Kuva Kuva

Takaperän pinjonin laakereiden kiristys/vaihto?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

#HZJ73#
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:23 am
Paikkakunta: Karjala

Takaperän pinjonin laakereiden kiristys/vaihto?

Viesti Kirjoittaja #HZJ73# »

Meikäläisen takaperässä pinjoniakseli heiluu ja joskus vasemmalle kääntyessä antaa ääntä.

Onko kiristys löystynyt vai laakerit sököt?
Perä tulee ilmeiseti purkaa jos laakereiden vaihto?
Saisikos neuvoja toimenpiteeseen, kiitos!
Mistäs laakerit ym. hilppeet jos menee vaihtoon.
Perä on täyskevennetty.
Onko perä järkevää purkaa auton alla vai kannattaako irrottaa pöydäle koko akseli?
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takaperän pinjonin laakereiden kiristys/vaihto?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

#HZJ73# kirjoitti:Meikäläisen takaperässä pinjoniakseli heiluu ja joskus vasemmalle kääntyessä antaa ääntä.

Onko kiristys löystynyt vai laakerit sököt?
Perä tulee ilmeiseti purkaa jos laakereiden vaihto?
Saisikos neuvoja toimenpiteeseen, kiitos!
Mistäs laakerit ym. hilppeet jos menee vaihtoon.
Perä on täyskevennetty.
Onko perä järkevää purkaa auton alla vai kannattaako irrottaa pöydäle koko akseli?
Searchilla löytyy tarinaa enemmän ja vähemmän. Kiristys tuskin löystynyt, ellei edellinen remontoija ole unohtanut lyödä pinionin mutteria jumiin. Voit koittaa kevyesti kiristää sitä välystä pois kun otat kardaanin vaan poies perän päästä ja kääntelet sivuun. Älä kiristä liikaa tai laakerit hajoo tosi nopeasti. Jos ei auta, niin uudet laakerit tilalle. Laakereita ei saa vaihdettua ellei perää pura pois, mutta takaperän purku on nopea homma. Öljyt ulos, vedät kahvasta lukon päälle, irrotat kardaanin takalaipasta ja käännät sivuun. Vetarien päistä mutterit pois ja lyöt ne kiilat ulos esim. pronssitangolla ja lekalla. Vedät vetarit ulos ja sitten vaan murikasta mutterit irti ja murikka syliin. Kaiken voi tehdä auton alla ilman että tunkkaa sitä tms. kun auto pysyy pyörillään ilman vetareita. Murikka sitten pöydälle ja osiks. Laakerit saa esim. Tamgearsilta. Osta samalla pinionin stefa, krymppiholkki ja uus lukkomutteri. Ekalla kerralla hommaan on hyvä varata koko päivä ellei jopa viikonloppu. Kun kasaat uusilla osilla, niin se momentti pinionin mutterille on tosi korkea, mutta tarkka ettei mene liian kireälle. Muuten joudut vaihtamaan uuden krympin.
Viimeksi muokannut Hessu, To Loka 28, 2010 1:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#428
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Re: Takaperän pinjonin laakereiden kiristys/vaihto?

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

#HZJ73# kirjoitti:Meikäläisen takaperässä pinjoniakseli heiluu ja joskus vasemmalle kääntyessä antaa ääntä.
Auton malli ois kuitenkin hyvä tietää, tai jos itsestäsi puhut niin kannattaa lääkäriltä kysellä apuja noihin peräongelmiin :P

(Vaikkakin taitaa olla tuo HZJ73?)
railai at surffi.net
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kirjoittelin koskien HJ61/BJ75 perää koskien, mutta http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1993_T ... 101.5.html mukaan rakenne ja purkaminen näyttää samalta, jos kyseessä kytkettävät lukot, tiedä sitten onko laakerit just samat, mutta sen voi tarkastaa vaikka Toyotan tiskiltä ja ostaa ne sitten jostain muualta.
#428
#HZJ73#
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:23 am
Paikkakunta: Karjala

Viesti Kirjoittaja #HZJ73# »

Kiitoksia vastauksista.

Malli on HZJ73 ja meikäläisen pinjonini kyllä heiluu vielä laajemmallakin sektorilla, sekä ääniä kuuluu perästä kääntyi sitten oikealle tai vasemmalle :oops:
Vastaa Viestiin