Kuva Kuva

hdj-80 lukot

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Samick
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 12:01 am
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja Samick »

Katsokaapas miehet kyseistä linkkiä!
Tuolla näyttäis olevan paljon muutakin kivaa koskien hdj80 mutta tuolla oli tuohon keskilukkoon jotain vinkkejä !

Ovatko sitten ihan turhia??
Ja kannattaisiko tuota sensoria/kytkintä lähteä putsaamaan vai mitä sille pitäisi tehdä??
Voisiko auttaa tässä meikäläisen kyseises viassa??



Tuossa pääsivu
http://george4wd.taskled.com/index.html

Ja tuossa sivu sille keskitasauspyörästön moottorille.
http://george4wd.taskled.com/cdl.html
Samick
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 12:01 am
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja Samick »

Nostetaas vähän tätäkin aihetta kun maanantaina tuota cruiseria ruvetaan syynäämään niin olisiko vielä jotain tehtävissä ennenkuin otetaan jakolaatikko irti ja ruvetaan rassaamaan tuota keskitasauspyörästönlukkoa!

Auttakaas nyt hyvät ihmiset ettei meikäläinen maksa hirveän paljon näitä oppirahoja.
Samick
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 12:01 am
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja Samick »

Noniin!

Lukot pelaavat kuin unelma!

Vika oli siinä kun joku fiksu oli aikoinaan kasannut tasauspyörästönlukitusmoottorin väärin.
Rattaat olivat väärin laiteltu kohilleen.
Autosta löytyi vähän muutakin fiksusti "hoidettua" ongelmaa..
Esim: takapään jarrupalat olivat leikkailtu jostain corollasta vastamaan hodarin alkuperäisiä muotoja ja lisäksi jarrupaloja oli hitsailtu.

Säästetty meikäläisen mielestä vähän vääräs paikkaa.

Mutta nyt tahdon esittää suuret kiitokset ihmisille jotka jaksoivat auttaa meikäläistä tässä lukkoongelmassa.
Hieno nähdä etteivät kaikki ajattele ainoastaan omaa napaansa.

Iso kiitos kaikille avuliaille!!!


Lyhyes´ti voisin tiivistää tähän näitä lukkovika asioita joita meikäläisen kohdalla oli:

-Tarkista sähköjohdot ja liittimet releet
-Tarkista lukkojen päällä olevat anturit/tunnistimet mihin menee kaksi johtoa kiinni (kun saat tunnistimen irti niin tunnistimen päässä oleva "pallo" pitää käsin saada liikkumaan.
-Sen jälkeen voit siirtyä tutkimaan lukkomoottoreita(ovat melkein kuin tuulilasinpyyhkijänmoottorit)

Netissä löytyy hyödyllisiä sivuja esim noihin tunnistimiin:
http://george4wd.taskled.com/cdl.html

Sitten purku/kasauskuvia lukkomoottoriin(kiitos mikate):
http://www.sleeoffroad.com/technical/tz ... tuator.htm
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... locks.html

Kytkentäkaavioita:
http://www.yankeetoys.org/Documents/FJ8 ... iagram.zip
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Hyvä että lähti vielä toimimaan. Minulla lukkomoottorit vielä toimi, mutta välitysten vaihdon yhteydessä kuitenkin tarkistin ne, ja edellämainittujen lisksi muutama muukin ongelma niiden kestävyydessä on:

Koko systeemin valurungon metalliseos on sellainen, että se näkyy sulavan kun sokeri täällä meidän suolavellissä. Kiinnityspulttien reiät oli jo syöpuneet puhki takana ja koko runko melkein puhki muutamasta kohdata. Taka-akselin ja lukkokoneiston välinen rako oli täynnä sitä itteensä.

Kotelon kansi ja moottoriosan kiinnitys on tiivistetty pelkästään O- renkailla. Suolavesi muhii saumassa ja paksu hapettumakerros kiilaa O- renkaan väliin, eikä se ole enää tiivis.

Kasatessa puhdistettuihin tiivistepintoihin kannattaa laittaa o- renkaan lisäksi silikonia, ettei suolavesi pääse saumaan. Asennuksen jälkeen koko hoito kannattaa ruiskuttaa vaikka kotelosuoja-aineella, se vähentää ainakin hetkeksi syöpymistä. Ja liittimet täyteen vaikka akun naparasvaa.
TP
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

Terve.

