BJ:n renkaat kuluvat epätasaisesti
Valvoja: Käyttäjä
BJ:n renkaat kuluvat epätasaisesti
Eli ongelmana on tuossa Bj:ssä, kun apumiehenpuolen eturengas kuluu hieman epätasaisesti, varsinkin ulkorenkaan puolelta. Havaittavissa jopa nappuloiden epätasainen kuluminen. Mikä moisen voisi aiheuttaa!?
Levyjarrujen laiton aikaan uusin nuo olkalaakeri yms. Pirssiinhän on laitettu dobinsonin korottava alustasarja sekä ohjaustehostin. Voiko pielessä oleva auraus aiheuttaa tuon toisen puolen renkaan kulumisen...
Levyjarrujen laiton aikaan uusin nuo olkalaakeri yms. Pirssiinhän on laitettu dobinsonin korottava alustasarja sekä ohjaustehostin. Voiko pielessä oleva auraus aiheuttaa tuon toisen puolen renkaan kulumisen...
Viimeksi muokannut mikkohen, Ma Kesä 01, 2009 7:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti Touko 05, 2009 9:28 am
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
- Paikkakunta: pälkäne
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti Touko 05, 2009 9:28 am
Nimmääki ton tammikuisen ulosajon tiimoilta, uusittuani raidetankot, säädätin. Ei paljoa auttanu. Eli vika on muuhalla. Meitin guru, Trottier, ehotti tota jousi hommaa, mä ainaskin tarkastan ne ekaks. Eli vaihan etujousehh. Ei kellään ois 2 kpl 32 x 11.5 all terraineja, hyvejä?
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
- Paikkakunta: pälkäne
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti Touko 05, 2009 9:28 am
Mitä erikoista siinä on ??
Voihan ne renkaat säätää niin että aurausta/haritusta on toisella puolella
erilailla.
Sinä sanot että ne vaikuttaa molempiin renkaisiin samallalailla.
Nehän voi veivata miten vituralleen haluaa
En tiedä mikä auto sinulla on mutta näin yleensä.
Ei kait ne raidetankon päät ymmärrä sitä miten toinen puoli on säädetty.
Voihan ne renkaat säätää niin että aurausta/haritusta on toisella puolella
erilailla.
Sinä sanot että ne vaikuttaa molempiin renkaisiin samallalailla.
Nehän voi veivata miten vituralleen haluaa
En tiedä mikä auto sinulla on mutta näin yleensä.
Ei kait ne raidetankon päät ymmärrä sitä miten toinen puoli on säädetty.
Vaan ei kait niitten päiden tarvi sitä ymmärtääkään, säädettäessä se tanko joko lyhenee tai pitenee, ja kyllä se minunki järjen mukaan vaikuttaa molempiin rattaisiin samallalailla...
Vai meinaatkos että jos yhtenäistä tankoa jatkaa vain toisesta päästä niin se ei vaikuttais kuin siihen jatkettuun päähän
-Sori, oli pakko... jos ei hernehiä kauheasti tällä kertaa.
Vai meinaatkos että jos yhtenäistä tankoa jatkaa vain toisesta päästä niin se ei vaikuttais kuin siihen jatkettuun päähän
-Sori, oli pakko... jos ei hernehiä kauheasti tällä kertaa.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti Touko 05, 2009 9:28 am
No eihän tässä herneitä ei.
Mutta jos sulla on vaikka toinen raidetangon pää irti ja veivaat sitä kiinni kierroksen. Toinen päähän voi olla sitten veivattuna useamman kierroksen.
Tämä tekee sen että renkaat eivät ole symmetrisessä asennossa.
Jos raidetangon päät on samallalailla säädetty niin tottakait se putken veivaaminen vaikuttaa samallalailla molempiin renkaisiin. Mutta onko lähtökohta ollut se että ne päät on samallalailla ?
Eli onko se putki keskellä vai ei !?
Ei kait tämä nyt voi olla niin vaikeaa.
Mutta jos sulla on vaikka toinen raidetangon pää irti ja veivaat sitä kiinni kierroksen. Toinen päähän voi olla sitten veivattuna useamman kierroksen.
Tämä tekee sen että renkaat eivät ole symmetrisessä asennossa.
Jos raidetangon päät on samallalailla säädetty niin tottakait se putken veivaaminen vaikuttaa samallalailla molempiin renkaisiin. Mutta onko lähtökohta ollut se että ne päät on samallalailla ?
Eli onko se putki keskellä vai ei !?
Ei kait tämä nyt voi olla niin vaikeaa.
No mutta.
Kun yhtenäinen raidetanko nyt koostuu siitä putkiosasta ja päistä, niin merkitystähän on ainoastaan sillä, kuinka pitkä tämä kokonaisuus on, eli kuinka kauaksi toisistaan se työntää renkaiden raidetangon puoleista osaa.
