Kuva Kuva Kuva

12H-T sammuu vaihdetta vaihtaessa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 458
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

12H-T sammuu vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja osilpi » To Marras 29, 2007 11:34 pm

Mikähän tuossa 12H-T:ssa on, kun meinaa sammua kytkin pohjaan painettaessa? Tämä tapahtuu ainoastaan silloin, kun kierroksia on yli n 1500rpm ja esim vaihtaa vaihdetta isommalle tai pysähtyy liikennevaloihin. Jos antaa kierroksien laskea lähes tyhjäkäynnille ennen kytkimen painamista, kierroksien notkahdusta ei tapahdu.

Tyhjäkäynti tippuu sekunniksi kahdeksi niin pieneksi (arviolta 400rpm), että noin joka kymmenes kerta kone sammuu (ei ole mukavaa esim mutkassa).
Mikäli kone ei sammu, normalisoituu tyhjäkäynti siihen 800rpm välittömästi.

Onkohan sillä jotain vaikutusta, että polttoaineen paluulinja yhtyy t-haaralla imulinjaan välittömästi ennen siirtopumppua? En kyllä oikein usko.

Kuuluuko esim alipainejärjestelmän jotenkin korjata tuo notkahdus vai voisiko vika olla pumpun säädöissä tms?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999

Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 » Pe Marras 30, 2007 5:37 am

ainakin mun henkiläautossa oli vikana viallinen lisäilmaluisti kun teki tuota. Tiijä sitten onko dieselissä sellaista.

osilpi
Viestit: 458
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi » Pe Marras 30, 2007 11:24 am

Eipä ole sellaista ei. Ja tämä ei liity sammutusläppäänkään, koska sama ongelma myös silloin, kun läpän alipaine ei ole kytkettynä.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999

tapio.leppinen
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:16 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja tapio.leppinen » Pe Tammi 25, 2008 10:49 pm

ootko miettiny sitä vaihtoehtoa et kun se edic haistelee sitä öljynpainetta ja katkasis syötön jos paine laskee liian alas.. ja sehän vois hyvinki laskea jos kierrokset jostain syystä menee niin vaikeiksi... (400 rp/m)

Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 » La Tammi 26, 2008 12:35 am

Ei o ediciä 12H-T:ssa... 8)
nimim. itsekin luulin
railai at surffi.net

Avatar
PETEBJ75
Member
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 » La Tammi 26, 2008 7:29 am

Luigi81 kirjoitti:Ei o ediciä 12H-T:ssa... 8)
nimim. itsekin luulin
Ja vaikka olisikin niin pane pitaa olla aika pitkaan (15-30sec) alle rajan ennenkuin edic koneen sammuttaa
SLCK# 62
KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81

tapio.leppinen
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:16 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja tapio.leppinen » La Tammi 26, 2008 12:57 pm

Okei okei.. :)

Avatar
PikkuF
Member
Viestit: 1135
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja PikkuF » Su Tammi 27, 2008 11:00 pm

Pumppu kaipaa "päivityksen" diiselihuollossa.
Vien omani penkitettäväksi juuri samasta syystä + korkean kulutuksen takia (15L/100km) huomenna.
Huoltoraportti tulee loppuviikosta.....
0400-494 406
vanttinen.mika(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43

osilpi
Viestit: 458
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi » Ma Tammi 28, 2008 12:50 pm

Ongelma vaan on se, että pumppu OLI juuri 600 euron perusremontissa Diesel-Laitteella Espoon Järvenperässä... Eli "uusi käytetty" kone, jonka remppasin. Pumppu rempattiin siis ammattiliikkeessä.
Olisivatko tehneet jotain väärin sitten, en tiedä eikä ole ollut mahdollisuutta käydä näyttämässä autoa siellä vielä. Ei vaan pysty lähtemään töistä puoleksi päiväksi hortoilemaan...