Lainaan tätä topiccia kun en viitsi uutta aloittaa vastaavasta aiheesta.

Eli kyseessä HDJ80 ja samaa lukko ongelmaa. Ei kytkeydy mitkään lukot. Nyt on sähköjä ihmetelty ja ruklailtu tuloksetta ja ajattelin seuraavaksi irroittaa sen keskitasauspyörästön lukkomoottorin. Kysymys kuuluu: Voiko sen irroittaa ja saako sen vielä takaisin paikoilleen irroittamatta jakolaatikkoa?
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

En tiedä noista Hodarin lukoista juuri mitään, mutta tästä linkistä voisi löytyä hyödyllistä tietoa.
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

hakoteilla kirjoitti:En tiedä noista Hodarin lukoista juuri mitään, mutta tästä linkistä voisi löytyä hyödyllistä tietoa.
Taitaapi olla tämä --> http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ ... ID=3100109
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ei osu aihe omaan nilkkaan kun en kyseistä laitosta omista,mutta auttaisikohan kyseiseen hapettumis ongelmaan josta timop kirjoitti, esim perämoottoreissa/teräs veneissä käytettävät sinkkianodit?
Nyky linja-autoissa on hieman samankaltaisia ongelmia eli Abs:in venttiilit häviää olemattomiin oltuaan suola kylvyssä muutaman vuoden.Varsinkin jos kori on ruostumatonta tms.
Ja samoin kaikki huonosti suojatut rauta osat.
Eli kyseessä lienee se jonkinlainen jännite pari,vai mikä lieneekään.Eli huonompi arvoinen metalli häviää...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
ava
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 4:19 pm
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ava »

Omastani ,(edellisestä ) oli koria nostettu 40mm,siinä ei moottorin irroituksessa ja takaisinlaitossa ollut mitään ongelmaa.Moottorihan taisi olla vain kolmella pultilla kiinni,virtakaapeli+huohotinletku irti ja murikka pois.Tarkista peilillä miltä se tila näyttää ,jos epäilet mahtuuko moottoria irrottamaan ilman suurempia töitä.Tässä taas tullaan siihen paljon puhuttuun "kannattaako koria nostaa vai ei ",omasta mielestä kyllä, juuri näitä tapauksia ajatellen.On huomattavasti mukavampi työskennellä ja pitää paikat puhtaana remontteja ajatellen, kun on riittävästi tilaa kohteen ympärillä.Uskon että moottori on vaihdettavissa vaikka koria ei olisi vielä nostettukaan.Tosin saattaa olla aika ahdasta.
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

No siinä tapuksessa luulisi onnistuvan hyvin, omaa koria kun on korotettu 70mm.

Eli jos huomenna remonttiin ryhtyisi. :)

Kiitokset vastaajille.
psk123
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 9:34 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja psk123 »

Tietääkö kukaan mistä saa Hodarin takaperänlukonmoottoriin uudet hiilet?
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Ei varmasti saa tuolla nimihuudolla mistään, mutta tekemällä saa. Autosähköliikkeestä lähinnä sopivan kokoiset ja vilaamalla sovittaa. Tuurilla voi löytyä vaikka suoraan sopivat jos on mitat antaa.
TP
psk123
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 9:34 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja psk123 »

Jep niin aattelin, ettei just tolla moottori koodilla saa mistään, mut jos joku ois vaihtanu/löytäny sopivat jollai toisella koodilla. Pitänee laittaa infoo, jos satun jostai löytään sopivat hiilet.
psk123
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 9:34 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja psk123 »

Eipä oo hiiliä löytyny, mut löyty toimiva lukkomoottori. Nyt taas lukko rokkaa.
psk123
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 9:34 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja psk123 »

Nyt rupes etulukko oireileen elikkäs muuten toimii ok, mutta kun ottaa pois päältä niin menee itsekseen takaisin päälle tai ainakin merkkivalo syttyy ensiksi himmeästi ja sitten kirkkaammin. Missä vika?
Vastaa Viestiin