Kuva Kuva

Hj60 "Lumikki"

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

lepa77
Viestit: 136
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 1:35 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja lepa77 »

hyvä Sami tsemppi loppu rutistus vielä.
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Nyt saa akselit huohottaa.
Kuva
Kuva

Tankin huohotinputkelle piti tehdä adapteri. Istuvuus tässä päässä aika heikko. Johtuu siitä lahosta malliputkesta, joka ei oikeen kestäny kosketusta.
Kuva

Löpöanturin piuha paikalleen. Piti muutama päivä liottaa liittimiä löpössä, että massa pehmeni ja sai liittimet putsattua. Korin puolen liitin oli niin kotelosuojassa, ettei saanu liitintä ees auki.
Kuva
Kuva

Tankin pannat herkistelin kaasupillin avulla liikkumaan, uusi maali ja jynssätyt kumit kiinni.
Kuva

Tankkiotin uudella tiivisteellä ja siivilällä. Autossa sattu olemaan uuenkarhea putki ja sille riitti puhallus ja maalaus. Hyvä niin, koska 60:n putkea ei saa enää uutena.
Kuva

Tankkiin sitten vielä uusi anturi ja pestyt huovat. Tuo pohjosesta ostettu tankki näytti sisältäkin hyvältä.
Kuva
Kuva

Sitten säiliö paikalleen.
Kuva

Huohotinhässäkkään pesty tiiviste takasin.
Kuva

Sitten letkutuksia. Pienimmille letkuille pitäs keksiä klemmarit jostain. Orkkikset ei sopinu, ku tuo letku on alkuperäistä paksumpaa. Täyttöputken letku taas sisähalkasijaltaan vähä naftia, ettei menny pohjaan asti. Onneks suojapelti peittää.
Kuva
Kuva
Kuva

Nyt vois vaikka tankata.
Kuva

Huohotinpytty sisälle.
Kuva

Kokeilin klemmareihin tuollasta jenkkien TV-Shop tuotetta. Dippaamalla sai alkuperäsen tyyliset kumitukset sakaroihin. Pisarat sai siistittyä pyyhkäsemällä pienemmiks.
Kuva
Kuva

Piirtelin myös loput tarrat. Viimesimpänä tunkin tarra. Nyt ne pitäs vaan saada teetettyä.
Kuva
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Tämmönen pieni välipäivitys ovipahveista. Oon pessy kaikki tipotellen, mutta nyt dokumentoin yhden pahvin tarinan ryönäsestä puhtaaksi ja viimeistellyksi.

Eli lähtökohtana peruspuhdas kuskin ovipahvi.
Kuva
Kuva

Kankaisiin suihkuttelin Chemical Guys Lightnin Fast raakana. Harjasin pehmeällä sisustanpesuharjalla ja huuhtelin Kärcherin painehuuhteluimurilla. Toistin nämä vaiheet kunnes tuli tyydyttävä.
Kuva

Viinylit pesin "sopivasti" laimennetulla Solmaster AS40 liuotinpesuaineella ja mikrokuituliinalla. Pahimmat liat jynssäsin Bilt Hamber Surfex HD:lla raakana hammasharjaa apuna käyttäen. Huuhtelun tein puhtaalla vedellä ja mikrokuituliinalla.
Kuva

Lopuksi levitin viinyleille 303 Aerospace Protectantin mikrokuitulevittimellä ja hetken odottelun jälkeen pyyhin jäämät mikrokuituliinalla.
Kuva
Kuva

Pelkäsin hiukan, että kangas oli pilalla kahvan takaa, mutta se oli vaan liasta tukossa.
Kuva

Lopputulokseen olen tyytyväinen.
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Ollu niin kova into päällä nyt kesäloman alkupäivinä, että teen pienen välipäivityksen.

