Kuva Kuva

120 jarrujen ilmaus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Janne_R
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2015 8:19 pm
Paikkakunta: Salo

120 jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Janne_R »

No niin, uutena foorumilla ja heti neuvoja kyselemässä :)

Olen vaihtanut kaikki jarrusatulat ja jarrulevyt vuoden 2004 cruiseriin. Jarrut on ilmattu, mutta poljintuntuma on vähän pehmeä. Jarrusatulat olivat pois niin kaikki jarruneste valui samalla ulos, joten ilmaa oli ihan kunnolla järjestelmässä. Onko tuon vekottimen ilmaamisessa jotain muuta ihmeellisempää? Monia autoja ennenkin ilmannut ja hyvin onnistunut. Eli kaveri painaa polkimen pohjaan ja toinen kääntelee nippaa satulassa. Jotenkin tuntuu, että jarruttaa enempi takapäällä kuin etupäällä nyt. Takalevytkin lämpenevät enemmän normaaliajossa kuin edessä. Jarruttaa toki edestäkin, mutta asfaltillakin kun jarruttaa kovemmin niin aika nopeasti alkaa takapäässä absit naputtamaan. Auto kyllä pysähtyy hyvin.

Kaikki satulat ilmattu moneen kertaan eikä ilmaa tule nipoista, mutta kuitenkin sellainen tunne että jotain outoa tässä on.

Yleisesti ottaen DOT3 nesteen voi korvata DOT4 nesteellä ymmärtääkseni, mutta jostain jenkkifoorumilta lukenut ettei kannattaisi kyseiseen autoon laittaa DOT4 nestettä. Onko kokemuksia?
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Re: 120 jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Hae motonetista, biltemasta tms jarrujen ilmauslaite. (paineimakäyttöinen). Helpottaa kummasti toimintaa.
DOT4 menee ihan hyvn DOT 3 tilalle. Epäilisin kyllä että Cruiserissa on DOT4 nesteet jo alunperinkin.
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Janne_R
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2015 8:19 pm
Paikkakunta: Salo

Re: 120 jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Janne_R »

On monta kertaa jo imetty alipaineen kanssa, mutta edelleen on takapainoiset jarrut. Ilmaa ei satuloista tule ulos enää. Voisiko olla pumpussa ilmaa tai jossain muualla?

Techstreamillakin jo kävin etusatuloiden ilmauksen läpi.
Avatar
pertsa
Viestit: 198
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 9:11 am
Paikkakunta: Holmestrand Norge

Re: 120 jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Ei pitäis päästää nestesäiliöö tyhjäksi sitten on ongelmia ilmauksen kanssa .Käyttää letkupihtejä jarruremontissa niin säästyy paljon ylimääräiseltä työltä :wink:
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: 120 jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Olikos se 120:n tehostin alipaineella toteutettu vai sähköhydraulinen kuten FJ:ssä? Tässä FJ:n jarrujenilmausohje, löytyiskö mitään kohtaa joka saattais jeesata: http://www.fjcruiserforums.com/forums/a ... eeding.pdf

Ja niin, letkut kiinni satulanronklauksen ajaksi, monessa muussa autossa ainakin hankaluuksia ilmata systeemi kotikonstein jos on ABS:ää ja ESP:tä välissä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Janne_R
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2015 8:19 pm
Paikkakunta: Salo

Re: 120 jarrujen ilmaus

Viesti Kirjoittaja Janne_R »

Kiitoksia neuvoista.

Joo tosiaan ei olisi pitänyt päästää säiliötä tyhjäksi. No jokatapauksessa asia selvisi sen verran, että tosiaan nyt pitää ilmata kuten Matti tuossa kirjoittikin. Vien auton huoltoon ilmattavaksi. Kuulemma 30-45 min työ. Eli laittavat testeriin kiinni ja ohjelmallisesti avaavat oikeat venttiilit pumpusta.

