Kuva Kuva

bj40 takaveto häviksissä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

mlaitine
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 2:23 pm

bj40 takaveto häviksissä

Viesti Kirjoittaja mlaitine »

Mikähän mahtaisi olla vikana, lakkasi takapyörät vetämästä ja kuuluu outoa rohinaa alustasta?
Olisiko jakolaatikko hajonnu?
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Ei kovin hyvältä kuulosta. Takavedon pitäisi aina olla päällä. Liikkuuko auto kuitenkin etuvedon avulla (eli neliveto kytkettynä)? Pyörivätkö takarenkaat hitaalla nelivedolla?

Minkä ikäinen auto? Onko ollut maastokäytössä? Onko ajettu turhaan neliveto päällä (pitävällä pinnalla)?

Jos laitat vaihteen vapaalle (myös jakolaatikosta), pyöriikö takakardaani vapaasti? Jos pyörii, vika on aika varmasti taka-akselissa, joko tasauspyörästössä tai vetoaksel(e)issa.

Jos ei pyöri, vika on todennäköisesti jakolaatikossa. Jos auto ei liiku ollenkaan (etupyörätkään eivät vedä), vika voi myös olla vaihdelaatikossa.

Liikkuvatko vaihdekepit normaalisti? Jos vaihteen laittaa vapaalle, ja napalukot auki eturenkaista, kuuluuko jakolaatikosta outoja ääniä/tuntuuko epätasaiselta kun kardaania pyörittelee? Kuuluuko erilaisia ääniä riippuen siitä onko takaveto tai neliveto kytketty? Maastovaihde?

Siinä pari kysymystä, kun saat vastattua edes osaan noista, voidaan taudinkuvaa yrittää edelleen selvittää. Eiköhän lääkekin ennen pitkää löydy.

T. Jonas
Vieras

bj40 takaveto...

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Auto liikkuu nelivedolla, mutta ei takavedolla. Hidasta nelivetoa en ole kokeillut.
Käyttöhistoriasta minulla ei ole tietoa, luullakseni kuitenkin pääasiassa tiekäytössä. Ajokmmäärästä ei tietoa.
Vm -80.
Kardaania en (vielä) ole kokeillut pyöritellä, vaihdekepit liikkuu normaalisti.

Kiitoksia vinkeistä, palataan asiaan lisätutkimusten jälkeen!

Markku
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Vika on siis aika varmasti jakolaatikossa tai takavetopyörästössä.

Eli kannattaa tehdä niin, että vaikka itse yrittää ajaa pelkällä takavedolla ja kaveri katsoo auton alle että pyöriikö kardaani vaiko ei, kun vaihde on päällä ja kytkintä nostaa. Tällä selviää aika varmasti kummassa päässä vika on. Kardaanin ei pitäisi voida pyöriä ilman että ainakin yksi takarengas pyörii. Jos se ei pyöri, ei voima välity kardaanille asti, joten vian on oltava laatikossa.
JONES
Viestit: 242
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:56 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja JONES »

MORO

Jos taka vedolla kardaani pyörii niin vika on taka-akselilla.
Ja jos kardaani ei pyöri niin vika on jakolaatikossa.
Ja jos kardaani pyörii niin taka pää ei vedä
jos jompi kumpi akseli on poikki.
Muutaman taka-akselin katkaissut.

Mansesta JONES
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

jones mistä kohtaa on takavetari mennyt poikki? toi 40 taka-akseli on kyllä siitä ikävä että lähtee pyörä karkuu vetokepin tynkineen jos vetari katkeaa.
JONES
Viestit: 242
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:56 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja JONES »

MORO
Mulla on kevennetty taka-akseli ja sieltä tulee pelkkä akseli pihalle
kun siitä katkee ne 6kpl pultteja.
Niin se on sama kuin katkeisi akseli paitsi paljon halvempi.
Ja takavetari ei silläin suoraan ole poikki mennyt.
Mutta etu vetari kyllä poorin juuresta on kerran katkennut.
Mut kun sen vetarin sieltä sitten pois vetää ja
ilmastointi teipillä se reikä umpeen niin silloin
vaikka toisenpuolen vetari jää paikalleen niin se ei vedä.
Silloin joutuu ajaan periaatteessa etuvedolla.
Mansesta JONES
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

ok toi se on tossa täyskevennetyssä akselissa kuitenkin hyvä ettei lähde takapyörä karkuun kun ne pultit katkeaa.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Jep, ja jos vanteen pinnapultit sattuvat katkeamaan, niin vanne jää (vähän tilanteesta riippuen tietysti) keikkumaan siihen täyskevennetyn navan ulokkeen päälle.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Diagnoosi selvä tältä osalta. Takavedolla kardaani pyörii vaikka
auto ei liiku. Onko tavallisempaa että vika hammaspyörissä vai
akseleissa, ja voiko niitä vaihdella paikallaan, vai onko taka-akselin
irroitus paras tapa?

Onko muuten vielä mahdollista tarkentaa vianpaikannusta ilman
banjon kannen aukaisua?

Kiitoksia vinkityksestä,

Markku
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

epäilisin että tasauspyörästön Pikkurattaat on sanonu sopimuksen irti,havoin semifloater akselia katkasee,toinen vaihtoehto on että pinjoni on poikki.
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

Jos pinjoni on poikki ni todennäköisesti kardaani raahaa maata... Ellei ole jo luiskahtanut liukubooristaan ulos tien/polunvarteen.
Project Kekkonen
mlaitine
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 2:23 pm

vika paikallistettu

Viesti Kirjoittaja mlaitine »

BJ:n takaveto hukassa; kardaanin päässä olevan laipan spooritus mennyt sileäksi, lienee myäs pienen vetopyörän vastaava uritus vioittunut. Myös pienen vetopyörän laakerissa aika paljon välystä, pitänee vaihtaa.
Irtoaako perän etupuoli, kun irroittaa laippaa runkoon yhdistävät pinnapultit, tai oikeammin mutterit niistä? Vai pitääkö jokin banjon sisällä kiinni, ei tuntunut ihan helposti lähtevän.
Perän sisuskalut näyttävät silmämäärin ehjiltä.
Oisko kellään tietoa ehjästä pienestä vetopyörästä ja siihen kiinnittyvästä kardaanin laipasta? Tai kokonaisesta bj:n perästä?

Markku
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

Vetoakselit pitää vielä murikkaa kiinni. Ne kun vedät ulos ni johan läks...
Project Kekkonen
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

pinjoni ja isolautaspyörä on aina pareja keskenään, jos haluaa että se perä ei jää huutamaa ei voi vaihtaa vain toista.
sen takaluukun kautta on irroitettava vielä vetareiden sisäpään sokat.
Vastaa Viestiin