Ensiksi kesälomaa edeltävään aikaan. Yhdistelin kolmesta takalämppäristä parhaat palat sekä hiukka maalia ja sain tehtyä siedettävän pömpelin. Pääty on hankalasti maalaamatonta muovia, niin sille ei oikein mitään voi, ku pyyhkiä aineella. Eipä se kyllä paljoa näykkään.
Kuva
Kuva
Kuva

Sisälokareihin vedin maalin nurjalle puolen. Sai samalla koeajaa uuden Bilteman ruiskun. Ihan ok.
Kuva
Kuva

Sovittelin samalla antennia. Olis pitäny tehdä se ennen maalausta, jotta ois voinu vaikuttaa reiän paikkaan. Onneks reikä oli alkuperänen ja antenni sopi paikkaansa, kunhan ensin keksi kuinka se siihen asennetaan. Antenni on Toyotan alkuperäisosa, joten kiinnikkeet tuli mukana. Olis ehkä sopinu tyyliin myös joku 80-luvun tarvikeantenni, mutta päädyn alkuperäiseen.
Kuva
Kuva

Sitten kesälomaan. Päätin ensiksi hoitaa vesiletkut. Kaivelin alkuperäset ehjänä irti saadut esille ja tein kauppalistan Motonettiin. Suurin osa alkuperäsistä oli ehjiä. Moottorilämmittimen haarotus pilannu kaikista omistamistani takimmaisen tornin ja takalämppärin välisen letkun. Samaten itse takalämppärin mutkat auton alla oon kaikki irrottanu puukolla. Joten niihin ja lämppärin hanan mutkaan tarviketta. Korvasin ne sokkatyyliset klemmaritkin rautalankaversioilla. Lämppärin hanan vaihdoin uuteen.
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten lukkovaijerit kiinni, ku sain hankittua puuttuvat lukituslevyt. Kahvojen tellingin purin, maalasin ja pesin sekä kromeja vähä kiillottelin.
Kuva
Kuva
Kuva

Alkais olemaan tässä kuvassa kaikki valmista, paitsi käsijarruvaijeri on vielä irti.
Kuva

Sitten vielä kaasuvaijeri ja alipaineletkut kaikkine klipsuineen paikalleen.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Alkaa tältäkin osin olla valmis. Ilmaustatti vaihtaa ja siirtää maakaapeli oikealle paikalleen.
Kuva

Jatkuu...
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Kesäloman toisen viikon askartelut askarreltu.

Johdot hahmollansa.
Kuva
Kuva

Etulokarikin kävi paikallaan koeistumassa.
Kuva

Jarru- ja kytkinputket paikallaan.
Kuva

Putkesta puhaltelin alkuperäsen mustan maalin pois ja maalasin uusiksi alumiinin värisellä Por-15 High Temp maalilla. Ja putki paikalleen ja lämpöpellit takas.
Kuva
Kuva

Vaihdoin myös varsiin uudet putket. Nyt onnistuu kulmien säätö nätisti, ku on puhtaat kierteet ja uudet nupit.
Kuva

Ja hihnat myös paikalleen. Vähä iljettää, ku niissä lukee Mitsubishi. Uus viskokin kiinni. Ite ropelli sai vaan pesun ja maalia.
Kuva

Sitte parivertailu. Toinen kuva tammikuulta 2018 ja nykyhetki.
Kuva
Kuva
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Taas jotain näprätty.

Sivuvilkkuja pyörittelin käsissäni jo alkukesästä miettien, että jotain näille pitäs tehä.
Kuva

No jotain piti keksiä, joten kolvi käteen.
Kuva

Ja pari viikkoa siitä eteenpäin.
Kuva
Kuva
Eli piuhat uäpesuriin ja pohjat sinkkiin. Kumeille hoitoainetta.

Sitte takapään puolelta toiselle menevä johtosarja. Neljästä piti valita paras. Valitsin sellasen, mihin oli tehty valmiiks koukun johdoille haarotukset.
Kuva

Siitä sitte kuoret pois. Kuoren kappaleet uäpesuun.
Kuva
Kuva

Sitte liittimet irti, jotta sai vaihtaa läpivientikumit ehjiin.
Kuva

Kas näin. Kumiin tein alkureijän 7-napaiselle piuhalle.
Kuva

Ja valmis tuote. Vaihdoin pistokkeen myös koukun haarotukselle, jotta saan siihen helpommin vastakappaleen.
Kuva

Varastosta löytyneet akkutelineet näytti pesun jälkeen hyviltä.
Kuva

Kuorittuna ei niinkään. Onneks löyty kolmas parempi pohja. Ja vielä piti varastosta löytää yks vinotuki vasemmalle. En muistanu omistavani, mutta löyty kuitenki, ku hetken tonki.
Kuva

Sitte kaivoin pitkästä aikaa pulveriruiskun esiin.
Kuva
Kuva
Vähä jäi pohjiin röpöä, mutta akku ne peittää melko hyvin.