Se kai nyt on aivan sama, onko esim. toinen pää pyöritelty 10mm enemmän tangon sisään kuin toinen, kunhan tangon kokonaismitta raidetangon päästä toiseen mitattuna on oikea.
Elikkäs merkitystä ei kyllä vieläkään pitäisi olla sillä, onko raidetangon "putkiosa" keskellä vai jommassa kummassa laidassa.
Eri juttu on sitten semmosissa vehkeissä joissa molempien puolien akselikulmat säädetään omanaan, eli joissa on erikseen raidetangon sisempi- ja ulompi pää molemmille eturenkaille.
Kun yhtenäinen raidetanko nyt koostuu siitä putkiosasta ja päistä, niin merkitystähän on ainoastaan sillä, kuinka pitkä tämä kokonaisuus on, eli kuinka kauaksi toisistaan se työntää renkaiden raidetangon puoleista osaa.
Se kai nyt on aivan sama, onko esim. toinen pää pyöritelty 10mm enemmän tangon sisään kuin toinen, kunhan tangon kokonaismitta raidetangon päästä toiseen mitattuna on oikea.
Elikkäs merkitystä ei kyllä vieläkään pitäisi olla sillä, onko raidetangon "putkiosa" keskellä vai jommassa kummassa laidassa.
Eri juttu on sitten semmosissa vehkeissä joissa molempien puolien akselikulmat säädetään omanaan, eli joissa on erikseen raidetangon sisempi- ja ulompi pää molemmille eturenkaille.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti Touko 05, 2009 9:28 am
Harmi kun tässä on vaikea rautalangasta vääntää.
Ei tietenkään ole merkitystä jos se väli on oikea. Mutta onko se ?
Kuvittele tilanne että sulla on toinen raidetangon pää säätötangosta irti.
Eikö silloin se irti oleva rengas voi olla missä asennossa vaan siihen toiseen nähden ????
No sitten ruuvaat sitä irti olevaa raidetangon päätä siihen säätöakseliin vaikka sen kierteen.....korjaako se renkaat samaan asentoon ???
Kyse on nimeenomaan siitä että onko ne lähtökohtaisesti oikein.
Onko ohjausiskaria/sen paikkaa muutettu jne jne.
Mutta karautappas tänne pohjoiseen omalla toyotalla niin säädän sun renkaat sellaiseen asentoon kun haluat, sittenhän se on ikäänkuin rautalangasta väännetty. Just vaihdoin omaan berttaan kaikki alusta hilpeet ohjaustosia myöten. Kyllä sen vaan saa säädettyä väärinkin jos haluaa.
Ei tietenkään ole merkitystä jos se väli on oikea. Mutta onko se ?
Kuvittele tilanne että sulla on toinen raidetangon pää säätötangosta irti.
Eikö silloin se irti oleva rengas voi olla missä asennossa vaan siihen toiseen nähden ????
No sitten ruuvaat sitä irti olevaa raidetangon päätä siihen säätöakseliin vaikka sen kierteen.....korjaako se renkaat samaan asentoon ???
Kyse on nimeenomaan siitä että onko ne lähtökohtaisesti oikein.
Onko ohjausiskaria/sen paikkaa muutettu jne jne.
Mutta karautappas tänne pohjoiseen omalla toyotalla niin säädän sun renkaat sellaiseen asentoon kun haluat, sittenhän se on ikäänkuin rautalangasta väännetty. Just vaihdoin omaan berttaan kaikki alusta hilpeet ohjaustosia myöten. Kyllä sen vaan saa säädettyä väärinkin jos haluaa.
Tämähän lähtee kohta ihan lapasesta
-No ihan sama niin kauan kunhan ei tule mielipahaa, ja mulla on kyllä varaa antaa periksi vaikka 100 metriä jos siltä tuntuu
Eihän se väli tokikaan ole oikein ellei sitä mittaile kohilleen.
Jos esim. kääntää toisen renkaan vaikka vasemmalle käännönrajoittimeen asti kiinni, ja toisen osoittamaan suoraan eteenpäin ja installoi raidetangon kiinni tähän asentoon, niin ohjaushan on tällöin "kaikki vasemmalla" kun rajoitin siihen kerran toppaa.
Oikealle taas saa käännettyä sen verran kuin varaa löytyy toisen pään käännönrajoittimeen. (jätetään tässä pois laskuista simpukan liikevaran loppuminen, johan sekin jossain vaiheessa ahistaa.)
Tällaisessa tilanteessa, kun toinen rengas sojottaa ääriasennossa vasemmalle ja toinen suoraan, on haritusta tieten pikkusen liikaa.
-Eli rattia käännettäessä oikealle tuleepi kohta tilanne jossa molemmat renkaat sojottaa omille sivuillensa saman verran.