Kerro ihmeessä oma lopputuloksesi, kun homma valmistuu.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999

Avatar
SJV
Member
Viestit: 158
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 7:26 pm
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja SJV » Ti Helmi 05, 2008 8:03 pm

Pumpun penkityksen/takaisinkiinnityksen jälkeen tyhjäkäynti tulee säätää moottorin käydessä. Ison kupumutterin (iso nuoli) alla oleva joutokäynti säädin pyöritetään auki. Tyhjäkäynti säädetään omasta ruuvista (pieni nuoli) 700rpm. Tämän jälkeen tyhjäkäyntisäädintä kiristetään niin että tyhjäkäynti asettuu noin 750-800rpm. Kaasuvivusta "ryntäyttämällä" todetaan ettei moottori sammu. Mikäli sammuu, niin tyhjäkäyntisäädintä kiristetään viellä vähäsen, ja tyhjäkäyntiä piennenetään.

Kuva

Terveisin PikkuF..

osilpi
Viestit: 458
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi » Ke Helmi 06, 2008 9:27 am

No voehan nenä, empä tuollaista tiennyt! Säädin suoraan tuosta pikkunuolen kohdalta.
Tuota täytyy kokeilla ensi tilassa. Nyt alkanut nimittäin taas oireet pahenemaan.
KIITOS!

Onko muuten säätö tehtävä kylmällä vai lämpimällä koneella? Olettaisin lämpimällä? Ongelma kyllä vaivaa pahiten kylmänä.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999

Avatar
PikkuF
Member
Viestit: 1135
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja PikkuF » Ke Helmi 06, 2008 7:48 pm

Säätö tehdään käyntilämpöiselle koneelle.
Kylmänähän joutokäynti on kovempi oman säätimensä ansiosta.....
eli noin 900-1000rpm
0400-494 406
vanttinen.mika(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43

osilpi
Viestit: 458
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi » Ke Helmi 06, 2008 9:16 pm

Mulla ei ole tuo kylmän koneen säädin käytössä, kun meni se alipainetta ohjaava lämpömokkula rikki (ja uusi on hävyttömän hintainen) -> olen käyttänyt käsikaasua, jos kylmä kone.

Kokeilin tuota säätöä ja näyttihän nuo ohjeet toimivan! Hieman herkkä oli se säätö ja pari kertaa kävi niin, että pelasi oikein hyvin, mutta kun koneen sammutti ja käynnisti uudelleen, niin kierrokset oli liian alhaiset, kunnes polkaisi kerran kaasua.
Sain säädettyä kuitenkin mielestäni ihan hyvin loppujen lopuksi. Aavistuksen jäi vielä korkealle tyhjäkäynti, täytyy sitä sitten tiputtaa siitä pikkuruuvista.

Nyt ei enää niiaile kierrokset kaasu vapautettaessa lyhyen koeajon perusteella. Voi olla, että kuvittelen, mutta mielestäni kaasun "alaosasta" tuli hieman herkempi samalla = alkaa nyökkimään helpommin. Mutta täytyy koittaa laittaa nyt se lisäjousi tuonne vivustoon ja ehkä se kaasuvivuston vaimennin, joka hyllyssä odottaa.

Mielestäni nyt myös kytkeytyvät vaihteet hieman paremmin, koska se kierrosten niiaus jäi pois.

Todellakin kiitos neuvoista!
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999

Avatar
PikkuF
Member
Viestit: 1135
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja PikkuF » To Helmi 07, 2008 8:31 pm

Moottoriöljyllä on myöskin hivenen vaikutusta tuon joutokäyntisäätimen toimintaan....
Moottoriöljyhän kiertää pumpun sisällä....
Likainen ja liian paksu öljy tekee säätimen toiminnan tahmeaksi...
0400-494 406
vanttinen.mika(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43

Avatar
PikkuF
Member
Viestit: 1135
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja PikkuF » To Helmi 07, 2008 8:38 pm

Oman 12HT pumppuni penkitys maksoi muuten 800e,josta suurimman osan muodosti pumpun irroitus ja takaisinlaitto...

Kulutus tippui tuollaiset 3,5L sadalla....eli homma on "maksettu" vajaan 20T ajelun jälkeen tämänpäivän hinnalla mitattuna....
0400-494 406
vanttinen.mika(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43

Vastaa Viestiin