kyllä tuo perävälysten passaus shimmeillä ja tuossa murikassa on ihan kierresäätö.. Liekkö bertan perä jossa joku hojon laippa?
Yhdestä 80-luvun alun HJ:sta irrotin juuri takaperän ja just samanlainen kierresäätö oli siinäkin. Ei kai sillä ole loppupeleissä väliä mistä se perä on kotoisin, semistä vai fullfloaterista, kun sen voi asentaa kumpaankin. Jos asentaa fullfloateriin, niin jättää vaan ne vetarien sisäsokat pois.

Onko muuten fullfloatereita ollut edes avoimella perällä/kitkalukolla vai onko kaikki kytkettävillä lukoilla?
#428
Vastaa Viestiin