Tuleepa sellasta tekstiä että ihtiäki hirvittää... mutta vastauksena kysymykseen, ei, raidetangon kiinnittäminen ei korjaa renkaita samaan asentoon, tosin se sitoo ne keskeisesti samaan asentoon.
Jos toinen eturengas osoittaa suoraan, ja toinen sivulle, ei ohjaus ole tällöin keskiasennossa.
-No ihan sama niin kauan kunhan ei tule mielipahaa, ja mulla on kyllä varaa antaa periksi vaikka 100 metriä jos siltä tuntuu
Joskus sitä pitää väännellä, meikäläiselle toisinaan jopa rautakangesta...Harmi kun tässä on vaikea rautalangasta vääntää.
Ei tietenkään ole merkitystä jos se väli on oikea. Mutta onko se ?
Eihän se väli tokikaan ole oikein ellei sitä mittaile kohilleen.
-Nii voihan se, voipihan sitä tällöin käännellä mihin suuntaan haluaa.Kuvittele tilanne että sulla on toinen raidetangon pää säätötangosta irti.
Eikö silloin se irti oleva rengas voi olla missä asennossa vaan siihen toiseen nähden ????
No ei se kierteen verran ruuvaaminen, mutta kun tanko on kasassa, ja sen haluaa paikalleen, on toinen rengas käänneltävä sellaiseen asentoon että se tanko menee paikalleen. Tämä toimenpidehän se sääteleepi aurausta/haritusta.No sitten ruuvaat sitä irti olevaa raidetangon päätä siihen säätöakseliin vaikka sen kierteen.....korjaako se renkaat samaan asentoon ???
Jos esim. kääntää toisen renkaan vaikka vasemmalle käännönrajoittimeen asti kiinni, ja toisen osoittamaan suoraan eteenpäin ja installoi raidetangon kiinni tähän asentoon, niin ohjaushan on tällöin "kaikki vasemmalla" kun rajoitin siihen kerran toppaa.
Oikealle taas saa käännettyä sen verran kuin varaa löytyy toisen pään käännönrajoittimeen. (jätetään tässä pois laskuista simpukan liikevaran loppuminen, johan sekin jossain vaiheessa ahistaa.)
Tällaisessa tilanteessa, kun toinen rengas sojottaa ääriasennossa vasemmalle ja toinen suoraan, on haritusta tieten pikkusen liikaa.
-Eli rattia käännettäessä oikealle tuleepi kohta tilanne jossa molemmat renkaat sojottaa omille sivuillensa saman verran.
Tuleepa sellasta tekstiä että ihtiäki hirvittää... mutta vastauksena kysymykseen, ei, raidetangon kiinnittäminen ei korjaa renkaita samaan asentoon, tosin se sitoo ne keskeisesti samaan asentoon.
Jos toinen eturengas osoittaa suoraan, ja toinen sivulle, ei ohjaus ole tällöin keskiasennossa.
Elä yllytä, pian ajelenMutta karautappas tänne pohjoiseen omalla toyotalla niin säädän sun renkaat sellaiseen asentoon kun haluat, sittenhän se on ikäänkuin rautalangasta väännetty.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti Touko 05, 2009 9:28 am
No niin...nyt ollaan villakoiran ytimessä.
Eli nimenomaan olen koittanut selittää (huonosti) sitä että ohjauksen
ja muiden asioiden oletetaan pysyvän samana.
Jos se toinen rengas on suorassa ja toinen harittaa niin toki ne rattia veivaamalla saa keskitettyä. Mutta sitten tuskin ohjausakseli on enään keskellä. Eli kaikki varmaan tiedetään mistä puhutaan. Kuhan tässä viisastellaan...
Omassa projektissa kävi niin että ohjausiskarin kiinnityskohtaa oli muuteltu
ja sehän teettikin sitten töitä että sai kaikki linjaan.
Ohjausiskarihan kiinnittyy nimenomaan rattiakseliin eli sen säädöilläkin
voidaan aikas paljon vaikuttaa.
Eiköhän tämä ala olla paketissa...
Eli nimenomaan olen koittanut selittää (huonosti) sitä että ohjauksen
ja muiden asioiden oletetaan pysyvän samana.
Jos se toinen rengas on suorassa ja toinen harittaa niin toki ne rattia veivaamalla saa keskitettyä. Mutta sitten tuskin ohjausakseli on enään keskellä. Eli kaikki varmaan tiedetään mistä puhutaan. Kuhan tässä viisastellaan...
Omassa projektissa kävi niin että ohjausiskarin kiinnityskohtaa oli muuteltu
ja sehän teettikin sitten töitä että sai kaikki linjaan.
Ohjausiskarihan kiinnittyy nimenomaan rattiakseliin eli sen säädöilläkin
voidaan aikas paljon vaikuttaa.
Eiköhän tämä ala olla paketissa...