Itse asiassa tuo Matin ohje taitaa olla oikea ja itseltäkin tuo techstream löytyy, mutta kun aika on jo varattuna niin vien auton pajalle.

Kerrotakoon nyt myös samalla vähän auton taustoja muutoinkin kun uutena täällä kirjoittelen. Eli auto on vuodelta 2004 manuaalivaihteinen (5 vaihdetta). Ostin sen 2014 kesäkuussa. Silloin kilometrejä 240 tkm ja nyt 270 tkm. Asioita joita on tullut korjattua:

- Nyt kaikki jarrusatulat vaihdettu, sekä levyt ja palat. Meni vasen etujarru niin jumiin, että oli pakko tilata hinausauto. Rusakko tuli eteen ja voimakas jarrutus niin jäi satula jumiin. Itseasiassa 8 etupään männästä 4 totaalisen jumissa ja 2 osittain jumissa. Takasatuloidenkin männät syöpyneet.
- Suuttimet vaihdettu tehdaskunnostettuihin. Korjausarvot: -3.592, +4.223, -1.717, +0.784. Käytin iroitetut vanhat suuttimet vielä testipenkissä ihan mielenkiinnosta ja osittain varmuudenkin vuoksi niin olivat kaikki loppujenlopuksi tasaisen kuluneet. En nyt enään tarkalleen muista, mutta ohivuotoa oli runsaasti ja pienemmillä ruiskutusmäärillä suihku oli kovin heikko. Suuttimien kunnossa oli vähemmän eroa kuin mitä arvoista voi päätellä.
- Pakoputki. Takaosa katkesi liitoksen juuresta. Veikkaan, että joskus on peruutettu päin jotain.
- Jakolaatikon molemmat stefat
- Vetonivelien suojakumit molemmin puolin.
- Kaikki iskarit. Vaihdoin kun tuntui vähän löysiltä jo ja ei niin vähääkään itseasiassa. Tilasin perus kybit tilalle. Taisi olla koko kierros n. 250 euroa.
- Etupään kallistuksenvakaajan korihelat.

Ylläolevat siis minun tekemiä korjauksia. Kaikki jos olisi teettänyt marmorilla niin olisi jo mennyt pieni omaisuus...

Edellisin omistajan aikana tehtyä mitä minä tiedän:
- Kytkin. Muistaakseni 120 tkm kohdalla. Itse asiassa mulla on uusi kytkin jo odottamassa taas vaihtoa. Aika kovin nypyttää jo välillä. Ei luista vielä, mutta taidan vaihtaa varmuudenvuoksi. Kivempi vaihtaa etukäteen kuin vasta ensikesänä kun ollaa Norjassa Geirangerissa asuntovaunun kanssa. Jotenkin sellainen olo ettei edellinen ole oikeen osannut käyttää sitä kytkintä oikein. No toisaalta ei ole kokemusta miten näiden kytkimet kestävät yleisesti. Toki käyttäjä taitaa olla niin suuri muuttuja ettei mitään koviin yleistä keskiarvoa edes ole.
- Etupyöränlaakeri
-Ruiskupumpun venttiileitä?
-Jarrusatulat edessä kunnostettu 2013. Kovin oli lyhytikäinen korjaus. Itseasiassa merkkihuolto ei täällä enään edes kunnosta satuloita heikon lopputuloksen vuoksi.

Onhan tuossa jo kaikenlaista ollut, mutta ompahan kunnossa ja mukava ajella. Vähän puhditonhan se on asuntovaunun kanssa (1600kg), mutta eipä taida kauheasti olla tehtävissä ellei sitten laita jotain "viri boksia". Mitään huonoa ei oikeen viitsisi laittaa joten taitaa steinbauer ja toyotan oma olla suht ainoat vaihtoehdot? Ei ainakaan mitään mikä nostaa railipainetta. Autohan on alkuvuodesta 2004 niin se on sillä 120kw koneella. Eikös 2004/8 tullut pirteämpi kone?
Vastaa Viestiin