Kuva Kuva Kuva

HDJ:n akku ongelma.

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

HDJ:n akku ongelma.

Viesti Kirjoittaja Rauta » To Maalis 01, 2012 6:27 pm

Kysellään taas hölmöjä. Osaisiko joku kertoa että minkä kokoista akkua kannattaisi laittaa hodariin?
Kaveri keneltä ostin värkin oli laittanut reilu vuosi sitten 65 amppeeriset bilteman akut keulille. ja nyt akut paskana.

Avatar
PETEBJ75
Member
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 » To Maalis 01, 2012 6:30 pm

Bilteman akut voitti aikoinaan oikein tekniikanmaailman testinkin.. :wink:
Voisko niiden akkujen paskoontumeen olla joku muu syy kuin akut itse..? Onko esim jommalta kummalta akulta ryöstetty virtaa soittimelle tai vaikka ikkunassa vilkkuvalle minijoulukuuselle?
SLCK# 62
KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81

Avatar
maraani
Member
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:36 am
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maraani » To Maalis 01, 2012 6:50 pm

Mulla oli niin suuret kuin mahtu, oliskoos siinäkin ollu 88 Ah, kuten HJ:ssä aikanaan. Ei enää muista. Useamman vuoden kesti kuitenkin, Exidet olivat ainakin yhdet akut.

Mutta HDJ (jos on 12 V kuten mulla oli) niin akut on jotenkin veikeästi rinnan. Selittäköön se joka systeemin tietää.

Avatar
vartiainen
Member
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen » To Maalis 01, 2012 8:10 pm

Sarjakytkennässä kaksoisakkujärjestelmän akkujen välinen kaapeli kulkee akku1 plussanavasta akku 2 miinusnapaan.
Rinnankytkennässä välikaapeli yhdistää akku1:n ja akku2:n plussanavat.

Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta » To Maalis 01, 2012 8:38 pm

Oikean puoleisesta akusta on otettu virta lisäpitkille sekä työvaloille taakse. Lisäpitkiä tullut käytettyä puolisen kymmentä kertaa, työvaloja ihan muutaman kerran.
Laturi on vaihdettu uuteen samaan aikaan akkujen kanssa.
Eli olenkos hölmöyttäni tuhonnut akut ottamalla valoille virran? Jos näin on, kuinka kannattaa sitten lisä valojen vedot tehdä? Lisäpitkille menee releen kautta, työvaloille menee ilman relettä.

Avatar
vartiainen
Member
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen » To Maalis 01, 2012 9:10 pm

Onko ne lamput 12v polttimoilla?
Meinaan et eikös oikeanpuoleisesta akusta lähde pluskaapeli auton sähköihin, eli jos siitä navasta otat sähkön 24v lampuille ja maan auton korista, kuormittaa lamput kumpaakin akkua tasaisesti.

janski79
Member
Viestit: 85
Liittynyt: La Marras 20, 2010 10:37 am
Paikkakunta: miehikkälä

Viesti Kirjoittaja janski79 » To Maalis 01, 2012 9:12 pm

Kyllä itse ainakin ottaisin virran siitä mistä lähtee autoon muutenkin, ja polttimothan saa vaihdettua jos on väärät voltit...

pemaripoju
Member
Viestit: 1178
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju » To Maalis 01, 2012 9:45 pm

hdjssä on 12v järjestelmä, että ihan sama mistä sitä virtaa ottaa.

mutta mikäs se motikkä on siellä ohjausimpukan päällä, minkä kautta noi kaikki isot kaapelit kiertää?

Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta » To Maalis 01, 2012 10:06 pm

Lamput on 12voltin polttimoilla. Umpioissa lukee että 12 volttia, ja on myös kuva missä 24v on vedetty yli. Lamput kiinni tosiaan oikean puoleisessa akussa ja maa otettu rungosta.

Eikös se tossa hodarissa ole 12v systeemi? startti toimii sitten vissiin 24voltilla?

Autossa ei tosiaan ole muuta ylimääräistä sähköä kuin lisä pitkät ja työvalot, ja tietenkin perus poppikone.

Laturin remmit vaihdoin eilen kun ne olivat kuluneet jo melko huonoon kuntoon. Aikaisemmin on tässäkin autossa ollut joulukuusi efektiä, sillä yhteyttä akkujen särkymiseen? Tartkistettu kaikki maa piuhat mitä konehuoneesta löysin, niissä ei ollut vikaa. Laturia en ole avannut, kun se on tosiaan vaihdettu viime vuoden puolella.

Kiitoksia taas neuvoista, pitää huomenna ja viikonlopun aikan koittaa saada ongelma selvitettyä.

Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa » To Maalis 01, 2012 10:36 pm

pemaripoju kirjoitti:hdjssä on 12v järjestelmä, että ihan sama mistä sitä virtaa ottaa.

mutta mikäs se motikkä on siellä ohjausimpukan päällä, minkä kautta noi kaikki isot kaapelit kiertää?
Salamarauta?????

Eli Paikka missä 12 V muuttuu startin vaatimaksi 24 V :ksi ???

