Kuva Kuva Kuva Kuva

2H tai 12HT moottori

General chat

Valvoja: Käyttäjä

benjaminf
Member
Viestit: 314
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

2H tai 12HT moottori

Viesti Kirjoittaja benjaminf » Ti Marras 13, 2012 7:04 pm

Olis suunnitteella laittaa BJ pick-uppiin HJ koneen.
Kumpi olis järkevämpi,2H vai 12HT.Korjauskustannukset ovat vissiin jonkon verran kalliimmat 12HT koneessa jos siihen joudutaan.
Tuppa vaan nämä kaupan olevat moottorit olevan melkin kaikki sen 500 tuhatta ajettu.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
HDJ 80 -93
SLCK #485

A-P
Member
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P » Ti Marras 13, 2012 9:19 pm

Jos harjoittaa maastoajoa,niin 2H. Tiekäyttöön 12H-T.
Moottorinvaihdon hyödystä löytyy mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Niistä järkevimmät sitä vastaan: paino lisääntyy,mutta teho ei samassa suhteessa.
Originaali 3B ja turbo?
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline

Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa » Ti Marras 13, 2012 9:55 pm

Ja ei niin järkisyy mutta saundit paranee pyttyjen myötä...

Jos hinta on kohdallaan niin sitten 12 h-t mutta jos 2 H:n saa vaikka muutamalla satkulla niin sitten ehkä semmonen...Etukammio kone on lupsakampi ja nätimpi käynniltään ja suoraruutta taas hieman raaempi mutta koska se saa tässäkohtaa aina täyden annoksen ilmaa niin se on sitten taloudellisempi ja "vihreempi" ja jos joskus sadan vuoden sisällä haluaa harrastaa energiatutkimusta niin tuo suoraruutta kone mahdollistaa sen. Eli käynee vaikka maakaasudieseliksi,propaaniruisku kohteeksi yms. juttuja mitä jokainen normaali työmatka-autoilija pohtii joka päivä. Ja molempia valmiita tuotteita myydään joka marketin autovaha hyllyssä...

:shock: :shock:
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...

A-P
Member
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P » Ke Marras 14, 2012 8:43 am

Myös käynnistyvyys on luettava 12H-T:n eduksi. Ei tartte pakkasillakaan hangata kovin montaa kierrosta kun jo tärähtää. 2H puolestaan ontuu jo yhden hehkun puutteessa.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline

benjaminf
Member
Viestit: 314
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja benjaminf » Ke Marras 14, 2012 8:16 pm

On vaan vaan tullut luettu aika paljon(ehkä liikaa) näistä 12HT männänrengasjutuista.
Jokunen niitä rengasuria vissiin sorvannut ja jollain Mersun renkailla rengastanut ?
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
HDJ 80 -93
SLCK #485

Avatar
vartiainen
Member
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen » Ke Marras 14, 2012 9:35 pm

Kun olin viimeksi katsomassa tuolla lounais-Suomessa erästä konevaurioista HJ61:stä, niin omistaja, jolla oli siis konepajataustaa, oli täysin varma että 6-sylinterisen turboD-mesen männät menee sinne. Tai ainakin ne männänrenkaat. Että olisivat samat mitoiltaan kuin 12H-T:n. Mutta mersun OM606 kutosen sylinteri on 87mm halkaisijaltaan. Ja 12HT:n halkaisija on 91mm...?
Australiasta Roodogsilta korjaussarja vissiin tuommoiset 1200-1300 euroa.

Avatar
tare
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:29 am
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja tare » To Marras 15, 2012 7:08 am

12H-T 8)

kenni_
Member
Viestit: 354
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja kenni_ » To Marras 15, 2012 7:49 pm

Tosiaan, mihin käyttöön haluaa. 2H:sta saa paremman mettä käyttöön, ja jos tehon puute tulee vastaan niin puhallinta kylkeen jos rakenteluintoo riittää. 12HT parempi arki ajoon. Mettässä ehkä vähä huono heikomman alaväännön takia.
Tosiaan ei poissuljettu toi B tai 3B koneen turbotuskaan. Meillä on 1 ja hyvin on pelannu, tehookin on ihan hyvin. Lisääkin sais jos vaihtais paremman ahtimen...