Ja koska akkutelineet oli kunnossa, nii piti hakea akut. Samalla tuli haettua varaosavinssi.
Kuva

Akkukaupasta tuli kylkiäisiäkin. Ja siitä lähti ajatus lentoon.
Kuva

Tekniikanmaailman arkistosta löyty vuoden 1988 mainos. Ja Facebookin kautta valokuvan tuosta inforuudusta.
Kuva

Tässä paperinen koevedos. Tarraversiot muiden tarrojen kans tekeillä.
Kuva

Sitte vielä takalokarien verhoilut. Näistä valitsin parhaat. Ja sain vielä yhden parin, josta otin kuskin puoleisen käyttöön.
Kuva

Näillä lähdettiin sitte etenemään.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ruskeessa oli alunen repeytyny. Liimasin sen takas paikalleen. Molemmista liimailin reikiin ja viiltoihin taustalle tukea.
Kuva

Sitte maali pääle molempiin. Hyvin virkisti ulkonäköä, ku sai naarmut yms. värivirheet maalilla peittoon.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Liimaaminenhan meni pilalle.
Kuva

Eli toinen tilalle. Parista kohtaa pinta rikki takaoven kohdalla, eli niille piti keksiä korjaus.
Kuva

Meinasin, että ku tarkasti leikkaa reiän ja siihen palan, nii tulee hyvä. Joopajoo.
Kuva

Seuraavana päivänä muistin, että mullahan on vinyylinpaikkaussarja. Sillähän saa rakoset umpeen ja tehtyä uuden kuvion mukana tulleilla struktuuripapereilla. Kyllä....tosi hyvä tuli.
Kuva

No sitte roskaläjästä seuraavaks vähiten huono.
Kuva
Kuva

Paikkaussarjan mukana tuli liima, jolla voi täytellä isompia koloja. Se siis testiin. Taas ensin vahvike alle ja liimalla täyttö.
Kuva

Sitte maali päälle. No siitä tuli matta.
Kuva

Vähä lisää täyttöä ja myös toiseen liimalla täyttöä. Uuestaan väri päälle molempiin ja nyt saa kelvata. Näkyy toki lähempää, että on korjattu, muttei irsota ja irvistele reiät ja takaovista näkyvät osuudet on siedettävät. Eikä näitä oikeen hyviä varmaan olekkaan enää missään. Toki jos paremmat tulee vastaan, niin voi vaihtaa.
Kuva
Kuva

Että sellasta. Kuvia ainaki tarpeeks.
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Nyt sain vähän touhattua autonki äärellä.

Vanhasta syyläristä varisi rivat lattialle melko pahoin. Muuten ois ollu ok. Kävi viimekesällä jäähdytinhuollossa testattavana. Mutta uusi syyläri siis paikalleen. Sekä tietty uudet letkut. Moottorilämmitin jäi nyt pois, niin ei tartte katkoa alavesiletkua.
Kuva
Kuva

Sitte pienempiä näpräyksiä. Ensin keltanen vänkyrä rattiakselin juureen.
Kuva

Aiemmin unohtunut kumi rattiakselin juureen.
Kuva

Kansi takasin ja myös virallinen klemmari ap-pumpun öljyletkuun.
Kuva

Jarrusylkkyyn letkun pätkän sai kans laittaa, ku sai klemmarit.
Kuva

Kaasuvaijeri tulipellin kiinnikkeineen paikalleen ja samaten fiksatut kaasuläpän vipuset ja stopparit.
Kuva

Ja lopuks toinen lokari parilla ruuvilla hahmolleen.
Kuva
Kuva

Tulihan taas motivaatiota.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

On se.... :!:
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Ovien kans tuli hiukan takapakkia, niin piti keksiä pieni väliprojekti. Se oli pakoputki. Uus takimmainen pätkä olis maksanu n.500€ ja saatavuus epävarma. Motonetin tarvike ei taas oikeen kiehtonu. Joten varastosta löyty joskus kylkiäisenä saatu orkkisputki.
Kuva

