Kuva Kuva

BJ40:n KYTKIMEN VAIHTO

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Vieras

BJ40:n KYTKIMEN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kun en ole koskaan BJ:hin kytkintä vaihtanut, niin kertokee "rookielle" kuinka kytkimen vaihto on järkevintä tehdä eli siis kone pois vai laatikko irti? Kummin on helpompi vaihtaa :twisted: ?
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Hojokkiin oli helppo vaihtaa kun otti laatikon irti kytkinkopasta.Moottori täytyi kallistaa taaksepäin niin paljon kunnes venttiilinkoppa otti tulipeltiin kiinni.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Laatikko painaa kuin synti, mutta oikeilla vehkeillä sen saa hoidettua. Eli kardaanitunnelin kansi auki, vaihdekepit irti, kardaanit irti auton alta, kytkimen työsylinteri irti (mäntä yrittää sitten karata, joten kannattaa keksiä joku keino jolla saa pidäteltyä sitä sillä aikaa kun möhkäle roikkuu letkun varassa), tunkki laatikon alle, laatikkoa kannatteleva poikkipalkki irti.

En tiedä kummin päin pääsee vähemmällä, jos irroittaa ensin laatikon kytkinkopasta vai jos ottaa koko paketin kerralla alas (eli kytkinkopan irti mottorista. Lienee makuasia, vaikka vähemmän laatikkoa tarvitsee taaksepäin liikuttaa jos kytkinkoppa on kiinni.

Sitten hiellä ja irvistyksillä laatikko varovasti lattialle (tunkit, nosturit yms. auttavat paljon) ja pois tieltä niin että auton alle mahtuu vaihtamaan kytkintä. Pultit vaan pois asetelman kehältä, ja kytkin on pikkuhiljaa sylissä.

Tässä vaiheessa kannattaa vähän arvioida. Onko vauhtipyörä kunnossa (tasainen, ei halkeamia tai sinertymiä), onko vauhtipyörän keskellä oleva silmälaakeri kunnossa (tuntuu hyvältä sormella pyöritellä, ei pykäliä), ja viimeistään tässä vaiheessa hiipii varmaan sellainen tunne selkäpiihin että se kytkinasetelmakin olisi kannattanut vaihtaa samalla, jos se jostain syystä ei olekaan kunnossa. On nimittäin sen luokan homma ettei tuota mielellään joka viikonloppu tee.

Kokoaminen aika lailla päinvastaisessa järjestyksessä, vauhtipyörästä voi vähän hioa pintakiiltoa pois jollain 240-400 hiekkapaperilla, kytkinlevy ja asetelma hollille, pultit ihan ekoille kierteilleen. Sitten jollain sopivalla keskitystyökalulla pitäisi levy keskittää ennen asetelman kiinni vääntämistä. Muuten ei vaihdelaatikko satu koloonsa!

Sitten seuraa ehkä haastavin osuus, eli laatikon takaisin naittaminen. Tässä vaiheesas mielikuvituksesta on apua, mutta sanotaan että mitä paremmat nostovälineet, sitä vaivattomammin se käy. Yksi keino jota pitää itse jatkossa kokeilla on avata etuovi, laittaa tikapuut nojaamaan autoa vasten, ja pitkällä kakkosnelosella tms. parrulla vipuvartta hyväkseen käyttäen leikkiä nostokurkea, ainakin auton pituussuuntainen liike on muilla keinoilla tuntunut hankalalta toteuttaa.

No se kävi kuin leikkiä vaan, eli jos sattuisi olemaan niin ettei auton keulassa ole hirveästi lisävalosarjoja ja 20 vuoden sähkökytkentöjä ja muuta asiaankuuluvaa roinaa, niin kannattaa ehkä irroittaa moottori. Sekin saattaa tosin aluksi vaatia vaihdelaatikon poikkipalkin irroitusta jotta kytkinkopan yläreunan pultteihin yltäisi (ja ne kannattaa varmaan sieltä ohjaamon kautta "huoltoluukusta" availla.

Siinä jotain yhteenvetoa vähäisistä kokemuksistani. Jos olisin niin onnekas että käytössä olisi auto- ja vaihdelaatikkonosturi, niin ei operaatioon montaa tuntia menisi. Saapa nähdä milloin ehdin asentaa tuon vastahankitun laatikon... ylläoleva käytännössä katsoen siis vielä kerran edessä lähiaikoina.


T. Jonas
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Koneen kallistamisesta tuli vielä sellainen mieleen, että BJ4#-sarjan konehuoneissa on aika usein sattunut silmään venttiilikopan tai pakosarjan rutistamat sisälämppärin messinkiputket, eli niitä kannattaa pitää silmällä siinä vaiheessa kun laatikkoa laskee takapäästä alas.
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Niin ja sitten kannattaa samalla vaihtaa tuo kampiakselin takapään stefa. Ittellä jäi kesällä vaihtamatta, ku oli pientä hässäkkää.
Blue skies and headdown
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Tosta nosto/punnerrus hommasta.
Meillä oli kaksi hallitunkkia auton alla ja yksi ketjutalja yläpuolella,palkki oli tuotu sivulaseista sisälle ihan a-tolpassa kiinni
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Kappas, samaa ketjutaljamenettelyä käytimme mekin hiljattain.
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: BJ40:n KYTKIMEN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Anonymous kirjoitti:Kun en ole koskaan BJ:hin kytkintä vaihtanut, niin kertokee "rookielle" kuinka kytkimen vaihto on järkevintä tehdä eli siis kone pois vai laatikko irti? Kummin on helpompi vaihtaa :twisted: ?
Itse otin koneen pois. Olen myös laatikon poistanut ja vaihtanut sitä kautta.