Villi arvaus ilman mitöön tietoa aiheesta....
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...

Avatar
Mika.T
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja Mika.T » Pe Maalis 02, 2012 12:36 am

Juuri se.

Normaalisti HDJ on 12V peli ja startatessa tuo "Akkurele/salamarauta" irrottaa kuskinpuoleisen akun auton 12V sähköjärjestelmästä ja kytkee sen sarjaan 24V:ksi startille.

Avaimen kun löysää starttiasennosta pois niin kytkentä palautuu normaaliksi kahden akun 12V rinnankytkennäksi.

HUOM!!!
Kuskinpuolen akusta ei kestä ottaa mitään 12V sähköjä koska ne kärähtää samalla hetkellä kun salamarauta kytkee akut sarjaan jotta saadaan se 24V startille.
Samoin laturin B+ navassa käy 24V startatessa.

Eli kaikki lisäjohdotukset ja maadoitukset vain ja ainoastaan pelkääjänpuoleisesta akusta jonka napajännite pysyy aina 12V runkoa vasten mitattuna.

kiilax
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 1:58 pm
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja kiilax » Pe Maalis 02, 2012 2:56 pm

HDJ:ssä on juuri tuota varten vasen akku suojattu peitelevyllä,jossa lukee Lontooksi aivan selvästi että apukäynnistinvirtaa ei saa antaa/ottaa ko.akulta,eikä näinollen myöskään johdottaa lisävarusteita valoja yms. koska silloin käy käry,juuri niinkuin Mika.T tuossa valaisi.
Omassa 2 kertaa 95Ah Exide.

Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta » Pe Maalis 02, 2012 6:25 pm

Mitenkäs muuten tuon virran antamisen kanssa? Eli apparin puoleisesta akusta voin antaa 12v sähköä? Voinko myös ottaa 12v samaan akkuun? Vai tarvitsenko 24v sähköä? Vielä ei ole tarvetta tullut, mutta ajattelin että parempi varmistaa etukäteen.

Avatar
maurichia
Viestit: 7
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 11:18 pm

Viesti Kirjoittaja maurichia » Pe Maalis 02, 2012 7:00 pm

Mika.T kirjoitti:Juuri se.

Normaalisti HDJ on 12V peli ja startatessa tuo "Akkurele/salamarauta" irrottaa kuskinpuoleisen akun auton 12V sähköjärjestelmästä ja kytkee sen sarjaan 24V:ksi startille.

Avaimen kun löysää starttiasennosta pois niin kytkentä palautuu normaaliksi kahden akun 12V rinnankytkennäksi.

HUOM!!!
Kuskinpuolen akusta ei kestä ottaa mitään 12V sähköjä koska ne kärähtää samalla hetkellä kun salamarauta kytkee akut sarjaan jotta saadaan se 24V startille.
Samoin laturin B+ navassa käy 24V startatessa.

Eli kaikki lisäjohdotukset ja maadoitukset vain ja ainoastaan pelkääjänpuoleisesta akusta jonka napajännite pysyy aina 12V runkoa vasten mitattuna.
hitto just mietin et miten on mahollista et 2 työ/peruutusvalon molemmat polttimot on kärähtäny samaan aikaan mutta ne on ilmeisesti pari päivää sitten ollu päällä startatessa ja kärähtäny siksi.. tosiaan virta otettu niille kuskin puoleiselta akulta :lol:

Avatar
Mika.T
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja Mika.T » Pe Maalis 02, 2012 10:26 pm

Rauta kirjoitti:Mitenkäs muuten tuon virran antamisen kanssa? Eli apparin puoleisesta akusta voin antaa 12v sähköä? Voinko myös ottaa 12v samaan akkuun?
Jep,

Pelkääjänpuoleisesta akusta voi antaa apuvirtaa muille.
Myös se kuskinpuoleinen luovuttaa virtaansa avustettavalle.
Periaatteessa molemmista akuista voi antaa 12V lisävirtaa ulospäin kun antaa auton käydä eikä mene vääntämään virta-avainta starttiasentoon.

Jos itse tarvii apuvirtaa käynnistykseen niin otetaan vastaan se apuvirta vain siihen pelkääjänpuoleiseen akkuun.

Normaali tilanteessa silloin latautuu molemmat akut.
Ja taas startatessa kuskinpuoleinen akku kytkeytyy irti 12V systeemistä.

Apukaapelit saa olla starttauksen ajankin kiinni siinä pelkääjänpuoleisessa akussa.

Jos kone ei käynnistykkään niin kuskinpuoleinenkin akku alkaa starttauksen jälkeen taas heti latautua apuvirrasta kun se "salamarauta" kytkee sen toisen akun rinnalle.

24V apuvirtaa ei saa antaa/ottaa vastaan.
Toki sitten voi antaa 24V ulos kun irrottaa molemmat kuskinpuoleisen akun kaapelit kokonaan ja kytkee sen apukaapeleilla sarjaan pelkääjänpuolen akun kanssa.
Tosin se irrotettu akku ei lataudu vaikka auto käy.

Vastaa Viestiin