E: tais olla B kun on -75 ;)

Bjhjcgmod
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 6:34 pm

Viesti Kirjoittaja Bjhjcgmod » Ke Marras 28, 2012 12:39 am

Meillä on molempia moottoreita ja siinä missä kuuskymppisen alavääntö vetää huulipieliä hymyyn vääntää kuusykkösen reipas poikamaisuus naaman suorastaan nauruun. Kuusykköseen kyllä kannattaa tehdä se pikku koneremppa ja jakiksen välitys mutta niiden jälkeen homma on meillä todettu hyvin OK:ksi. Eikä kuusykköseen mitään mersun osia, ihan puistattaa ajatuskin. Vahvistetuin männänrengasurin uudet Tojotan männät niin taas mennään puol miljoonaa. Ja vahvistamattomilla neljäsataatuhatta. Ja se on pitkä aikamatka metsäpolkua

pemaripoju
Member
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju » To Marras 29, 2012 7:47 pm

vähän muokattu 2h.

galleria/main.php?g2_itemId=28200

galleria/main.php?g2_itemId=28203

300nm vääntö menee rikki jo 1500r/min.
ja penkki oli liian kevyt ettei saanut ahtoja nouseen ku 1,2bar ku tuli jo penkissä maksimi väännönkesto vastaan :D

opelman
Member
Viestit: 19
Liittynyt: La Helmi 13, 2016 1:14 pm
Paikkakunta: Mantsi

Re: 2H tai 12HT moottori

Viesti Kirjoittaja opelman » Ke Elo 07, 2019 6:22 am

Laittasko pemaripoju uudelleen nuo kuvat? Ja mistä ootte vahvistetuilla urilla olevia mäntiä tilannu 12ht:hen?
Kahta en vaihda. Neloselta kakkoselle ja vauhdista pakille.

Avatar
Jul
Member
Viestit: 600
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: 2H tai 12HT moottori

Viesti Kirjoittaja Jul » Ma Elo 12, 2019 10:12 am

https://magengines.com/product/piston-r ... v-4-0-ltr/

Tuolta tilasin ite keväällä STD männät renkaineen ja kk-laakerit. 519 € teki muistaakseni rahteineen/veroineen/tulleineen. Ovat vahvistetulla uralla ja näyttää olevan yleisesti käytössä tuo merkki 12H-T remonteissa, kun jenkkien ja aussien palstoja lukee. Indonesiassa valmistetut, merkkiä en nyt tähän hätään muista. Kk-laakerit on Taiho-merkkiset, joka valmistaa myös Toyotan orkkislaakerit.
BJ75 1987
# 274

Sami80
Viestit: 56
Liittynyt: Su Tammi 29, 2012 4:17 pm
Paikkakunta: Pori

Re: 2H tai 12HT moottori

Viesti Kirjoittaja Sami80 » La Syys 28, 2019 11:07 pm

Itsellä sama homma edessä,pitäisi tilata männät ja renkaat.Smsdieselissä tarjous/kysely vetämässä.
Onko noi sun männät Alfin merkkiset? Kuinka nopeasti tuolta osat tuli?
HJ61,Corvette procharger ic,Jeep Cherokee.

Avatar
Jul
Member
Viestit: 600
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: 2H tai 12HT moottori

Viesti Kirjoittaja Jul » Ti Loka 01, 2019 7:33 pm

Sami80 kirjoitti:
La Syys 28, 2019 11:07 pm
Itsellä sama homma edessä,pitäisi tilata männät ja renkaat.Smsdieselissä tarjous/kysely vetämässä.
Onko noi sun männät Alfin merkkiset? Kuinka nopeasti tuolta osat tuli?
Alfin on käsittääkseni yleisnimitys vahvistetulle männänrengasuralle:

Kuva

Mulla männät ovat Teikin-merkkiset, yleisesti näyttää käytössä olevan maailmalla 12H-T remonteissa. Noin viikossa tuli männät renkaineen.

Kuva
Kuva
Kuva


Offipalstalla omasta BJ75/12H-T projektista enemmän: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=159385
BJ75 1987
# 274

Vastaa Viestiin