hdj-80 lukot
Valvoja: Käyttäjä
Katsokaapas miehet kyseistä linkkiä!
Tuolla näyttäis olevan paljon muutakin kivaa koskien hdj80 mutta tuolla oli tuohon keskilukkoon jotain vinkkejä !
Ovatko sitten ihan turhia??
Ja kannattaisiko tuota sensoria/kytkintä lähteä putsaamaan vai mitä sille pitäisi tehdä??
Voisiko auttaa tässä meikäläisen kyseises viassa??
Tuossa pääsivu
http://george4wd.taskled.com/index.html
Ja tuossa sivu sille keskitasauspyörästön moottorille.
http://george4wd.taskled.com/cdl.html
Tuolla näyttäis olevan paljon muutakin kivaa koskien hdj80 mutta tuolla oli tuohon keskilukkoon jotain vinkkejä !
Ovatko sitten ihan turhia??
Ja kannattaisiko tuota sensoria/kytkintä lähteä putsaamaan vai mitä sille pitäisi tehdä??
Voisiko auttaa tässä meikäläisen kyseises viassa??
Tuossa pääsivu
http://george4wd.taskled.com/index.html
Ja tuossa sivu sille keskitasauspyörästön moottorille.
http://george4wd.taskled.com/cdl.html
Noniin!
Lukot pelaavat kuin unelma!
Vika oli siinä kun joku fiksu oli aikoinaan kasannut tasauspyörästönlukitusmoottorin väärin.
Rattaat olivat väärin laiteltu kohilleen.
Autosta löytyi vähän muutakin fiksusti "hoidettua" ongelmaa..
Esim: takapään jarrupalat olivat leikkailtu jostain corollasta vastamaan hodarin alkuperäisiä muotoja ja lisäksi jarrupaloja oli hitsailtu.
Säästetty meikäläisen mielestä vähän vääräs paikkaa.
Mutta nyt tahdon esittää suuret kiitokset ihmisille jotka jaksoivat auttaa meikäläistä tässä lukkoongelmassa.
Hieno nähdä etteivät kaikki ajattele ainoastaan omaa napaansa.
Iso kiitos kaikille avuliaille!!!
Lyhyes´ti voisin tiivistää tähän näitä lukkovika asioita joita meikäläisen kohdalla oli:
-Tarkista sähköjohdot ja liittimet releet
-Tarkista lukkojen päällä olevat anturit/tunnistimet mihin menee kaksi johtoa kiinni (kun saat tunnistimen irti niin tunnistimen päässä oleva "pallo" pitää käsin saada liikkumaan.
-Sen jälkeen voit siirtyä tutkimaan lukkomoottoreita(ovat melkein kuin tuulilasinpyyhkijänmoottorit)
Netissä löytyy hyödyllisiä sivuja esim noihin tunnistimiin:
http://george4wd.taskled.com/cdl.html
Sitten purku/kasauskuvia lukkomoottoriin(kiitos mikate):
http://www.sleeoffroad.com/technical/tz ... tuator.htm
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... locks.html
Kytkentäkaavioita:
http://www.yankeetoys.org/Documents/FJ8 ... iagram.zip
Lukot pelaavat kuin unelma!
Vika oli siinä kun joku fiksu oli aikoinaan kasannut tasauspyörästönlukitusmoottorin väärin.
Rattaat olivat väärin laiteltu kohilleen.
Autosta löytyi vähän muutakin fiksusti "hoidettua" ongelmaa..
Esim: takapään jarrupalat olivat leikkailtu jostain corollasta vastamaan hodarin alkuperäisiä muotoja ja lisäksi jarrupaloja oli hitsailtu.
Säästetty meikäläisen mielestä vähän vääräs paikkaa.
Mutta nyt tahdon esittää suuret kiitokset ihmisille jotka jaksoivat auttaa meikäläistä tässä lukkoongelmassa.
Hieno nähdä etteivät kaikki ajattele ainoastaan omaa napaansa.
Iso kiitos kaikille avuliaille!!!
Lyhyes´ti voisin tiivistää tähän näitä lukkovika asioita joita meikäläisen kohdalla oli:
-Tarkista sähköjohdot ja liittimet releet
-Tarkista lukkojen päällä olevat anturit/tunnistimet mihin menee kaksi johtoa kiinni (kun saat tunnistimen irti niin tunnistimen päässä oleva "pallo" pitää käsin saada liikkumaan.
-Sen jälkeen voit siirtyä tutkimaan lukkomoottoreita(ovat melkein kuin tuulilasinpyyhkijänmoottorit)
Netissä löytyy hyödyllisiä sivuja esim noihin tunnistimiin:
http://george4wd.taskled.com/cdl.html
Sitten purku/kasauskuvia lukkomoottoriin(kiitos mikate):
http://www.sleeoffroad.com/technical/tz ... tuator.htm
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... locks.html
Kytkentäkaavioita:
http://www.yankeetoys.org/Documents/FJ8 ... iagram.zip
Hyvä että lähti vielä toimimaan. Minulla lukkomoottorit vielä toimi, mutta välitysten vaihdon yhteydessä kuitenkin tarkistin ne, ja edellämainittujen lisksi muutama muukin ongelma niiden kestävyydessä on:
Koko systeemin valurungon metalliseos on sellainen, että se näkyy sulavan kun sokeri täällä meidän suolavellissä. Kiinnityspulttien reiät oli jo syöpuneet puhki takana ja koko runko melkein puhki muutamasta kohdata. Taka-akselin ja lukkokoneiston välinen rako oli täynnä sitä itteensä.