Oon sitä kattellukki, että suht hyvä kuntonen, joten päätin sen pesasta. Ryönän alta löyty vielä korvakkeissa suht hyvin keltasta jäljellä, joten innostuin hiukan lisää. Takimmainen panta puuttu, sen oli joku väkivalloin irrottanu. Panta löyty hyväkuntoisena käytettynä, joten sekin ongelma ratkesi.
Kuva
Kuva

Pesussa tosin löyty ikäviä vaurioita.
Kuva
Kuva
Kuva

No... Siihen löyty apu Wishiltä.
Kuva
Yllättävän hyvin toimi tämä. Vaati vaan liimattavien kohtien lämmityksen kuumailmapuhaltimella ennen liimausta, että tarras kunnolla kiinni.

Jonkin verran aherrusta, niin alko näyttämään paremmalta. Päähän tosin tarvi käyttää vasaraa ja rälläkän viiltoon hitsiä.
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten kevyt hiekkapuhallus.
Kuva

Ja alkupätkästä tuttu POR-15 High Temp alumiini päälle.
Kuva
Kuva
Kuva

Ei siitä ihan täydellinen tullu, mutta melko lailla hyvä vanhaksi putkeksi. Ja mielenlaatuuni sopivampi, ku tarvikeputki. Ja nyt on koko pakoputkisto saman värinen, joka on kiva asia sekin.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Äijä on eläin. :shock:
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
anttijaa
Viestit: 56
Liittynyt: To Joulu 05, 2013 11:08 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja anttijaa »

On ollut hienoa seurata tämän projektin etenemistä. Projektin 5-vuotispäivä on tänään !!
Oliko mielessäsi aloittaessasi, että työ kestää näinkin pitkään ??
Ajattelitko alunperinkin tehdä työ toteuttamallasi tarkkuudella ?
Ei voi muuta kuin hattua nostaa pitkäjänteisyydellesi, siihen ei moni pysty.

Tsemmpiä loppusuoralle.
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Joo...5v päivä oli ja meni. En oikeen muista mitä sillon 5 vuotta sitte ajattelin. Alunperin piti vaan tää hommata ja opetella hitsaamaan ja tehä käyttis, millä pääsee koiraa uittamaan. No tänäkään päivänä en sitä oikein osaa ja ei pääse kovin huonoja teitä koiraa uittamaan. Niitäki on nykyään kaks. Ennen projektin alkua se muuttu sitte siihen, että pitää koittaa saada museokilpiin, että on varaa pitää täydellä väkiluvulla liikenteessä. Käännekohta nysväämisen puolelle oli oikeastaan runko ja ekat keltapassivoinnit. Pääs vähä näkemään kuinka hyvältä maalatut ja kunnostetut osat näyttääkään. Siitä ku sitte alko kasaamaan, niin yks paikka näytti hyvältä, niin ei voinu viereistäkään jättää puolitiehen. Siitä tuli vähä sellanen lumipalloefekti. Appiukko alussa sano, että se rakentaa 2 omakotitaloa samassa ajassa, mitä mulla menee tuon kans. Ei se hirveen väärässä ollu. Deadlinejä on menny ohi jo kolme. Enää en oikeen jaksa niitä edes asettaa. Valmistuu sitte ku valmistuu. Ois se varmaan jo valmis, jos ois kokoajan tehny, mutta välillä on muutaman kuukaudenki jaksoja, ettei huvita. Sitte taas saa intoa ja jotain tapahtuu. Jälkikäteen aateltuna ois tämän ensimmäisen autoprojektin voinu valita toisinki, mutta tällä mennään.

Kiitän tsempeistä. Jospa sillä ens kesänä jo pääsis ajelemaan.
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Pieni välipäivitys taas. Saattaa myös olla tän vuoden viimeinen.