Tulevaisuudessa jos joudun vielä kytkimen vaihtamaan johki Beejiihin tai hoojeihin ni otan sen Koneen pois. Riippuu tietty siitä onko käytössä moottorinosturi/auto pois alta vedettävissä.

Työn voi tehdä selkä suorana ja ,moottorinostimella loput. Sekä kyllästyin siihen että silmät on aina täynnä paskaa ja selkä öljyssä.
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

:evil: kiittää vastauksista!!!
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

olis kytkimen vaihto edessä, tossa meikäläisen bj40ssä
(helppo homma kun kori on nostettu pois edestä..)

Mutta semmosta kyselisin, mistä kannattaa ostaa kytkin offroad käyttöön?
Ettei joka vuosi tarvitse vaihtaa:!!
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Olen kerran vaihtanu kytkimen BiiJeihin kajaanissa, T-Itse -hallissa.
600 km cokiksen voimalla ei luvannu hyvää kun oli vielä 500 km päässä peräkärry oottamassa ja siitä vielä 400 km kotio..
Norm työkalut siltanosturi ja kuormaliina aseina.. ja yksin. Ziisas. Älkää yrittäkö sitä kotona. Saapi olla vikkelä kun kuormaliinaa päästää ja koittaa lukita sen oikeaan kohtaan. Ei, en pudottanu lattiaan kertaakaan. Se lattialuukun irrotettavuus on maailman hienoin homma!!!
Meni 11 tuntia.. ja samalla kiukulla vielä ajoin sen perskuleen 500 km.
Älköön kukaan tulko sanomaan, että BJ on huono matka-auto!!
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Avatar
mikjus
Viestit: 200
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Mä puljasin Warn trophyn jälkeen kaks kertaa laatikot irti ja vaihtelin levyä ja painelaakeria yms. Nyt täytyy vielä vaihtaa varmaan koko laatikkopaketti kun alkaa vinkuna vituttamaan.

Se vanhemman bjn lattialuukku on sellanen iso palanen jonka irroittaminen onkin eri juttu kun uudemmissa malleissa jossa irtoo erillinen pienempi luukku laatikoiden päältä. Itse vedin rälläkällä laatikon päältä pellit hittoon ja tilalle oma alumiiniluukku.

En ole koskaan ottanut keppejä pois vaikka se helpottaisi hommaa hieman. Olen aina ottanut laatikon normaalisti pois eli kokonaisena. Apuna kaksi hallitunkkia ja yläpuolelta liina/talja tai ketjunosturi. Viimeksi oli palkki turvakaarien päällä josta oli talja kii.

Kandee muistaa mittarin ja käsijarrun vaijerit jos tipauttaa laatikot lattialle asti. Kässäri (niissä malleissa siis jossa on oikee kunnon kardaanikässäri) kandee ottaa irti yläpäästä tai ainakin mielestäni niin on helpompi ja ei tule jakolaatikon öljyjä pihalle. Mittarin vaijerin saa helposti ruuvattua laatikosta irti.

Sitte vaan laatikon kannatin palkki irti rungos päästä sekä aatikon pohjasta ja pois välistä.

Takasin laitto oli hieman vaikeaa kun ei ollut toista moottorin kumityynyä paikallaan ja silloin tarvitsin velipojan apua. Toisella kertaa tein homman täysin yksin kun moottori pysyi jo paikallaan kun kumityyny oli vaihdettu .

Ei ole oikeasti mikään paha homma kunhan tietää oikeat tavat ja on oikeat työkalut. Painaahan ne pirusti ne laatikot mutta pitää olla vaan varovainen ja tarkka niiden kanssa.

Vähän aikaa mietin että otanko koneen pois kun on toi flippikeulakin helpottamssa sitä mutta sitten päädyin siihen tulokseen ettei siinä ole mitään järkeä?
Ismo C.
Viestit: 465
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 1:16 pm
Paikkakunta: Velaatta

Viesti Kirjoittaja Ismo C. »

Mutta semmosta kyselisin, mistä kannattaa ostaa kytkin offroad käyttöön?
Ettei joka vuosi tarvitse vaihtaa:!![/quote]

Ainakin mitä muilta olen kuullut, ja omista kokemuksistani tiedän, niin osta Toyotalta! Maksaa kieltämättä enemmän, mutta kestävämpi kuin tarvikekytkimet!
Saattaahan tarvikkeenakin saada hyviä, mutta HJ:ssa edellinen omistaja oli laittanut tarvikkkeen ja ilman mitään ennakkovaroituksia tavallisessa ajossa kytkinlevy erkani keskiosasta ja matka päättyi siihen! Levyssä oli pintaa vielä paljon, ettei ainakaan vanhuuttaan hajonnut!
Vastaa Viestiin