Kotelon kansi ja moottoriosan kiinnitys on tiivistetty pelkästään O- renkailla. Suolavesi muhii saumassa ja paksu hapettumakerros kiilaa O- renkaan väliin, eikä se ole enää tiivis.
Kasatessa puhdistettuihin tiivistepintoihin kannattaa laittaa o- renkaan lisäksi silikonia, ettei suolavesi pääse saumaan. Asennuksen jälkeen koko hoito kannattaa ruiskuttaa vaikka kotelosuoja-aineella, se vähentää ainakin hetkeksi syöpymistä. Ja liittimet täyteen vaikka akun naparasvaa.
Koko systeemin valurungon metalliseos on sellainen, että se näkyy sulavan kun sokeri täällä meidän suolavellissä. Kiinnityspulttien reiät oli jo syöpuneet puhki takana ja koko runko melkein puhki muutamasta kohdata. Taka-akselin ja lukkokoneiston välinen rako oli täynnä sitä itteensä.
Kotelon kansi ja moottoriosan kiinnitys on tiivistetty pelkästään O- renkailla. Suolavesi muhii saumassa ja paksu hapettumakerros kiilaa O- renkaan väliin, eikä se ole enää tiivis.
Kasatessa puhdistettuihin tiivistepintoihin kannattaa laittaa o- renkaan lisäksi silikonia, ettei suolavesi pääse saumaan. Asennuksen jälkeen koko hoito kannattaa ruiskuttaa vaikka kotelosuoja-aineella, se vähentää ainakin hetkeksi syöpymistä. Ja liittimet täyteen vaikka akun naparasvaa.
TP
Terve.
Lainaan tätä topiccia kun en viitsi uutta aloittaa vastaavasta aiheesta.
Eli kyseessä HDJ80 ja samaa lukko ongelmaa. Ei kytkeydy mitkään lukot. Nyt on sähköjä ihmetelty ja ruklailtu tuloksetta ja ajattelin seuraavaksi irroittaa sen keskitasauspyörästön lukkomoottorin. Kysymys kuuluu: Voiko sen irroittaa ja saako sen vielä takaisin paikoilleen irroittamatta jakolaatikkoa?
Lainaan tätä topiccia kun en viitsi uutta aloittaa vastaavasta aiheesta.
Eli kyseessä HDJ80 ja samaa lukko ongelmaa. Ei kytkeydy mitkään lukot. Nyt on sähköjä ihmetelty ja ruklailtu tuloksetta ja ajattelin seuraavaksi irroittaa sen keskitasauspyörästön lukkomoottorin. Kysymys kuuluu: Voiko sen irroittaa ja saako sen vielä takaisin paikoilleen irroittamatta jakolaatikkoa?
- hakoteilla
- Viestit: 250
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am
En tiedä noista Hodarin lukoista juuri mitään, mutta tästä linkistä voisi löytyä hyödyllistä tietoa.
Taitaapi olla tämä --> http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ ... ID=3100109hakoteilla kirjoitti:En tiedä noista Hodarin lukoista juuri mitään, mutta tästä linkistä voisi löytyä hyödyllistä tietoa.
Ei osu aihe omaan nilkkaan kun en kyseistä laitosta omista,mutta auttaisikohan kyseiseen hapettumis ongelmaan josta timop kirjoitti, esim perämoottoreissa/teräs veneissä käytettävät sinkkianodit?
Nyky linja-autoissa on hieman samankaltaisia ongelmia eli Abs:in venttiilit häviää olemattomiin oltuaan suola kylvyssä muutaman vuoden.Varsinkin jos kori on ruostumatonta tms.
Ja samoin kaikki huonosti suojatut rauta osat.
Eli kyseessä lienee se jonkinlainen jännite pari,vai mikä lieneekään.Eli huonompi arvoinen metalli häviää...
Nyky linja-autoissa on hieman samankaltaisia ongelmia eli Abs:in venttiilit häviää olemattomiin oltuaan suola kylvyssä muutaman vuoden.Varsinkin jos kori on ruostumatonta tms.
Ja samoin kaikki huonosti suojatut rauta osat.
Eli kyseessä lienee se jonkinlainen jännite pari,vai mikä lieneekään.Eli huonompi arvoinen metalli häviää...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Omastani ,(edellisestä ) oli koria nostettu 40mm,siinä ei moottorin irroituksessa ja takaisinlaitossa ollut mitään ongelmaa.Moottorihan taisi olla vain kolmella pultilla kiinni,virtakaapeli+huohotinletku irti ja murikka pois.Tarkista peilillä miltä se tila näyttää ,jos epäilet mahtuuko moottoria irrottamaan ilman suurempia töitä.Tässä taas tullaan siihen paljon puhuttuun "kannattaako koria nostaa vai ei ",omasta mielestä kyllä, juuri näitä tapauksia ajatellen.On huomattavasti mukavampi työskennellä ja pitää paikat puhtaana remontteja ajatellen, kun on riittävästi tilaa kohteen ympärillä.Uskon että moottori on vaihdettavissa vaikka koria ei olisi vielä nostettukaan.Tosin saattaa olla aika ahdasta.