Oven kanssa oli ongelmaa, kuten aiemmin jo tullu mainittua. Kiire pilas senki, ettei ehtiny sovitella ovia ennen maalarille vientiä. Pelkääjän etuovi oli kolariovi, ettei voi syyttää ku itteään, ettei tullu katteltua tarkemmin. Sen istuvuus oli melko kehno. Kaiken muun paitsi etu ylänurkan sai tosin korjattua.
Kuva
Kuva
Kuva

Tämmöstä tilalle.
Kuva

Aiemmasta ovesta alareuna.
Kuva

Ja valmiina maalarille.
Kuva
Kuva

Saman puolen takaovessa oli sisäreuna saanu kans ihteensä sen verran, ettei menny kunnolla kiinni. Se oikes ilman ongelmia ja pientä paikkamaalausta sillekkin tiedossa.

Sitten ku on ollu luppoaikaa, niin on tullu tehtyä muuta. Sisustan osia peseskelly lisää ja ne alkaa olemaan melkolailla pestynä.

Myös syylärin verho on saanu osansa huomiosta. Totesin, että käytettynä ei taida löytyä hyväkuntosia osia, niin piti soveltaa. Kaikki alko vaijerin päistä. Leikkuutin niitä kasan rosterista.
Kuva

Sitte taivuttelua.
Kuva

Seuraavaksi TIGillä rosteriputki kiinni. Muoto on vähä lennokas, ku alunperin suunnittelin taittavani siivekkeet vaijerin ympärille.
Kuva

Sitten muotoon hionta ja kiillotus.
Kuva

Sitte ite rullan päät. Kauheesti vaivas se, että kiinteän pään akselintumppi jäis ruosteiseks. Sehän on valettu alumiinin sisälle. Yhden irrotinkin, mutta se meni hukkaan sinkissä. Pari päätyä rikottuani päätin muokata liikkuvan pään päädyn toiselle puolen. Eli alumiinistä keskelle koroke ja se M8 kierteellä päätyyn kiinni ja sitten erillinen akselintumppi M5 kierteellä korokkeeseen. Oli mukavaa tuhota vanhoja pultteja ja harjotella sorvausta. Nyt osaa perusteet siitäkin.
Kuva

Sen jälkeen saikin kasata. Verhoilija ompeli uuden rätin, osat kävi sinkissä jne. Päätyihin tein vielä M3 kierteet ja korvasin alkuperäiset yleisruuvit kierreversioilla. Vaijerin päätyihin porasin putkeen 2,5mm reiän ja ujutin sisään haponkestävän 2mm vaijerin ja vasaralla linttaan. Verhon tangot molempiin päihin korvasin rosterisilla. Ja valmis tuote on tässä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Rätin kans samalla verhoilija pyöräytti käsijarrun pussinki.
Kuva

Löyty myös hyväkuntonen pyyhkijänmoottori. Sille riitti vaan perusteellinen puhdistus. Takapuolelle suihkasin maalin. Niin ja tietysti keltaset passivoitiin uusiks.
Kuva
Kuva

Sitte pesunestesäiliöt. Takapesurin pusseja oli hyllyssä erilaisia. Piti oikeen kuvista kattoa millanen kuulu olla. Sellanen sitte pesten mahdollisimman hyvin. Ja tollanen siitä tuli. Kokeilin liuotinta ja höyryä ja kaikkea ei saanu pois. Ripustusrinkuloille piti näyttää Dremeliä, että sai kiillon takas.
Kuva

Tuulilasin- lampunpesimien pytyt sai kans liukkaripesua ja pahimpiin paikkoihin soodapuhallusta. Pumput sai kunnon pesun ja valojen pumppu maalia, puhallusta ja uutta pintaa. Lopuks uudet läpiviennin tiivisteet ja korkit.
Kuva
Kuva
Kuva

Seuraava päivitys sitte varmaan, ku ovi on taas värissä ja paikallaan ja pääsee oikeen tekemäänki jotain.
lepa77
Viestit: 136
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 1:35 pm
Paikkakunta: Salo

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja lepa77 »

Se on sami taas ihan kaiken ottanut huomioon ✌
sovpow
Member
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 8:20 am
Paikkakunta: Satakunta

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja sovpow »

Tästähän pitäisi tehdä kirja. 👍
Vastaa Viestiin