Lisäjousista
Valvoja: Käyttäjä
Lisäjousista
Onko tietoa/kokemuksia kelpaako akselin ja rungon väliin survotut (lisä)kierrejouset katsastussedille vai pitää mennä tyrkylle pelkillä lehtipakoilla?
Mika
SLCK #112
HDJ 80, -90
Hilux Double cab -15
Volvo C303, -77
Suzuki SJ 413, -87
SLCK #112
HDJ 80, -90
Hilux Double cab -15
Volvo C303, -77
Suzuki SJ 413, -87
HJ:n kierrejousista
Meillä on ainakin hj:ssä kierrejouset "vakiona" lehtijousien lisäksi ja aina on mennyt katsastuksesta sellaisenaan läpi (paitsi kerran kun joku osa ohjauksesta otti jossain asennossa kiinni apujouseen, silloin piti vaan kääntää jousta nii, että jousen välipaikka tuli ohjausakselin kohdalle).
Voi olla että meidän hj on jo ennestään niin matala, etteivät kierrejouset nosta koria liian ylös. En osaa sanoa, mitä katsastusmiehet sanovat, jos kori nousee yli sen kriittisen rajan (oliko se 51 mm?).
Matti sai tänään hj:lle taas ajoaikaa ensi vuoden lokakuuhun, eli kovaa ajoa vaan siihen asti kunnes joku paikka hyytyy...
t. Päivi
Voi olla että meidän hj on jo ennestään niin matala, etteivät kierrejouset nosta koria liian ylös. En osaa sanoa, mitä katsastusmiehet sanovat, jos kori nousee yli sen kriittisen rajan (oliko se 51 mm?).
Matti sai tänään hj:lle taas ajoaikaa ensi vuoden lokakuuhun, eli kovaa ajoa vaan siihen asti kunnes joku paikka hyytyy...
t. Päivi
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Korotusta
Itse kyselin auton korotusta pari kuukautta sitten ja paikallinen katsastussetä tutki papereitaan ja tokaisi "77mm saa nostaa"
Kyllä saa olla lisäjouset mutta omien jousien on oltava jonkinlaisessa kunnossa ettei tipu toppareihin ilman lisäjousia mutta eihän sitä pysty helposti toteen kun tuskin ne rupee jousia pois repiin leimalla.
Ja ei kannata muutenkaan liian jäykkiäjousia laittaa tulee muuten liian kova.
Ja ei kannata muutenkaan liian jäykkiäjousia laittaa tulee muuten liian kova.
Kyllä se siitä menee.
Juu ei kyllä kannata laittaa liian jäykkiä jousia.
Meillä on Omega farmarin takajouset edessä ja takana ja ne kyllä nostaa niin ettei 35x12,5 mutiaiset ota mistään kiinni, mutta meno on pikkasen karua. Ulosjoustoja ei ole juuri yhtään ja sisäänjoustotkin on aikas pienet. Lukoilla on kyllä käyttöä kun on aina pari rengasta ilmassa.
Vissiin -84 Golfin jouset vois olla sopivat.
Meillä on Omega farmarin takajouset edessä ja takana ja ne kyllä nostaa niin ettei 35x12,5 mutiaiset ota mistään kiinni, mutta meno on pikkasen karua. Ulosjoustoja ei ole juuri yhtään ja sisäänjoustotkin on aikas pienet. Lukoilla on kyllä käyttöä kun on aina pari rengasta ilmassa.
Vissiin -84 Golfin jouset vois olla sopivat.
Kiitos, lähdenpä tarjoamaan leimalle lisäjousilla.
Itse pistin keväällä alle VW Jetan takajouset (4 kpl päätykumeineen = 30 Eur paikalliselta romikselta), lyhensin yläpäästä 1,5 kierrosta ettei alusta tule liian kovaks. jouset on toisesta päästä kapenevat eli auttaa vissiin vähän pintakovuudessa. Halkaisija on sopiva, että menevät hyvin pohjaanlyöntikumin päälle.
Lopputulos oli mielestäni hinta/laatusuhteeltaan hyvä eli kantavuus kasvoi oleellisesti ja korotustakin tuli hieman. Tosin vain noin tuuman verran. Alusta koveni yllättävän vähän, luultavasti tuon jousen lyhentämisen ja toisesta päästä kapenevuuden takia.
Itse pistin keväällä alle VW Jetan takajouset (4 kpl päätykumeineen = 30 Eur paikalliselta romikselta), lyhensin yläpäästä 1,5 kierrosta ettei alusta tule liian kovaks. jouset on toisesta päästä kapenevat eli auttaa vissiin vähän pintakovuudessa. Halkaisija on sopiva, että menevät hyvin pohjaanlyöntikumin päälle.
Lopputulos oli mielestäni hinta/laatusuhteeltaan hyvä eli kantavuus kasvoi oleellisesti ja korotustakin tuli hieman. Tosin vain noin tuuman verran. Alusta koveni yllättävän vähän, luultavasti tuon jousen lyhentämisen ja toisesta päästä kapenevuuden takia.
Mika
SLCK #112
HDJ 80, -90
Hilux Double cab -15
Volvo C303, -77
Suzuki SJ 413, -87
SLCK #112
HDJ 80, -90
Hilux Double cab -15
Volvo C303, -77
Suzuki SJ 413, -87